Annons:
Etikett04-barn-3-5-år
Läst 3772 ggr
Imasy
2015-03-26 18:20

vad kan man kräva vid dagisbyte?

Har spenderat flera timmar på akuten igen efter att sonen vart på dagis. Detta är andra allvarliga skadan på mindre än ett år. vi känner att vi vill byta dagis då det känns som att de inte har koll på läget där. Men vad kan man kräva? Det är ju långa köer till vartenda dagis men jag vill ju inte ha dem totalt demolerade.

Annons:
Sagolikt
2015-03-26 18:26
#1

Menar du om man kan beviljas förtur i kön till en annan förskola? Om det rör sig om kommunal förskola tror jag inte är möjligt av såna skäl. På en privat förskola kan det fungera annorlunda, att de kan välja vilket barn från kön de vill ge platsen till. Där kanske man kan "prata sig till" en plats på ett annat sätt.

Tråkigt att det inte fungerar bra på den nuvarande.

Niwa
2015-03-26 18:29
#2

jag (vår son)bytte mitt i en termin och fick plats på en gång, för han var inte småbarn utan gick in i en större/äldre grupp och då var det enklare.
jag ringde till det dagiset som jag ville ha sonen på och frågade om de fanns någon möjlighet att byta och föreståndaren kollade upp det samma vecka.

Vi hade privatägt dagis men alla ansökningar gjordes via kommun när vi började.

Hälsa gärna på mig på Facebook.

Imasy
2015-03-26 18:37
#3

det är en kommunal fsk de går på, och samhället säger ju att man "måste" ha dem på dagis, och då vill jag ju att det ska vara en säker plats att vara på också. Första gången var det på vippen på att sonen blev blind på ena ögat, idag är näsan helt sne. De hade inte koll på vad som hände och ingen behagade att ta kontakt med oss och sedannstår de och skrattar bort det hela som att det är en liten bagatell. Vid första skadan ljög de oss rätt upp i ansiktet.

Niwa
2015-03-26 18:41
#4

usch vad hemskt, testa att ringa förskolor och fråga om de har plats.
hänvisar de sedan ansökan till kommun kan du j säga att , " jo men de hade plats där , jag ringde och frågade"

på vårat dagis ringde de för minsta lilla sak kändes det som, fast hellre det än att inte höra något alls.
De kunde ringa och tala om att han ramlat och slagit sig och fått en bula/blödde, sedan fick jag avgöra om jag ville hämta eller inte när de talat om hur de uppfattade honom humörsmässigt. 
Man måste känna sig säker med den plats man ska ha sin allra käraste på.

Hälsa gärna på mig på Facebook.

Sagolikt
2015-03-26 18:47
#5

Efter att ha läst din kommentar Niwa, inser jag att jag bara tänkte utifrån min egen lilla bubbla… Jag utgick ifrån att det överallt är som här, där stadsdelens förskoleadministration sköter the one and only kö till både förskolor och dagmammor. Förskolechefen kan inte ge ett barn en plats, det kan bara admin-avdelningen göra.  Förskolechefen kan heller inte ordna byten med andra förskolor ("ni får Benjamin så tar vi Sascha") utan allt måste gå genom kösamordnaren (således en person man ska hålla sig väl med).

Niwa
2015-03-26 20:11
#6

jag vet inte hur verksamhetsansvariga för dagiset  vi ville tillgjorde, men hon tyckte att hon/ de hade plats över i de äldre grupperna och ringde antagligen till dem som hade hand om köerna i vårt område och frågade om hon kunde ta in en kille som ville byta dagis.
jag ringde till nya dagiset på vår terminen & någon vecka senare ringde hon upp och sa att det gick bra att byta, men jag måste lämna in alla ansökningspapper till kommunen så allt gick rätt till.
Då det var någon månad kvar till sommarsemestrar så gjorde vi upp att han skulle börja efter sommaren, för hans skull.
 vi hade lite egen inskolning på dagiset innan semestrarna då jag gick dit med honom och han fick leka o äta med dem. hade jag velat hade vi kunnat byta på en gång lät det som på ansvariga på dagiset

Hälsa gärna på mig på Facebook.

Annons:
annia1
2015-03-26 21:21
#7

Imasy jag har noll koll på hur saker funkar. Men ring till den på kommunen som är högst ansvarig och prata med den. Säg det du sagt här i tråden om din sons skador och att första gången ljög de och nu inte ens ringde och att du inte känner dig trygg med att ha ditt barn på den förskolan och vill byta.

.

Imasy
2015-03-26 21:51
#8

#7

Jag har mailat de som har hand omplaceringarna, får se vad de säger.

annia1
2015-03-26 21:53
#9

Ok, hoppas du får snabbt svar. Jag tycker du har god anledning till att byta.

.

AnnaFagerell
2015-03-27 11:32
#10

Tror det händer saker på alla dagis. Vad är det som hänt som gör att man tror att annat dagis är bättre?

Medarbetare på djurskydd.ifokus

[Thiah]
2015-03-27 11:44
#11

Personalen ska ha koll på vad som hänt och inte bara skratta bort det. Låter helt horribelt. Låter som om dagvårdschefen också borde få ett samtal. Alltså den högst ansvariga för alla daghem i din kommun.

AnnaFagerell
2015-03-27 11:49
#12

#11 människor är olika, en del skrattar när de är obekväma. Har själv råkat ut för att köra sonen till akuten men det är sånt som händer även hemma. Hur personalen hanterar skador har egentligen inget med skadeläget i sig att göra. Personal byts också ofta så även om man byter dagis så kan det bli lika fel på nästa ställe.

Medarbetare på djurskydd.ifokus

Niwa
2015-03-27 12:57
#13

jag har också kört min son till akuten, olyckor händer.
MEN förskola/dagis har alltid hört av sig och talat om vad som hänt, oavsett om de sett vad som hänt eller inte. *
De har då hört med alla fröknar och eventuellt barn om de sett vad som hänt bara för att kunna tala om det för oss.
vi hade blivit jätte arg om de skrattat bort det eller inte talat om det för mig,speciellt om det var så pass att man måste åka till akuten för att inte tala om hur jag reagerat om de ljugit för mig 😮

De har hand om det finaste vi har och ärlighet är väl det minsta man begära.
De har talat om det mesta för mig, vare sig det varit saken mitt barn gjort mot andra eller saker han råkat ut för själv.

Hälsa gärna på mig på Facebook.

Annons:
[Thiah]
2015-03-27 16:54
#14

#12 men dom kan inte alla skratta åt något som hänt. Har själv ringt jobbiga skadesamtal på jobbet och det hör till att informera föräldrarna bums så dom får ta beslut om vi ska ta dem till akuten eller om dom kommer själva och kör. Åh fast personalen byts ofta så måste någon ta ansvaret. Antingen de som jobbat längst eller chefen. Så det är ingen ursäkt för att de inte hört av sig till föräldrarna. Sen kan man som personal inte se varenda sekund av varje barn och olyckor händer. Men man kan agera och ska agera proffsigt och ringa föräldrarna.

JossanH
2015-03-27 22:03
#15

Usch, låter verkligen inget vidare. Man ska inte behöva ta oprofessionell dagispersonal där man känner att de inte tar olyckor på allvar! Hoppas ni kan byta. Det ska kännas bra för alla inblandade. Och som svar på att "samhället säger att man måste ha barnen på dagis", så måste man ingenting :) man kan välja bort dagis om man har den möjligheten ekonomiskt eller om man lyckas omprioritera saker i vardagen/livet så att det går ihop sig utan förskola. Vi har själva gjort det och det går :)

Sajtvärd på Iller.ifokus

Imasy
2015-03-27 22:59
#16

Har pratat med chefen över förskolan idag och god dag yxskaft säger jag bara.

Ska vi byta dagis så blir det troligen till hösten, för hon gjorde klart att de kommer inte lägga två strån i kors för att försöka hjälpa oss.

Det var länge sedan jag var så arg på någon i telefonen, men det som fick bägaren att rinna över var när det var VÄLDIGT VIKTIGT att påpeka att min sambo var sen (någon minut då bussen segade) när jag ifrågasatte varför man ens påpekade att han var sen när vår son har en demolerad näsa säger hon "så sa jag inte!". Jag sa åter igen att jag hörde precis vad hon sa, och jag undrade hur relevant det var till ärendet så blånekade hon till att hon ens sa så.  Det var väl ungefär där jag tappade humöret och var inte så snäll längre. Det råkade nog hela mitt bostadsområde höra.

Hon berättade också att de på dagis vet precis vad som har hänt, för att i nästa andetag säga att detta hände bakom ett skjul där de var ensamma och ingen såg. Hur man då kan veta är för mig en gåta.

Vår son har berättat vad som har hänt, och jag var själv upp till förskolan och kollade läget samt fotograferade det som låg kvar.  Skadan i sig är jag säker på att det var en olycka, och vår son är extremt lättkränkt så hade det varit med flit är jag övertygad om att han hade talat om det.

Förskolechefen har dock talat om för mig att det andra barnet klev på en planka som då flög upp i luften. Plankor flyger inte upp i luften bara för att man står på dem. När jag försökte förklara för henne att skadan han har, är det fysiskt omöjligt att få av en planka som kommer underifrån. Talade om för henne att det kan hon till och med få läkarutlåtande på, men jag fattade tydligen ingenting.

Medan jag var till fsk ikväll så stog jag där på gräsmattan i mörkret och testade att stampa iväg plankan på det viset som chefen påstår att det har hänt. Jag kan säga att jag tog i allt vad jag hade, och jag törs nog påstå att jag har betydligt mer kräm i benen än vad en 5-6 åring har. Som bäst gjorde plankan en volt i luften och hamnade ca 1 meter bort. Hade någon fått den på sig är jag tveksam till om det ens gjort ont.

Vi diskuterade även den förra skadan som inträffade i somras, om än motvilligt, för "den är ju inte relevant nu", så går ju historierna isär. I rapporten (som är totalt sanning svuret på bibeln) så står det att det racket han blev slagen med kastades omgående. När jag åkte dit samma dag och krävde att få se på rackertet talar personalen om för mig att inget sådant finns. Det fanns fortfarande inget och hade aldrig funnits något trots att min sambo till och med höll det i handen och ifrågasatte varför man låter barnen leka med sylvassa saker.

Så just nu är det döläge skulle jag väl vilja säga. Får väl gråta ut i tidningen, det är ju så man får fart på de styrande i denna kommun.

Niwa
2015-03-27 23:23
#17

i stället för att bråka med dagispersonalen så ring till samordnaren  för förskolorna och säg att du kräver att få byta, testa att prata med andra förskolor och höra med dem om de har platser så du kan säga det till samordnaren om hon säger att det inte finns.  hoppas verkligen att det ordnar sig.

Hälsa gärna på mig på Facebook.

Imasy
2015-03-27 23:30
#18

#17

Det var högsta chefen för förskolorna jag pratade med idag. Personalen på fsk har jag inte haft kontakt med alls.

Denna chef befattar sig inte alls med placeringsplatserna, utan det är placeringens uppgift.

JossanH
2015-03-28 09:29
#19

#18 skandal!!! 😳

Sajtvärd på Iller.ifokus

Niwa
2015-03-28 20:09
#20

Va hon kan ju inte tycka att det beteendet är ok på sina förskolor, hon måste ju sagt att hon ska prata m dem??

Hälsa gärna på mig på Facebook.

Annons:
Juvela
2016-06-05 07:49
#21

#16 alltså Jösses!! 😟 Vad är det för hemsk människa ni har som förskolechef i er kommun. 😡 Attityden verkar ju smitta av sig på personalen, som bara skrattar bort det och blånekar att saker som varit orsak i olycka ens finns på plats. 😒 Ser att de är en över ett år gammal tråd. Hur har det gått?

[Thiah]
2016-06-05 07:57
#22

#21 vad roligt att du bumpade upp den. Jag hade helt glömt bort denna och är intresserad :)

frejaspluto
2016-06-05 09:47
#23

Ta journalerna. I kopior , skicka in dom till skolinspektionen dom tar hand om dagis, förskola och skola. När inte det skötts så kan personalen avgå om dom hittar bevis, platsen får olyckan , dom blir inkallade på möte. Dom är kalla, objektiva skolinspektionen. Jag har fått rätt för ett enda barn är heeeelt rabiat, skolbarn bits och skriker f* tta, h* ra, mm. Slåss har åkt in med henne till akuten. Dom blev anmälda från skolinspektionen och dom är som Arbetsmiljöverket , dom är jättesvårt och bli av med. Skolinspektionen har lagt regler om dom inte följs blir det påföljder.

✨✨✨🌙love is in the air 💙🐇💜💜

Amoz
2016-06-05 17:50
#24

Men herregud sån hemsk förskola! Bara tanken att lämna sitt barn där… Själv skäms jag varje gång jag inte hunnit/kunnat stoppa en händelse som resulterar i att ett barn skadar sig, och självklart berättar man det för föräldrarna!
Hur har det gått med förskolebyte?

densomundrar
2016-06-05 19:38
#25

Nu är ju tråden ganska gammal men hur har det gått? Jag hoppas det löste sig på något sätt. Olyckor sker lätt och det är väl en sak, men hur dom hanterat det i ditt fall låter slappt och nonchalant :-(

Upp till toppen
Annons: