Annons:
Etikett02-barn-0-12-mån
Läst 1845 ggr
[Thiah]
2015-03-25 16:50

utslag och funderingar

Under dagens lopp har Joel blivit rödare och rödare runt munnen. Det ser ganska torrt ut och har spridit sig med en liten fläck upp mot näsan. Trodde först att det var napputslag för sådant har han haft förut. Men då blir det inte mera och det har varit koncentrerat runt just nappens yta. Nu anade jag t.o.m utslag vid ögonen men vet inte om det är säkert eller om jag bara letade mera utslag…:p Nu såg jag även ett litet rött utslag med en klar(genomskinlig) blåsa i på övre delen av halsen. Vi har haft vattkoppor på dagis(mitt jobb) och han var där för över en månad sen och hälsade på. Inkubationstiden för vattkopper är 12-16 dygn. Så vattkoppor känns ganska otroligt. Vet i och för sig inte hur viruset överlever på kläder…Hanterade en pojke med färska utslag för snart 14 dagar sen. Han har inte träffat andra barn annat än kanske nått enstaka o butiken eller bussen. Så vad kan det vara som gett den där blåsan och det torra runt munnen? Han är sig själv, har ätit och druckit som vanligt. Däremot har han de senaste dagarna varit extra trött och extra kramig. Han har inte ätit något ovanligt. Höstblåsor kanske? Eller nått annat? Är inte orolig men fundersam över vad det kan vara.

Annons:
VildaVittra
2015-03-25 16:54
#1

Bytte du kläder efter att du hanterade pojken för 14 dagar sedan?

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

[Thiah]
2015-03-25 16:57
#2

#1 näpp åkte hem efter ett par timmar i samma kläder. Hade inte alls en tanke på att byta… Pojken jag hanterade började just få sina utslag med blåsor. Sådär så det började poppa ut. Höll inte på med honom mer än kanske 10-15 min men han hade varit på dagis hela dagen.

VildaVittra
2015-03-25 17:05
#3

#2 Då skulle jag nog utgå ifrån att det är vattkoppor.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

[Thiah]
2015-03-25 17:16
#4

#3 jag tror det är korrekt för nu har han två röda prickar på ryggen också och dom var inte där för 30min sen…

[TanatosNyx]
2015-03-25 17:56
#5

Vattkoppor är luftburen smitta, och smittar redan innan symptom visar sig, så hela dagisavdelningar kan smittas innan det upptäcks. Det är nog tyvärr det ni får ställa in er på, ladda med potatismjöl att badda på blåsorna, det lindrar.

[Thiah]
2015-03-25 18:05
#6

#5 pojken för två veckor sedan var en av de två sista som fick vattkoppor av våra 21 barn. Visste att alla skulle få det men anade inte att jag kunde dra hem det via kläderna. Får se hur Joel är imorgon och isåfall införskaffa medel.

Annons:
[TanatosNyx]
2015-03-25 18:17
#7

#6 Då det är luftburet så är det olika former av partiklar som sprider, vanligen aerosoler (små vattendroppar, t.ex. nysningar, saliv mm) eller hudpartiklar osv. Med andra ord som gjort för att hänga med i kläderna om du burit ett smittat barn, sen burit ett friskt barn som andats in dessa partiklar. 😕

[TanatosNyx]
2015-03-25 18:20
#8

Här kan du läsa, och eventuellt lära dina kollegor lite baser om smittovägar, alltid bra att kunna när man jobbar med människor, vare sig det är vård eller omsorg:

 http://www.vardhandboken.se/texter/smitta-och-smittspridning/smittvagar/

Ria74
2015-03-25 18:23
#9

Tycker också det verkar vara vattkoppor. Jag vet att jag själv fick det som barn genom att jag träffade en mamma till ett barn som hade vattkoppor, dock träffade jag inte det smittade barnet. Men det kan tydligen överföras genom kläderna hos en frisk person.

mvh Maria värd på barn, miljonar, bloggande
medarbetare på husmorstips.ifokus
Min blogg: http://nouw.com/mariastankar

[Thiah]
2015-03-25 20:29
#10

#7 är vårdutbildad så borde minnas sådant där men snabbt glömmer man. Joel sover i alla fall nu. 3 prickar vet jag finns varav en är en blåsa. Vi får se vad morgondagen bringar. Ett av barnen på dagis hade 2 prickar och lite feber men det var det. Jag däremot hade själv vattkoppor 2 gånger varav den sista var rejäl… Så jag hoppas Joel har det som pojken på dagis…

JossanH
2015-03-26 12:45
#11

Vattkoppor har väl en inkubationstid på upp till 21 dagar? I julas fick jag (som haft vattkoppor som barn) 3 vätskefyllda blåsor under ena armen som kliade. Tänkte inte ens tanken att det kunde vara vattkoppor men ca 3 veckor efter fick vår 2 åring utslag som såg precis likadana ut och en vecka efter att hon blivit helt frisk fick bebisen som då var typ 6 månader koppor. Trodde minstingen skulle klara sig tack vare helamning men icke. Hon fick mängder av blåsor men inte alls mycket feber tack och lov. Vattkoppor är luriga. Men skönt att ha det gjort.

Sajtvärd på Iller.ifokus

[Thiah]
2015-03-26 13:58
#12

#11 inkubationstiden varierar beroende var man läser/ vem man pratar med. Knasigr nog.

[TanatosNyx]
2015-03-26 14:06
#13

inkubationstid är ju just en uppskattad tidsram för när man förväntas bli sjuk, inget hugget i sten.

Absolut vanligaste inkubationstiden är 14 dagar på vattkoppor.

Annons:
JeFo
2015-03-27 10:31
#14

Svinkoppor ger väl också blåsor?

[TanatosNyx]
2015-03-27 10:39
#15

Ja svinkoppor ger blåsor som spricker upp och såret växer på ett speciellt vis då bakterier äter sig fram under sårkanterna. Är lätt att känna igen.

[Thiah]
2015-03-27 11:41
#16

Svinkoppor är vol dessutom mera varigt än klart inuti blåsorn?

[TanatosNyx]
2015-03-27 11:48
#17

Nja, mina har varit klar vätska, däremot har det blivit varigt under sårkanterna sedan när det spruckit (vilket har skett ganska snabbt, typ inom timmar från jag upptäckt blåsorna).

JeFo
2015-03-27 12:48
#18

1177 visar massa bilder på olika utslag

[TanatosNyx]
2015-03-27 13:23
#19

Ah, kollade aldrig någonstans, skrev bara utifrån egen erfarenet. Det var kanske lite dumt :)

Upp till toppen
Annons: