Annons:
Etikett01-allmänt-om-barn
Läst 4286 ggr
Ria74
3/2/15, 5:54 PM

Godtagbara skäl att skicka hem från dagis

Vilka skäl tycker ni är godtagbara när det gäller att personalen skickar hem barn från dagis?

Är det bara sjukdom som gäller eller kan det vara något annat?
Hur ofta är det okej att dagis personalen skickar hem barnet? Varje dag, varje vecka eller mer sällan?

mvh Maria värd på barn, miljonar, bloggande
medarbetare på husmorstips.ifokus
Min blogg: http://nouw.com/mariastankar

Annons:
Fridaaaa
3/2/15, 5:59 PM
#1

Förskola 😉

Jag tycker att man har rätt att skicka hem sjuka barn eftersom andra kan bli smittade både barn och personal samt inte så snällt mot barnet att vara på förskolan sjuk heller.

Andra anledningar tja beror på vilka anledningar och behövs det ofta är det något som inte stämmer och något som behövs tas tag i, inte skicka hem var gång. Så tänker jag i alla fall.

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

OlgaMaria
3/2/15, 6:04 PM
#2

Svårt att säga några regler kring det. Man hoppas ju att man kan lita på förskolepersonalens bedömningar. Men om man tycker att de överdriver är det ju bara att ifrågasätta det och ta en diskussion.

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

PennyTrollet
3/2/15, 6:25 PM
#3

Sjukdom så klart. Om barnet har slagit sig ordentligt och inte klarar av att vara på dagis efter olyckan. Om barnet aldrig slutar vara ledsen och då riktigt ledsen så att den inte kan göra några andra aktiviteter på dagis den dagen. Annars tycker jag att de ska försöka göra det bästa av situationen.

[Thiah]
3/2/15, 6:33 PM
#4

Sjukdom är första och då ska barnet avhämtas snarast möjligt. (Fått frågor om Kalle verkligen måste hämtas bara för att han kräks…) Men annars jaa, det beror på barnet. Jag har kunnat höra av mig och frågat om det är möjligt att barnet hämtas tidigare om hen är väldigt orolig, ledsen,trött osv… Ibland kan en förälder komma tidigare och ibland inte.

Ria74
3/3/15, 9:29 AM
#5

#1 Jo jag vet att det heter förskola, var lat och skrev dagis bara 😉

För min del både när jag jobbade själv på förskola och nu när jag har dotter på förskola tycker jag att är barnet sjukt ska det såklart hem så fort som möjligt. Men jag har lite svårt för det där med att om barnet är ledset så ska man hämta. Barn blir ledsna många gånger per dag över både bagateller och allvarligare saker. Blir det så ledset att man inte kan trösta så är det en sak men är det vanligt ledset så tycker jag att personalen kan trösta.

Sen i julas har dottern blivit hemringd minst en dag i veckan av diverse orsaker. Hon går bara där 3 dagar per vecka och inte fulla dagar. Det börjar bli ohållbart om jag måste ta ledigt från jobbet varje vecka för att hämta innan. Igår ringde dom för hon var ledsen och jag åkte dit för att hämta, men när jag kom var hon glad och sprang och lekte. Då kändes det som att detta var ganska onödigt.

mvh Maria värd på barn, miljonar, bloggande
medarbetare på husmorstips.ifokus
Min blogg: http://nouw.com/mariastankar

OlgaMaria
3/3/15, 9:50 AM
#6

Prata med dem! Det är bra för dem också att höra din situation. De kan ju få in en vana att ringa för minsta lilla, och tror att du kanske uppskattar det.

Vår förskola ringer väldigt mycket mer sällan till oss numera då vi lärt känna varandra och de vet att det inte är lätt för oss att vabba. Har han varit hängig en dag så brukar de berätta det och be oss vara uppmärksamma och se ifall han kan gå nästa dag, men undvika att vi ska hämta honom tidigare den dagen. Sen om han mår jättedåligt så hämtar vi ju, men det märks att de försöker få det att funka där. Då vet vi också att vi verkligen behöver hämta ifall de säger att vi behöver det. Men i början var det ju mer att de ringde för minsta lilla och vi resonerade tillsammans i telefonen, och kom ibland fram till att han kunde vara kvar. Så om de hör av sig så kan du ju ställa lite frågor och resonera tillsammans med dem och se om ni tror att det kan funka ändå. Om det bara är att barnet är ledset så måste de ju försöka få det att funka där ändå.

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

Annons:
[Thiah]
3/3/15, 11:23 AM
#7

Men vad är det för förskolor ni har era barn på? Låter helt sjukt att det ska vara så att man som förälder måste förklara för personalen att man inte kan vabba varje dag Lisa är ledsen. Och att de ringt dig Ria så mycket är inte okej alls, varför skulle det vara det? Har aldrig, under mina snart 10år som förskoletant haft föräldrar som diskuterat sådant med mig för jag skickar inte hem barn i onödan. Så för mig låter det otroligt skumt att ni har fått så mycket samtal.

Ria74
3/3/15, 12:20 PM
#8

#6 Jag hade tänkt ta upp det nu med dom och fråga om det är något särskilt problem eftersom dom ringer så mycket.

#7 Att hon skickas hem när hon är sjuk tycker jag är helt rätt. Men det här med att hon är ledsen och varje vecka tycker jag känns skumt. Har själv jobbat på förskola och var ett barn ledset så tröstade man ju och oftast så var det frid och fröjd efter 5-10 minuter igen.

Igår blev hon hemringd för hon var ledsen, förra veckan för att dom trodde hon hade feber vilket hon inte hade.  Veckan innan det var det sportlov och då ville dom helst inte ha henne där alls, men var tvungen att lämna henne en dag eftersom jag inte kunde fixa barnvakt den dagen och det var inte populärt. Men saken är den att dom hade öppet och fler barn så det var inte bara min dotter som var där.

mvh Maria värd på barn, miljonar, bloggande
medarbetare på husmorstips.ifokus
Min blogg: http://nouw.com/mariastankar

Fridaaaa
3/3/15, 12:23 PM
#9

#8 Kolla febern kan de ju göra på förskolan. Men ja det är fel av dem att ringa så fort som hon är ledsen, är hon ledsen flera timmar i sträck kan jag förstå men inte annars.

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Ria74
3/3/15, 12:33 PM
#10

#9 Absolut hade hon varit ledsen i en timme eller mer hade jag förstått det. Ja, på den förskolan jag jobbade hade vi en örontermometer och kollade tempen om vi misstänkte feber, men här verkar det som dom skickar hem vid misstanke och kollar inte.

mvh Maria värd på barn, miljonar, bloggande
medarbetare på husmorstips.ifokus
Min blogg: http://nouw.com/mariastankar

Fridaaaa
3/3/15, 12:35 PM
#11

#10 Dåligt av dem att inte kolla.

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

[Thiah]
3/3/15, 2:25 PM
#12

Jo kolla feber kan man göra men sen ska man också veta att barn har olika temperatur vilket måna glömmer. Å för Rias del verkar dom ju bara inte vilja ha Molly där. Är dagis öppet har barnet rätt att vara där. Förstår inte att dom "gnäller" när Molly bara är där 3 dagar i veckan…

Fridaaaa
3/3/15, 2:31 PM
#13

#12 Ja visst är det så men ger ändå en liten fingervisning 🙂 Bättre än att bara "misstänka"

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Annons:
[Thiah]
3/3/15, 2:31 PM
#14

#13 absolut :)

Sagolikt
3/3/15, 4:34 PM
#15

Jag har väldigt sällan skickat hem barn från förskolorna jag arbetat på. I hela barngruppen har det kanske handlat om ett par fall per termin.

På förskolorna jag arbetat på har man inte tagit tempen på barnen över huvud taget, med motiveringen "det är barnets allmäntillstånd som avgör, inte temperaturen", dvs beter sig barnet som att det inte mår om den ska, ska det inte stanna på förskolan. Definitionen är av det att barnet ska "klara av att delta i verksamheten".

Sen får man ju ha lite känsla, är knatten grön i ansiktet och verkar spyfärdig är det ju mer bråttom hem än om barnet bara är trött, då kanske han eller hon lika gärna kan vila på en madrass någon timme tills dess att vårdnadshavaren kommer på sin ordinarie tid. Det är ju olika i olika familjer också, hur man ser på gränsen för sjukdom och när man vill bli kontaktad. Som personal vill man ju skicka hem barnen så lite som möjligt (för att inte "störa" föräldrarna), samtidigt har man en verksamhet där man efter kl 13.00 är två vuxna på 20 barn. Tyvärr leder det ju till att situationen är ganska pressad redan med friska barn.

Upp till toppen
Annons: