Annons:
Etikett17-juridik-försäkringar
Läst 25712 ggr
densomundrar
2015-03-02 10:58

När partner är sjuk

Varken jag eller arbetskamraten som förde diskussionen har barn, men vi diskuterade iallafall om hurvida man var hemma och tog hand om barn när den andra parten var sjuk. Tex feber eller förkyld. Hur gör man egentligen? Hur brukar man göra och vad säger lagar och regler? Tex om jag är hemma med en småtting och får feber, ska min sambo då stanna hemma för att ta hand om barnet så att jag får vara sjuk "ifred"? Jag har ingen aning om hur man bör göra och har aldrig funderat på hur det blir i denna typ av situation.

Annons:
Niklas
2015-03-02 11:13
#1

Om en förälder är sjuk och inte kan ta hand om barnen får den andra föräldern göra det. Jag tycker inte att det är så krångligt. :-)


Vänliga hälsningar, Niklas
Är du intresserad av runstenar och runristningar?

densomundrar
2015-03-02 11:14
#2

Nej, krångligt är det väl inte? Funderade bara på hur man gör, får göra, ska göra :-)

Niklas
2015-03-02 11:19
#3

Min uppfattning är att svaret på alla tre frågorna är #1. :-)


Vänliga hälsningar, Niklas
Är du intresserad av runstenar och runristningar?

Åsa S
2015-03-02 11:20
#4

Hände på jobbet häromdagen en kollega stannade hemma för att ta hand om sin son eftersom hans sambo var magsjuk vi ringde till lönekontoret för att vi skulle föra in det rätt i dataprogrammet och de sa att man för in sånt under VAB.

densomundrar
2015-03-02 11:26
#5

#3 nä, det förstod jag med. Jag förtydligande bara om du hade uppfattat mitt inlägg som att jag tyckte att det var krångligt och inte som jag menade, dvs hur man brukar göra. För jag vet inte hur man brukar göra, utan att frågan är krånglig för den sakens skull :-) #4 på så vis. Ja, men då vet jag att det är så man brukar göra :-)

Ria74
2015-03-02 11:27
#6

Om jag är hemma och föräldraledig/vabbar och blir sjuk så kan jag sjukskriva mig och min sambo kan stanna hemma och vara föräldraledig/vabba.

mvh Maria värd på barn, miljonar, bloggande
medarbetare på husmorstips.ifokus
Min blogg: http://nouw.com/mariastankar

Annons:
ChristineL
2015-03-02 12:54
#7

Det behöver inte nödvändigtvis vara vårdnadshavare som är hemma med barnet heller utan annan släkting/vän.

densomundrar
2015-03-02 13:52
#8

#7 får andra än föräldrarna ta ut ledighet för vård av barn på något sätt eller missuppfattade jag det? Tex mormor eller farfar?

Niklas
2015-03-02 14:03
#9

#8: Japp, det heter ändå vård av barn.


Vänliga hälsningar, Niklas
Är du intresserad av runstenar och runristningar?

ChristineL
2015-03-02 14:08
#10

#8 - Javisst! Eller om man har skilda föräldrar och den sjuka förälderns nya sambo exempelvis tar ut vab.

densomundrar
2015-03-02 14:19
#11

Jaha, på så viS. Då har jag lärtlärt mig två nya saker idag. Tack :-)

[TanatosNyx]
2015-03-02 15:44
#12

Hur är det när ena föräldern är långtidssjukskriven (aktivitetsersättning)?

Ria74
2015-03-02 16:41
#13

#12 Det ska gå att få både föräldrapenning och ha aktivitetsersättning. Jag är inte så insatt i det utan man får kolla på försäkringskassans hemsida. Hittade en länk där någon annan frågar om detta:

http://www.alltforforaldrar.se/snack2/showthread.php?1530977-Sjukpension%C3%A4r-och-f%C3%B6r%C3%A4ldrapenning

mvh Maria värd på barn, miljonar, bloggande
medarbetare på husmorstips.ifokus
Min blogg: http://nouw.com/mariastankar

Annons:
OlgaMaria
2015-03-02 18:05
#14

#12 Den föräldern behöver inte ta hand om sjukt barn om man inte orkar. Så den andra föräldern kan vabba. När man ansöker om vabb frågar FK vad den andre föräldern gjort och då svarar man att den är sjuk.

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

viktoria91
2015-03-03 09:05
#15

Hur länge får man vabba? Tills barnen är 18 år eller?

OlgaMaria
2015-03-03 09:09
#16

Tills barnet är 12 år. Om barnet är 12-16 år behövs ett läkarutlåtande som visar att barnet behöver föräldrarnas omvårdnad för att ha rätt till vabb.

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

Ria74
2015-03-03 09:22
#17

Har för mig att man kan vabba 120 dagar per barn och år. Men är barnet sjukt mer än 8 dagar i sträck behövs ett läkarutlåtande.

mvh Maria värd på barn, miljonar, bloggande
medarbetare på husmorstips.ifokus
Min blogg: http://nouw.com/mariastankar

viktoria91
2015-03-03 12:50
#18

#16 Tack! Bra att veta!

[Thiah]
2015-03-03 14:27
#19

Här i Finland tror jag att det är 10 år som är gränsen. Sen får man vabba 3 dagar på egen anmälning. Vet inte sen om lönen ryker eller hur det är med eller utan läkarutlåtande. Vet dock att jag kan vabba 3 dagar med full lön och sen Kristian 3 dagar med full lön utan papper.

JeFo
2015-03-08 21:29
#20

Hade i början väldigt mycket sjukdom på mina tjejer. Räckte med att byta sjukdom då för att förlänga. Först förkyld & feber en vecka och magsjuk veckan efter. Ringde och var förstörd till försäkringskassan. De var sjuka jämt. Hon jag pratade med sa att barnen fick i stort sett vara sjuka varannan vecka på ett år. Blev lugnad, för så illa var det ju ändå inte! VAS har vi utnyttjat två gånger på snart 9 år. Vård av sambo, el VAF vård av fru 😛

Annons:
AnnaFagerell
2015-03-17 19:57
#21

Är jag sjuk samtidigt som barnen så får jag ta den smällen. Man är aldrig sjukare än att man kan ta hand om sina barn. Tycker att folk är onödigt gnälliga faktiskt. Finns mkt värre saker ön en förkylning eller magsjuka. Jobbigt, ja visst men det funkar

Medarbetare på djurskydd.ifokus

PogoPedagog
2015-03-17 20:16
#22

#21 Ursäkta mig men vad är det för korkat uttalande. Förkyld är man väl sällan så illa att man inte kan ta hand om barnen men visst fanken blir folk så sjuka att de inte kan ta hand om sina barn!

ChristineL
2015-03-17 20:19
#23

#21 - Visst, busenkelt att ligga magsjuk samtidigt som sitt/sina barn…

OlgaMaria
2015-03-18 08:45
#24

Haha! Så klart man kan vara så sjuk att man inte kan ta hand om sina barn. Lätt att byta bajsblöja när man brutit armen t ex.

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

densomundrar
2015-03-18 08:56
#25

Inte hoppas jag väl att man är hemma för att ta hand om barn när partnern är snorig.En det finns ju massor med andra grejer som gör att man är sås sjuk att man inte kan ta hand om barnet. Antar att du skrev lite snabbare än vad du tänkte? För det vart lite tokigt…

AnnaFagerell
2015-03-18 15:21
#26

#23. Har själv varit magsjuk och tagit hand om två magsjuka barn samtidigt så jo, visst går det. Haft tre sjuka barn hemma samtidigt som jag haft lunginflammation så jag vet vad jag talar om. Har en obotlig sjukdom sedan 16 års ålder och jag tycker faktiskt att folk är för gnälliga. jag har lika stor rätt att tycka det som att andra tycker att de måste få hjälp.

Medarbetare på djurskydd.ifokus

AnnaFagerell
2015-03-18 15:24
#27

De som inte tror man kan byta en blöja med bruten arm kanske ska ta en titt på hur föräldrar gör som saknar både en och två armar. Idag är man så inställd på hur saker ska vara utan att man ser efter hur det kan vara. En vän bröt armen och fixade båda sina små barn galant. Inställningen kanske bör ändras hos en del från att det inte går till att vara lite mer jäklar anamma. Ska man inte alls kunna ta hand om sina barn på 6-10 veckor när man har arm i gips?

Medarbetare på djurskydd.ifokus

Annons:
[TanatosNyx]
2015-03-18 15:38
#28

och varför leka självplågare när man faktiskt kan få hjälp? man är normalt sett två om sitt barn…

OlgaMaria
2015-03-18 16:10
#29

Ja, det normala för oss människor är ändå att vi hjälper varann. Om man inte har en partner som kan hjälpa så kan det finnas andra. Jag är sjukskriven och kan inte ta hand om mina barn själv. Visst skulle jag kunna pressa mig och försöka mitt yttersta men jag skulle ju bara krascha och bli ännu sjukare. Ta hand om dina barn själv du Anna, men man vet faktiskt inte hur det är för andra.

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

AnnaFagerell
2015-03-18 16:56
#30

#28 kärnfamiljen kanske. . Jag är ensam med mina tre och det fungerar hur bra som helst och TS har skrivit vid feber och förkylning, inte livshotade sjukdomar.

Medarbetare på djurskydd.ifokus

OlgaMaria
2015-03-18 17:03
#31

#30 Fast i tråden reder vi ut vilka rättigheter och möjligheter som finns. Och svarar på frågor t ex i #12. Jag tycker inte det är ett svar på frågan att säga sluta gnäll. Massor med föräldrar tar hand om sina barn fast man själv är sjuk, det har vi nog alla gjort många gånger. Men det är ju bra att veta hur systemet fungerar och hur man kan göra om man känner att man är så sjuk att man inte orkar ta hand om barnen. Det kan absolut vara så även vid förkylning och feber. Ibland är man utslagen, och barnen kanske har en krävande period eller speciella behov eller whatever.

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

JeFo
2015-03-18 20:13
#32

Haha…. Skulle vilja se hur jag skulle löst mina barn med magsjukan. Bodde på toaletten. Hade aldrig gått att skjutsa, hämta, klä på, laga mat el ha hand om minsta som var 10 mån då. Jag låg på toalettgolvet och sov! Två gånger på 8 år är inte mycket! Tacksam för att vi har ett bra system och sen är den ens eget samvete som får avgöra mycket! Vi är två och när man får ta hjälp så gör jag det, iaf 2 ggr. Inte för en simpel förkylning utan när jag inte tar mig ifrån stället!

jackiejohn
2015-03-22 16:41
#33

Vi vabba för dottern när hon föddes och sedan i nästan två månader, trehundrafemtioelva papper och läkarintyg och massa telefonsamtal…men vi lärde oss en del också bl.a att man kan inte vabba för barn under 8 månader utan särskild anledning (tex det vi hade pramaturfödsel i vecka 31..) detta kanske alla vet men jag visste inte det 😳 nu var det ingen fara för oss, men tänkte bara dela med mig! ☺️ Annars om jag utgår ifrån mig själv så är jag störning som få av naturen hehe, så är jag förkyld/febrig så tar jag hand om dottern själv skulle jag vara jättesjuk tex magsjuka och inte kunna sköta mig själv ens en gång så klart att maken kan vara hemma och ta hand om dottern då om man nu har den möjligheten. Kan ha fel nu men jag antar att det gäller alltid för vab att är det längre än 1 vecka så krävs läkarintyg, tänkte på detta som kom upp ifall man bryter en arm eller ett ben..hur funkar det? Man kan väl aldrig vabba i 6-8veckor "bara för att" partner brutit något, får man ens det? Har svårt att få ihop den ekvationen.. Jag är av filosofin att allt går att lösa bara man vill, jag har varit ensam hemma i flera dagar/nätter med en bräcklig liten prematur i vintras och var tvungen att ut och ta hand om djuren och tända i pannan m.m Hade gärna haft maken som kom hem ocj hjälpte till men det gick inte och då får man helt enkelt lösa det på nåt sätt 😊 Är man ruggit dålig och har en partner och möjligheten finns så ser jag inget problem lika lite som jag inte ser något problem med att ta hand om sitt/sina barn om man är förkyld/snuvig eller så men vi ser alla olika på saker och ingen har mer rätt än någon annan 😉

OlgaMaria
2015-03-22 17:10
#34

#33 Om du är föräldraledig och bryter armen kan du bli sjukskriven och då kan din partner vara föräldraledig istället för dig. Om det inte gäller så lång tid kan partnern vabba (för att ordinarie vårdare är sjuk), men om det som du säger handlar om lång tid får ju den personen ta föräldraledigt. För att få vabba för barn under 240 dagar måste barnet ha stadigvarande dagisplats eller vårdas på sjukhus.

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

Annons:
jackiejohn
2015-03-22 23:52
#35

34# Ja men då är jag med! Tack

Upp till toppen
Annons: