Annons:
Etikett01-allmänt-om-barn
Läst 4063 ggr
fridaas
2015-02-27 09:53

Hur hade ni gjort vid begravning?

Vi ska på begravning om en vecka och jag vet verkligen inte hur jag ska göra med barnen. Alwa är 4år nu i mars och har varit på två begravningar tidigare utan problem, men denna gången år det jordfästelsen, de andra har blivit kremerade. Det känns ju sådär att låta henne se när de sänker ner kistan i marken, hon vet att gammelgammelfarmors kropp ligger där men att hon tittar på oss från himlen tillsammans med gammelfarmor och Kickan (hund). Sambon vill att jag ska vara med honom då han tycker det ör jobbigt, men vi har ingen som kan ta barnen under tiden. Så hur hade ni gjort?

Med Vänliga Hälsningar Frida

Kolla gärna in Finntrolls Hembränneri på facebook och instagram.

Annons:
Niklas
2015-02-27 10:00
#1

Vi tar med barnen. De brukar ta det bra.


Vänliga hälsningar, Niklas
Är du intresserad av runstenar och runristningar?

fridaas
2015-02-27 10:01
#2

Även vid jordfästelsen?

Med Vänliga Hälsningar Frida

Kolla gärna in Finntrolls Hembränneri på facebook och instagram.

Katthemsmatten
2015-02-27 10:01
#3

Svårt att ge ett råd. Generellt känner jag att det beror på dels hur väl man kan förbereda barnet. En 4-åring är ganska medveten och kan förstå åtskilligt. Dels beror det på hur berörd du kommer bli när kistan sänks. Det jag själv, som ändå varit med i så många år att jag har barnbarn i den åldern, reagerar starkast på är när man slänger ned handbuketterna. Kan fortfarande höra dunsen mot kistlocket när min man begravdes trots att det gått över 10 år sedan.

Du skulle ju kunna låta barnet vara med men att ni inte går fram till graven. Din sambo får stödja sig på någon annan anhörig den stunden. Sedan kan du och barnet gå till graven när den är igenfylld. Det brukar göras under tiden man har minnesstund.

Medarbetare Hittekatter iFokus

Inkanyezi
2015-02-27 10:02
#4

Jag har haft med barn vid begravning, och jag tror att det är bra, eftersom det blir ett avslut. De vet att man har sänkt ner kistan (eller urnan) i jorden då, eftersom de var med.

Ria74
2015-02-27 10:03
#5

När jag var liten var jag med på begravning, däremot var jag inte med på bisättningen.

mvh Maria värd på barn, miljonar, bloggande
medarbetare på husmorstips.ifokus
Min blogg: http://nouw.com/mariastankar

SegerSims
2015-02-27 10:04
#6

Jag har haft med min son på 2 jordfästningar och det har gått väldigt bra. Han var i samma ålder din dotter första gången. Han var väldigt intresserad av själva hålet just då. Men vi pratade mycket om det och han tog ingen skada av det. På något sätt så är det ju lättare för dom att veta att den döde verkligen finns där i graven när dom besöker den. På den senaste begravningen tyckte han att det var konstigt att det inte var jordfästning.

Men sedan är det ju  hur känslig din dotter är tycker jag. Begravning är ju tyvärr en del av livet. Men om du tror att din dotter inte klarar av det så får du nog se till att hon inte är med. Men annars är det okej tycker jag. Sedan behöver ju hon inte stå alldeles nära när kistan sänks ner.

Annons:
Anonym
Anonym
2015-02-27 10:17
#7

Jag har vart med på begravning som barn, Jag kanske inte förstod innebörden lika bra men ändå jag tycker bara det var bra. Döden är något som alltid ses som något läskigt och främmande livet igenom att få se en begravning som barn då får man väl ställa sin mamma/pappa frågor "vad innebär detta?" och får en större förståelse för det som ingen kommer undan; döden!

Velinga1984
2015-02-27 10:40
#8

Mina barn, 10 år och 1 år, får inte följa med på begravning. Helt onödigt när de är så små enligt mig. Nästa vecka är det en begravning i vår närhet men jag och yngsta sonen kommer bara på fikat.

jmkforlajjf
2015-02-27 11:04
#9

Om det var någon närstående som hade gått bort hade min dotter garanterat fått följa med. Men om de var en avlägsen släkting man inte kände mer eller mindre så hade jag känt att de vore onödigt. Min mamma gick bort när jag var 6 år, jag var med på begravningen. Dock tror jag inte riktigt jag fatta grejen helt o hållet, men jag kände liksom att något var fel, men de känns ändå bra att jag var med på den.

OlgaMaria
2015-02-27 11:43
#10

Om det bara är jordfästelsen du oroar dig över tror jag inte du har så mycket att oroa dig för. Bättre att de är med när de är små så är det något naturligt sen. Ni behöver ju dessutom inte stå precis där just vid jordfästelsen. Ni kan gå omkring lite grann runtomkring och titta på gravarna. Bara du är trygg i situationen så tror jag dottern kommer ta det bra.

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

teddykaniner
2015-02-27 16:02
#11

När min kusins mamma dog (alltså moster) hade mostern 2 barnbarn som var 3 och 5 år gamla, de var med och det gick bra även om deras föräldrar tog begravningen hårt eftersom det var deras mamma som gått bort. Jag tror att man inte ska utesluta barnen från begravningar, ev om det är någon man inte är riktigt bekant med den avlidne eller om man får fixat barnvakt förstås.

Med vänlig hälsning,
Jenny

Intehärutandär
2015-02-27 16:05
#12

Barnen mår bra av att alltid få vara med. För dem är det naturligt och det är vi vuxna som lägger in värderingar som de inte har ännu. 

Jag är uppväxt i begravningsbyrå och varit på många, både inom släktens arbete - och som privatperson till släktingars död. Och har sett både öppen kista, stängt kista, jordnedsättning och urnensättning. 

Har precis förlorat min bäbis och vi har barn som är 5, 9 och 16 som fått ta adjö vid bäbissängen och kommer senare få följa på begravning. De har också fått böcker av patologen som jag bad om till de minsta. Och kuratorn på sjukhuset sa också som jag vet att barn bör få vara med. Det är väldigt väldigt sällan barn reagerar illa - och då är det för föräldrarna målat upp en bild innan som inte stämmer.

Anonym
Anonym
2015-02-27 17:09
#13

#8 varför skulle det vara helt onödigt? döden är en del av livet att få följa med till en begravning kan ge ett mer tydligt "avslut" oavsett ålder. Dessutom om ditt ena barn är 10 det är en ålder då många tänker mycket på döden om hon fick följa med hade hon ju fått se vad en begravning innebär, jag tror många föräldrar vill skydda sina barn från det som känns jobbigt men frågan är om det alltid är det bästa?

Annons:
Niklas
2015-02-27 17:10
#14

#2: Japp, då också. Det var inga problem.


Vänliga hälsningar, Niklas
Är du intresserad av runstenar och runristningar?

Velinga1984
2015-02-27 17:28
#15

#13 Vet inte riktigt vad du vill ha fram med ditt inlägg riktat till mig? Kritik för att de inte får följa med? Jag tycker inte att barn ska följa med till begravning, möjligtvis i ett sånt fall som Snövit79 där man tar farväl till ett småsyskon. 

Jag skyddar inte mina barn mot vad som är jobbigt, I vår hem visar vi alla varianter av känslor, och vi samtalar mycket om döden. Speciellt då vi haft mycket dödsfall i vår närhet det senaste.

fridaas
2015-02-27 17:29
#16

Tack för allas svar! Det blir nog att de får följa med även under jordfästelsen också, men vi står en liten bit ifrån just under nedsänkningen. Och sen försöka förklara så gott det går vad som händer och sker.

Med Vänliga Hälsningar Frida

Kolla gärna in Finntrolls Hembränneri på facebook och instagram.

Anonym
Anonym
2015-02-27 21:58
#17

#15 Det är inte kritik riktat mot dig, du får göra som du vill. Säger mina åsikter, om ni samtalar om döden och du känner att det är öppet varför måste du då hålla undan begravning för dem något som kommer hända för alla? tänk om något sker så någon i familjen dör då har dem redan sett hur det går till. Man vet ju inte vad som kommer ske. Men som sagt du gör som du vill

[TanatosNyx]
2015-02-27 23:01
#18

Jag tycker absolut att barn ska få vara med, och att man förklarar vad som hänt och händer utefter deras förmåga att förstå, och hurdan de är som person.

Själv var jag bara 6 år när min morfar dog, och jag fick aldrig se honom, inte ta farväl och inte vara med på begravningen. Detta är något jag sörjer än idag. Jag tog min morfars bortgång ovanligt hårt. Mina föräldrar ville att jag skulle minnas honom som en levande person, och tanken är god och fin, men det gav mig inte ro inombords. Jag var länge orolig över att han bara försvann. Barn förstår mer än vad man tror.

fridaas
2015-02-28 08:13
#19

Den främsta anledningen till att jag tvekar att ha med henne vid jordfästelsen (kyrkan är självklar att hon ska vara med i) är att hon är inne i en mardrömsperiod, det är allt ifrån harar till människor som kommer och äter på henne osV. Och att hon då vet att det är en kropp som ligger i kistan och blir nergrävd kanske blir lite för mycket för henne.

Med Vänliga Hälsningar Frida

Kolla gärna in Finntrolls Hembränneri på facebook och instagram.

[TanatosNyx]
2015-02-28 09:37
#20

Då förstår jag att du tvivlar. Som du sa stå en bit bort och förklara t.ex. att det bara är ett tomt skal kvar i kistan som gammelfarmor inte behöver i himlen eller något sånt?

Annons:
OlgaMaria
2015-02-28 09:53
#21

#16 Svara på frågor. Du behöver ju inte svara på frågor hon inte ställer. Hon kanske tänker på något helt annat och då behöver du inte få henne att rikta uppmärksamheten på begravningen. Låt henne vara med och svara om hon undrar något. Det kan ju vara frågor som dyker upp efteråt också. Låt henne ta det som hon vill.

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

Intehärutandär
2015-02-28 15:17
#22

Vi fick en broschyr nu på förlossningen som heter "Barns sorg" av Rädda barnen. Den skriver utförligt om hur man talar om sorg, hur viktigt det är att få ta farväl (gärna se o känna), hur man hanterar tiden efter osv. Den kanske finns via nätet om någon finner o vill länka.

Intehärutandär
2015-02-28 17:44
#23

Här finns den - https://www.mah.se/pages/50684/Barnssorg_rb.pdf 

Citat ur den:

"Låt barnen vara med på visning och begravning

Vår erfarenhet är att barn inte tar skada av att se den

döde eller att vara med på begravningen. Ofta kan

barns fantasier om döden och den döde vara värre

än verkligheten"

"Det finns ingen nedre åldersgräns för barns deltagande

vid begravning och visning. Senare i livet

kan det ha stor symbolisk betydelse att veta att man

var närvarande, även om man bara var ett halvt år

gammal och satt på mammas eller pappas arm."

PennyTrollet
2015-02-28 21:55
#24

Jag skulle låta mina barn vara med på begravningar om det är någon som de känt och haft i sina liv. Döden och en begravning är lika naturligt som när någon föds. Inget jag vill hålla undan från dem. Jag fick inte vara med när min farfar begravdes och då var jag ca 6-7 år. Det tycker jag är synd.

Gronstedt
2015-03-02 11:28
#25

När min mor dog i höstas var hennes barnbarn (mina syskonbarn) som är 7 och 11 med hela vägen, tillsammans med sina föräldrar. De besökte henne på sjukhuset de sista dagarna, de var med när hon avlidit och vi alla tog avsked, de var med på begravningen.

Personalen på sjukhuset var jättebra, de pratade med barnen och de fick en bok med sig att läsa. Vid begravningen kom de närmaste en stund före alla andra och prästen pratade med barnen, förklarade allt som fanns där i kyrkan och hur ceremonin skulle gå till och så vidare. Vi hade avskedstagande i kyrkan, men hade det varit jordfästning hade de varit med på den också. De följde med fram och tog avsked vid kistan, de var med när familjen tog emot begravningsgästernas kondoleanser och de var med på samlingen efteråt.

Som många andra skrivit ovan, bör barn få vara med om allt som hör livet till, även det som är svårt. Inte bara prata om det, utan uppleva det.

Åsa S
2015-03-02 11:42
#26

När min farmor begravdes för 1år sedan var alla hennes barnbarn med från 1år till 9år = ca 8barn. Och de tog det väldigt bra. Min kusin som hade de flesta barnen och proffs hade tagit med sig lite godis och böcker det kan bli lite långtråkigt och svårt att sitta still under en begravning ifall man är liten med spring i bena så det kan vara bra att ta med något de kan syssla med lite tyst. Men annars tror jag barn tar det bra vi har haft hundar som mina kusinbarn älskat, när Ronja dog sörjde de och vi visste inte hur vi skulle berätta sen att nästa hund hade dött, men det första de sa var "Bra nu behöver inte Ronja vara så ensam i himlen"

+Det var nån som skrev att hade det varit ett syskon som dog hade de fått följa med inte annars. Som nån som förlorat en bror i en olycka som ung och var på barnbegravning som första begravningsupplevelse säger jag att jag önskar att jag hade varit på nån annan begravning innan så man visste vad som skulle ske. +Det brukar vara mer odramatisk begravning ifall det är nån gammal som dött och det kan vara bra att ha som första begravningsupplevelse för folk är inte lika förtvivlade när en gammal människa begravs som har dött av ålderdom än när det är ett barn som dött. Kan bli en bra mycket mer traumatisk upplevelse ifall första gången är en barnbegravning med riktigt förtvivlade föräldrar, morföräldrar mm.

Aleya
2015-03-02 18:10
#27

Jag uppmuntrar till att låta barn närvara när döden kommer på intåg. På visning eller begravning. Jag tror t o m att barn fixar detta med döden mer naturligt än vuxna.

BlommaStjärnorMemento moriStjärnorBlomma

Medarbetare för Julen

Annons:
[Thiah]
2015-03-02 18:38
#28

En sak som kan vara bra att göra är att berätta för förskolans personal att barnet varit på en begravning/en anhörig har dött. Så är dom beredda på frågor och funderingar som kommer. Vissa barn vill gärna vara nära men inte prata och då kan det vara bra att veta som personal.

fridaas
2015-03-06 16:41
#29

Begravningen är avklarad och det gick bra. Hon satt och lekte med mjuka klossar som kyrkan hade och åt russin, dock hoppade vi över jordsättningen och var ett stöd åt gammelfarmor istället (hennes mamma som begravdes) och alwa lekte med sina sysslingar. Nu i efterhand frågar hon när vi ska gräva upp skattkistan med skatten för så gör pirater.. jaja båda bara höll sig lugna och var riktigt duktiga!

Med Vänliga Hälsningar Frida

Kolla gärna in Finntrolls Hembränneri på facebook och instagram.

OlgaMaria
2015-03-06 16:58
#30

Roligt att höra! :)

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

Katthemsmatten
2015-03-09 14:13
#31

#29 Det låter som om du gjorde det allra bästa av situationen. Tyckte det lät så gulligt med "skattkistan". Det visar vilka associationer barn får till olika ord. 🙂

Medarbetare Hittekatter iFokus

Upp till toppen
Annons: