Annons:
Etikett02-barn-0-12-mån
Läst 1647 ggr
Valyria
2/24/15, 6:13 PM

Vilket allergitest är mest säkert

Hej! Finns det ngt test som visar helt säkert på kattallergi.

Vi har ingen katt i hemmet, men vill ha. Men misstanke om allergi  finns och vill vara säker innan.
Erfarenheter?

Barnet jag vill göra testet på är 2,5 år.

Annons:
[TanatosNyx]
2/24/15, 6:21 PM
#1

det krassa svaret är att det finns inget säkert test alls. Det kan ge en indikation, men ni kan aldrig lita helt på det. Oavsett vad ni väljer för sort. Allergier kan vara så komplexa att man kan tåla vissa individer, men bli supersjuk av andra katter trots att det är samma ras.

PogoPedagog
2/24/15, 8:27 PM
#2

Vet inget om tester i sig men kan säga att de två allergiker jag känner reagerat starkt på siames och siameskorsningar men inte på bondkatter men det är kanske helt individuellt.

ChristineL
2/24/15, 9:10 PM
#3

Besök uppfödare, katthem, personer med katt och så istället. Och dom säkraste testen förs väl på vc?

xxmammaxx
2/25/15, 12:41 PM
#4

Har du ingen kopis som har katt så kan ni ju hällsa på där.. kanske låna en katt ett par dagar? Min son e alärgisk mot vissa katter bara.. helskumt

Elinmatsdotter
2/25/15, 3:55 PM
#5

Ang att dom reagerar olika på olika katter ni kan inte dra en parallell med att inne eller dom son e både ute och inne är mer alergen? 😊

[TanatosNyx]
2/25/15, 4:34 PM
#6

#5 Nej, det är andra faktorer som avgör. Det har med proteinet i kattens hud att göra främst. Olika sorters päls spelar också in. Därför kan vissa ha nakenkatter, andra kan ha "allergiraser" t.ex. sibirisk katt mm, men det är ändå individskillnad.

Annons:
Valyria
2/25/15, 6:57 PM
#7

Okej, tack för svar. Typiskt det ska var många faktorer som kan spela i på allergi. Tack för svar!

JeFo
2/27/15, 12:53 PM
#8

Min kusin tål våran ena katt men reagerar på den andra. Så hon kan inte veta säkert om hon kommer reagera när hon ska bort. Jon har tabletter med fall att…

PennyTrollet
2/28/15, 10:46 PM
#9

Okastrerad hankattunge är de som allergiska reagerar mest på. Det har med allergener att göra.

Wony
3/3/15, 4:04 PM
#10

Min sambo är känslig för katt, men vi har tre stycken och det går bra. Han brukar dock börja tåla katterna efter någon månad av exponering bara man tar det lugnt i början. Värst är okastrerade hankatter för honom, oavsett päls. Men kastrerade honkatter verkar han reagera mindre på, så det kan verkligen variera från person til person hur känslig man är, och från katt till katt, hur mycket man reagerar på just den katten.

Upp till toppen
Annons: