02 - Barn 0-12 mån

Vilket allergitest är mest säkert

2015-02-24 18:13 #0 av: Valyria

Hej! Finns det ngt test som visar helt säkert på kattallergi.

Vi har ingen katt i hemmet, men vill ha. Men misstanke om allergi  finns och vill vara säker innan.
Erfarenheter?

Barnet jag vill göra testet på är 2,5 år.

Anmäl
2015-02-24 18:21 #1 av: [TanatosNyx]

det krassa svaret är att det finns inget säkert test alls. Det kan ge en indikation, men ni kan aldrig lita helt på det. Oavsett vad ni väljer för sort. Allergier kan vara så komplexa att man kan tåla vissa individer, men bli supersjuk av andra katter trots att det är samma ras.

"Ingen är så fattig att man inte har råd att visa andra kärlek och omtanke"
/TanatosNyx - Sajtvärd på Gravid iFokus

Anmäl
2015-02-24 20:27 #2 av: PogoPedagog

Vet inget om tester i sig men kan säga att de två allergiker jag känner reagerat starkt på siames och siameskorsningar men inte på bondkatter men det är kanske helt individuellt.

Anmäl
2015-02-24 21:10 #3 av: ChristineL

Besök uppfödare, katthem, personer med katt och så istället. Och dom säkraste testen förs väl på vc?

Anmäl
2015-02-25 12:41 #4 av: xxmammaxx

Har du ingen kopis som har katt så kan ni ju hällsa på där.. kanske låna en katt ett par dagar? Min son e alärgisk mot vissa katter bara.. helskumt

Anmäl
2015-02-25 15:55 #5 av: Elinmatsdotter

Ang att dom reagerar olika på olika katter ni kan inte dra en parallell med att inne eller dom son e både ute och inne är mer alergen? 😊

Anmäl
2015-02-25 16:34 #6 av: [TanatosNyx]

#5 Nej, det är andra faktorer som avgör. Det har med proteinet i kattens hud att göra främst. Olika sorters päls spelar också in. Därför kan vissa ha nakenkatter, andra kan ha "allergiraser" t.ex. sibirisk katt mm, men det är ändå individskillnad.

"Ingen är så fattig att man inte har råd att visa andra kärlek och omtanke"
/TanatosNyx - Sajtvärd på Gravid iFokus

Anmäl
2015-02-25 18:57 #7 av: Valyria

Okej, tack för svar. Typiskt det ska var många faktorer som kan spela i på allergi. Tack för svar!

Anmäl
2015-02-27 12:53 #8 av: JeFo

Min kusin tål våran ena katt men reagerar på den andra.
Så hon kan inte veta säkert om hon kommer reagera när hon ska bort. Jon har tabletter med fall att...

Anmäl
2015-02-28 22:46 #9 av: PennyTrollet

Okastrerad hankattunge är de som allergiska reagerar mest på. Det har med allergener att göra.

Anmäl

Det finns en till kommentar till den här diskussionen. Den är bara synlig för medlemmar på iFokus. För att läsa kommentaren, logga in eller registrera dig på iFokus.