Annons:
Etikett17-juridik-försäkringar
Läst 3333 ggr
ChristineL
2015-02-19 17:03

Ska det ta ett år att bli vårdnadshavare?

Detta är verkligen helt sjukt, en bekant jag har på fb, hon fick barn för lite drygt ett år sedan. För en månad sedan godkändes hennes fru som adoptivmamma trots att det skickades in så fort barnet var fött, idag fick dom reda på att tingsrätten slarvat och att hon fortfarande inte står som vårdnadshavare! Hur sjukt är inte det? Jag blir så ledsen för deras skull, hur kan det vara såhär 2014/2015? Hade det varit annorlunda med ett heterosexuellt par?

Annons:
Velinga1984
2015-02-19 17:17
#1

Vi är ett heterosexuellt par, men sonen var 2-3 månader innan faderskapspapprena skrevs. Då hade jag ändå ringt sen 7e grav.månaden för att boka tid innan, men handläggaren ansåg inte att det var någon panik. Sen tog det ytterligare flera månader innan sonen fick även pappans efternamn. Den ansökan hade kommit bort. 

Så nej, jag tror inte att det är annorlunda om man är ogift. Man får bara vara obekväm och ringa för att kolla upp att ansökan kommit fram.

Ria74
2015-02-19 17:30
#2

Det verkar inte vara så prioriterat med att bli vårdnadshavare tyvärr. När dotterns pappa skulle skriva på pappren fick vi vänta ganska länge på tid, sen tog det säkert 2 månader innan vi fick papper på att han nu stod som pappa och att vi hade gemensam vårdnad.

mvh Maria värd på barn, miljonar, bloggande
medarbetare på husmorstips.ifokus
Min blogg: http://nouw.com/mariastankar

ChristineL
2015-02-19 17:40
#3

Det här paret är ändå gifta sen några år tillbaka. Jag är helt chockad, kan inte fatta hur det skulle vara oviktigt? Vad händer med barnet om den biologiske modern omkommer och den andre föräldern inte står som vårdnadshavare. Nej fy! Är glad att vi gifte oss innan om det ska vara så krångligt.

soundtrack
2015-02-19 20:28
#4

#1 #2 Men oj, verkar skilja sig från ort till ort då! Här (Linköping) ringer man till familjerätten (tror jag det var) och lämnar personuppgifter, efter ett par dagar kan man sen gå till till medborgarkontoret på drop-in och skriva på papperna, och det kan man göra innan barnet är fött. Sen när barnet är fött går all info till Skatteverket (sköts "automatiskt", vi behövde inte göra nått själva) och vi fick bekräftelse inom ett par veckor.

[TanatosNyx]
2015-02-19 20:50
#5

Ojdå, jag som tyckte att dom var sega här som gav oss tid 6e mars, när BF är 21 maj 🤐

[Thiah]
2015-02-20 06:23
#6

Nä så där ska det absolut inte få gå till! Vilken sörja. Här fick man förut inte beställa tid innan bebis är född. Joel var 3 månader tror jag när Kristian officiellt blev hans pappa. En månad senare gifte vi oss. Haha

Annons:
[Torpedtass]
2015-02-22 14:11
#7

Rättsärenden tar oftast lång tid men ett år lät lite väl…

Här skrev vi på faderskapsintyget långt innan första föddes och fick hem pappren en vecka efter hennes födsel, när andra dottern kom var vi gifta så där gick det per automatik.

VildaVittra
2015-02-24 05:56
#8

Men vad ni klagar! Ha lite tålamod. Min mamma stod inte som ensam vårdnadshavare till mig när jag var 17 år gammal, trots att mina föräldrar skilde sig när jag var 2,5 och mamma tilldömdes ensam vårdnad och hon skickade in papperna på direkten. 😎

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

papa-bear
2015-02-25 19:01
#9

läs den här artikeln om hockeyspelaren maria rooth och hennes fru, och den process de gick igenom när först frun födde barn, och skall gå igenom nu när maria fött det andra barnet.

JustMySelf
2015-02-28 10:25
#10

#8 Det kan man väl få klaga på? Vem som rent juridiskt har vårdnaden om barnet kan ha jättestor betydelse och påverka jättemycket, då är det väl bra om det är rätt.

[TanatosNyx]
2015-02-28 10:41
#11

#10 Ironi kanske? Notera smileyn..

VildaVittra
2015-02-28 12:00
#12

#11 👍

#10 Det är ju sant, det måste ju varit mycket svårare att bokföra mig med henne som vårdnadshavare än vad det var med mina helsyskon. 🤪 Mitt förnamn är ju 1-2 bokstäver längre, kanske därför?

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

PennyTrollet
2015-02-28 21:51
#13

Med mina två första barn skrev vi på papper om faderskap innan barnen var födda. Vårat tredje skedde per automatik då vi gifte oss när jag var gravid.

Annons:
Upp till toppen
Annons: