Annons:
Etikett04-barn-3-5-år
Läst 2858 ggr
Emelie-E
2015-02-04 15:13

Vad gör man, sängproblem..

Sonen på 4 år har sedan en tid kommit in till oss var och varannan natt och sovit på en madrass. Till en början trodde jag/vi att det beror på att han är otrygg i sitt rum/inte vill sova själv. Men nu har det hänt något nytt som jag inte riktigt vet hur jag ska hantera. Hans kusin var här i helgen och sov över vilket resulterades i att madrassen hamnade inne i sonens rum och där har den blivit kvar. Sonen vill gärna sova på den och helt plötsligt går det bra att sova inne i sitt rum helt själv. Vaknar inte om nätterna. Igår kväll somnade han i sin säng men vaknade ledsen på natten och sa att han inte ville sova. Han la sig då på madrassen som ligger nedanför sängen och somnade om. Vilket nu har fått mig att fundera på varför madrassen går bra att sova på men inte sängen. Jag får inget bra svar när jag frågar, han säger att madrassen är mysig att sova på och han skakar på huvudet när jag frågar om han tycker om sin säng. Frågar jag varför han inte tycker om den får jag ett "jag vet inte" till svar. Hur ska man hantera det här? Göra oss av med sängen och låta honom sova på en madrass? Något som känns helt galet, han har ju en säng! Hur kan en madrass vara mysigare att sova på? ;/ Att köpa en större säng går nästan inte då rummet är nästintill omöblerbart.. Vi hade en stor våningssäng innan men då den tog upp hela rummet så valde vi att skaffa en liten växasäng som får plats i ena hörnet så han iaf får någon plats för sina leksaker och lite lekyta. Så skaffar man en annan säng så har han inte plats för leksaker och heller ingen plats att leka på. Vad ska man göra? Som det är nu går det inte att gå inne i sonen rum riktigt för allt står huller om buller för att madrassen ligger på golvet..

Annons:
[Thiah]
2015-02-04 16:46
#1

Jag hade låtit honom ligga på madrassen bredvid sin vanliga säng ett tag och inte gjort nått annat alls.

Emelie-E
2015-02-04 18:04
#2

Enda nackdelen med det är att rummet ser ut som hejkomochhjälpmig… Men det är kanske den bästa lösningen just nu iaf. Men hur ska man göra vid läggningarna då, ska han få somna på madrassen på kvällen eller ska han somna i sin säng och om han vaknar flytta till madrassen? För har man tur så sover han hela natten i sin säng, men oftast vaknar han ju.

[TanatosNyx]
2015-02-04 18:14
#3

Är madrassen större än sängen? annars prova att lägg hela madrassen i sängen. Kan ju helt enkelt vara så att sängen är obekväm och ger honom dålig sömn? Det behöver ju inte vara direkt smärtsamt att sova på den, så han kanske inte förstår varför han vaknar och inte känner sig helt bekväm i kroppen?

Blir madrassen hårdare/mjukare än sängen? Luska lite i vad det kan bli för skillnad för någon som är liten och lätt (funkar inte för vuxen att provligga).

[Thiah]
2015-02-04 18:21
#4

Fråga honom vart han vill sova. Det kanske går över om några veckor och då kvittar det ju hur rummet ser ut.

Emelie-E
2015-02-04 18:32
#5

Madrassen är en vanlig 90*200 och sängen är 80*120 eller något, så madrassen är ju större. Har funderat på om han tycker sängen är för hård, för liten osv men inte kommit fram till något. Får kanske fråga honom om han får ont av att sova i sängen. Ställer man rätt frågor kanske man kan få ett bättre svar än "jag vet inte" :)

Emelie-E
2015-02-04 18:34
#6

#4 Han svarar madrassen utan tvekan.. Och jag tvivlar på att det kommer gå över om några veckor då han har sovit inne hos oss en tid nu :/ Så jag måste hitta orsaken till varför han inte vill sova i sin säng. Önskar han var lite äldre så han kunde förklara lite bättre :/

Annons:
[Thiah]
2015-02-04 18:36
#7

#6 kanske är madrassen mer spännande? Eller som tidigare sagts skönare. Men gör det så mycket om han sover ett par veckor på madrassen? Så kanske du kan luska svar under tiden?

Emelie-E
2015-02-04 18:41
#8

#7 Nej, inte egentligen. Bara det att jag kopplar madrass till något man sover en natt eller två på när man är hos sin farmor/mormor inget man gör hemma där man har en egen säng. Men nej, bara han sover så får han sova var han vill, men jag tycker ändå att det känns olustigt. Något är det som inte stämmer och jag inser ju att jag inte kommer hitta svaret med en gång så det får ta den tid det tar. Bara han sover som sagt och orkar med dagarna.

[TanatosNyx]
2015-02-04 18:42
#9

#5 Det blir så lite den skulle sticka ut så jag skulle prova 👍

Emelie-E
2015-02-04 18:50
#10

#9 Väggen där sängen står är Max 150 lång/bred(?) så madrassen får inte plats där emellan :/ det var just därför vi köpte en växasäng till honom som kunde få plats i det lilla hörnet. På väggen vid fotändan sitter det en hylla med massa grejer på så madrassen får inte plats där alls.

OlgaMaria
2015-02-04 20:53
#11

I och med att han fått sova på madrassen i ert rum så har han kanske kopplat madrassen till trygghet och sin egen säng som det sämre alternativet. Det kan ju vara en idé han har i huvudet - att han känner sig tryggare på madrassen. 

Vet inte hur ni ska lösa det men tror inte det blir bra om ni försöker få honom att sova i sin säng. Något är fel med den och spela roll vad, han vill helt enkelt inte sova där. Ni får nog klura ut hur ni ska lösa det utan den sängen.

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

[WickedAlly]
2015-02-04 22:37
#12

Det kan inte helt enkelt vara så att madrassen är en "stor säng" och att det är mer spännande att sova där bara?

[WickedAlly]
2015-02-04 22:38
#13

Det kan inte helt enkelt vara så att madrassen är en "stor säng" och att det är mer spännande att sova där bara?

Annons:
annia1
2015-02-05 00:37
#14

Nu har jag inga barn, men några funderingar.

Kan det vara så att det har nåt med höjden att göra som är läskigt när han vaknar i sin säng. För ett barn så behövs inte mycket höjd för att det ska vara högt.

En annan fundering, som många barn råkar ut för under kortare/längre perioder. Monster under sängen. Visst det kanske låter konstigt då han kan ligga på golvet bredvid sängen, men poängen där är under han. 
Om det ev är mörkret under sängen då kanske i kombination med monster så kanske försöka ha en lampa tänd under sängen så det syns när han vaknar. Men som sagt det kan vara just det att med madrass så kan inget finnas under han.

Om det är så att han tror att det är monster under sängen. Är det tomt utrymme idag så ställa in backar eller nån sorts lådor där som fyller ut det utrymmet.

Sen funderade jag också på bekvämligheten i sängen. Ni kan ju lyfta på madrassen och se om det finns nåt litet som sticker upp (är ojämnt). Och känna med handen på själva madrassen i sängen och känna om ni känner nåt. Ni kan ju också vända på madrassen så att den bit som ligger åt fotänden blir att ligga i huvudänden istället.

När det gäller det rent praktiska att det ser ut som "hej kom och hjälp mig". Vet inte hur ni gör idag. Men det går ju att lägga upp madrassen i sängen dagtid eller vika ihop den och skjuta in den under sängen.

.

Inkanyezi
2015-02-05 08:52
#15

Han kan också ha ramlat ur sängen vid något tillfälle, eller nästan ramlat, så att han helt enkelt är rädd för att ramla ner. Om madrassen sticker ut utanför sängens kant, så blir ju gränsen osäker, och det kan kännas otryggt att både klättra i och ur sängen, även om han inte har ramlat. Den otryggheten kan följa med också när han har kommit upp i sängen, så att han helt enkelt inte sover bra där.

Jag har ett par barnbarn med våningssäng, där det äldre sover i översängen som har skyddsräcke och det yngre i en mycket bredare undersäng som är låg, men där madrassen ligger innanför en kant. Han har visserligen emellanåt klättrat upp och lagt sig hos föräldrarna på morgonen och är inte alls rädd att ramla ur den sängen som är mycket högre än hans egen, men den stora pojken vill absolut ha räcke på sin säng.

Det kan helt enkelt kännnas osäkert att madrassen sticker ut utanför.

JeFo
2015-02-05 09:17
#16

Började läsa tråden och tänkte direkt " monster under sängen". Sedan kom det förslaget. Barn är inte särskilt krävande så jag tror inte det har med kavlitén på säng el madrass. Barn är luriga och kluriga! Mycket möjligt att det är spännande och roligare att ligga på madrassen.

Tycker han om den och vill sova på den skulle jag låt honom göra det. Känner han sig lugn och trygg är det ju huvudsaken. Sen får väl rummet se ut som "hej kom & hjälp mig" ett tag. Svänger fort för barn och snart är sängen roligare igen.

Emelie-E
2015-02-05 11:05
#17

#11 Jag har de tankarna också. Men efter ännu en natt i sitt rum på madrassen så känns det ändå som att något är galet där inne. För han vaknade inatt så som han brukar. Enda skillnaden var att inatt somnade han om inne i sitt rum, något han inte gör om han sover i sängen. Så madrassen ger väl trygghet men det är något annat som stör honom. Vad det verkar iaf. Han kanske bara är inne i en period (lång sådan) där han helt enkelt sover oroligare. #12 Det är det jag funderar på mest, om han helt enkelt tycker sin säng är för liten/trång. Frågade igår om han ville ha en ny säng, ja en större svarade han då och den skulle vara rosa eller lila! Enda nackdelen med större säng är att alla hans grejer inte kommer få plats och han kommer inte kunna leka där inne om han vill. #14 Anledningen till att han började sova inne hos oss var att han tyckte det var läskigt i sitt rum och att det fanns monster. Men det är ingenting som jag har hört något om det senaste så jag tror han har slutat tänka så. Men kanske får luska lite i det med. Ska testa att vända på madrassen i sängen. Såg imorse att madrassen liksom är vågig. Men på andra sidan är den platt så det ska testas! Han har även ett madrassskydd på ifall han skulle kissa i sängen. Kanske ska testa att ta bort det också då det hittills inte har hänt en olycka. Och gör det det så får det vara så om han tycker den är obekväm att ligga på. Madrassen går inte att gömma undan, hans säng är så mycket mindre än madrassen så där under får den inte plats. Har heller inget annat vettigt utrymme där man kan göra av den. Det här huset är hemskt med sina konstiga ytor och noll förvaringsutrymmen! #15 Madrassen sticker inte utanför. Sonens säng har rätt höga kanter både vid huvud och fotändan så han har heller aldrig ramlat ur den. #16 Vill han sova på den så får han göra det. Men inatt vaknade han som han brukar och var ledsen. Så jag vet inte vad det beror på att han vaknar. Han somnade om på madrassen igen men han vaknar och det oroar mig lite också.

[WickedAlly]
2015-02-05 14:09
#18

Finns det någon möjlighet att ha någon sorts slaf som ni fäller upp och fäster i väggen på dagen? Då hade det ju blivit bättre med lekplats :)

annia1
2015-02-05 15:53
#19

Emilie-E En sak jag kom på efter jag slagit av datorn. Att han inte kan somna om i sin säng. Låter sängen när han rör sig. För han är så liten så han förstår nog inte kopplingen att det är han som åstadkommer ljudet och ljud kan vara skrämmande. Om sängen ev ger ljud ifrån sig så försöka stabilisera den.

Sen tror jag inte du behöver vara orolig över att han vaknar, för det gör alla. Utan det är mer om han inte somnar om som i så fall är problemet. Och dom gånger han är ledsen så kan han vaknat i en dröm.

Men en ska du skriver. "Vaknade han som han brukar". Är det ungefär samma tid han vaknar på nätterna. I så fall fundera på vad ni har för apparater i hemmet om det är nåt som går igång eller slår av en viss tid och som då avger ljud.  Även om det är olika tider så fundera på apparater.

.

JossanH
2015-02-05 20:35
#20

Om jag ser till mig själv som liten så tyckte jag tex inte alls att min säng var lika skön som mamma o pappas. Kunde inte sätta fingret på vad det var, utan det bara var så. En känsla av lugn och trygghet kan jag tänka mig. Hade barnet valt madrassen hade jag låtit barnet sova på madrassen. Ang madrass på golvet så har vi 3 resormadrasser på golvet bredvid varandra där vi sover hela familjen på 2 vuxna och 2 barn. Kanske du kan ställa undan madrassen på dagen och bara rulla ut lakan o täcke till natten?

Sajtvärd på Iller.ifokus

Annons:
Emelie-E
2015-02-05 20:59
#21

#18 Det var en bra tanke, men tror inte väggen klarar det. Det jag funderar på är en loftsäng, men den enda platsen en normalstor säng kan stå är framför ett fönster och hur kul är det att ha en säng som täcker hela fönstret? Vi hade ju våningssängen framför fönstret och det var inte det roligaste.. #19 Sängen är så vitt jag vet tyst. Den är gjord i stål så den knarrar inte så som en träsäng kan göra. I sängen somnar han ju inte om, men i natt somnade han om på madrassen. Han säger själv att han kan blunda på madrassen men inte i sängen. Han vaknar allt mellan kl 12-06. Inga speciella tider. Det enda jag vet som låter i hans rum är en timer, men den slår ifrån tidigare än så. #20 Har ingen möjlighet att ställa undan madrassen, den är i vägen var den än är :( Förhoppningsvis är det bara det att han känner sig trygg att sova på madrassen. Ska man behöva leta ny säng och grejer så blir det genast mycket klurigare. Så han får sova på madrassen, så får vi se vad som händer..

[WickedAlly]
2015-02-05 21:19
#22

Hm, det finns ju sängsskåp annars, men de ska väl förankras i väggen de också antar jag. Måste klura lite, älskar att fundera på såna här grejer :)

annia1
2015-02-05 22:19
#23

Emelie-E som jag ser det så har du två olika saker att lösa.
Ena är att han inte somnar om i sin säng när han vaknat och det bör ju ha nåt med sängen att göra.
Det andra att han vaknar. 

Du skriver att han kan blunda på madrassen. Första tanken som dyker upp är kudden. Har han samma kudde och samma höjd på huvudet. Andra är själva sängen. Du skrev att den har kanter. Har den kanter runtom även på långsidan så kanske det är den som ska tas bort så att han får fri sikt från sängen.

När det gäller ljud så tänk inte bara på hans rum för när det är natt så hörs ljud väldigt bra. Och beroende på vart man är i sömnfaserna så är man mer eller mindre lättväckt. Så finns det nåt i erat eget hem som slår av/på olika tider (förutom kyl/frys). Eller hur bor ni annars. Bor ni i lägenhet så kan ju grannars ljud störa, jag tänker då i första hand på tex väckarklocka. Om nån granne jobbar skift så att en väckarklocka ringer, det är väl inte sannolikt om han vaknar så "tidigt" som 12 för jag kan inte komma på nåt arbete som man behöver gå upp upp vid den tiden. Men just vad han vaknar av så får du tänka brett.

Och just det när han vaknar att vara mest uppmärksam på de gånger han gråter när han vaknar för det låter för mig som han blivit väckt. Eller det kanske är så att han gråter varje gång han vaknar.

.

Upp till toppen
Annons: