Annons:
Etikett01-allmänt-om-barn
Läst 2728 ggr
[TanatosNyx]
1/26/15, 4:21 PM

Det här med flourfri tandkräm

Funderar du i banorna att komma runt så mycket "tillsatser" som det bara går kring ditt barns hälsa? Se till att läsa på ordentligt så du vet vad du väljer bort. Ett bra exempel på där det kan gå fel är att använda flourfri tandkräm:

http://www.metro.se/nyheter/freja-2-fick-dra-ut-atta-tander-nu-varnar-mamman-for-tandkramen/EVHoaz!ayPRfWPSm8ESA/

Det gäller att veta vad man ska undvika, vissa saker finns faktiskt där av en god anledning. 🙂 Ville bara dela med mig lite.

Annons:
Farwuq
1/26/15, 4:30 PM
#1

Man tappar hakan hur media vinklar saker. Det fanns en annan orsak bakom till att tänderna fick dras ut.

Värd: för Astrologi. Medis: för Astronomi, Filosofi & Finland

Fialialej
1/26/15, 4:57 PM
#2

"Jag förstår inte varför det med jämna mellanrum dyker upp idéer om att man ska ha tandkräm utan fluor. Rätt använd är riskerna med fluortandkräm minimala. Och det finns en bred enighet i vetenskapliga kretsar om att fluor har en väldigt stor betydelse för att förhindra karies bland barn, säger han.

– Men naturligtvis ska man komma ihåg den egentliga orsaken till karies, där kosten spelar en stor roll. Det är ju inte så att barnen får karies på grund av brist på fluor, tillägger han."

http://www.radron.se/granskningar/tandkram-for-barn/

"På natten är alla katter svarta"

Farwuq
1/26/15, 5:07 PM
#3

Mitt huvud värker.

Värd: för Astrologi. Medis: för Astronomi, Filosofi & Finland

[TanatosNyx]
1/26/15, 5:09 PM
#4

#2 Står klart och tydligt i artikeln att barnet inte ätit mycket socker, då mamman varit noga med det med.

ChristineL
1/26/15, 6:08 PM
#5

Jag såg också det och tror inte det var pga tandkrämen tänder fick dras. Vi använder också flourfri tandkräm. Nova kan inte spotta på beställning och jag vill inte att hon ska svälja gift.

IceTee
1/26/15, 7:03 PM
#6

Jag håller mig neutral till hela "är-det-farligt-eller-ej"-diskussionen då jag inte har hittat någon pålitlig källa.
Måste bara påpeka att flour är farligt, men det finns inte  i ren form i tandkräm. Det är natriumflorid, och hurvida det är farligt eller inte har jag inte någon bestämd åsikt om för tillfället. Det krävs dock ca 1,5kg (vad jag hört, så jag antar att det i alla fall ligger där omkring)  tandkräm som konsumeras på en gång för att nå upp till en dödlig dos, men det är sällan det görs studier på vilken effekt de små mängderna man får i sig har (det är även därför jag valt att inte välja någon sida ännu)

Ville bara påpeka då folk ofta blandar ihop flour och natriumflorid (det kan även vara monoflouridfosfat, vilket man knappt hittar något om)

Men som sagt, hurvida det var tandkrämen som gjorde att tänderna föll ut, dålig kost eller något genetiskt har jag ingen åsikt om!

Medarbetare på Skor iFokus

Annons:
[TanatosNyx]
1/26/15, 7:07 PM
#7

Personligen gissar jag att barnet i artikeln har någon tandsjukdom som innebär ökad risk för karies, men hon hade antagligen klarat sig mycket bättre med flourhaltig tandkräm. Visst gillar media skräckexempel, men poängen är ju densamma oavsett. Just flour är väldigt bra för tänderna.

PogoPedagog
1/26/15, 7:35 PM
#8

Jag såg något på facebbok om det barnert. Tydligen var det en astmamedicin som var boven i dramat.

Personligen tycker jag riskeb med flour känns mindre än risken att få leva ett liv med dålig tandhälsa!

Lamina
1/26/15, 9:25 PM
#9

Alltså… Jag har svårt att tro att man skulle behöva dra ut 8 tänder på en 2-åring om den så ens inte hade borstat en enda tand i hela sitt liv. Så jag köper inte att det har med tandkrämen att göra…

//Lamina

Before we work on artificial intelligence, why don't we do something about natural stupidity?

JossanH
1/26/15, 11:09 PM
#10

Det finns så många andra saker som kan hjälpa vår tandhälsa än tandkräm med flour och diverse andra konstigheter. Och min sambo hade urusla tänder när han var liten och hade hål i mer eller mindre varenda mjölktand (inte ett enda hål i vuxentändern) trots flour. Det skrevs ingen artikel om det med uppmaningar att flour var verkningslöst ;P Det är så många saker som spelar in. Kost, arv, skötsel osv. Skulle flour vara ett mirakelmedel så skulle ingen som borstar med flour morgon och kväll ha dåliga tänder, men så är det självfallet inte. Media har ju en förmåga att köra skrämselpropaganda, vinkla, och belysa det de själva anser är bra/dåligt.

Sajtvärd på Iller.ifokus

IceTee
1/26/15, 11:13 PM
#11

#10 dock stärker du det emaljen (natriulflourid och monoflouridfosfat), vilket faktiskt motverkar karies! Men jag håller med, att tillsätta flour kommer inte hjälpa mycket om man trycker i sig massor av socker

Medarbetare på Skor iFokus

JossanH
1/26/15, 11:23 PM
#12

#11 jag menar inte att jag tvivlar på att flour har en positiv verkan mot karies, men det är inget mirakelmedel och det är inte enda sättet att undvika karies eller dålig tandhälsa på. Ang min sambos tänder så var hans föräldrar väldigt restriktiva med socker och dålig mat.

Sajtvärd på Iller.ifokus

IceTee
1/26/15, 11:54 PM
#13

#12 då är vi på samma sida! 
Flour kan inte fixa allt, det man bara förebygga problem i form av att man sköter allt annat rätt men att man av någon anledning ändå har ökad risk för karies!

Medarbetare på Skor iFokus

Annons:
[TanatosNyx]
1/27/15, 12:53 AM
#14

Jag tror heller inte att flour är något slags mirakelmedel mot karies. Det jag ville belysa är just att vissa tillsatser som inte är odelat goda ändå har bra orsaker till att finnas där, och man bör tänka till lite innan man väljer bort det. Jag har aldrig yttrat vad som är rätt/fel att göra. Jag ville bara peka på den bra sidan också.

JossanH
1/27/15, 11:07 AM
#15

Våra barn får ingen flour och jag har precis börjat göra min egen flourfria och skräpfria tandkräm :)

Sajtvärd på Iller.ifokus

OlgaMaria
1/27/15, 2:17 PM
#16

Vi använder inte heller flour.

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

Anonym
Anonym
1/28/15, 11:00 AM
#17

Ni vet väl att de allra flesta kommuner tillsätter fluor i dricksvattnet?

Sen är det väl så med all forskning att det är överdriven konsumtion som är skadligt. All forskning görs genom överdrivna experiment.

http://www.dn.se/nyheter/sverige/tandlakare-varnar-for-fluorfritt/

IceTee
1/28/15, 1:31 PM
#18

#17 i Sverige tillsätter man inte flour i drickavattnet, däremot finns det naturligt i olika mängder beroende på vart vattnet kommer ifrån http://www.colgate.se/oralcare/oral_hygiene_basics/art_what_is_fluoride.shtml (där står det tt det varit förbjudet sen 70-talet) http://www.svensktvatten.se/Vattentjanster/Dricksvatten/Takt-till-kran/Kemiska-amnen/Fluorid/

Medarbetare på Skor iFokus

Ria74
1/28/15, 1:47 PM
#19

Jag har tandkräm med flour till Molly, har själv haft så otroligt dåliga tänder så jag vill inte chansa. Tandläkaren rekommenderade flourtandkräm när vi var där och det kör jag på.

mvh Maria värd på barn, miljonar, bloggande
medarbetare på husmorstips.ifokus
Min blogg: http://nouw.com/mariastankar

Anonym
Anonym
1/28/15, 1:58 PM
#20

#18  Enligt denna text, som du själv länkade till, står att regler från 2004 tvingade vattenverk att sänka halten. Det är alltså INTE förbjudet att tillsätta fluor i dricksvattnet.

" I samband med att nya dricksvattenföreskrifter infördes 2004 sänktes gränsvärdet för fluorid i Sverige till 1,5 mg/l. Många vattenverk tvingades då vidta åtgärder för att sänka halten fluorid i dricksvattnet. Nedan kan du hitta information om förekomst av fluorid i dricksvatten och vad det finns för tänkbara åtgärder."

Annons:
Anonym
Anonym
1/28/15, 1:59 PM
#21

En liten rättelse: Fluor stavas det. 😉

IceTee
1/28/15, 2:12 PM
#22

#20 jag förstår inte hur det kan hänga ihop alls. Kan du förklara mer utförligt? De var tvungna att sänka halten flourid, så de gjorde det och nu har de ställena där de skedde lägre flouridhalt än vad de hade då? Hur kan du få det till att de tillsatt flourid i dricksvattnet? 1. Förklara gärna hur du tänker här är du snäll 2. Ge mig gärna en källa på att de tillsätter flourid i dricksvattnet, och en pålitlig källa helst

Medarbetare på Skor iFokus

OlgaMaria
1/28/15, 2:48 PM
#23

Nej kan inte tänka mig att man någonsin skulle tillsätta fluorid i dricksvatten, däremot innehåller ju vårt vatten många olika typer av ämnen som vi ofta inte vill ha där. Men det är ju inte helt enkelt att rena vatten så man kan ju inte få bort allt, men däremot finns det gränsvärden för hur mycket av olika ämnen som max får förekomma.

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

Anonym
Anonym
1/28/15, 3:25 PM
#24

#22 Tyvärr lyssnade jag på en tandläkare som sa att så var fallet i vår kommun. Men nu när jag läst lite mer om detta så stämmer det att det numera är förbjudet.
Det är precis som #23 skriver att det förekommer olika mycket Fluor i våra vatten pga vad vi har i berggrunden. Gränsvärdet gör att reningsverken istället får försöka ta bort det som överskrider gränsvärdet. Förlåt att jag skrev innan jag kollat allt ordentligt.

Här står mer om just detta. Det är som vanligt. Lagom är bäst.

Här finns mer att läsa om just kommunalt vatten.

http://www.svensktvatten.se/Vattentjanster/Dricksvatten/For-dig-som-soker-information/

och 

http://www.svensktvatten.se/Documents/Kategorier/Dricksvatten/Information/V%C3%A4rt%20att%20veta%20om%20vatten.pdf

[TanatosNyx]
1/28/15, 4:18 PM
#25

kan inte minnas något om flour i dricksvattnet, däremot klor används väl i reningsverken? men det är ju en helt annan femma (fö något jag tror orsakar sk "vattenallergi", men nu blev det redigt OT)

tlover
1/28/15, 4:28 PM
#26

flour finns ju även i det vi äter/dricker. Själv så använder varken jag el min man flourtandkräm och vi kommer antagligen göra så med vår dotter när det blir dags att börja borsta då hon och vi får i oss flour på annat sätt.

(inte främst genom vattnet däremot då vi har egen brunn med väldigt lite flour, allmänt har vi superbra vatten som tur är).

l'm back

JossanH
1/28/15, 9:58 PM
#27

Många bäckar små. Vi får i så otroligt mycket skräp genom allt vi äter, har på huden och andas. Jag tar gärna bort så mycket som möjligt för att minska mängden.

Sajtvärd på Iller.ifokus

Annons:
Upp till toppen
Annons: