Annons:
Etikett03-barn-1-3-år
Läst 825 ggr
ChristineL
2015-01-25 22:19

Supertorr unge

Alltså, Nova är så galet torr nu! Om någon minns så hade hon en så kallad torrfläck på ryggen tidigare i vintras. Vi smörjde med kokosolja och redan dagen efter såg det mycket bättre ut. Men nu är hon verkligen extremt torr igen, främst på kinder, händer och låren. Vi har senaste veckan ungefär smörjt med kokosolja både morgon och kväll och extra på kinder och händer när vi ska ut. Det händer ingenting! Allt jag tänker på är vad det måste klia på henne :( Hon har rivmärken på låren också, vi har inte sett att hon kliat men det måste hon ju gjort typ i sömnen? Genom pyjamasen om det är möjligt? Tips på vad mer vi kan göra? Vi duschar av henne varannan dag men det blir inga långa stunder.

Annons:
jmkforlajjf
2015-01-25 22:31
#1

Kanske duscha henne mindre? Att duscha ofta kan ju öka på att man blir torr. Annars vet jag att vi fick köpa mildison när min dotter hade riktigt torra fläckar när hon var ett par månader och börjat suga på sina händer.

ChristineL
2015-01-25 22:35
#2

#1 - Tycker vi duschar sällan med varannan dag. Och som sagt blir det inga långa stunder. Hon har varit superfin i hyn sen i våras. Men ja, vi får nog dra ner ännu mer. Så tråkigt bara, hon älskar vatten och nu efter flytten har vi inget badkar så det blir inte lika roligt heller.

JohannaEkroth
2015-01-25 22:40
#3

Nu vet jag ju inte vad man vågar med barn, men fråga på apoteket om dessa produkter. Jag är jättetorr och det kliar på kroppen. Men sedan jag började tvätta mig med denna på kroppen. Apoteket Hjärtats Duschcreme oparfymerad, så har det slutat klia: https://www.apotekhjartat.se/produkter/hudvard/kroppsvard/rengoring/hjartats-duschcreme-oparf-250-ml

Smörjer mig med Locobase Repair som är en dunderkräm: https://www.apotekhjartat.se/symtom/eksem--hudproblem/torr-hud-och-klada/locobase-repair-kram-1/

Kan tipsa om denna i ansiktet. Eucerin Dry Skin Face Cream: https://www.apotekhjartat.se/produkter/populara-varumarken/eucerin/eucerin-dry-skin-face-cream-
Den står det speciellt att barn kan använda.

Suicide doesn't take away the pain, it gives it to someone else

ChristineL
2015-01-25 22:43
#4

#3 - Jag vill helst inte använda kemiska produkter, och Locobase hade vi förra vintern som typ fungerade och hon är mycket torrare nu :/

JohannaEkroth
2015-01-25 22:57
#5

Okej, sökte lite och fann att ringblomssalva ska vara bra mot torr hud. Fann även denna sida med babyprodukter. Kanske kan vara någonting? http://molliscare.se/produkter.asp?ID=Red&PKID=216&LevID=58

Suicide doesn't take away the pain, it gives it to someone else

[TanatosNyx]
2015-01-25 23:17
#6

Smörj inte innan ni går ut, det kan få motsatt effekt. Huden tar mer skada av kylan. Annars har jag tyvärr inga bra råd, är själv helt hopplös i hyn, framförallt nu som gravid.. ser ut som en snögubbe av alla flagor… 😟

Annons:
Intehärutandär
2015-01-26 00:37
#7

På morgonen gör som sagt ingen nytta i detta väder. Lägger sig som en hinna bara. Hon är inte så gammal väl? Då räcker dusch 1 gång/v om hon inte sullat ner sig ordentligt. Så länge man sköter intimhygien, öron, armhålor osv. 

Nu har jag en son och de brukar vara värre "stinkisar" än flickor, men det var inte förrens 8-9 års åldern han började lukta om han inte duschade 3 ggr/v. Som tonåring ska vi inte tala om. 😉

[Thiah]
2015-01-26 04:16
#8

Är det riktigt kallt ute ska man inte tvätta ansiktet eller smörja alls på morgonen. Kroppens eget fett skyddar bäst. Sen är varannan dag ganska ofta att duscha om man har torr hud. Jag duschar knappt 2 gånger i veckan och får ändå smörja in mig varje dag. Så tyvärr får badankan Nova vara en badanka utan vatten på vintern. För mig hjälper sheasmör riktigt bra när det är som värst. Det går att köpa organiskt och så. ;)

ChristineL
2015-01-26 08:15
#9

#5 - Ringblomssalva har jag hört talas om men aldrig provat faktiskt. Fick tipset om bivax också och det har jag hemma så ska testa det först.

#6 #7 #8 - Åh, jag som trodde det skulle vara skyddande innan man gick ut ju. då slutar vi med det! :) Hon är 20 månader nu snart och har gått bra att bada varje dag sen i våras som sagt. Det känns ju också jobbigt att hon är mycket torrare denna vintern än förra. Men vi drar ner på vattenlek!

PogoPedagog
2015-01-26 08:17
#10

Fukta handdukar och hänga på elementen för att få bättre luft inne? 

Sen tycker jag oxå varannan dag är ofta tom för ett barn utan torr hud. Tvätta med tvättlapp i ansiktet och rumpa och veck varje dag och duscha en gång i veckan istället.

Emelie-E
2015-01-26 08:31
#11

Jag fick låta sonen bada 1 ggr/vecka när han blev jättetorr och så har jag fortsatt att göra även nu när han är 4. Han blir så torr att han kliar sönder sig. Jag hade inget annat val än att gå med honom till läkaren, dock fick vi "bara" miniderm på recept, men det är faktiskt det som har funkat bäst. vi fick även två olika sorters kortison för att få ordning på det allra värsta. De behövde vi bara smörja på 2-3 ggr innan eksemen försvann. 

Bada mer sällan är mitt råd iaf! Och smörja smörja smörja även om man inte tycker det hjälper med en gång.

[Thiah]
2015-01-26 10:01
#12

Vintern är tyvärr en torr huds mardröm. Det är temperaturväxlingar och torr luft inomhus. :(

OlgaMaria
2015-01-26 11:31
#13

Här låter vi barnen bada max en gång i veckan.

Försök variera vad du smörjer med. Olivolja och rapsolja är också bra. 

Ge extra d-droppar. Jätteviktigt för huden nu under vintern. 

Öka på fett i kosten.

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

Annons:
ChristineL
2015-01-26 13:06
#14

Japp, blir definitivt mindre vatten nu! Tvättar bara det nödvändiga.

Och jag lagar alltid mat med fullfeta produkter, men hur mycket mer d-droppar kan man ge då?

OlgaMaria
2015-01-26 15:31
#15

Du kan ge 1000 IE per dag, eller 25 mikrogram. Minns inte hur många droppar det är, du får kolla på flaskan. Är det tillsatser i dina d-droppar ska du kanske byta till en annan sort, men du kan ju göra slut på den flaskan du har.

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

ChristineL
2015-01-26 18:06
#16

#15 - ok, då kan jag ge dubbla. Står 80 IE/droppe och enligt bvc ska hon ha 5 droppar, så börjar öka nu då :)

Upp till toppen
Annons: