Annons:
Etikett03-barn-1-3-år
Läst 3318 ggr
Anonym
Anonym
2015-01-25 14:19

Språkutveckling

Vet att detta är helt individuellt, men när ungefär lär dig barn prata? Min killes kusin är två år och kan inte prata något alls. Knappt mamma/pappa. Är det  "normalt"?

Annons:
IngridSvensson
2015-01-25 14:25
#1

Det är så himla olika när barn börjar prata. Rent generellt börjar barn som börjar tidigt på förskolan att kunna behärska Språket i tidig ålder. Eller om barnet har många äldre syskon och/eller många vuxna omkring sig. Men att vara 2 år och inte kan säga mamma och pappa låter ovanligt faktiskt. Är utbildad förskollärare så jag har träffat många yngre barn.


Skråmyrs blogg
We will one day, Venture to the stars. 
RegnbågeStjärnor

Anonym
Anonym
2015-01-25 14:28
#2

Han har en storasyster på 4 år, går inte på förskola. Hm, han är nog lite sen då :)

[TanatosNyx]
2015-01-25 16:07
#3

Det låter sent, men det behöver inte vara något fel alls.

Jag pratade rent vid 2 års ålder, min far sa nästan ingenting innan han blev 3.

Intehärutandär
2015-01-25 16:26
#4

Många barn provar två-staviga ord innan ett års ålder, men så finns det dem tysta observatörerna som är senare att tala, men istället talar rent direkt. Det finns bra pekböcker man kan träna med om man vill. Dricka med sugrör då o då tränar också rätt munmuskler. Inte förrens 4-5 års ålder brukar talpedagog kopplas in, inför skola.

ChristineL
2015-01-25 16:38
#5

Jag har två brorsbarn, båda sena i talet, den yngsta är drygt 4 och pratar nästan ingenting. Det han säger är dock ganska rent, men så har båda barnen också konstant haft napp under flera års tid (yngsta slutade nu strax före 4 så allt har ju kommit efter det). En 2, 5-åring "bör" kunna säga små meningar.

Det är också viktigt att läsa mycket med barnen och prata med dom, diskutera även om man inte får några svar men det övar kommunikationen.

malinroth
2015-01-25 20:53
#6

Jag började prata när jag fyllt tre år, men då pratade jag både rent och meningar. Har 7 syskonbarn och vissa av dom har pratat tidigt och andra senare. En av dom hade väldigt svårt att göra sig förstådd då han pratade väldigt dåligt så ett tag pratade han sitt eget teckenspråk och gjorde sig bättre förstådd på så vid 5år började det dock lösa sig lite och vid 6-7 pratade han som vilken annan kille som helst. Det var på tal om han skulle börja hos talpedagog men han klarade sig då det löste sig innan det blev aktuellt. Han fick dock kolla hörseln då han uttalade orden väldigt långt ifrån det riktiga orden.

Annons:
JossanH
2015-01-26 23:21
#7

Vi har en otroligt verbal unge. Hon blir snart 2,5 år och kan prata omkull vem som helst 😅 Hon började tidigt, är hemmabarn utan äldre syskon men har alltid älskat att läsa så mycket diskussioner och mycket läsning har det blivit. Nu säger hon saker som : "det var väldigt trevligt morfar att du kunde leka lite idag" innan morfar skulle till jobbet. Eller när min sambo sa att det luktade lite surt i badrummet (pga av mina träningskläder) och hon svarar: "det var jag som var lite sur förut för ingen sa att jag var en älskling, men nu är jag glad igen". Hon har, pga sitt språk, haft lite svårt att umgås med barn i samma ålder som inte är lika verbalt utvecklade. Vi har bekanta med en pojk i samma ålder som knappt pratar alls. Han är dock betydligt mer utåtagerande.

Sajtvärd på Iller.ifokus

malinroth
2015-01-26 23:29
#8

#7 Haha gud så härlig! Påminner mig om ett annat av mina syskonbarn, hon har också alltid varit väldigt verbal och lillgammal och en riktig tänkare. Hon kläcker ur sig allt möjligt man inte väntar sig att ett litet barn ska säga! Hon har också haft lite småsvårt med andra barn ibland för att de inte kan diskutera och kommunicera på samma sätt som henne.

JossanH
2015-01-26 23:43
#9

#8 går inte en dag utan att man ler med hela ansiktet över något hon sagt 😄 just nu handlar det om att allt har kompisar och vill vara flera än 1 och att alla är hennes vänner: "kom mina vänner, följ med mig upp" när hon vill att jag och lillasyster ska följa med haha

Sajtvärd på Iller.ifokus

JossanH
2015-01-26 23:45
#10

Tur att hennes syssling i samma ålder är likadan. Han är helt fast i fordon! "Kolla mamma! Den där traktorn hade dubbelmontage", jag menar, sånt vet inte ens jag vad det är 😝

Sajtvärd på Iller.ifokus

[WickedAlly]
2015-01-26 23:45
#11

Haha, sicken sköning! 

Längtar tills Wille börjar säga mer än två sammanhängande ord. Han verkar vara en riktig grubblare hittills i alla fall, räknar med att det kommer komma en del konstigheter ur hans mun i framtiden.

Intehärutandär
2015-01-26 23:46
#12

Det sägs föresten att de som talar tidigt, är senare med fysiska upptäckter istället. Att sitta, krypa, gå osv. Om det finns riktig forskning på det vet jag inte. Men låter ju inte helt tokigt ändå. Inget jag tänkte på med min son, går att kollas upp i babyboken iofs

[TanatosNyx]
2015-01-26 23:52
#13

#12 Det tror jag absolut! jag var sen att gå, där var pappa i stället tidig så där var det ju precis tvärtom på oss.

Annons:
[Thiah]
2015-01-27 05:34
#14

Det som sägs är att hjärnan utvecklar olika saker. Motoriken och Språket är två stora delar som inte utvecklas lika snabbt hela tiden. Hjärnan klarar liksom inte av det. Märker det tydligare på vissa barn än andra. Joel är väldigt motoriskt duktig och säker för sina 9 månader men han svamlar mest ljud.

PogoPedagog
2015-01-27 07:48
#15

Jag tror oxå det är så. Bastian började prata redan vid 8 mån ålder, då sa han katt, lampa, pappa, bajs. Efter några veckor började han öva mer på att stå och gå och började inte prata igenförän runt 15 mån.

JossanH
2015-01-27 11:06
#16

Vid 9 månader kunde vår dotter säga mamma, pappa, apa, tack tack och härma bilen och hästen. Vid drygt 4 månader kunde hon sitta själv och gick när man höll henne i händerna vid 6,5 mån. Gick själv vid 11 månader. Pratade inte långa meningar förrän runt 1,5 år men allt hon sa innan dess hade ett extremt bra uttal. Det är nog olika.

Sajtvärd på Iller.ifokus

Ria74
2015-01-27 12:05
#17

Molly pratar inte mycket alls, hon säger mamma, pappa, fy, usch, kaka, bada, ja, nej och några ord till. Hon gick på ett-årsdagen och kröp när hon var 9 månader.

Tror det är väldigt individuellt när dom börjar prata. Så länge dom förstår när man pratar med dom, t.ex att man ber dom hämta något så bryr inte bvc här om det.

mvh Maria värd på barn, miljonar, bloggande
medarbetare på husmorstips.ifokus
Min blogg: http://nouw.com/mariastankar

[Thiah]
2015-01-27 12:07
#18

#17 precis alla är olika. På vissa syns de olika stadierna tydligare(t.ex. som pogopedags son) och hos vissa mindre (som hos jossans).

Intehärutandär
2015-01-27 13:09
#19

Nu har jag plockat fram min o sonens baby-böcker få se. Sonen var 1 år 1 mån då han tog första stegen. Jag var 1 år 3-4 mån. Sonen var 9 månader då han kunde säga t ex "titta, mamma, neej, dä (där på dalmål)". Jag var 1.5 år då jag kunde säga meningar som "Ja ä törsti" . Baby-böcker är så bra, hoppas alla har en till sina barn. Köpt eller egentillverkad. :-)

[WickedAlly]
2015-01-27 20:38
#20

Wilmer kör allt samtidigt, sedan tar han det lugnt med allt en stund. Satt vid fyra månader. Sen paus till sju månader då han började krypa ordentligt och första orden kom. Sen tog han en liten paus, för att sedan stå själv, ta sitt första steg och utöka ordförrådet pang boom. Nu vid nio månader säger han runt 8-10 ord och försöker härma det vi säger. Så nu är det nog paus igen innan det händer något mer :) Jag gillar att det är så olika, det är kul att bli överraskad med nya kunskaper :)

Annons:
Upp till toppen
Annons: