Annons:
Etikett15-barnsjukdomar
Läst 1587 ggr
Elisiajohansson
2015-01-19 16:51

Magsjuka?

Har en 2-årig flicka som aldrig haft (mig vetes) magsjuka. Nu har hon kanske fått det, hon blev förkyld igår, värre idag och nu innan ringde farmor och sa att hon kräkt en massa. Men hon var pigg efteråt och har inte spytt mer än..peppar.

Hur vanligt är det att magsjuka börjar med förkylning?
Hur vanligt är det att barnet inte verkar mer medtaget än som vid förkylningen?
Inkubationstiden är ca 2 dygn, men är det deadline & man vanligtvis blir smittad tidigare? eller är det TIDIGAST 2 dygn efter?

Tack för svar :)

Annons:
Ria74
2015-01-19 17:37
#1

Vi har tack och lov varit ganska förskonade för magsjuka än så länge.

Här är en länk till 1177 där du kan läsa mer i alla fall: http://www.1177.se/Skane/Fakta-och-rad/Sjukdomar/Magsjuka-hos-smabarn-vad-kan-man-gora-sjalv/?ar=True

mvh Maria värd på barn, miljonar, bloggande
medarbetare på husmorstips.ifokus
Min blogg: http://nouw.com/mariastankar

[jnordstrom]
2015-01-19 19:11
#2

Dom ska inte träffa andra förens tidigast 48 timmar efter sista spyan/diarré!

[Thiah]
2015-01-20 04:32
#3

Ett barn som sväljer en massa snor kan kräkas eller få lös mage. .så det behöver inte vara magsjuka.

Velinga1984
2015-01-20 08:02
#4

Vi hade kräksjukan här förra veckan. Minste sonen började kräkas natten lördag/söndag. Äldsta sonen började kräkas på natten mellan måndag/tisdag. Sambon kräktes på onsdagen, jag klarade mig! Vi höll oss hemma 72 timmar efter sista kräkning/diarre (eller nja sambon var på jobb och där misstänks det ev magförgiftning istället). 

Någon sa i helgen att det bara smittar om man kräks, men nja det tror jag inte på eftersom magsjuka kan sprida sig som en löpeld. Därför är minst 48 timmar efter sista symptom så viktiga. Jag tror att magsjukan smittar även innan det bryter ut då vi inte varit hemma hos någon med magsjuka, utan vi misstänker att liten fått viruset från öppna förskolan. 

Håller med #3 sen kan barn kräkas av många andra anledningar också :)

[Thiah]
2015-01-20 08:05
#5

Vissa magsjukor smittar ju innan du kräks också och mer än 48 timmar efteråt. Vissa föräldrar verkar inte förstå hur smittsamt det är utan för gladeligen ena barnet till dagis när den andra är hemma å kräks…

Upp till toppen
Annons: