Annons:
Etikett02-barn-0-12-mån
Läst 1922 ggr
nilma
2015-01-12 20:47

Resa med barn?

Hej,

Vi fick vår son nu i december, den 27:e närmare bestämt. Jag har funderat lite på vad vi ska hitta på till sommaren. Både jag och min man är överens om att det inte kommer att bli några utlandsresor under Charlies första år men vill ändå hitta på något inom bilavstånd så att säga. Charlie kommer ju att vara runt halvåret eller lite mer så vad ska man hitta på? Har ni några förslag?

//Malin

Sajtvärd på Scrapbooking.ifokus.se

Annons:
[WickedAlly]
2015-01-12 20:57
#1

Djurparker och sånt är mysigt, då är han ju gammal nog att halvsitta en liten stund och kika också.

ChristineL
2015-01-12 20:57
#2

Bilavstånd, det beror ju på var ni bor då ;) Nöjesfält, djurparker, lantgårdar. Sök efter gårdsbutiker i närheten, en här där vi bor hade lammgos en dag i slutet av förra sommaren. Dom kan ju anordna lite sånna event ibland. Förr fanns det ju 4H-gårdar men verkar inte finnas kvar.

tlover
2015-01-12 21:06
#3

När vi var små semestrade vi alltid i landet (med två undantag, en gång semestrade vi i Norge och en gång i Finland) och vi hade alltid superkul. Nu var vi ju lite äldre än bara 6 mån de gånger jag minns av men som jag förstått det så semestrade vi även då vi var så små.

När bebisen är så liten blir det ju lite mer vad ni vill göra (bara det inte skadar barnet, tex att festa hela natten är väl inte det bästa) men det jag kan komma på förutom det som nämnts tidigare är väl nationalparker och liknande. Det finns ju många såna som är väldigt turistvänliga med toaletter m. skötbord och hela faderullan.

Man behöver ju inte vara borta länge heller för att det ska vara minnesvärt tex vår bröllopsresa var en bilresa på 6 dagar (det var planerat för 7 dagar men vi fick hemlängtan) då vi sov i bilen och vi funderar faktiskt på att göra nått liknande i sommar/höst fast vi kommer att ha blöjbarn då. (om man ska sova i bilen ska man göra det på vår/höst däremot, vi har testat att sova i bilen på sommaren också och vi höll på att få värmeslag).

Eller som semestern till Norge har jag trott var en lång semester, men jag fick veta förra året av mamma att det bara var 2 dagar vi var i Norge. Vi tyckte bara det var så kul att det kändes som om det måste ha varit mer.

l'm back

nilma
2015-01-12 21:07
#4

Ah, bra förslag. Vi bor i Borås och kan väl tänka mig bilresa på max till Stockholm och likadant åt andra hållet 🙂

//Malin

Sajtvärd på Scrapbooking.ifokus.se

tlover
2015-01-12 21:12
#5

#4 Jag har aldrig varit så långt söderut men det borde ju finnas en del… det finns väl en känd djurpark söder om Stockholm (Kolmården eller skansen heter det väl?) men jag gissar att det finns betydligt närmare också.

Ljungby ska visst vara fint också (enligt min bror som bor där 😃)

l'm back

nilma
2015-01-12 21:13
#6

#5 Ja, Kolmården är ju lite lockande! Kanske får lägga fram det förslaget till mannen.

//Malin

Sajtvärd på Scrapbooking.ifokus.se

Annons:
ChristineL
2015-01-12 21:14
#7

#4 - Ja, men då har ni ju Borås djurpark där. Och i Alingsås finns ju Nolhagaparken som har Barnens Lantgård (det är gratis!). Kolmården ligger utanför Norrköping ;)

tlover
2015-01-12 21:15
#8

Att turista i sin egen stad kan också vara kul, det finns faktiskt en hel del man missar när man bor i en stad/kommun.

Det är väl däremot kanske inte nått man gör för en längre semester men man ska inte glömma närområdet heller.

l'm back

ChristineL
2015-01-12 21:23
#9

Haha, ramlade över detta på facebook http://www.barnsemester.se/ värt att ta en kik där kanske :)

Intehärutandär
2015-01-12 22:24
#10

Furuvik (utanföt Gävle, strax norr om Sthlm) är mysigt o barnvänliga karuseller. Fint att grilla med. Eskilstuna zoo är mys med. De har de vita tigrarna med och Fantomen. Hade iaf, var längesen jag var dit nu. I Dalarna har vi Orsa Björnpark (med andra djur med) o Tomteland förstås.

JossanH
2015-01-12 22:52
#11

Kanske lite tidigt men Kolmården satsar stort på Bamses Värld till nästa år! Vi ska dit och hälsa på nästa sommar då barnen är 3 och 1 år :) arbetade ju med Bamse o gänget ett par somrar så lite extra kul för mig ;) När barnen är så små är det ju som sagt mest vad ni vill göra och vad barnen klarar av. Första dottern kunde vi ha med på allt och ha länge i bilen. Vår andra är mer känslig och inte bara att slänga in i bilen. När första barnet var drygt 1,5 år och jag var i 7e månaden åkte vi till Bergen i Norge då vi bodde där ett halvår för några år sedan. Tog 14 timmar med tåg men det gick jättebra!! Och vi hade det superroligt :)

Sajtvärd på Iller.ifokus

[WickedAlly]
2015-01-12 22:55
#12

Ölands djurpark ska förresten vara jättetrevlig också 😃

Upp till toppen
Annons: