Annons:
Etikett12-uppfostran
Läst 1842 ggr
MagArne
1/9/15, 7:36 PM

Trotsig 4åring

Har ni något förslag hur man hanterar en trotsig 4 åring?

Det är inte mycket som är bra åt honom vilket det varit det senaste halvåret och nu börjar mitt tålamod ta slut.

Vill inte borsta tänderna, vill inte gå och sova, ska inte klä på sig, vill inte gå på toa, vill inte äta och pappa är dum när han bor hos mig och han vill till mamma. Det är exakt samma sak när han bor hos mamma att mamma är dum och att han vill till pappa.

När han är hos t.ex. farmor och farfar är han en liten ängel.

Vad göra?

Annons:
Intehärutandär
1/9/15, 7:48 PM
#1

Att han trotsar just Er är för att han känner sig trygg med Er och vet att Ni går ingenstans. Farföräldrar kommer och går (enligt ett litet barn).

Vad gör Ni då han börjar vägra? 

Vill han inte äta, så är det ju enkelt. Låt honom gå in och lägga sig istället. Alla barn äter då de blir hungriga nog och inget barn hinner svälta ihjäl. 

Om han inte borstar tänderna så berätta om karius och bactus och konsekvenserna av att vara tandlös. Det är inte tjusigt. Finns barnböcker om detta med.

Ska han gå naken, så kommer han frysa. Det gör ont. Förklara det. Visa det genom att öppna frysen eller be honom hålla i något fryst på magen en stund. 

Om man visar, istället för att bara berätta så blir det mer verkligt. Nu menar jag inte att man ska putta ner barn för trappan, slänga ut dem i en trafikerad väg, sätta handen på het platta osv. Utan berätta målande och konsekvenserna om vad som händer om man vägrar vissa saker. 

Om han inte äter, blir han hungrig och orkar inte göra roliga saker t ex. Om han inte bajsar, så får han ont i magen. Kissar han på sig istället, så blir han kall - sjuk - och kanske måste till Dr och få äckliga piller. 

Man ska inte skrämma ihjäl barnen, men inte pjoska och undanhålla sanningar heller.

Upp till toppen
Annons: