Annons:
Etikett03-barn-1-3-år
Läst 2862 ggr
Destany
2015-01-08 09:01

idiotläkare

Var igår på bvc på 18 månaders kontroll o han klarade det galant. Jag gick dit i förhoppning att få hjälp med hans mat vägran. Han äter inte middagar. Då kläcker läkaren ur sig det är bra han inte äter kött för då kommer han leva längre. Alltså seriöst.. Sen fortsätter han med att köp juice med fruktkött så får han i sig hela kostcirklen. eh tror inte riskakor, knäckebröd, risifrutti o yougurt räknas som hela kostcirklen. Sen blev läkaren sur för att vi går på astmautredning i en annan kommun han menade på att han var barnläkare med inriktning på astma. Jag skulle aldrig nånsinlåta den läkaren utreda min son. Är så frustrerad att ingen vill hjälpa oss. Bvc sköterskan försökte släta över det med att han snart kommer att börja äta. Jo säkert det har de bara sagt 1 år!!!

Annons:
OlgaMaria
2015-01-08 09:34
#1

Åh vad jobbigt! Sempers magdroppar fungerar väldigt bra på min son. Han är 2,5 nu men har använt det av och till sen han var tre månader. Märker jag att sonen får sämre aptit så ger jag magdropparna en period och aptiten kommer tillbaka inom en dag eller två. Ger tio droppar om dagen, men man ska alltid börja försiktigt med sådant som de inte är vana vid. Har man mycket problem i magen kan det bli jobbigt med probiotika i början så börja försiktigt och öka efter hand. Sen kan det ju vara något han inte tål som orsakar illamåendet (om det nu är det), men magdropparna tycker jag kan vara en bra början. Astman kan också vara allergisk betingad, så efter hand kan det kanske vara bra att fundera lite mer över kosten. Men förstår att ni nu kämpar för att få i honom något över huvud taget. Ett annat tips när det gäller kött är att ge honom köttben, t ex revbensspjäll eller kycklingklubba eller något annat. Barn som dissar kött tar ibland gärna ett ben och gnager och suger på. Testa! Låt honom hålla själv och äta på sitt eget sätt.

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

ChristineL
2015-01-08 09:41
#2

Åh, vad frustrerande! Jag blir så ledsen, vet ju hur jobbigt du tycker att det är :( Och vaddå det är bra om han inte äter kött? Det är ju knappast kött som är problemet det är ju mat över huvud taget.

Destany
2015-01-08 09:53
#3

#2Jo var nära o börja gråta igår. Trodde verkligen vi skulle få hjälp. Hade skrivit upp exakt vad han äter. Eftersom oscar har problem med magen får han lactulos o då säger läkaren häll olja på grönsakerna.. vilka grönsaker han äter inte pasta, grönsaker eller kött, fisk mm o det hade jag inte heller skrivit upp. Oscar äter rätt ok av det han äter men jag är rädd att han ska få vitamin brist eller nåt för han äter så ensidigt. #1 ska prova o ge honom köttben . Känns som det är en fix ide för han äter ju frukostgrejor eller vad man ska kalla det men när det serveras middag öppnar han inte ens munnen. Jag ger honom proviva för bakterierna till magen o det dricker han med glädje.

Pialinn
2015-01-08 09:59
#4

Visst kan man bli "lack" på läkaren när de inte verkar lyssna på problemen.

Men hur mår din son för övrigt? Pigg och kry? Växer som har ska?

I så fall kanske han är som jag var när jag skulle äta som barn. Falukorv och potatis till middag. Sockerdricka och vetebullar till frukost och det man fick till lunch på dagis.  Aldrig frukt&grönt.

Läste i en engelsk tidning om en pojke som bara ville äta en sorts kakor. Även han mådde bra och utvecklades som han skulle.

Ser din son ut att må bra, varför inte låta han äta det han vill, och sluta oroa dej.

Jag tror att det finns människor som inte behöver hela kostcirkeln för att överleva.

Far ej fortare fram än din skyddsängel flyger!

VildaVittra
2015-01-08 10:14
#5

#3 Har du provat att vända på det och ge middagsmat till frukost?

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

OlgaMaria
2015-01-08 10:16
#6

Hur mycket socker får han i sig på ett dygn? Det är ju mycket socker i proviva t ex och socker stjäl ju aptiten från riktig mat. Jag tror ändå inte det är en fix idé. Frukostgrejer är ju lättsmält och innehåller kanske lite socker och snabba kolhydrater. Det är ju sådant man själv kan tänka sig att äta efter en magsjuka. Det tar längre tid innan man vill äta riktig mat. Är han förstoppad kan han ju också bli illamående av det och inte vilja äta tung mat. Man kan också bli illamående av laktulos.

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

Annons:
Destany
2015-01-08 10:20
#7

#4 grejen är att läkaren verkade tycka att det han äter är kostcirklen. O det e det inte. Han sa även att jag kunde ge tofu o då kände jag bara att läkaren fattar ju inte alls vad problemet e. Han mår bra o växer som han ska. Har ett humör av inte denna värld o sitter aldrig still. jag låter han äta det han vill men hade sett framemot o få lite tips på hur jag får honom o äta mer varierat. #5 ska prova det

Ria74
2015-01-08 10:24
#8

Vet precis hur du har det 😕

Jag kämpar ständigt med Mollys mat. I perioder äter hon bra/hyffsat, men periodvis äter hon i princip inget mer än ersättning, youghurt och tomater.

Hon ligger alltid i underkant på viktkurvan och bvc säger åt mig att ge henne mer mat, men hur ska det gå till? Jag kan ju inte bända upp munnen och tvinga in det.

Jag har gett upp tanken på att hon ska äta frukost på frukost och middag på middag. Vill hon ha falukorv till frukost, ja då blir det falukorv till frukost och vissa dagar blir det bara youghurt.

Jag är rädd att envisas vi för mycket så blir det en negativ upplevelse och en ond spiral istället.

Men jag förstår precis hur frustrerande det är, ibland vill man bara sätta sig ner och gråta.

mvh Maria värd på barn, miljonar, bloggande
medarbetare på husmorstips.ifokus
Min blogg: http://nouw.com/mariastankar

Destany
2015-01-08 10:34
#9

#8 jo det är jätte jobbigt. Fasar nästan inför måltiderna. Oscar ligger över sin viktkurva med ett streck o hur det gått till vete tusan. Sen är han en stor pojke i övrigt väger 13,7 kg o är 91 cm lång. Hade man inte vetat bättre så hade man trott att han äter i smyg.

Ria74
2015-01-08 11:24
#10

#9 Exakt, varje gång det är dags för mat ber man en bön om att dom i alla fall ska äta något.

Vi ska på 18 månaders kontroll den 27/1 och hoppas hon har gått upp något. Förra gången hade hon bara ökat 500 gram på 3 månader och det var alldeles för lite enligt bvc.

mvh Maria värd på barn, miljonar, bloggande
medarbetare på husmorstips.ifokus
Min blogg: http://nouw.com/mariastankar

PogoPedagog
2015-01-08 11:40
#11

Min sambo berättade om  någon( tv?) som bara satte familjen vid bordet och ställde fram maten på bordet. Sen började de vuxna äta och ha en trevlig måltid och barnet blev snart nyfiket när hen inte fick något från början och ville oxå ha mat. Kanske inte ett sätt att få i ditt barn några mängder men kanske ett sätt att få  honom att smaka på mer sorters mat.

För Bastian funkar det bäst nu att bära honom till spisen och visa all mat innan " Här är det köttfärssås, lök och grädde och massa kryddor, och titta där, vet du vad det är för något smaskigt? Spaghetti!" Då blir han mer intresserad. Du kan även prova att låta honom vara med och röra i grytorna vid spisen om han står stadigt. Jag brukade ställa några stolar i en ring så det blev som staket rnt omkring så Bastian stod stadigt när han var runt 18 mån.

ChristineL
2015-01-08 11:43
#12

Inser verkligen hur bortskämd jag är med Nova som alltid ätit allt, men jag får väl betala dyrt med nästa unge bara för det :P Räcker att jag ropar "Maten är klar!" så kommer hon som en kanonkula.

Destany
2015-01-08 13:44
#13

#11 har provat det o han struntar i att vi äter. Han är intresseras när jag lagar maten o hjälper till men äta den vill han inte. #10 håller tummarna för er

Annons:
fridaas
2015-01-08 14:34
#14

Låt honom äta vad han vill när han vill men inom rimliga gränser. När Alwa var liten var det enda som.dög lördagskorv i tärningar och halvfulla hallon till frukost en period. Och det var det hon fick. Bvc har alltid tjatat om att hon är för liten, 12,7kg 93cm och blir 4år i mars, men som andra sagt man kan inte köra ner maten i halsen på dem. Låt honom bara äta yoghurt om det bara är det som duger ett tag framöver, kanske går det att blanda i något i yoghurten som gör att han får i sig något annat med. Alwa hade en period då hon bara åt köttfärssås, ingenting till, så jag började blanda i rivna morötter, bara lite första gången och sen.ökade, någon gång hade jag broccoli i också, allt för att "lura" henne att äta mer/annat. Hoppas han börjar äta ordentligt snart iaf! Angående grönsaker, äter han smothies? För där i kan man ju mixa ner massa saker?

Med Vänliga Hälsningar Frida

Kolla gärna in Finntrolls Hembränneri på facebook och instagram.

Ria74
2015-01-08 18:22
#15

#13 Tack 🙂

mvh Maria värd på barn, miljonar, bloggande
medarbetare på husmorstips.ifokus
Min blogg: http://nouw.com/mariastankar

Destany
2015-01-09 22:24
#16

#6 han brukar dricka 1 pipmugg med proviva per dag. Köper den med 50% mindre socker. Oftast äter han riskakor eller knäckebröd med smör. Han har fått lactulos en tid nu så tror biverkningarna har försvunnit. hans mage är jobbig för honom men han sköter den bättre nu när han får lactulosen varannan dag.

PogoPedagog
2015-01-15 10:12
#17

Äter han ingen frukt heller? Jag läste nämligen i en föräldratidning att så länge de åt frukt var grönsaker inte så viktiga eftersom frukt innehåller så mkt vitaminer och liknande.

Antar att du har provat men om du mixar frukt slät, går det att blanda i lite i youghurten då? Börja med pyttelite och sakta öka mängden. 

Äter han frukt och du vill få i honom grönsaker med kanske smoothies funkar, då kan du smussla i allt möjligt, spenat, broccoli och sådant.

Sen kan man prova att erbjuda grönsaker och frukt i många former. Tex. skivad banan, skalad hel banan, banan där skalet är kvar delvis osv. Min son äter t.ex absolut inte skivad gurka men älskar att få en hel oskalad gurka att gnaga på :)

OlgaMaria
2015-01-15 13:42
#18

Ofta funkar det bättre också om man inte serverar maten i en tallrik framför dem utan ger dem små bitar medan man äter själv. En bit i taget och att de får smaka på olika saker.

#16 Det är ju inte alls säkert att biverkningarna går över, tyvärr. Kan finnas andra sätt att få ordning på förstoppningen också. När min dotter var liten gav vi katrinplommonpure.

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

Upp till toppen
Annons: