Annons:
Etikett07-adoption
Läst 1913 ggr
Anonym
Anonym
12/28/14, 7:49 AM

Att adoptera som kvinnlig partner?

Ok, jag har inga planer på att gå och gifta mig med någon eller försöka få adoptera dens barn. Utan denhär frågan är mer baserad på ren nyfikenhet och lite löst på en väns situation. Jag sökte runt lite på nätet angående att adoptera en partners barn. Där stod det bara om att som man adoptera sin frus barn. Men om man som kvinna vill adoptera sin mans barn då? Om t.ex. mamman av någon anledning inte finns med i bilden. Eller för att gå ännu längre, kan man som kvinna adoptera sin frus barn..? Är som sagt var mest bara nyfiken. // ;)

Annons:
Ladydragon
12/28/14, 3:30 PM
#1

som kvinna så kan man adoptera sin frus barn om kvinnorna är gifta

det exemplet som det har pratats en del om på nyhetssajter är Anja Pärson och hennes fru Filippa Rådin…..Filippa är biologisk mor till deras barn gemensamma barn och efter giftermålet så lämnades det in en ansökan om att Anja skulle få adoptera Filippas barn så båda blir vårdnadshavare….tror adoptionen har gått igenom…och som jag förstått det så brukar kvinnor som lever tillsammans göra på detta sätt med deras gemensamma barn så att båda blir vårdnadshavare åt barnet

Ladydragon
12/28/14, 3:31 PM
#2

vårdnadshavare=förälder

Lamina
12/28/14, 4:19 PM
#3

Tack för svar. Hur lång tid brukar en sådan process ta? Och en lite klurigare fråga; om vårdnadshavaren till barnet/barnen skulle dö under processen och ingen annan vårdnadshavare finns, vad händer då?

//Lamina

Before we work on artificial intelligence, why don't we do something about natural stupidity?

Ladydragon
12/28/14, 9:45 PM
#4

#3 tror det är runt 6 månader…brukar göras en utredning såvitt jag vet 

om båda vårdnadshavarna dör…föräldrarna alltså så brukar det göras en utredning om vem som ska få vårdnaden finns det någon släkting eller annan närstående person om inte så antar jag att man blir fosterhemsplacerad eller liknande och att dom kan överta vårdnaden 

har dock inte riktigt koll på vem som utreder det hela eller om jag har helt rätt….behöver du få korrekta svar så får du söka på nätet och försöka hitta lämplig myndighet som kan hjälpa dig

Upp till toppen
Annons: