Annons:
Etikett01-allmänt-om-barn
Läst 2943 ggr
Saffran0Spice
12/23/14, 12:58 PM

Till alla Vuxna!

Julen är en tid på året som är hemskt jobbig för väldigt många barn.
Julen skall vara en lycklig och kärleksfull högtid där alla, speciellt barnen skall kunna känna sig trygga, älskade, speciella och ha en underbar tid med familjen.

Tyvärr är det väldigt många barn som inte får känna detta.
Imorgon den 24 Dec kommer dagen börja bra för väldigt många och sluta mindre bra för många.

Redan ikväll kommer många barn gå och lägga sig med en knut i magen och en oro inför morgondagen för att de vet att mamma, pappa och/eller andra vuxna kommer att dricka alkohol imorgon.
Redan ikväll kommer många barn oroa sig och förberedda sig på att morgondagen kan bli fylld med bråk och tårar. Och imorgon kommer flera av dessa barn att få uppleva allt detta och vissa kommer få uppleva mer än så.

**Så till alla föräldrar
**

  • Tänk på era barn, fundera på hur mycket mer värt det är för era barn att ni har en vit jul.

  • Tänk på det faktum att beroende på ert val imorgon, så kan era barn tvingas stå med det svåra beslutet, ångesten och oron över hur de ska svara när de får frågan ''Hur var julen?''

  • Tänk på att barn har en helt fantastisk förmåga att få vad som helst att bli deras fel. Att se vuxna bråka och dricka kan de få till att helt logiskt vara deras fel och sedan beskylla sig själva för de vuxnas val.

  • Och till sist - Prata med era barn och ta reda på hur de känner inför julen och er vuxna när det kommer till alkohol.

Inget barn ska behöva gå och lägga sig med ångest, oro och knutar i magen pga de vuxna runt omkring. Inte till vardags eller under julen.

Ha en God Jul allihopa🌺
//Saffran

Annons:
fridaas
12/23/14, 1:43 PM
#1

Jag förstår inte varför det är samma hysteri år in och år ut. Hos oss dricks det alkohol, inga mängder, men det dricks öl/vin till maten, whiskey/likör på kvällen till kaffet. Så har jag växt upp och så kommer även mina barn växa upp. Bara för att man dricker behöver man inte bli störtfull och börja bråka. Minns en julafton som vi firade hos min moster, den enda helnyktra julafton jag varit på och där slutade det med misshandlade barn och fru. Utan alkohol! Vet inte hur många påhopp jag har fått den senaste tiden (inte här inne, gudskelov) om att min sambo och pappa kommer dricka öl/vin på julafton, jag ska köra bil så jag blir nykter plus att jag ammar fortfarande, möjligtvis att jag sniffar lite på kolalikören. Visst bra att man uppmuntrar folk som inte kan dricka med måtta att de låter bli. Men annars, varför måste alkoholen vara så tabuaktig? Att dricka på julafton är i mina ögon lika hemskt som att dricka på nyår, påsk, midsommar osv isf. Hos oss är alla högtider lika mkt barnens som julafton är. Ingen av mina eller mina släktingars barn har farit illa när det är alkohol inblandat, desto fler av dem har farit illa av nyktra personer.

Med Vänliga Hälsningar Frida

Kolla gärna in Finntrolls Hembränneri på facebook och instagram.

Saffran0Spice
12/23/14, 3:02 PM
#2

Jag ser inte vad som är ''tabu'' i att tänka på barn som far illa under julafton där man kunnat undvika det pga alkohol.
Som tur är drabbas inte alla av sådana julaftnar och de som slipper ska vara glada för det. 

De som kan dricka med måtta kan ju göra detta om de vill, det jag skrivit i #0 är mer riktat mot de som vet med sig att de får problem så fort alkohol bli inblandat och jag ville understryka att barnen måste gå först - inte bara på jul, utan alltid.

Så tar man illa upp av det jag skrivit så ser jag det mer som att man vet om sitt problem men inte vill ta tag i det och det visar också vart på behovsskalan man placerar sina barn.

Det är hemskt att barn far illa oavsett situationen, att jag valde alkohol som ämne i #0 var pga att det är ett av de största problemen under julen.
Och som sagt - har man sluppit sådana jular ska man vara glad för det, men man ska samtidigt inte glömma de som faktiskt utstår dem.

//Saffran

[TanatosNyx]
12/23/14, 4:15 PM
#3

Klart man ska tänka på barnen, men vet man med sig att man har en sund relation till alkohol och har en bra miljö så behöver man ju inte ta åt sig. Tyvärr tror jag inte att rätt målgrupp ser denna typ av inlägg ens. 😕

Saffran0Spice
12/23/14, 4:32 PM
#4

#3 Nej det är sant, men kanske någon läser detta och kan ''rycka in'' om en situation skulle uppstå eller prata med någon om detta som kanske har dessa problem 🙂

tlover
12/23/14, 4:33 PM
#5

Jättebra inlägg saffran0spice, Det borde vara en artikel 👍

l'm back

Saffran0Spice
12/23/14, 4:35 PM
#6

#5 Tack, ja det är ett viktigt ämne som man inte ska blunda för🙂
Kanske någon admin på sajten vill skriva en? ^^

Annons:
Ria74
12/23/14, 5:06 PM
#7

Tänkvärt och viktigt ämne!

mvh Maria värd på barn, miljonar, bloggande
medarbetare på husmorstips.ifokus
Min blogg: http://nouw.com/mariastankar

tlover
12/23/14, 5:17 PM
#8

Jag kan tillägga till alla som tycker att det är ok att dricka bara man har en sund relation till alkohol.

Jag växte upp med en alkoholiserad far och därför har min mamma alltid sett till att vi har haft vita jular när jag var liten (dom skilde sig när jag var ganska liten så var det risk för att min pappa var full på Jul så var vi hos mamma…. vilket gjorde så att vi var hos mamma näst intill varje jul, bara då min pappa hade en bättre period så var vi hos honom).

När jag däremot var tonåring flyttade min mamma och vi ihop med min mammas nya kille. Han är en snäll person, missförstå mig inte och han har absolut inga problem med alkohol och dricker alkohol (öl) kanske 4 ggr/år eller så. Men även om han kunde kontrollera drickandet så mådde jag skit över att det ens fanns alkohol på julbordet.

Jag mår fortfarande dåligt om nån dricker på ställen där man inte automatiskt kan förvänta sig alkohol (tex en bar måste man ju förvänta sig alkohol men inte hemma hos folk) men jag tror jag kan dölja det någorlunda i alla fall. Däremot så vill man ju inte må dåligt på jul så även om jag är vuxen så föredrar jag at fira jul med folk som firar en vit jul, eller i alla fall hålla mig så långt borta från den där %&¤/&"¤ drycken som möjligt.

Jag kan tillägga att min pappa inte var hemsk som full, han var aldrig våldsam varken till tal eller fysiskt eller liknande men ändå har jag så stora problem med folk som dricker (och kan hantera det) som jag ändå har.

Så det är barnens relation till alkohol ni ska tänka på även om ni kan kontrollera alkoholen.

l'm back

Saffran0Spice
12/23/14, 5:22 PM
#9

#8 Mycket bra tillägg! 🌺
För detta handlar ju helt om barnen och deras relation till vad de vuxna gör.

För även om man gör vad man kan för att inte blanda  in barnen i detta ämne, så är de redan från början en del av det och de är dem som drabbas värst av det när det går fel.

tlover
12/23/14, 5:25 PM
#10

#9 Det var därför jag gillade ditt inlägg så mkt bland annat

"Och till sist - Prata med era barn och ta reda på hur de känner inför julen och er vuxna när det kommer till alkohol."

Har man pratat med de barn som ska vara där och dom alla tycker att det är ok att mamma dricker glögg (eller vad det nu är) så är det ju en hel annan sak. Men man ska inte ta för givet att barnen kan hantera att de vuxna dricker bara för att de vuxna kan hantera drickat.

l'm back

Saffran0Spice
12/23/14, 5:26 PM
#11

#10 helt min tanke också 🙂

em.nord
12/23/14, 9:34 PM
#12

#8 precis samma för mig :) pappa alkoholist, var alltid välkommen men då skulle han vara nykter. Barn märker, även om det bara är ett glas vin här eller en whiskey där. Barn märker direkt! (Du skulle knappast sätta dig o köra bil eller hur.) Har man nu en så sund relation till alkohol ska man kunna läsa detta inlägg utan att ta illa vid sig. Och man ska kunna skippa alkohol på julafton ;) Jättebra inlägg! Minns magknipen när pappa drack. När någon drack! Vit jul när jag var barn o vit jul till mina barn :)

Mvh Emma, Låt inte rädslan att förlora hindra dig ifrån att spela!

medarbetare på Jack Russell Terrier ifokus

emmans blogg

em.nord
12/23/14, 9:36 PM
#13

#1 om ni har så många ostabila vuxna i din familj så barnen far illa borde du anmäla! :( ps: vuxna som gör att barm far illa när de är nyktra men däremot inte när de är fulla låter väldigt konstigt. Men bara i mina öron.

Mvh Emma, Låt inte rädslan att förlora hindra dig ifrån att spela!

medarbetare på Jack Russell Terrier ifokus

emmans blogg

Annons:
[Thiah]
12/23/14, 10:01 PM
#14

#1 jag är helt med dig. Vi som inte haft alkoholproblem i våran barndom ser detta helt annorlunda och agerar därefter.

soundtrack
12/24/14, 9:47 AM
#15

Håller med Frida och Thiah här. Är uppvuxen i en familj där ingen har problem med alkoholen och därför ser jag helt annorlunda på detta och tycker inte att alkohol ska behöva vara bannlyst på jul.

tlover
12/24/14, 10:08 AM
#16

#15 Och jag ser inte varför alkohol måste vara ett måste på jul.

Om man nu inte har problem borde det ju vara lätt att fira även utan alkohol. Det finns många alkoholfria goda drycker man kan dricka till jul.

l'm back

soundtrack
12/24/14, 11:29 AM
#17

Det finns det absolut och det mesta jag dricker på julen är alkoholfritt. Men jag tycker också att rödvin är väldigt gott och det finns inga alkoholfria röda viner som är goda. Varför måste jag avstå något som jag tycker är väldigt gott bara för att det innehåller alkohol?!

[TanatosNyx]
12/24/14, 12:08 PM
#18

Jag känner att jag går lite motströms här, men jag har också alkolister i släkten. Mina nära lät mig då förstå skillnaden mellan bruk och missbruk, att alkoholism är en sjukdom. Det fanns alltid några helnyktra man kunde gå till som liten, och jag upplevde det aldrig särskilt jobbigt med lite glögg, julöl, snaps och vin till maten. Jag fick se att man kan ha en sund relation till alkohol, vilket jag idag vet var väldigt avgörande för min syn på det hela som vuxen. Hade det alltid varit helvita högtider hade jag slutat upp som nolltolerant fanatiker med ett stort stressmoment kring alkohol. Tack för mig.

Scorpio97
12/24/14, 12:28 PM
#19

Jag har inte barn själv, men tycker det är en intressant diskussion.

Jag är sjutton år, och min pappa dog förra våren, till stor del pga av hans alkoholism. Mina föräldrar har varit skilda dom senaste åren, men innan dess var alkohol självklar på julbordet. Min pappa var alltid full, och om någon från hans sida av släkten var med så drack dom också. Mamma brukade max ta ett glas vin. Jag såg aldrig det som ett problem. Jag kände mig aldrig otrygg eller tyckte det var obehagligt att dom vuxna drack. Min halvsyster som är fyra år äldre än mig tyckte dock det, och hon tycker det fortfarande. 

Så jag anser att det beror på barnen om man ska ha en helt vit jul, eller om det är okej med något litet glas. Att vara full i närheten av barn tycker jag inte är okej (även om jag som sagt tyckte det när jag var barn själv). Så den sista punkten på din lista tycker jag är viktigast.


//Jessie

Ria74
12/24/14, 12:39 PM
#20

I min familj har det både varit alkoholism och dom som inte druckit alls. Är uppväxt med att det alltid fanns alkohol med i bilden på alla högtider. 

Min mamma är dock helnykterist så jag upplevde de aldrig som hemskt även om en del av släktingarna var askalasfulla. Dock vet jag i en annan familj där barnen alltid gömmer sig när flaskan kommer fram och det tycker jag är så fruktansvärt att jag inte kan sätta ord på det. 

Jag lovade mig själv att när jag fick barn skulle hon aldrig behöva se sin mamma full och det löftet kommer jag att hålla. Nu dricker inte sambon heller eftersom han har dåliga njurar och det tycker jag bara är positivt.

Jag själv jobbar för en av Sveriges största producenter av alkohol och har läst många studier om hur barn och vuxna för den delen påverkas av alkohol. 

För min del så kan jag förstå när man tar ett glas glögg, vin eller öl till maten. Men när det där glaset vin blir till 3 glas så börjar jag tycka att det räcker när barn finns med i bilden. Att köra bil skulle inte falla mig in ens efter ett halvt glas vin även om det skulle vara lagligt. Händer det en olycka hade jag aldrig någonsin förlåtit mig själv.

mvh Maria värd på barn, miljonar, bloggande
medarbetare på husmorstips.ifokus
Min blogg: http://nouw.com/mariastankar

Annons:
PogoPedagog
12/24/14, 3:47 PM
#21

Man skulle kunna dra en liknelse vid " Om man nu inte har problem borde det ju vara lätt att fira även utan alkohol. Det finns många alkoholfria goda drycker man kan dricka till jul" med t.ex att " man borde inte äta kött alls under jul eftersom alla ju vet att charkprodukter t.ex är både onyttiga och miljöovänliga. Om man inte har något problem borde man minsann avstå kött och äta vegetariskt julbord eftersom det finns så mycket gott vegetariskt!"  Tror inte så många skulle hålla med om det eftersom det även om det är gott inte alls är samma sak.  Precis som det är med alkoholhaltiga drycker, det är inte alkoholen man vill åt utan den goda smaken och traditionen.

em.nord
12/25/14, 9:42 AM
#22

#21 fast personligheten ändras inte av kött vad jag vet…

Mvh Emma, Låt inte rädslan att förlora hindra dig ifrån att spela!

medarbetare på Jack Russell Terrier ifokus

emmans blogg

Ria74
12/25/14, 10:09 AM
#23

#21 Jag tycker inte man kan jämföra köttätande och alkoholkonsumtion. Det ena förändrar personligheten medan den andra inte gör det precis som #22 säger.

Men absolut hade jag kommit till vegetarianer och skulle fira jul där hade jag självklart skippat köttet och bara ätit vegetariskt. Detsamma gäller om jag firar med barn, då skippar jag alkohol.

mvh Maria värd på barn, miljonar, bloggande
medarbetare på husmorstips.ifokus
Min blogg: http://nouw.com/mariastankar

fridaas
12/25/14, 10:30 AM
#24

#13 jag var alldeles för liten för att anmäla då, var väl bara 8år eller något sånt. Men klart att det har anmälts. Nu är julafton över och ja inga barn hos oss kom till skada trots en snaps till maten som min pappa och barnens pappa drack, 3åringen var snabb att gosa in sig i sin morfars famn efter maten och 6månadern somnade i sin fars famn direkt. Tror inte de led av det, då fanns det andra saker, som att ge bort napparna till tomten som var betydligt värre.

Med Vänliga Hälsningar Frida

Kolla gärna in Finntrolls Hembränneri på facebook och instagram.

tlover
12/25/14, 9:20 PM
#25

#17 Anledningar till att hålla sig undan från alkohol är många men man kan sammanfatta dom i två grupper.

"för andra" och "för sig själv"

Exempel under "för andra" är helt enkelt att andra kan tycka det är obehagligt (varesig personen i fråga är full eller inte) Därför var sista punkten bra i inlägg #0 "Och till sist - Prata med era barn och ta reda på hur de känner inför julen och er vuxna när det kommer till alkohol." Däremot kan det även vara något värt att ta upp med vuxna också, för även vuxna kan tycka att det är jobbigt.

Under "för sig själv" kan man lägga in saker som sin hälsa, sin ekonomi osv

#21 Som folk skrivit, personligheten förändras inte av köttätande. Att dricka alkohol påverkar andra vilket inte kötätande gör (där kan det finnas vissa undantag, tex vissa vegetarianer kan ta illa upp men då kan man prata om det också, som sista punkten i #0)

l'm back

[jnordstrom]
12/25/14, 10:09 PM
#26

Bra inlägg! Här är julen vit och alla andra högtider med. Är vi bort bjudna och det finns alkohol är både jag och min sambo nyktra. Jag har ingen i min omgivning som har alkoholproblem, men jag märker skillnad när någon i min omgivning "bara" druckit två glas vin eller öl eller naps, för att inte tala om att det luktar.

Intehärutandär
12/26/14, 10:54 PM
#27

Jag tillhör dem som växt upp med en alkoholist till far, fast utan umgänge (mina syskon fick tidigt ta hand om en medvetslös far liggandes i avföring och spyor) och en mor som till 98% av min uppväxt varit nykter. Mellan 29-50 års ålder drack hon ett par glas vin utomlands till maten.

Men jag hade släktingar och andra som jag såg fulla. Och det var väldigt obehagligt. Att se den där personlighetsförändringen efter ett par glas/burkar. Spelade ingen roll om det vart aggressivt eller fnissigt. Jag kände inte igen personen och blev rädd och försökte smita undan. Minns en gubbe som kom upp till oss barn medans styvmor hade fest på nedervåningen och ville plinka keyboard med oss. Det var väldigt obehagligt med en människa som varken förstod eller lyssnade på oss små barn som visade och sa att vi ville vara ensamma. 

Då jag fick barn själv så valde jag att inte ens ha en folköl i kylen. Han ska inte behöva "vänja" sig vid alkohol i någon mängd. Sitt hem är ens trygga vrå. På stan har han sett fyllon då det varit "happenings". 

Till högtider förstår jag inte varför man ska ha alkohol ens. Det finns så mycket annat att dricka.

Annons:
ChristineL
12/27/14, 6:39 PM
#28

Jag är otroligt nöjd med att vara uppväxt i en familj där alkohol nästan aldrig serverats, framförallt inte på julafton. Och jag vill även att mina barn ska växa upp så, för mig känns det inte okej att dricka när min dotter är med. Vi har nån gång tagit ett glas vin till maten sen hon kom och det är gott, men det går jättebra utan!

Det får gärna vara vitt både på backen och innanför husets väggar :)

[Jimma]
12/29/14, 7:59 PM
#29

Det kan inte vara roligt för dem att julen är ihopkopplad med nyår, en högtid som tyvärr är ännu mer alkohol för många.

Upp till toppen
Annons: