Annons:
Etikett02-barn-0-12-mån
Läst 2390 ggr
em.nord
2014-12-14 11:17

smakportioner-hur gjorde du?

Hur/när började du med smakportioner? Ålder, hur ofta o mycket osv :) Hur gick det?

Mvh Emma, Låt inte rädslan att förlora hindra dig ifrån att spela!

medarbetare på Jack Russell Terrier ifokus

emmans blogg

Annons:
ChristineL
2014-12-14 11:25
#1

Nova började få gröt nån gång efter fem månader, till en början bara nån sked men hon tyckte om det och magen reagerade inte så snart fick hon en hel portion. Sen efter sex månader blev det grönsakspuréer som liten aperitif innan Amning. Vi har haft tur, Nova har slukat allt med glädje. Ju mer mat hon fick prova desto mer dissade hon amningen och jag fick sluta helt nån gång vid 9-10 månader, då gick hon över till att helt äta mat.

Tipset är att börja smått, dels för att magen kan börja krångla och dels för att tidigt upptäcka allergi, och börja med rena smaker, blanda inte förrän du vet vad som funkar .

Velinga1984
2014-12-14 12:10
#2

Vi körde en smak per vecka, först potatispure i en vecka. Om ingen reaktion märktes så blev det en annan sak tex morot. Ingen reaktion där heller, då visste vi att potatis och morot kunde blandas.  Morot med palsternacka kunde tex blandas, en ev reaktion var då palsternackan skyldig till.  Frukt började vi med först när alla grönsaker och rotfrukter var provade. 

Vi började med smakportioner till lunch då han var mest intresserad, tex en halv tesked innan ersättningsflaskan. Sönerna har varit 3 - 4 månader, och till att börja med bara en gång om dagen. Yngste sonen  fasade han ut ersättningen själv, så vid 6 månader åt han ordentliga matportioner och vägrade ersättningen på dagtid. 

Mina barn har alltid varit lätta att mata, med ett oerhört stort matintresse.

fridaas
2014-12-14 15:06
#3

Med Alwa började vi med två teskedar gröt vid 3,5mån ålder, vid 4mån började vi med grönsakspureer, några teskedar per dag, ersättning direkt efter.Hennes mager reagerade inte. Vid 5mån åt hon fulla portioner, en vid lunch och fruktpuré efteråt och gröt till kvällsmat med aprikospuré. Vid 6mån åt hon frukost, lunch, kvällsmat, ersättning däremellan, slutade med ersättning när hon blev ett år. Noel fick smaka potatismos när han var 3,5mån, sen gröt när han var 4mån. Vid 4,5mån fick han grönsakspuréer, hemmagjorda pommes och en hel del plommon och päron. Nu är han 5mån och vi har fått "order" från BVC att öka upp matmängden ganska rejält då han inte går upp tillräckligt eller börja med ersättning, men han vägrar att ta någon av de 4flaskorna vi har testT. Så som det är nu så blir det Amning på förmiddag, sen yoghurt eller frukt, sen äter han samma mat som oss till lunch, Amning efteråt, sen gröt till kvällsmat och massa Amning på det. Ska öka upp med ytterligare ett mål mat på dagen så att han kanske börjar sova på nätterna igen, som det är nu vaknad han en gång i halvtimmen. Plommon/päron efter varje matmål. Vi har ganska mkt problem med hans mage men det har han haft sen han föddes, men sen vi slutade ge havregrynsgröt går det bättre.

Med Vänliga Hälsningar Frida

Kolla gärna in Finntrolls Hembränneri på facebook och instagram.

[Thiah]
2014-12-14 15:26
#4

Joel fick redan vid 4 månaders ålder smakportioner. Han har alltid fått äta så mycket han vill.  Han är matglad så det har inte varit några problem.

Intehärutandär
2014-12-14 17:03
#5

Vid tre månader började vi med potatis och bröstmjölk. Välling åt han aldrig, få se hur det blir med detta barnet.

em.nord
2014-12-14 17:40
#6

En del börjar innan 4 månader hur kom det sig? Inget negativt alls, jag vill börja med mer än Amning så tidigt jag kan då totte behöver komma upp en viktklass ;) följer sin kurva fint o äter bra men föddes liten. Så hoppas han fastnar direkt vid 4 månader så jag kan börja med 5 månaders gröten till frukost och lite pure på dagen :) Men står ju 4 månader överallt att då kan man börja lite lätt typ en tesked så undrar bara om bhv sa till er eller om bebisen visade intresse.

Mvh Emma, Låt inte rädslan att förlora hindra dig ifrån att spela!

medarbetare på Jack Russell Terrier ifokus

emmans blogg

Annons:
ChristineL
2014-12-14 18:05
#7

#6 - Helamning rekommenderas fram till 6 månader, men man kan börja ge smaksensationer från 4 månader, men då handlar det liksom om kryddmått eller en slick från fingret. Jag fick börja med gröt för att testa och hon behövde gå upp lite i vikt.

Intehärutandär
2014-12-14 18:16
#8

#6 Det var rekommendation då, och gick bra - så det kommer vi köra med denna gång med. Ammade sonen nästan 2 år samtidigt som han åt mat.

[Thiah]
2014-12-14 18:17
#9

Fick rådet av bvc och då Joel tyckte om det så ökade vi fort.

Velinga1984
2014-12-14 19:27
#10

#6 2004 var rekommendationerna 4 månader, och då var det inte tal om smaksensationer. Då det fungerade för storebror så testade vi om det även fungerande för lillebror. Jag har ofta struntat i vad BVC sagt, och läst på internet för information om jag velat göra något som de inte rekommenderar. Sunt förnuft kommer man långt på.

em.nord
2014-12-14 21:35
#11

Ja, vi syskon är född 85, 87, 90 o 00 så ett himla hopp mellan oss o olika från bvc på oss alla. Min mamma ansågs dum i huvudet om hon ammade o inte gav mat ena gången, och om hon gav mat o inte ammade nästa gång :P amma varannan timme ena gången och var 4e timme andra gången. Nä, sunt förnuft och så vi känner nog våra barn bäst ;)

Mvh Emma, Låt inte rädslan att förlora hindra dig ifrån att spela!

medarbetare på Jack Russell Terrier ifokus

emmans blogg

jmkforlajjf
2014-12-15 13:00
#12

Vi började med smakportioner när hon var ca 3½ månad. Hon gick inte alls upp i vikt som hon skulle så BVC rekommenderade att vi skulle börja lite tidigare. Hon va inte speciellt förtjust i ersättning. Vi började med en tesked och ju mer hon lärde sig rätt teknik så började vi sakta ge lite mer. De va mest köpt majspuré och såna "tidiga" burkar, även lite gröt körde vi med :)

RebeckaSvensson
2014-12-15 15:41
#13

Min dotter är lite drygt 6 månader o vi har precis börjat med smakportioner. Än så länge har vi testat majs som var helt ok o morot som hon inte alls vill äta. Har blandat ut med utpumpad mjölk. Ni som ger gröt, gör ni egen eller köper ni färdig?

Annons:
soundtrack
2014-12-15 16:40
#14

Om man inte kan använda utpumpad mjölk till puréerna (jag lyckas inte få ut mer än några droppar när jag pumpar), ska man då späda med vatten eller är det bättre att använda ersättning?

em.nord
2015-02-05 09:52
#15

#14 väldigt sent svar men är bebis van vid ersättning är det bra för smakens skull :) annars vatten. puffar upp då vi ska börja snart till den lille. Vet inte om jag ska börja med mild havregröt, banan/risgröten eller puréer t.ex morot…? :)

Mvh Emma, Låt inte rädslan att förlora hindra dig ifrån att spela!

medarbetare på Jack Russell Terrier ifokus

emmans blogg

soundtrack
2015-02-05 10:06
#16

Här hemma har det inte gått alls med smakisar, Alice förstår inte alls vad annan mat än mammas mjölk ska vara bra för ;)

ChristineL
2015-02-05 10:21
#17

#15 - Börja med havregröten och grönsakspuréer. Frukt och fruktgröt kan göra att barnet dissar annat sen då det inte är lika "sött och gott".

[Thiah]
2015-02-05 10:30
#18

#15 vi började med grönsakspure med "rena" smaker. Alltså bara morot eller potatis eller broccoli. Sen älskade Joel att äta så vi började ganska fort med både blandad mat och fruktpure. Han äter sött, surt(älskar typ citron), torrt, blött, bitar eller pure osv… Vi har haft det väldigt lätt.

em.nord
2015-02-05 12:27
#19

#17 min tanke med! Då avvaktar jag med banagröten. #18 avis, hoppas det går så för oss :) då kanske jag kan få bort ersättningen vid 6 månader o bara amma o ge mat. (Mina bröstvårtor har inte klarat fri Amning så kör ca 50/50 men börjar bli mer 70/30 :'( så ska försöka öka på amningen igen o få in nåt grötmål istället för ersättning så fort som möjligt) Tänkte börja med morot/bröstmjölk då det känns roligare än potatis ;) sen blanda in potatisen i moroten :) Matat lite ersättning med sked men han verkar inte fatta poängen. Han är väldigt ointresserad av både Amning o flaska tyvärr :/ äter mest på kvällar o nätter när han halvsover

Mvh Emma, Låt inte rädslan att förlora hindra dig ifrån att spela!

medarbetare på Jack Russell Terrier ifokus

emmans blogg

em.nord
2015-02-05 12:28
#20

Gröna ärtor har jag hört gott om med o det älskar vi här hemma så det kommer med komma in tidigt. :)

Mvh Emma, Låt inte rädslan att förlora hindra dig ifrån att spela!

medarbetare på Jack Russell Terrier ifokus

emmans blogg

Annons:
[WickedAlly]
2015-02-05 14:06
#21

#20 gröna ärtor var favoriten här. Så jädra pilligt att skala bara :p

ChristineL
2015-02-05 14:11
#22

Om man mixar och sen passerar behöver man väl inte skala? Vi har aldrig skalat…

Intehärutandär
2015-02-05 14:14
#23

Ärtor är bara att koka och pressa genom sil, eller (egen) vitlökspress. :-)

[Thiah]
2015-02-05 14:25
#24

Joel spottade ut moroten. Enda gången han varit tvärtom. Vi har heller aldrig skalat ärtorna, visste inte att det ska göras. Han har bara fått kokade som dom är. Sen kan man ju koka potatis och ge en bit i handen. Eller lite mjukt vitt bröd att suga på. Vet tyvärr inte hur man lockar till ägande då Joel ätit allt han bara fått :p

[WickedAlly]
2015-02-05 14:46
#25

Jag skalade alltid ärtorna, kändes bäst så. Nu gör jag självklart inte det dock :p

em.nord
2015-02-05 19:05
#26

Så bra :) förhoppningsvis gillar han den lite mer fasta konsistensen direkt :D om vi har tur. Han ska få lite morot imorgon på mitt finger. Håll tummarna ;)

Mvh Emma, Låt inte rädslan att förlora hindra dig ifrån att spela!

medarbetare på Jack Russell Terrier ifokus

emmans blogg

JossanH
2015-02-05 20:29
#27

Första barnet var mycket matintresserad och fick smaka på ganska många saker strax efter 4 mån. Vid 5,5 mån ungefär hade vi bytt ut ett lagat mål och gröt på kvällen. Vid 7 månader slutade jag amma helt. Hon åt i stort sett allt hon fick. Med andra nu så helammar jag fortfarande och hon blir 7 mån om drygt 1 vecka. Inte alls samma intresse av mat men det går lättare om hon får små bitar att själv stoppa i munnen så hittills har hon smakat på broccoli, havregrynsgröt (riktig, bara lite mosat med gaffel), potatis, morot, riskaka, banan och hallon men så har hon sugit på många grönsaker också för att känna smaken. Det är först nu intresset börjar komma och hon inte bara spottar ut allt hon får i munnen. Men hon får nog bara i sig en halv- 1 tesked med mat per dag eftersom hon väljer själv hur mycket hon ska äta.

Sajtvärd på Iller.ifokus

Annons:
em.nord
2015-02-06 20:43
#28

#27 ja det kan verkligen vara olika har jag förstått Min är väldigt nyfiken o smackar när han ser oss äta sen 1v tillbaka. Han har fått diarré idag så struntade i smaksensation. Får vänta nån dag o se. Vill ju veta om han reagerar o de är ju inte så lätt om han har diarré :(

Mvh Emma, Låt inte rädslan att förlora hindra dig ifrån att spela!

medarbetare på Jack Russell Terrier ifokus

emmans blogg

Upp till toppen
Annons: