Annons:
Etikett20-tips-råd
Läst 867 ggr
grönsak
2014-12-02 19:25

Barnvaktstips??? Äldre barn

Jag är knappt 15 år och ska i helgen barnvakta en 10- och en 7-åring mellan kl 17-23 ungefär (de ska lägga sig senast 22). Har aldrig träffat dem eller deras föräldrar förut, pratat med förälder på telefon och gjort upp allting som t ex lön.

Har rätt mycket erfarenhet av att ha passat barn under typ 6 år, men känner mig mycket osäkrare nu när de är äldre. Speciellt 10-åringen - vi är ju nästan lika gamla och skulle (nästan) kunna vara kompisar, känns så konstigt på något sätt att jag ska "vakta" dem. Så, tips på vad vi kan hitta på? Kan ju inte direkt göra samma saker som jag gör med 3-åringarna jag passar, haha. Är så ovan vid "mellanstora" barn. Hur ska jag vara? Vad kan vi göra?

Annons:
[WickedAlly]
2014-12-02 19:38
#1

Spela, pyssla, ha filmmys.

Tina-A
2014-12-02 19:50
#2

När dom är så stora kan dom ju leda mycket själva. Vad gillar dom? Tv-spel och dataspel brukar ju många sådär stora barn gilla. Kanske ni kan lira typ minecraft tillsammans eller kolla på en film ihop. Dom kan ju själva säga vad de vill göra, se bara till att de inte bråkar, att de äter som de ska och att de kommer i ordning för sängen :) Håll dom sällskap och var lite som deras kompis tror jag funkar bra.

.: Dance like there is no tomorrow :.

[Lyssna på någon av mina låtar -
”Jag är en liten bajskorv” på Spotify]

PogoPedagog
2014-12-02 20:00
#3

Jag brukar oxå mest låta barnen styra när jag passar mina syskonbarn i den åldern. Fråga vad de vill göra helst enkelt och glöm inte bort att även stora barn ofta tycker det är kul att leka, men kanske mest med folk de känner väl iofs,

Upp till toppen
Annons: