Annons:
Etikett02-barn-0-12-mån
Läst 1181 ggr
PogoPedagog
2014-12-01 21:06

Nattamning, snart 7-månaders bebis

Nu behöver jag tips. Någon annan med en nappvägrande bebis som vill amma mkt på natten? Hur får man dem att dra ned på ammandet?

Med sonen var det ju bara att stoppa in en napp så fort man hörde att han var på gång att vakna så kunde man förskjuta amningen en liten stund men Miranda blir vansinnig om man inte tar upp och ammar henne :( Jag vill slippa vakna tre ggr per natt för att amma. Hon är snart sju månader och vägrar välling eller några större mängder gröt eller mat kan tilläggas.

Annons:
[WickedAlly]
2014-12-01 21:10
#1

Låter precis som Wilmer på alla punkter, så håller tummarna för att någon har bra tips :)

soundtrack
2014-12-01 22:02
#2

Sätter en tass så jag kan samla på mig ev tips inför framtiden, räknar med samma elände…

Tusen
2014-12-02 22:20
#3

Jag är numera mormor men då mina barn var små var det vår yngsta som vaknade och ville äta vid 4-tiden varje natt. Vid ett års ålder beslutade jag mig för att hon inte skulle få bröstet mer. Hon fortsatte dock att vakna kl 4 varje morgon och åt välling tills hon var drygt 4 år. Hon var helt enkelt hungrig och behövde mat. Fördelen då jag slutade amma var väl att vi kunde turas om att ge henne något att äta på natten. (Hon var väldigt liten och smal som barn så hon behövde verkligen den maten).
Min äldsta dotters lilla son ( snart 11 månader) vaknar fortfarande på natten och är hungrig. Han har ammats på natten tills han var drygt 10 månader. Nu har han tillslut accepterat att äta välling eller gröt på natten. Men vaknar gör han fortfarande. 

Det verkar, tycker jag, som att om de vaknar och är hungriga så är det inget annat att göra än att ge dem något att äta. I ditt fall tror jag ändå det är enklare att fortsätta amma för att gå upp och laga till  gröt eller något annat att äta flera gånger varje natt är mycket jobbigare än att ta fram bröstet.

Vill du sluta med amningen helt bör du nog hitta något som ditt barn gillar att äta och som är lätt att laga till mitt i natten.  Det är mitt tips.🙂

PogoPedagog
2014-12-03 09:15
#4

Ja det hade ju varit en lösning men det finns inget hon vill äta alls för tillfället :/

ChristineL
2014-12-03 16:14
#5

Hur funkar det med ersättning (eller det motsvarande)? Om hon accepterar det så kan man börja minska på ersättningspulvret för att successivt ha i mer och mer vällingpulver.

PogoPedagog
2014-12-03 20:32
#6

Ja hin vägrar ju dessvärre flaska, pipmugg och sked.

Annons:
JossanH
2014-12-03 23:03
#7

Vill hon inte äta annat så tror jag nog att hon faktiskt behöver få i sig det hon får även på natten, så enda alternativet som jag ser är att ge något som mättar mer på kvällen innan läggdags. Har du provat BLW? Då får barnet själv äta det den får i sig. Tex mjuka morotsstavar eller liknande. Vill du ge gröt så prova att göra några egna varianter och se om det går hem. Finns ju även något som heter äggmjölk som du kan prova att göra men då krävs förstås någon form av drickanordning..

Sajtvärd på Iller.ifokus

PogoPedagog
2014-12-04 09:41
#8

Vi har prövat alla typer av gröt. Samt BLW. Misstänker iofs att hon är i ett utvecklingssprång nu eftersom hon varit extra kinkig om nätterna. Jag tror faktiskt att jag bara ammar nu en vecka och gör en omstart från noll med hela matgrejen sen. Hon är ju så litren att hon klara sig fint på bara bröstmjölk ett tag till.

Tusen
2014-12-04 10:17
#9

#8 Precis. Låter som ett klokt beslut. Fortsätt amma och introducera mat under dagen i lugn och ro. Det är ingen panik ännu med vanlig mat. Men prova många olika saker och var inte rädd för att prova saker som kan tänkas smaka gott. Barn lär sig äta allt möjligt om man gör måltiden trevlig och inte ett måste.

Upp till toppen
Annons: