Annons:
Etikett03-barn-1-3-år
Läst 21722 ggr
ChristineL
11/20/14, 6:37 PM

Utslag - Idéer om vad det är?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Denna röda fläck, lite större än en femkrona upptäckte vi igår kväll på ryggen på vår 1, 5-åring. Som ni kanske ser på bilden så har det spridit sig lite med röda prickar uppåt. Hon är jättetorr precis där, några idéer om vad det kan vara?

Nu till vintern har hon överlag blivit torrare på benen och armarna, men detta är så väldans koncentrerat. Vi smörjer med locobase morgon och kväll och ska ändå till bvc på måndag men vill bara kolla med er lite.

Annons:
VildaVittra
11/20/14, 6:51 PM
#1

Locobase innehåller petrolatum, en mineralolja som rubbar hudens balans och i längden gör det uttorkad. 

Jag skulle byta till något naturligt, det man inte kan äta ska man heller inte utsätta småbarn för. En enkel salva att göra själv är på bivax och vanlig rapsolja, får du tag på kåda så blir salvan ännu bättre när det kommer till eksem och röda rumpor.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

ChristineL
11/20/14, 6:55 PM
#2

#1 - Tack bvc som rekommenderade locobase förra året när hon var så torr och olja inte hjälpte.

Ria74
11/20/14, 6:56 PM
#3

Ser nästan ut som torrfläckarna Molly får hösten och vintern. Hennes kliar inte vad vi har märkt. Vi smörjer henne morgon och kväll.

mvh Maria värd på barn, miljonar, bloggande
medarbetare på husmorstips.ifokus
Min blogg: http://nouw.com/mariastankar

Intehärutandär
11/20/14, 6:59 PM
#4

Sonen hade vintereksem med. Inte på rygg, men runt navel, armbågar, knäveck..

Olivolja gjorde susen då jag väl tänkte på det. Provade alla möjliga konstiga krämer BVC sa första vintern.

[jnordstrom]
11/20/14, 7:34 PM
#5

Ser nästan ut som torrfläck… dessa pricka som bara dyker upp!;)

OlgaMaria
11/20/14, 7:57 PM
#6

#2 Vilken olja har du provat?

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

Annons:
PogoPedagog
11/20/14, 8:04 PM
#7

Ullfett+bivax+olivolja gör vi våra krämer på, just ullfettet är bra när olja inte duger.

ChristineL
11/20/14, 8:25 PM
#8

#6 -Vi började med liberos babyolja, sen kallpressad ekologisk rapsolja, funderar på att prova kokosolja.

OlgaMaria
11/21/14, 4:21 AM
#9

Rapsolja och kokosolja är bra att smörja med.

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

[Thiah]
11/21/14, 6:22 AM
#10

Joel har liknande i ansiktet som kommer och går. Jag har bara antagit att de är förkylningsnippor eller torrhud nippor.  Eftersom han inte kliar sig och dom kommer och går menar jag.

ChristineL
11/21/14, 8:18 AM
#11

Vi får se vad bvc säger, hon hade inget sånt förra vintern utan var bara allmänt jättetorr på armar och ben då.

[Thiah]
11/21/14, 8:36 AM
#12

#11 berätta vad dom sa. Jag badade nu Joel och hade i kokosolja. Ska se om det hjälper mot prickarna.

OlgaMaria
11/21/14, 10:59 AM
#13

När man badar kan man också ha lite såpa (består av tallolja) i vattnet - billigt och bra för huden. 

Ge lite extra d-droppar nu när det är vinter. D-vitamin är jätteviktigt för huden.

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

Annons:
ChristineL
11/21/14, 8:51 PM
#14

Idag fick hon bada i kokosolja, mjuk och go blev hon!
Mamma pratade om allergi men vi kunde inte komma på något nytt i matväg, hon har redan fått prova det mesta och äter med glädje utan några tidigare reaktioner.

JeFo
11/22/14, 8:20 AM
#15

Hon har inte varit sjuk?

OlgaMaria
11/22/14, 9:57 AM
#16

Det troligaste när det gäller allergi är att det är mjölk eller säd hon reagerar på. Reaktioner kan uppstå när som helst även om man varit symptomfri innan. Man kan aldrig utesluta allergi.

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

ChristineL
11/22/14, 12:03 PM
#17

Inget sjuk, däremot har jag och maken haft nån kortare sväng av ev magsjuka, i brist på annat namn så får vi väl kalla det så men ingen av oss tror att det var det. Hon kräktes en vända natten till i onsdags, men sen har hon varit som vanligt, ingen feber eller så.

Tycker det ser bättre ut idag iaf.

Myrra
11/22/14, 5:05 PM
#18

#13 Såpa har vi fått sluta med på jobbet (lokalvårdare) för att det är cancerframkallade så det skulle inte jag ha i badvattnet till ett litet barn.

[jnordstrom]
11/22/14, 9:53 PM
#19

#18 vaaa?! Det använder jag här hemma för det känns naturligaste att städa med!!

VildaVittra
11/22/14, 9:58 PM
#20

#18 Nu är det nog någon på ditt jobb som missuppfattat något.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

Annons:
[TanatosNyx]
11/22/14, 10:00 PM
#21

äh, det är väl terpentinet dom har yrat till det om (som finns i barrträd, men jag tvivlar på att det finns i såpa?)

PogoPedagog
11/23/14, 10:45 AM
#22

#19 Naturligt är absolut inte samma sak som bra för människor! Det är en väldigt utbredd missuppfattning. Om du skulle gå ut och äta precis vad som helst för växter i naturen skulle du dö ganska snabbt. 

Fast just såpa har jag aldrig hört innan att det är allergiframkallande.

OlgaMaria
11/23/14, 10:56 AM
#23

#18 Det där låter helt snurrigt.

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

[jnordstrom]
11/23/14, 12:24 PM
#24

#22 vaaa?! Skulle jag?! Det förstår jag med. Men just grönsåpa har jag alltid hört är milt och bra. Folk badar både hundar och barn i just såpa, därav har jag tänkt att då borde vara bättre att tvätta golv osv med såpa än typ ajax om man har barn och hund som springer på det. Aldrig hört att det skulle vara cancerframkallade.

Ria74
11/23/14, 12:47 PM
#25

Vill man veta mer om såpa kan man läsa säkerhetsbladet som finns på alla arbetsplatser som hanterar såpa.

Länk har ni här: http://www.svexo.se/pub_docs/files/Sakerhetsdatablad_9600792_808080_Grumme-Gronsapa-750ml.pdf

mvh Maria värd på barn, miljonar, bloggande
medarbetare på husmorstips.ifokus
Min blogg: http://nouw.com/mariastankar

ChristineL
11/24/14, 12:26 PM
#26

Vill bara meddela att kokosbadet gjorde susen! Rodnaden försvann dagen efter även om hon fortfarande känns torr och har prickar. Ska som sagt till bvc i eftermiddag så jag tar upp det också.

[Thiah]
11/24/14, 12:46 PM
#27

#26 här försvann det från ansiktet efter kokosbadet.jag tycker bara det luktar illa efteråt. :(

Annons:
ChristineL
11/24/14, 1:07 PM
#28

Kokos luktar ju gott, men efteråt tycker jag inte det luktar mycket alls.

[Thiah]
11/24/14, 3:19 PM
#29

Det luktar gott under tiden ja men inte sen ;)

VildaVittra
11/24/14, 3:26 PM
#30

#29 Häng en wunderbaum på ungen? 😎

Skämt åsido, varför inte blanda i något goddoftande i badet? Som kardemumma luktar fantastiskt enligt mig.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

[Thiah]
11/24/14, 4:24 PM
#31

#30 eller så tar vi bara rapsolja istället ;). Nu ska jag bara använda upp den kokosolja vi har. Använder bara kokosolja till Joel medan vi fyller på med raps ofta.

ChristineL
11/24/14, 6:32 PM
#32

Bvc sa också torrfläck, och nu är hon ju inte ens röd längre, inget alls. Men hon sa också att det är bra att vi smörjde med olja. Idag hoppar vi över badet dock så hon får vila huden.

VildaVittra
11/24/14, 6:33 PM
#33

Hur ofta badar man barn nu för tiden?

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

[Thiah]
11/24/14, 6:39 PM
#34

Joel badar nog en gång i veckan. Ibland mer och ibland mindre. Tvättar av honom med vatten eller tvättlappar istället. :)

Annons:
ChristineL
11/24/14, 7:39 PM
#35

#33 - När hon var liten badade vi en gång i veckan, sen förra våren (nån gång innan hon blev ett) när vi kände att hennes hud inte var lika torr längre så blev det oftare. Nu badar eller duschar vi varje dag, men tar varannan nu under vintern då hon som sagt blivit en torris igen :)

VildaVittra
11/24/14, 7:58 PM
#36

#34 Det var som när jag var liten och sedan när syrrans son var det också.

#35 Är inte varannan dag ganska så ofta? Tänker på att deras hud är mycket känsligare än vuxnas och sedan så luktar de ju inte svett på samma sätt innan puberteten. 

Kan det vara det problemet uppstår ifrån? 🙂

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

Ria74
11/24/14, 8:05 PM
#37

Molly är rejält torr så hon badar bara en gång i veckan om det inte är något särskilt så hon måste bada mellan. Vi har oftast rapsolja i vattnet.

mvh Maria värd på barn, miljonar, bloggande
medarbetare på husmorstips.ifokus
Min blogg: http://nouw.com/mariastankar

ChristineL
11/24/14, 9:01 PM
#38

#36 - Det har ju gått bra under sommaren iaf. Men nej, hon blir ju inte direkt smutsig, men hon tycker om att plaska ;)

[WickedAlly]
11/24/14, 9:21 PM
#39

Wilmer badar var tredje eller var fjärde dag. Är han jättesvettig när han vaknar (han kravlar runt som en tok i sömnen) så får han hänga med mig in i duschen på morgonen.
Använder Änglamarks babyolja i badvattnet, använder den även själv. Sen har vi Liberos skumbad som vi lyxar till det med ibland, det tycker han är kul verkar det som :) 

I somras när det var så otroligt varmt badade han varje dag mer eller mindre, han var alltid dyngsur trots att han var naken och vi hade god ventilation. 

Han verkar som tur är ha ärvt min hud så han har aldrig blivit torr, inte ens i somras. Hoppas det är något som håller i sig.

Emelie-E
11/25/14, 11:12 AM
#40

Min son blir supertorr om vintrarna. Det är riktigt hemskt att se, för missar man att smörja in en dag så börjar han klia sönder sig med en gång. Han får bada ca 1 gång i veckan, oftare går verkligen inte, helst badar jag honom så sällan som möjligt med tanke på huden. Använder inget i vattnet då det ändå inte hjälper utan jag smörjer in honom efter varje bad i stället med både olja och kräm. Om somrarna så är han Inte alls lika torr och kan gå läänge utan att behöva bli insmord, så här hänger den torra huden ihop med årstiderna.

Upp till toppen
Annons: