Annons:
Etikett03-barn-1-3-år
Läst 14004 ggr
jmkforlajjf
11/16/14, 11:47 PM

2-åring säger att hon har ont

Hej! Min 2-åriga dotter började häromdagen säga att hon hade ont i fingret. Jag blåste och pussade så klart och sen var det bra. Idag efter hon badade började hon säga att hon hade ont i örat men sen var de inget mer med det och hon somnade. Efter cirka en timme vaknade hon och började gallskrika och säga att hon hade ont så i panik ger jag henne en alvedon då jag misstänkte öroninflammation. Hon somnar om en liten stund och vaknar igen och börjar skrika om att hon hade ont i Snippan, sen började hon med att hon hade bajsat fast hon inte hade gjort de. Sen ville hon plötsligt kissa på toaletten och allt möjligt. Tillslut satte jag mig med henne i vardagsrummet i hopp om att hon kanske skulle somna i min famn. Hon grät och sa att hon hade ont i Snippan och plötsligt var hon nere på golvet glad och lekte. Så fort jag nämnde sova så började hon gråta om att hon hade ont. Nu till frågan, vad är detta ? Har hon ont eller luras hon för att få vara vaken? :S

Annons:
Carrosh
11/17/14, 1:52 AM
#1

Mardrömmar kanske? Verkar hon rädd när hon vaknar?

\m/
Äta bör man, annars blir man hungrig!

ChristineL
11/17/14, 8:46 AM
#2

Ja, mardrömmar tänker jag också. Eller nattskräck, iom att hon gallskrek när hon vaknade.

[jnordstrom]
11/17/14, 9:04 AM
#3

En väns dotter vaknade också på kvällen/natten och gallskrek och klagade på ont i snippan. Efter ett par nätet ringde hon vc så dom lämnade in ett urin prov. Dom tänkte att hon kanske hade urinvägsinfektion. Men det provet visade inget. Sen en kväll tittat hon efter på sin dotter när hon var så ledsen och hitta då en mask! Ungen hade då mask i magen och dom små kräken kryper ut ur rumpan på natten för att lägga ägg! Usch! Nu behöver det ju verkligen inte vara så för er. Men när hon kontakta 1177 för att rådfråga hur hon skulle göra nu, så sa dom att det var vanligt att det blev så för små barn.

[Thiah]
11/17/14, 10:27 AM
#4

Springmask kommer gärna fram på nätterna. Dom gillar mörkt och fuktigt. Det kliar och kliar men är inte farligt. Är det springmask så kan du kolla det genom att lägga henne över dina ben och sätta något mörkt tyg mot ändtarmen. Ofta kan man ganska snabbt se små små vita maskar komma fram. Är det det så finns det medicin på apoteket som alla i familjen bör ta. Sen är det vanlig hygien och tvättning av tyg som gäller. Smittar lätt men är alltså inget farligt egentligen.

jmkforlajjf
11/17/14, 10:39 AM
#5

#1 , #2 de skulle kunna vara början till nattskräck. Eller mardrömmar. för innan hon somnade på riktigt för natten så låg hon och sa "rädd spindel, spindel kommer, nej nej" så det är möjligt att hon kanske drömde om spindlar innan. Hon har börjat prata mycket om känslor, och att hon är rädd för vissa saker. Men alltså hon har ju inte sagt att hon har ont någonstans idag. Jag börjar faktiskt tro att hon sa så för att få vara uppe längre, iochmed att hon lekte och var glad och så fort jag nämnde sova så började de plötsligt göra ont överallt :P de första hon sa imorse va "snippa snippa snippa" så jag vet inte om de är ett otroligt roligt ord eller nåt haha. Men fortsätter hon med just snippa så kommer jag kontakta vårdcentralen ifall de trotsallt skulle vara UVI eller liknande. Tack för alla tips!:)

TezzD
11/17/14, 11:22 AM
#6

Usch, stackars liten, så håller min tjej också på varje natt sen en månad tillbaka… fast istället för att säga att hon har ont, så vaknar hon hela hela tiden och vill att jag ska sitta hos henne… hon kan hålla på hela natten… inte orkar man sitta vaken hela natten, så det slutade med att jag la mig i barnsängen som stod tom brevid… då räckte det med att jag sa sshh, varje gång hon vaknade… ja, jag tror det är nattskräck, alla barn har sina egna sätt att bearbeta det på. Din flicka är rädd för att somna och säger då at hon har ont för att få uppmärksamhet. Min flicka vaknar och skriker på mig och somnar om  efter många om och men såfort hon hör eller ser mig, men ibland s¨vill hon sova i min säng, det är tröttsammt så jag hoppas att det går över för båda våra töser.

HjärtaRosalee
SajtVärd: Änglar -ifokus
Medarbetare: barn.ifokus. 

Annons:
jmkforlajjf
11/17/14, 11:47 AM
#7

#6 men gud vad jobbigt! Stackare:( ja precis, de tror jag med. Men de här började hon med igår, så vi får väl se om de fortsätter eller om de va en engångsföreteelse. Jag hoppas verkligen de löser sig för din lilla tjej, och min också såklart! Stay strong! :) 🌺

TezzD
11/17/14, 12:16 PM
#8

#7 Håller alla tummar jag har att det bara var en engångshändelse för dig. ! 
Här har det pågått i 1 månad, så man är ganska så trött :P 
Jag förstår ingenting faktiskt, haha. Vad sjutton ska man göra? Jag kan ju inte sova i barnsängen i flera år :P Och anledningen till att hon inte kan ligga hos oss är för att sambon behöver sin sömn för han ska upp kl 5 varje morgon.

HjärtaRosalee
SajtVärd: Änglar -ifokus
Medarbetare: barn.ifokus. 

PogoPedagog
11/17/14, 9:05 PM
#9

Det låter ju mycket som att det är att hon vill ha sällskap och inte vill lägga sig. Prova att säga något i stil med " God natt vi ses i morgon när vi har sovit och då ska vi leka mycket roligt" när hon lägger sig så att hon förstår att allt roligt finns kvar och fortsätter i morgon och försvinner inte bara för att man måste sova emellanåt. 

Min son provar oxå periodvis med många varianter för att se om man kan få vara uppe med föräldrarna längre. Vi brukar krama och stoppa om och sitta hos honom tills han somnar men pratar inte och har det släckt och är så tråkiga vi bara kan så att det inte blir roligt att vara uppe efter läggdags.

Upp till toppen
Annons: