Annons:
Etikett01-allmänt-om-barn
Läst 3677 ggr
VildaVittra
2014-11-15 05:36

Inget luciafirande på förskola

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

Annons:
[jnordstrom]
2014-11-15 06:44
#1

Jag kan förstå att man kan bli lite besviken att det inte blir något lusse firande om man räknat med det. Men å andra sidan så tycker jag att skolan ska vara kostnadsfri och det är den inte om man måste köpa lusselinnen osv. Så jag hade nog köpt argumenten.

VildaVittra
2014-11-15 07:28
#2

#1 Fast det var ju inte kostnaden som var frågan, då de inte ville ha ett luciafirande även om barnen kom i vanliga kläder. 

Fast jag undrar hur föräldrar av idag resonerar är när det gäller saker att ta med till skolan. Hur mycket kostar det att plocka blåbär i skogen (när det gäller att ta med frukt) eller att sy om ett gammalt lakan till ett lucialinne? En skogspromenad eller en kväll tillsammans med barnet vid symaskinen lär barnet massor och man får kvalitetstid tillsammans.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

[jnordstrom]
2014-11-15 07:42
#3

Fast idag så saknar många kunskapen hur man använder en symaskin så då är det ju inte bara att göra om ett lakan. Finns även dom som inte bara kan ta sig till skogen hursomhelst Heller. Jag tycker dock om tanken att lära barnen att allt behöver inte köpas, utan man kan med små medel och lite kreativitet göra eget.

VildaVittra
2014-11-15 08:01
#4

#3 När slutade man ha syslöjd i skolan? 

Var i Sverige är det så långt till naturen? Och även i stadsmiljö finns gratis frukt att plocka.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

Ria74
2014-11-15 10:11
#5

Jag tycker det är tråkigt att många blir besvikna över det uteblivna firandet, tycker dom gott kunde haft en liten sångstund i sina vanliga kläder i alla fall.

Att sy ett lucialinne tror jag inte jag skulle kunnat fast jag har haft syslöjd i skolan. Jag har aldrig gillat att sy och aldrig varit duktig på det.

mvh Maria värd på barn, miljonar, bloggande
medarbetare på husmorstips.ifokus
Min blogg: http://nouw.com/mariastankar

[Thiah]
2014-11-15 11:30
#6

Kostnadsfritt firande går lätt att lösa. Jag har oftast uppfattat det som att föräldrar och mor/farföräldrar kräver en fest med sång runt julen. Barnen där jag jobbat har egentligen inte brytt sig.

Annons:
Tina-A
2014-11-15 11:53
#7

Jag tycker det är riktigt dåligt  att de tar bort traditionella kulturella inslag, det strider ju dessutom mot läroplanen vilken de måste följa. Hur de fått igenom förslaget är rätt konstigt alltså.

I läroplanen står det att: "I förskolans uppdrag ingår att såväl utveckla barns förmågor och barns eget kulturskapande som att överföra ett kulturarv – värden, traditioner och historia, språk och kunskaper – från en generation till nästa."

Och

"Förskolan är en social och kulturell mötesplats som kan stärka denna förmåga och förbereda barnen för ett liv i ett alltmer internationaliserat samhälle. Medvetenhet om det egna kulturarvet och delaktighet i andras kultur ska bidra till att barnen utvecklar sin förmåga att förstå och leva sig in i andras villkor och värderingar."

Samt

"Förskolan SKA sträva efter att varje barn känner delaktighet i sin egen kultur och utvecklar känsla och respekt för andra kulturer"

.: Dance like there is no tomorrow :.

[Lyssna på någon av mina låtar -
”Jag är en liten bajskorv” på Spotify]

ChristineL
2014-11-16 09:13
#8

Jag går inte på den! Skolan är ju inte kostandsfri i alla fall. Barnomsorg kostar, det görs diverse utflykter där barnen måste ha med sig matsäck hemifrån, man åker och badar som föräldrarna får betala osv.

Och vad är det för nedsättande mot barnen att de inte skulle våga uppträda inför föräldrarna? Visst det är säkert någon som är lite blyg men de lussefiranden jag varit på där småbarn varit inblandade har de flesta verkat älska det! Uppmuntra barnen till att dom är duktiga istället för att säga att dom inte kan.

Intehärutandär
2014-11-16 10:34
#9

Jag är lite fundersam till vart alla grejer tagit vägen då jag växte upp. Då lånade skolan ut lucia-linnen, hand-lampor, lucia-krona - skidor, skridskor osv osv. Just lusse-grejer kan ju knappast blivit utsliten för en liten stund varje år.

JossanH
2014-11-16 16:26
#10

Ang pengar så ska man absolut inte räkna med att man kan plocka gratis frukt och bär året runt. Och vem vet hur familjesituationen ser ut? En ensamstående mor som jobbar häcken av sig för att få ekonomin att gå ihop och som dessutom kanske faktiskt inte har råd att ta bil/tåg/tunnelbana (whatever) till en skog för att tex plocka blåbär som barnen ska ta med sig som frukt varje dag (?) i skolan. Och man kan väl knappast begära att alla ska kunna sy ett lucialinne? Och då dessutom räkna med att alla äger symaskin..? Det är bara att inse att alla inte har det lätt. Vare sig det gäller barn eller föräldrar. Jag tycker också att om det handlar om kostnaden så borde det finnas några linnen/ glitter/ljus för utlåning. Nu vet vi ju inte hur deras luciafirande var tänkt att se ut. Fika, kolla på lucia på tv, annat luciatåg osv. Det verkar ju som att de haft en plan för att ändå fira lucia och det är väl lika mycket kulturarv att kolla på lucia/prata om lucia som att vara med i ett luciatåg (om man nu kan kalla det tåg på dagis). Men det är mina spontana tankar runt detta, men kanske hade tänkt annorlunda då vi ändå inte kommer utnyttja förskolan som det ser ut nu.

Sajtvärd på Iller.ifokus

OlgaMaria
2014-11-19 11:59
#11

Tycker det är jättemysigt med luciafirande, men samtidigt är det inte världens mest nödvändiga grej på förskolenivå. Det verkar som att dessa pedagoger upplever det som att det bara blir jobbigt för barnen och det kan jag absolut tänka mig att det blir för väldigt många barn från 1-5 år. Tycker inte att alla förskolor ska ta bort luciafirande men om just de här pedagogerna på den här förskolan tycker så så låt dem göra så. 

En annan aspekt… nu firar ju förskolor ALLT, lucia, jul, advent, pepparkaksbak, semlebak, påsk, midsommar, kanelbullens dag, halloween, födelsedagar m.m. m.m. På sätt och vis ger man ju inte familjerna någon chans att fira saker och skapa sina egna traditioner. När man ska fira något så är det redan gjort på förskolan. Alltså, det är inte hela världen om man inte firar allt på förskolan. Man ger bara familjerna en chans att göra något eget.

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

Tina-A
2014-11-19 12:38
#12

#11: men att inte fira traditioner är ju tyvärr att bryta mot skolverkets regler, vilket inte är tillåtet för förskolor. Oavsett vad den enskilde pedagogen tycker om saken.

.: Dance like there is no tomorrow :.

[Lyssna på någon av mina låtar -
”Jag är en liten bajskorv” på Spotify]

OlgaMaria
2014-11-19 13:38
#13

Man kan fira på olika sätt, i olika omfattning.

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

Annons:
VildaVittra
2014-11-19 14:04
#14

#10 Du vet att man kan torka frukt och bär? Och var i Sverige är det så långt till en skog alternativt till ett villaområde? Folk skänker bort äpplen bara man frågar. 

En begagnad symaskin kan man få för 70 kronor, om inte mindre. Dom kronorna tjänar du in på nolltid genom att kunna laga och sy om kläder. 

Folk av idag är så totalt handlingsförlamade.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

Ria74
2014-11-19 15:06
#15

På vår förskola ska vi ha lussefirande, kollade idag vad Molly ska vara och det var valfritt. Tomte, pepparkaksgumma eller tärna/lucia.

#14 Men om man inte kan sy då? Jag kan inte sy, har aldrig kunnat. Min syslöjdslärarinna kämpade tappert med mig i många år, men det blev aldrig något av det.

mvh Maria värd på barn, miljonar, bloggande
medarbetare på husmorstips.ifokus
Min blogg: http://nouw.com/mariastankar

[Thiah]
2014-11-19 16:57
#16

Pappas gamla vita skjorta blir en bra lång vit klänning :)

[sanna70]
2014-11-19 18:49
#17

Det känns mera som att skolledningen hittar på små ursäkter för att slippa ha Lucia vilket är synd för det är en väldigt fin tradition och det är inget man kan ersätta.

http://www.expressen.se/kvp/skolan-infor-forbud-mot-tomtar-i-luciatag/

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article15903602.ab

http://www.expressen.se/nyheter/forskola-slopar-lucia--for-barnens-basta/

VildaVittra
2014-11-19 19:06
#18

#15 Barnen har väl en far hoppas jag? Sannolikheten att barnet har en förälder som klarar att sy raksöm är väldigt väldigt hög. 

#16 Exakt. Från början var det ju just nattskjortor man hade på sig.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

Ria74
2014-11-19 19:32
#19

#18 I detta fallet kan inte min sambo sy heller. Han är om möjligt ännu sämre på det än jag. Man kan inte förutsätta att alla ska kunna sy eller samla frukt ute.

mvh Maria värd på barn, miljonar, bloggande
medarbetare på husmorstips.ifokus
Min blogg: http://nouw.com/mariastankar

VildaVittra
2014-11-19 19:50
#20

#19 Och om det är så så kan man göra som Thia skrev, ta en gammal skjorta/blus. 

Samla frukt kan man göra så länge man har händer, nypon är en frukt.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

Annons:
Ria74
2014-11-19 20:10
#21

#20 Absolut, det kan man göra.

mvh Maria värd på barn, miljonar, bloggande
medarbetare på husmorstips.ifokus
Min blogg: http://nouw.com/mariastankar

Tusen
2014-11-20 10:14
#22

Men snälla nå´n. Varför göra ett problem som egentligen inte existerar? Luciatåg är frivilliga, att klä sig i lucialinne eller tomtedräkt är ett vak man gör som barn (inte vuxna) och dessutom brukar alla skolor och förskolor som firar lucia ha lucialinnen och tomtedräkter att låna. Se kan man säkert låna linnen från andra familjer om man nu inte har råd att köpa ett linne för 50 kr. På Myrorna kan man dessutom köpa linnen ännu billigare och många ärver dessutom av andra vänners barn.

Jag kan knappast tro att man idag är "fattigare" än man var under 60-talet (då jag var liten). Det handlar om prioritering.

OlgaMaria
2014-11-20 10:37
#23

Har ni ens läst artikeln? Detta handlade ju inte om kostnaden.

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

Upp till toppen
Annons: