Annons:
Etikett01-allmänt-om-barn
Läst 5680 ggr
Ria74
11/5/14, 10:26 AM

Snackistråd #2

Eftersom snackistråden har blivit så lång nu och tar sån tid att ladda ( i alla fall på min sega dator) så skapar jag en ny nu.

Här är länk till den gamla tråden: http://barn.ifokus.se/discussions/53fa0d3cce12c44985004785-snackistrad?discussions-1

mvh Maria värd på barn, miljonar, bloggande
medarbetare på husmorstips.ifokus
Min blogg: http://nouw.com/mariastankar

Annons:
Ria74
11/5/14, 10:27 AM
#1

Har precis lämnat Molly på förskolan för första gången. Håller på att inskola och idag skulle hon vara där själv i 2 timmar.

Efter ca en timme fick jag ett mms med bilder och uppdatering på hur det gick. Så gulligt av dom tyckte jag. Det lugnade mammahjärtat ganska bra  när man såg att hon lekte och såg glad ut 👍

mvh Maria värd på barn, miljonar, bloggande
medarbetare på husmorstips.ifokus
Min blogg: http://nouw.com/mariastankar

[jnordstrom]
11/5/14, 10:34 AM
#2

#1 vilken underbar personal som skicka mms!

[Thiah]
11/5/14, 10:48 AM
#3

#1 sådär gör jag alltid med nya barn. MMS  eller sms . Brukar även skicka liknande om barnet eller föräldern haft en dålig morgon och avskedet blivit lite sisomså. Tycker det är en sådan vänlig och simpel grej som underlättar för föräldrarna. 

Fick en klapp på axeln av våran special barnträdgårdslärare för att jag gör så utan att blivit tillsagd.

Ria74
11/5/14, 10:55 AM
#4

#1 och 2 Jag blev så himla glad, det kändes lite oroligt att lämna henne eftersom hon är ganska mammig och att då få ett sånt mms lugnar något oerhört. Stor eloge till alla på förskolor som gör så 🤗

mvh Maria värd på barn, miljonar, bloggande
medarbetare på husmorstips.ifokus
Min blogg: http://nouw.com/mariastankar

[Thiah]
11/5/14, 10:57 AM
#5

Alltså när jag lämnar bort Joel på dagis kommer jag säkert bli en såndär jobbig mamma "Men på mitt dagis i stan där…." hahahah(jag jobbar för en förening som satsar mera på dagvårdens kvalite än stadens egna.)

Emelie-E
11/5/14, 11:00 AM
#6

Så gjorde de på gamla förskolan sonen gick på också. Men när han bytte för ett år sedan så får man nästan dra ur dem hur det har gått under dagen och sånt. Verkligen jättetråkigt. De är trevliga annars men där kan de bara bli hundra gånger bättre.

Annons:
Ria74
11/5/14, 11:08 AM
#7

#5 Är rädd jag också kommer att bli en jobbig mamma 😉

#6 Trist när dom inte vill berätta utan man måste fråga hela tiden, det känns ju som man tjatar.

Jag hoppas dom kommer att berätta lite om dagen och framför allt hur dottern har ätit. Eftersom hon är så ojämn med maten så behöver jag ha lite koll på om hon har ätit något till middag som är något eller hon behöver ha ett rejälare mellanmål när hon kommer hem.

mvh Maria värd på barn, miljonar, bloggande
medarbetare på husmorstips.ifokus
Min blogg: http://nouw.com/mariastankar

[Thiah]
11/5/14, 11:10 AM
#8

Du kan alltid be dom hålla extra koll på hennes ätande. Har själv haft flertalet barn där vi hade extra koll och skrev ner olika saker. (då är vi ändå bra på att berätta om dagen i allmänhet)

Ria74
11/5/14, 11:24 AM
#9

#8 Ska be dom hålla lite extra koll då 🙂

På tal om annat, tänk vad psyket kan spela en ett spratt ibland, läste på anslagstavlan på förskolan att det gick löss där så man skulle hålla koll och jag vet inte hur många gånger jag har kliat mig i huvudet nu sen jag läste det😃

mvh Maria värd på barn, miljonar, bloggande
medarbetare på husmorstips.ifokus
Min blogg: http://nouw.com/mariastankar

fridaas
11/5/14, 11:53 AM
#10

#9 haha känner igen det där. Idag möttes vi av både en sån lapp och en nu går det magsjuka på avdelningen. Jippi, huvudet kliar och nog mår jag lite illa..

Med Vänliga Hälsningar Frida

Kolla gärna in Finntrolls Hembränneri på facebook och instagram.

Velinga1984
11/5/14, 11:57 AM
#11

#1 Underbart med mms-bild om hur det går på förskolan. själv har jag ökat min föräldraledighet från 19 januari till 1 mars. Nattdagiset är i sk moduler just nu och beräknar komma in i sina nya lokaler först v.7 och då är förskolan stängd några dagar. Vilka dagar vet de inte är.

JeFo
11/5/14, 12:31 PM
#12

Ja en så simpel sak som ett sms el mms kan rädda dagen. Dagmamman vi har har alltid varit generös med sånt. Fick inte semester som jag ville en sommar. Var givetvis strålande sol den veckan och jag var så ledsen. Det plingade till och jag fick en bild på Jolibe badandes i deras pool. Då kom tårarna… Hon hade det ju kanon! Lösslappar får vi varannan vecka här. Bli såååå arg. Kliar varje gång! Är det så svårt att kolla huvudet på sitt barn? Går ju bara runt runt….

Ria74
11/6/14, 9:56 AM
#13

Ingen inskolning idag, vaknade av en liten febrig tjej som inte kunde sova.

Nu blir det inskolning på måndag igen istället och sen börjar hennes vanliga schema på tisdagen.

mvh Maria värd på barn, miljonar, bloggande
medarbetare på husmorstips.ifokus
Min blogg: http://nouw.com/mariastankar

Annons:
[jnordstrom]
11/6/14, 9:56 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#14

Spännande att kolla på snön! :)

Ria74
11/6/14, 9:59 AM
#15

#14 Åh vilken fin bild.

mvh Maria värd på barn, miljonar, bloggande
medarbetare på husmorstips.ifokus
Min blogg: http://nouw.com/mariastankar

JeFo
11/6/14, 10:39 AM
#16

Han är grymt lika dig jnordstrom både sonen och hunden😉 Men man brukar ju välja hund som påminner om en själv! Söt bild vilket som! 😃

[jnordstrom]
11/6/14, 11:11 AM
#17

#15 tackar!:) #16 haha! Det var dagens! 😂 min sambo brukar förvisso säga att jag är liten och ettrig precis som sigge! Haha

Velinga1984
11/6/14, 11:13 AM
#18

#13 oj, det blir snabb inskolning? Beräknade ni 1 vecka?

Ria74
11/6/14, 11:43 AM
#19

#18 Vi hade beräknat en vecka, men nu blev hon ju sjuk efter 3 dagar och dom vill att man håller barnet hemma minst en feberfri dag så hon får inte gå imorgon heller även om hon är feberfri.

På måndag är det inskolning igen och sen på tisdag måste jag jobba så då blir det vanligt schema efter det.

mvh Maria värd på barn, miljonar, bloggande
medarbetare på husmorstips.ifokus
Min blogg: http://nouw.com/mariastankar

[Thiah]
11/6/14, 11:57 AM
#20

#19 det går säkert bra. Hon trivdes ju bra igår. :)

Annons:
[WickedAlly]
11/6/14, 12:05 PM
#21

Har ägnat förmiddagen åt att ligga på knä och skrubba bort havregrynsgröt från parkettgolvet. Mhm.. Tack gode gud för att vi bara har parkettgolv i vardagsrummet och att övriga golv går att ta med ångmoppen..

Velinga1984
11/6/14, 12:17 PM
#22

#19 Så blir det ibland, tror att det går bra ändå :)

ChristineL
11/6/14, 12:41 PM
#23

#14 - Vad fina dom är! Ingen snö har nått hit vad jag sett men en pappa på öppna förskolan sa att han hade haft lite snö på bilen, men han bor uppe på ett berg så vi skyller på det. Men kallt och blött är det!

Ria74
11/6/14, 12:56 PM
#24

#20 och 22 Ja, jag hoppas det kommer att funka ändå :) Hon trivdes bra dom dagarna hon var där så jag tror att det går bra.

mvh Maria värd på barn, miljonar, bloggande
medarbetare på husmorstips.ifokus
Min blogg: http://nouw.com/mariastankar

[jnordstrom]
11/6/14, 2:39 PM
#25

#23 konstigt att det kan skilja på så nära håll ändå! Vi hade rätt mycket snö här ett tag, eller så taken var vita och gräset var täckt. Men tyvärr har allt smält bort nu.

JeFo
11/6/14, 8:41 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 2
Förhandsgranskning av bild 2 av 2
#26

Våra har varit lätta att inskola. Så tre dagar har räckt. Glad att det varit problemfritt. Märks ju ofta på barnet hur mycket som behövs. Och personalen säger ju till om de tycker det krävs mer. Menade absolut inget illa Jnordstrom. Både sonen och hunden är söta! Hunden smälte liksom in i helheten 😀 Just nu ligger vår jättekatt bredvid Holly och sover. Tror de vill vara nära nu när det är kallt ute 😛

JeFo
11/6/14, 9:23 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#27

Och när en har gått……. Ja då kommer nästa:

Annons:
ChristineL
11/6/14, 9:27 PM
#28

Måste skriva av mig lite snabbt. Det här med att fars dag närmar sig tar knäcken på mig 😕 Förra året fick min man en fin mugg med bild på vår dotter när hon bara var några dagar gammal och texten "Pappas tjej". Till min enormt stora besvikelse fick jag ingenting i år på mors dag, min första mors dag! Och inget som kompensation, jag storgrät hela kvällen och han kommer antagligen få höra detta resten av livet. Jag finner liksom inga ord för mina känslor över detta. Och nu med all tv-reklam osv blir jag påmind om det igen och gravidhormonerna svämmar över 😭

[jnordstrom]
11/6/14, 9:32 PM
#29

#28 åh Christine! Jag vet precis hur du känner dig! Haha jag hade till och med visat Emil här hemma vad jag såååå gärna skulle vilja ha i morsdags paket. Dagen kom och jag fick inget!! Arg som ett bi var jag! Vet du vad karljäken sa?! Men vad då? Elton kan väl inte köpa nått? Han är ju liten! Gaaah! Där rök den dårens farsdagspresent! ! 😂

ChristineL
11/6/14, 9:35 PM
#30

#29 - Men vad skönt att höra att jag inte är ensam om den upplevelsen! Det är ju tanken som räknas, jag hade blivit glad för ett litet kort bara. Jag fick höra att han hade tänkt på det dagen innan men bara inte tagit sig iväg 😡

Jag känner liksom att det spelar ingen roll om/vad jag får i framtiden.

[jnordstrom]
11/6/14, 9:37 PM
#31

#26 haha Jefo, jag tog verkligen inte illa vid mig :)

[Thiah]
11/6/14, 10:01 PM
#32

Kristian frågade faktiskt om morsdagspresent då joel är född i aprild (här firar man andra söndaen i maj) men jag sa att vi inte firar. 

Hade vi firat hans dag med grejer så hade jag nog velat ha något. Som tur är har vi helt avlt att inte fira om inte den andra prompt vill. Jösses så fittig jag hade varit om jag gett en fin present och han inte als brytt sig.

[jnordstrom]
11/6/14, 10:12 PM
#33

#30 lite så känner jag med, det hade vart så kul att ha något som minne från min första morsdag! Nu kommer jag ju förvisso komma ihåg hur arg jag var.. 😉 Jag kommer inte köpa något till Emil, men tänkte kanske laga någon riktigt god middag iaf. :)

[Thiah]
11/6/14, 10:20 PM
#34

jag ska göra egna små kort. 4 kort a 1 timme kommer han få. 4 timmar barnfri speltid  :D

Annons:
[jnordstrom]
11/6/14, 10:27 PM
#35

#34 det var en rolig idé! Den kanske jag kopierar, då behöver man ju inte köpa något. Åh typ, en kli på ryggen biljett. Mycket smart idé där thiah! 👍

fridaas
11/6/14, 10:58 PM
#36

Skitdag! Allt som kan strula har strulat idag. Och nu när jag skulle borsta Alwas tänder ser jag att hennes ena framtand är mörkare än de andra tänderna. Frågade henne om hon trillat och det hade hon tydligen gjort på dagis ute sa hon och verkade skämmas. Känns så hemskt i mammahjärtat att hon verkar skämmas över att ha ont, vi har aldrig skällt på henne när hon har ont utan har berömt istället när hon kommer och berättar, hon är en extremt hård tjej som nästan aldrig gråter när hon slår hon, hon skakar av sig det och går vidare oftast. Dagis har inte sagt något att hon har trillat heller, så antingen har hon skakat av sig det eller så var inte hennes fröknar ute då, utan den andra avdelningens pch de märker aldrig om barnen är ledsna, de har fullt upp med att stå i en klunga och dricka kaffe. Har fått trösta barn både en och två gånger från deras avdelning och pratat med rektorn, men inget har hänt. Så imorgon blir det att ringa tandläkaren direkt när de öppnar, ringa skolan och ställa in provet, visst hennes pappa kan ta henne till tandläkaren, men blir jobbigt för honom att ta både henne och Noel om jag är i skolan. Det komiska i det hela är att jag var precis lika gammal när jag ramlade in i en metallstol och slog i tanden och fick dra ut den..

Med Vänliga Hälsningar Frida

Kolla gärna in Finntrolls Hembränneri på facebook och instagram.

JeFo
11/6/14, 11:05 PM
#37

Åh vad tr

JeFo
11/6/14, 11:09 PM
#38

Gör ett nytt försök! Åh vad tråkigt Christine! Är alla killar lika? Fick inget av min heller….. Och har väl fått kanske två gånger. Mest för att jag varit arg över att inte ha fått något. En liten sak…. Om så bara en lite chokladbit el ett kort med: vi älskar våran mamma. Tyvärr är jag sån att jag gärna fixar och donar. Tjejerna har ritat teckningar och jag har köpt paket och så ska vi baka tårta. Kan man fira ska man fira! Kanske borde lägga ihop våra dagar 😛

[Thiah]
11/7/14, 6:48 AM
#39

#35 det var Kristians ide när vi träffades och han hade glömt min födelsedag. Han är skyldig mig massor av kuponger ;)

ChristineL
11/7/14, 8:59 AM
#40

Nej, någon fars dag present i år blir det icke! Men jag får ändå ångest och känner mig ledsen över hela alltet :(

Från det ena till det andra har vi fått kallelse till 18-månaderskollen som vi måste ändra, men jag kommer inte fram till min bvc-sköterska! Tidigare har jag blivit kopplad till telefonsvarare eller växeln men nu går det bara fram en massa signaler och sen bryts det. Konstigt. Och ringer jag växeln kommer jag till vc som inte kan göra nåt. Dom ligger ju för bannemig i samma byggnad, varför kan dom inte samarbeta lite?!

[WickedAlly]
11/7/14, 10:59 AM
#41

Jag fick blommor på mors dag, försöker komma på något ungefär likvärdigt till på söndag. funderar på rakblad till hans hyvel och några lotter. Skittrist men det är ju ändå tanken som räknas och rakblad har han behövt i evigheter. 

Kanske ska ge honom kuponger på barnvagspromenader, så att jag får lite egentid, höhö

Annons:
Ria74
11/7/14, 11:14 AM
#42

Jag fick en tomatplanta på morsdag så det får bli godis och en bok till honom eller något.

Han har precis fyllt år också så det blir lite väl mycket firande på kort tid.

mvh Maria värd på barn, miljonar, bloggande
medarbetare på husmorstips.ifokus
Min blogg: http://nouw.com/mariastankar

soundtrack
11/7/14, 11:48 AM
#43

Jag har haft lite ångest över farsdag.. Vi har aldrig direkt firat fars/morsdag i min familj så jag kommer inte bry mig så mycket när det är min tur. Men sambons familj brukar fira så jag vill gärna ge honom nått på hans första farsdag. Dilemmat har ju varit vad.. Han är svår att köpa grejer till och jag har svårt att ta mig ner på stan själv. Så läste jag här nu att nån gett bort en fotomugg -strålande idé! Han dricker mycket kaffe på jobbet :) så jag ska beställa en idag (som han såklart får lite i efterskott, men det får han leva med)

[Thiah]
11/7/14, 12:23 PM
#44

Tänk att nått så uppskattande som en egen dag ger så mycket ångest hos flera av oss. Är det inte konstigt? Jag är iaf glad att jag och maken är på någorlunda samma nivå när det gäller firande av allt möjligt.

fridaas
11/7/14, 2:05 PM
#45

Sambon ska få lego som han kan leka med Alwa med, båda två är lika tokiga i det så. Förra morsdag fick jag ett städat kök och en trisslott.. Pappa ska få trisslotter och ett kort på sina barnbarn.

Med Vänliga Hälsningar Frida

Kolla gärna in Finntrolls Hembränneri på facebook och instagram.

[jnordstrom]
11/7/14, 4:17 PM
#46

Sitter i bilen på väg hem. Har idag vart på begravning för min 23åriga kusin. Usch för att se en familj i sån sorg. Det gjorde ont att se dom så ledsna. Man ska inte behöva begrava sina barn! Nu längtar jag hem till min lilla Elton, men vi har nästan 20 mil kvar. Var rädda om er och ta hand om varandra 💜

[WickedAlly]
11/7/14, 4:38 PM
#47

Usch vad hemskt, varken kan eller vill föreställa mig den smärtan. Ska krama om min Wille lite extra hårt, skulle gå under om något hände honom.

JeFo
11/7/14, 5:05 PM
#48

#46 Usch vad hemskt! 😞 Nej sina barn vill man inte begrava. Jag skulle aldrig greja det.

Annons:
Destany
11/7/14, 8:59 PM
#49

Idag har vi varit iväg o handlat julklappar. Är nästan klara men vilken pärs det var o ha lille energiknippet i affärerna. Den ungen e mer vild än tam så vi har jagat honom hela köpcentrumet runt flera ggr. För sitta i vagnen ville han misann inte. vi stannade på en lekplats så han fick rasta av sig o vi åkte ruchbana med honom o det tyckte han var väldigt kul:)

Emelie-E
11/9/14, 8:46 PM
#50

Önskar mig nya far-och morföräldrar till sonen.. Trodde att barnbarn var viktiga men det är min son ett levande bevis på att han inte är. Jag är så less på allt :( vill så gärna att han ska ha samma kontakt som jag hade till min farmor tex, men det finns ingen som egentligen bryr sig. Han har verkligen bara mig och sin pappa.. Och då har jag ändå en stor familj. Nu gör den att man bara känner sig ännu mer ensam :(

Ria74
11/9/14, 9:57 PM
#51

 #49 Känner allt igen det där 😉jag jagar Molly i affären mest hela tiden tycker jag. Blir intressant när jag ska börja på allvar med julklappsinköpen.

#50 Vad tråkigt 😕själv hade jag en underbar mormor och morfar, inte fullt lika underbar farmor och farfar dock och är glad att dottern har så fin kontakt med sin mormor och morfar. Hennes farmor och farfar bor 22 mil bort så det blir ju inte riktigt lika bra kontakt där.

mvh Maria värd på barn, miljonar, bloggande
medarbetare på husmorstips.ifokus
Min blogg: http://nouw.com/mariastankar

[Thiah]
11/10/14, 5:45 AM
#52

#50 verkligen tråkigt. Man skulle tycka att mor och far föräldrar vill vara med de små. Mina föräldrar bor i ett annat land men vi försöker skypa varannan dag. Farmor har blivit en trygg punkt vilket känns jätteskönt.

ChristineL
11/10/14, 10:27 AM
#53

Efter tio minuter i telefon av väntan och omkoppling kom jag äntligen fram till en bvc-sköterska som kunde hjälpa mig boka om tiden! Är det inte meningen att systemet ska förbättras när de byter? :P

[Thiah]
11/10/14, 10:57 AM
#54

#53 beror på upphandlingen ;)

ChristineL
11/10/14, 11:00 AM
#55

#54 - Humbug! ;) Jag har börjat spela julmusik idag, är sugen på glögg och risgrynsgröt.

Annons:
[Thiah]
11/10/14, 11:01 AM
#56

#55 å herregud!! Maken som tyckte jag var knäpp när jag satte upp ljus på balkongen redan. ;) Den 29 firar vi lilla jul och då ska jag dricka glögg. Men inte innan ;)

ChristineL
11/10/14, 11:02 AM
#57

#56 - Nädu, du är inte tidig! Vet en här på forumet som drack julmust i september ;)

[Thiah]
11/10/14, 11:04 AM
#58

#57 jag med och det gör bara henne knappare än dig ;)

ChristineL
11/10/14, 11:07 AM
#59

#58 - Just julmust klarar jag mig väldigt bra utan faktiskt. Folk tycker jag är knäpp :P Men i vanliga fall brukar jag vara ganska anti före första advent, i år vet jag inte vad som hänt.

Tips: Sök på spotify efter A Twisted Christmas för lite variation, det är Twisted Sisters julskiva, gamla klassiker i hårdrockversion :D

[jnordstrom]
11/10/14, 11:08 AM
#60

Hoho, jag hämta in lådan med tomtarna i lördags och smyg titta lite på dom ;)

Ria74
11/10/14, 11:08 AM
#61

#57 och 58 Julmust har jag druckit länge 😉så fort det började säljas i affären så började jag pimpla för fullt.

Denna helgen har vi haft svärföräldrarna och svågern på besök.

mvh Maria värd på barn, miljonar, bloggande
medarbetare på husmorstips.ifokus
Min blogg: http://nouw.com/mariastankar

[Thiah]
11/10/14, 11:10 AM
#62

Jag har faktiskt kollat igenom våra jul saker och köpt en stake på rea. Maken menar att jag ska få dekorera mera ni när Joel är här men jag försöker ändå hålla det minimalt i år. Joel fattar ändå inget och minimalt i år (när vi är i Sverige halva julen) = massor nästa år ;)

Annons:
ChristineL
11/10/14, 11:16 AM
#63

Skönt att höra att det inte bara är jag som är tokig :D

[WickedAlly]
11/10/14, 11:42 AM
#64

Jag brukar också hålla på det tills första advent, men i år har jag redan hunnit dricka julmust, äta alldeles för många pepparkakor, julpyssla lite (inget rött eller med tomtar än dock) och lyssna på julmusik. 

Känns extra roligt med julen nu när lilleman är här, även om han inte fattar alls varför mamma sjunger Jingle bells och drar in minigranar ;)

fridaas
11/10/14, 12:04 PM
#65

Har bara druckit julmust en gång än så länge, var riktigt sugen på glögg igår, men det ville inte sambon ha, så drack massa kryddigt te istället. Här kommer vi bara ha några få tomtar uppe, en stake i köksfönstret och en stjärna i Alwas rum och så en plastgran sen.. Vill ha en riktig men hundskrället kan inte låta bli den. Fast innerst inne hade jag bara velat skita totalt i vad allt med jul heter, iaf tills vi har flyttat till hus och inte bor lika trångt som vi gör just nu, det går inte att göra denna lägenheten hemtrevlig, den känns mest som en övermöblerad, äcklig, trång lagerlokal. Har tappat all motivation till att försöka göra något vettigt med den med, tapeterna är äckliga och solkiga, men vi får inte byta för hyresvärden trots att dessa har suttit där sen -95, sen blir det bara skitit så fort man plockat undan och städat ändå..

Med Vänliga Hälsningar Frida

Kolla gärna in Finntrolls Hembränneri på facebook och instagram.

JeFo
11/10/14, 1:04 PM
#66

Här är det sambon som längtar efter julen mest 😁 Jag tycker det ska bli mysigt. Gillar att fixa och dona. Till julen finns det ju så mycket att baka 😀 Ska dock bara göra hälften emot förra julen i år. Lussebullar längtar jag efter! 😊 Gör vanliga bullar fastän med saffran i degen. Blir kanon med varm choklad till! Julen blir helt klart roligare med barn i huset!

[Torpedtass]
11/10/14, 1:24 PM
#67

Hemma med båda barnen och går inte en dag utan att jag tänker på försäkringskassans ord om att jag SKA sätta barnen på dagis när den yngsta är 1 år, om  drygt ett halvår alltså.

Det är inte så att min handläggare vill ha ut mig i arbete när jag går på aktivitetsersättning för hon vet att min rehab plan är lång utan hon tjatar och tjatar just för, som hon nämnt flera gånger "Jag har gjort så och så brukar man göra".

Det är oerhört jobbigt att ha en handläggare som tjatar ihjäl en på att sätta ungarna på dagis. Redan när äldsta var 6 månader ringde hon och sa "nu är hon 6 månader, jag hoppas hon börjar dagis i morgon". Jag blev helt paff och sa bara "nej, det gör hon inte" och hennes svar blev "nähä, på det viset…"

Alltså vad fasen har hon med mina barn och göra, hon beter sig som om hon vore min mamma och säger till mig vad jag ska göra utifrån hur hon har gjort och inte efter vad som passar våra barn. 😐

Blir så less och det tär på krafterna att höra tjat om dagis precis varje gång jag pratar med henne. 😕

ChristineL
11/10/14, 1:31 PM
#68

#67 - Näe vad jobbigt :( Samtidigt som jag iaf ser en trend att barnen sätts tidigare och tidigare i förskola, så tycker jag ändå att många aktivt verkar välja att vara hemma längre. Och allting beror ju på familjesituation. Vi väntar nummer två lagom till första blir två år, och min förhoppning är att jag ska orka ha båda barnen hemma minst fram till årsskiftet 2015/2016. Jag vet att jag kommer få mycket stöd från min mamma som mer än gärna tar äldsta vid behov. Att sätta barnen på förskolan kostar ju dessutom pengar.

[Torpedtass]
11/10/14, 1:56 PM
#69

#68 Ja den trenden ser jag också men jag trivs i rollen som hemmeförälder men det kan tydligen inte hon på fk fatta. Jag tar hand om barnen samtidigt som jag springer på sjukhuset.

Min plan är att sätta båda på dagis när yngsta är 2-3 år och då är äldsta 3-4 år gammal men med handläggarens konstanta tjat börjar jag snart fundera på om de åker i dagis tidigare mot min vilja bara för att hon ska vara nöjd och tyst.  Orkar verkligen inte ta hennes tjat, gör ju inte mig friskare precis som både måste tampas med ledsjukdomar och behandlas för depression.

Annons:
[Thiah]
11/10/14, 2:02 PM
#70

Joel måste på dagis i augusti nästa år, 1,5 år gammal. Finns inga pengar för oss att vara. Det finska systemet är riktigt dumt. Jag har nu fått mejla runt till en massa myndigheter för att få koll på Joels medborgarskap. Enligt en myndighet borde han få finskt när vi gifte oss men hon skulle ännu kolla upp det. Svenska medborgarskapet får han efter att vi varit på ambassaden och hej å hå. Älskar när bara delar av myndigheter inte samarbetar .

ChristineL
11/10/14, 2:03 PM
#71

#69 - Du tror inte du kan byta handläggare då? Tycker absolut inte att du ska ge upp som hemmaförälder! Jag stormtrivs också och hejjar på dig!

[Torpedtass]
11/10/14, 2:06 PM
#72

#71 Med risk för att få en som är ännu sämre vill jag gärna inte det. Den jag har är en klocka vad gäller mina sjukdomar, rehab och oförmåga att arbeta i dagsläget men mina barn vill hon bestämma över tydligen.

ChristineL
11/10/14, 2:08 PM
#73

#72 - Usch, jag lider med dig! Hit är du alltid välkommen för stöttning iaf :)

Ria74
11/10/14, 2:39 PM
#74

#72 Ibland undrar man hur dom tänker 😕 fick ett samtal från mitt fack häromdagen om jag inte skulle börja jobba snart igen. Blev helt paff, dom borde väl i alla fall inte ha med att göra om jag jobbar eller går hemma. Berättade att dottern just nu inskolas och att jag snart skulle återgå till jobbet helt, har jobbat 1-2 dagar i veckan sen dottern var ett halvår. Kunde riktigt höra hur människan myste i luren när jag sa det.

mvh Maria värd på barn, miljonar, bloggande
medarbetare på husmorstips.ifokus
Min blogg: http://nouw.com/mariastankar

[Torpedtass]
11/10/14, 4:19 PM
#75

#74 Meh va?! Sicket folk. Glad mitt fack inte sådant, värre är det med mitt jobb där de skiter fullkomligt i mina ledsjukdomar, de kör med en för full rulle och h*lvete om man nämner att knäna eller ryggen värker ja då får man ett samtal från personalchefen kan jag lova.

Nämnde till arbetsledaren när jag jobba att jag inte längre klarar att arbeta i krypande ställning, alltså på knäna, för lederna säger ifrån. Någon timme därpå ringer min mobil och det är personalchefen i andra änden som ger mig en skär utskällning.

Jag kommer inte jobba kvar där länge till kan jag säga.

ChristineL
11/11/14, 1:36 PM
#76

Jag kokade risgrynsgröt igår, Nova nöjde sig med 3-4 skedar, sen var det inte gott längre. Men testar man inte så vet man inte.

Så på öppna förskolan idag blev Nova kallad för performer av en annan mamma 😛  Mitt lilla hjärta, hon står nästan alltid i mitten av ringen när vi har sångstund, och hon har stenkoll på alla rörelser. Inte för inte namnet Nova passar henne ;)

Annons:
JeFo
11/11/14, 3:03 PM
#77

Här får man inte ha barnen på inskolning förens de är 1 år. Vi börjar inskolningen när Holly är 1 år för att hennes syster går kvar hos dagmamman då. Efter sommaren börjar Holly då 1,5 år och storasyster börjar i förskolan. Mitt jobb går att lägga mycket på helger då maken är hemma. Nu när Holly föddes fick äldsta sluta på fritids. Dock hade hon om hon fått välja gått kvar för hon tycker det är kul. Mellan tjejen är 5 och har fått gå två korta dagar i veckan. Mina barn har älskat dagmamma och fritids. Ja som tänkte de skulle vara skönt för dom att få vara hemma när holly föddes. Fel av mig! Sen skulle jag nog inte välja tidig ålder om jag slapp. Men dagmamman är ändå kanon så det känns inte dåligt. Hade nog funderar mer om vi behövt ha på dagiset. Man ska gå efter vad man själv tycker! Långt ifrån allt passar alla. Kan tycka det är konstigt och sätta en 1åring på dagis om man själv går hemma. (En annan sak om man är sjuk el så!) men jag har skaffat barn för att få vara så mycket som möjligt med dom. Märker ju redan att hon på 8 år är på väg å bli stor. Tiden flyger fram ju 😁

[Thiah]
11/11/14, 5:29 PM
#78

Här får man sätta från 9 månader i och med att föräldraledighet en tar slut då.

[jnordstrom]
11/12/14, 10:11 PM
#79

JAG ÄR SÅ TAGGAD PÅ JUL!!! Alltså satan vad jag längtar! Idag köpte jag 1,2 kilo mandlar här ska göras egen marsipan!! Mer jul åt folket! 😉

[Thiah]
11/13/14, 7:49 AM
#80

#79 åååh herregud ;) Jag har på din höjd funderar på att göra nån efteråt till lilla jul festen vi ska på. ;) Idag är iof hjärnan helt mos. Joel sover sin sämsta då nattsömn någonsin :(

[WickedAlly]
11/13/14, 9:03 AM
#81

#79 Härligt! Känner likadant :D

Och det är tanken på jul och allt pyssel som får mig att hålla mig från att tippa över gränsen och bli knäpp. Wilmer sover också sämre än någonsin just nu.

[jnordstrom]
11/13/14, 9:31 AM
#82

#80 #81 förra året var jag hög gravid under jul och det ända jag kunde tänka på var lillen i magen! Så jag har ju en jul att ta igen i år ;) Sen känns allt så viktigt kring jul nu när man har lilla Elton. Jag vet att han inte kommer komma ihåg denna julen men ja, det känns så extra roligt i år! Nu är det i exakt 2 veckor kvar tills jag får julpynta för sambon! 😃

[WickedAlly]
11/13/14, 10:00 AM
#83

#82 Känner lite likadant, var visserligen inte höggravid utan bara i vecka 25 men det var ju inte direkt julen som var i fokus då. Kändes mest som jag gled med på vad alla andra gjorde. Vi åkte dessutom 40 mil för att fira jul, och det tog bort det mesta av julkänslan för min del. Kändes mer som något jobbigt än roligt.

Men i år! Längtar som en tok. Wilmer lär ju inget heller minnas, eller för den delen ens förstå, men det är ju ändå hans första jul och den ska bli speciell :)

Haha, varför den 27? :P

Annons:
[jnordstrom]
11/13/14, 10:21 AM
#84

#83 Oj, nä åka 40 mil känns ju inte jätte kul! Ja, men då upplevde vi ju julen likadant!:) Haha han har sagt att det är helt okej att ha pyntat till adventshelgen! Så jag räknar fredagen som helg! Så då får man ju pynta på torsdagen! 😂

[WickedAlly]
11/13/14, 10:31 AM
#85

Haha, det har du ju alldeles rätt i. Tänkte börja lördag kväll med pyntandet men torsdag låter ju mycket bättre faktiskt ;D

Ria74
11/13/14, 12:23 PM
#86

Blä för vårdpersonal ibland. Ända sedan Molly föddes har jag fått ögoninfektioner med jämna mellanrum, varit hos distriktssköterska och doktor men inget hjälper. Försökt egenbehandla nu ett tag, men idag hade jag rejäla besvär så jag tänkte att jag ringer till vc.

Först och främst var personen som svarade ganska sur och otrevlig, frågade hur jag visste att jag hade ögoninfektion. Hm, jo det märks kan jag ju säga. Sen frågade hon mig hur jag tog mina ögondroppar när jag fick dom. Vad då hur? Kan man man ta dom på mer än ett sätt? 🤔 Jag svarade att jag tog dom i ögat.

Hon säger då att datorn har kraschat och att hon ska ringa upp mig när hon startat om den.  Det tog henne över en timme tydligen. Undrar om dom har vev på datorn 😉

Tillslut ringde hon och var snäsig att hon hade minsann inte tid egentligen att ringa men att hon fick ju göra det ändå. Trist att mina ögon ställde till det för henne 😎

Hon fräste att jag fick minsann se till att komma ner och visa upp mitt öga för henne om en halvtimme och avslutade med ett: -"kan du det?" jag svarade att ja, absolut jag kommer.

Kom dit och fick vänta i en kvart innan jag kom in. Hon glodde på mig och sa "jaha då ska vi se om där verkligen är något fel på dig". Jag hade munnen uppe och skulle sagt "nä inte så mycket fel på mig, men en charmkurs till dig hade varit på sin plats" men jag bet mig i tungan.

Hon blev lite vänligare när hon såg att ögat var ilsket rött och rann konstant. Fick utskrivet någon form av antibiotika man ska ta var tredje timme.

Men puh vad det ska ta tid för att få något såhär enkelt fixat. Tog över en och en halv timme på vårdcentralen. Plus att en charmkurs hade varit på sin plats för människan, tänk om det varit något allvarligt jag sökt för, tänk om det hade varit Molly som var sjuk? Man blir nästan mörkrädd när man tänker på det.

mvh Maria värd på barn, miljonar, bloggande
medarbetare på husmorstips.ifokus
Min blogg: http://nouw.com/mariastankar

[Thiah]
11/13/14, 2:57 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#87

Joel charmade byxorna av en tant på öppna rådgivningen. "Sa" Heeeeeej åt henne och skrattade. Han väger nu 7975g och är 70,6cm lång. Så längden har planat ut och vikten gått upp. :) Sen fick en tomte följa med hem. Det var rea, jag skyller på det. ;)

[WickedAlly]
11/13/14, 3:00 PM
#88

#87 Haha, gullunge

Så kul att de går upp så lika, han har vägt 300 gram mer än Wille ände sedan födseln ju :)

[Thiah]
11/13/14, 3:04 PM
#89

#88 är det så? Va häftigt. Just nu får Joel sova i sjalen. Han har fått lite panadol för han verkar ha ont. Hans pappa kommer hem om 90min så jag hoppas jag då hinner tömma diskmaskinen…

Destany
11/13/14, 3:25 PM
#90

Är så jädra arg på min sambo. Utan ett ord stack han ut nu. Märkte det att dörren slog igen o inköpslistan är borta. Verkligen jätte snällt av honom o bara sticka o lämna mig med oscar när jag har pajat ryggen

Annons:
[WickedAlly]
11/13/14, 4:12 PM
#91

#89 Ja, så vitt jag vet. Någon gång har det väl gått 50 gram fram och tillbaka men jag tror inte att det är mer än så :)

Wille vägde 7640 igår :)

#90 Men, vad fult gjort :o

JeFo
11/13/14, 9:26 PM
#92

Holly vägde 8,4 när hon var 5,5 mån. Tror inte hon gått upp jätte mycket sista tiden. Vi har inte koll förens 17 dec 😁 Blir så nyfiken ni när ni pratar om era vikter. Härligt att han charmade Thiah 😃 Ska börjas i tid! Och snygg tomte, gillar såna utan ögon! Jag längtar till jul men behöver nog ha lite kyla för att det ska slå till riktigt. Igår hade vi typ vår här… Julen ska vara vit, höjer hela julen enormt! Haft en skön dag. Bakat lite och lagat lite mat. Lasagne blev det. Sååå gott. Nu ligger alla och maken är på hockey. Blir soffan ett tag 😀

[WickedAlly]
11/13/14, 11:31 PM
#93

#92 Våra killar ligger fortfarande lite efter :P
Jag har koll 9 dec igen, den igår var en extrakoll för hon tyckte att jag verkade orolig. Bra bvc-tant 👍

Vill också ha snö, behöver inte alls vara mycket så jag har inga megakrav direkt, men täcka gräset kan det gott få göra :) Dock kan det hålla sig undan vägarna, tycker inte om att köra bil när det är snö och halt. 

Här åt vi också lasagne, testade att riva morötter och blanda med köttfärsen. Har aldrig testat det men det var jättegott :) Ska lätt göra det nästa gång också. Gjorde det faktiskt delvis för att dryga ut lite, tänkte att jag skulle slippa laga middag i morgon men allt som blev kvar var en stackars liten lunchlåda :o 

Jag sitter och ritar, tänker bygga ett matsalsbord. Vi fick en matsalsgrupp av min svåger men bordet har sett sina bästa dagar för längesedan så det har börjat säcka ihop i mitten. Skulle nog gå att stabilisera upp det men då kan vi lika gärna bygga ett nytt. Stolarna är fina dock, har börjat spraya dem vita och ska klä om sitsen bara :)
Kläckte idén med bordet för Rasmus som bara flinade och sa "Jaha, men då får vi köpa virke till det då". Tur han är van vid mina påhitt :)

Destany
11/14/14, 11:37 AM
#94

Idag ska vi byta spjälsängen till en växa säng. Hoppas att det kommer gå bra:)

[Thiah]
11/14/14, 1:23 PM
#95

Äääänrligen funkar iFokus från telefonen.. Vi hade också en extra vikt kontroll. Läkare är den 4dec- 8 mån koll. Jag älskar tomtar utan ögon. Så mysiga! Joel är på toppen humör idag. Jag vaknade glad! Vilken konstig känsla. :p Han lekte så bra med sin kompis på familje kafet när dom inte bråkade. Hon rev ut allt ur min väska (hon fick tillåtelse av mig) och sen såg Joel sin matflaska och ja… Fick muta dom med banan. ;). Tycker om att vara med den mamman och dotter. Min gamla kollega är hon och hennes dotterns oräddhet smittar av sig på Joel. Han trivs i deras sällskap. Bett dom komma hit så vi kan gå ut i sandlådan. Joel har aldrig varit ute och lekt nu på hösten. :)

[Thiah]
11/14/14, 1:43 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#96

Vill bara visa vad jag köpt åt Joels två kusiner. Dom har ett års kalas på söndag och jag har köpt två likadana saker. En pusselbok. Har inte råd att köpa något dyrt så jag tyckte dessa var helt bra. Förlåt att bilden är mörk men Joel håller på och somnar så jag vill inte tända lampan eller använda blixt. Sen kommer dom få varsitt roligt färggrant kort där delar av bilden är sammets liknande så dom har nått att känna på.

JeFo
11/14/14, 9:48 PM
#97

Haha…. Bästa med Finland är ju Mumintrollet! Bra paket behöver inte alls vara dyra! Såg kanon ut ju. Vi hade Hollys kusin här på förmiddagen. Skiljer 6mån på dom. När Holly blir runt 1 kommer nog skillnaden inte vara så stor. Och Holly kommer slå kusinen viktmässigt snart 😛 Helan å halvan typ 😣

Annons:
[jnordstrom]
11/14/14, 11:54 PM
#98

Hm. Idag glömde både jag och sambon av vår årsdag. Känns konstigt på något sätt.

Emelie-E
11/15/14, 2:49 PM
#99

Sonen fyllde 4 igår så vi har haft en massa kalas både igår och idag och jag är helt slut! :P Sonen är nog minst lika trött han med. Inte en lugn stund har det varit och än är det inte slut. Sista gänget kommer på besök nu kl 15 och där har han tre jämnåriga kusiner att leka gärnet med :)

JeFo
11/15/14, 4:43 PM
#100

#98 Vi firade 10 år som förlovade i maj. Det glömde vi helt…. Jag glömmer aldrig sånt! Holly var typ nyfödd så det är väl ursäkten. Vi gifte oss i okt ist som kompensation 😊 Ett tips haha…

[jnordstrom]
11/16/14, 8:58 AM
#101

#100 haha jefo! Vilken smart kompensation! ;) skönt att vi inte är dom ända som råkat förtränga en sådan dag!:p jag brukar Heller aldrig glömma det, tycker sånt är både roligt och viktigt i vanliga fall! Men men vi överlevde ju trots en mindre identitet kris för mig!😂

malinroth
11/17/14, 12:33 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#102

Idag har vi fotat årets julkort. :) Min systemkamera har gått sönder så jag fotar mest med mobilen men jag lånade pappas kamera och fotade så man får lite bättre upplösning. Tycker dom såg helt ok ut i datorn men i telefonen ser Svante så röd ut i ansiktet :/ Hoppas dom blir fina när dom är framkallade!

[jnordstrom]
11/17/14, 8:12 AM
#103

#102 men åh vad fint!! Vad mycket snö ni har!!

JeFo
11/17/14, 1:12 PM
#104

#102 Härligt att kunna göra kort med snö på! Blev riktigt sött! Här blir det vit vägg som bakgrund 😛 Haft en bra helg. Vi har sovit länge och väl. De stora barnen har varit borta så vi har sovit i kapp. Holly har varit kanon 😊 En lugn vecka som väntar…. Fick ångest imorse för att det, snart, är dags att börja jobba. Känner inte igen mig själv, kanske varit borta för länge?!

Annons:
[jnordstrom]
11/19/14, 8:10 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#105

Elton vill äta själv nu för tiden. Lägg märke till att tröjan är helt ren iaf! 😂

[WickedAlly]
11/20/14, 11:25 AM
#106

Prisa barnbidraget!
November har inte varit det minsta kul, två ganska stora ekonomiska bakslag har gjort att vi fått snåla ända sedan lönen. Känns som att jag gått och längtat efter barnbidraget i flera veckor. Vill inte låna, avskyr att vara skyldig folk pengar, och sparkontot har vi som tur är låst. Lika så med Wilmers konto, har lovat mig själv att aldrig någonsin "låna" av hans konto. Risken att pengarna aldrig kommer tillbaka är ju rätt stor. 

Har blivit ganska många påhittiga middagar i alla fall, Rasmus har sett lite skeptisk ut flera gånger, haha. Men det är ju så man hittar på nya maträtter, testar sig fram :) Man får liksom se det lite så också, annars hade jag blivit knäpp. 

Men nu ska vi vara back on track, lagom till man ska köpa julklappar, haha..

***
Men till något "roligare", har testat Icas egna blöjor nu och de var ju jättebra. Blev förvånad, Wilmer är på väg att växa ur Pampers New Baby strl 3 och någon strl 4 finns inte. Pampers Active är okej men inte mer och deras Easy Up var rätt värdelösa även om de är enkla att bara dra på. 
Är en djungel detta med blöjor..

Velinga1984
11/20/14, 11:37 AM
#107

#106 Vi kör med Ica basics blöjor, ibland även Lidls märke och favor!t från citygross. Fungerar på vår son lika bra som de dyrare märkena :) I vårt hushåll tänker vi ekonomiskt, så vi har mer pengar över till familheäventyr. På måndag ska sommarresan till Danmark betalas, ca 4 tusen. Helt lagom när vi ska ha både kalas och julfirande för lönen. ibland är inte tajmingen rätt :S

Velinga1984
11/20/14, 11:39 AM
#108

#102 Vilket underbart kort! Hoppas att framkallningen blir bra. Vad mycket snö, vart bor du? Här hos mig i skaraborg är det mest höstrusk.

fridaas
11/20/14, 11:46 AM
#109

#106 vi fick ett paket av svärmor från Lidl som hon köpt för 20:- de hade någon kampanj att handlar man över 300 så fick man köpa ett paket för 20kr (60 blöjor i) och jag är positivt överraskad. Trots att de är jättetunna och kändes hårda utanpå så håller de bra. Så svärmor kommer köpa dem igen när hon handlar där, vi handlar aldrig på Lidl men man kanske borde börja..

Med Vänliga Hälsningar Frida

Kolla gärna in Finntrolls Hembränneri på facebook och instagram.

Destany
11/20/14, 11:54 AM
#110

Är så trött idag. Oscar har knappt sovit inatt heller. Jag orkar snart inte längre. Det är tortyr o inte få sova.

[Thiah]
11/20/14, 12:16 PM
#111

#106 vi har en sådan månad nu. Så pip trist. Vi får lite extra pengar men dom är redan öronmärkta. Jag är på ett sätt glad att vi inte har ett sparkonto till Joel ännu. Han har fått lite pengar men dom har gått till nödvändigheter för honom. Jag håller koll på vad vi är skyldiga honom så han kommer få tillbaka det. Just nu känner jag panik över de månader när vi kommer få 1000e mindre i månaden. Vill få saker bort betalt, skåpen fyllda både i matväg och bas kläder åt Joel samtidigt som vi borde spara så vi kan betala de större räkningarna under de månaderna. Mars är sista bra månaden så jag har ännu lite tid.

Annons:
[Thiah]
11/20/14, 12:16 PM
#112

Och jag måste tillägga att jag är överlycklig över att vår bil hade med sig nästan nya vinterdäck och sommardäck när vi köpte den!

[WickedAlly]
11/20/14, 12:26 PM
#113

#107 Jag har pillat på Ica Basics ett par gånger men inte vågat köpa. Köper mycket annat Ica Basic dock så jag vet inte varför egentligen. Har alltid köpt Pampers New Baby med kuponger och på kampanj så styckpriset har alltid blivit jättelågt. Billigare än Ica Basics och Icas. Men det är ju inte alltid det är kampanj heller och nu håller han som sagt på att växa ur största storleken. 

Har inte velat tumma på blöjkvalitén, spar in på mycket annat istället, provade Libero en gång och då blev han illröd. Vill ju helst inte att det ska upprepas. Men efteråt har jag hört att många haft det problemet med just Libero strl 1 men inte 2 och uppåt. 

Ska nog testa ett paket Ica Basic kanske :) 

#109 Har hört att de ska vara rätt bra, låter som att de liknar Icas. De är jättetunna och lite hårda och plastiga men funkar kanon, långt över förväntan :)

Handlar sällan på Lidl nu för tiden, men är ofta i närheten. Kanske ska hoppa in och testa ett paket. Det borde säljas små provpaket av varje märke tycker jag..

[WickedAlly]
11/20/14, 12:31 PM
#114

#112 Sjukt tråkigt. Månaden blir så satans långt. 

Misstänker att vi kommer få ta av Wilmers sparkonto när vi ska köpa ny bilstol till honom. Men när det går till barnet så är det ju helt okej tycker jag. Hellre en bra uppväxt med allt som behövs än en jättesumma på studenten. 

Låter inte vidare kul med så mycket mindre. Då hade vi inte klarat oss alls. Eller ja, vi har ungefär 8000 mindre nu än om jag jobbar visserligen.

[Thiah]
11/20/14, 12:41 PM
#115

Vi har nu cirka 300e mindre men sen behöver jag inget buss kort. Däremot åt jag alltid på jobbet, ofta frukost lunch och mellis så det blir ju en del per månad.

[WickedAlly]
11/20/14, 12:50 PM
#116

Ja, det tar verkligen upp en rätt stor del av matbudgeten. Tycker dessutom att det är svårt att komma ihåg att ha sådant hemma. Är rätt ofta jag inser att jag inte har något att äta till frukost.

[Thiah]
11/20/14, 1:05 PM
#117

#116 samma här. Jag har bröd hemma men är ibland för lat eller för trött. Borde skaffa hem turkisk youghurt så att jag och Joel kan äta tillsammans. Nötter/honung i min och pure i hans. Och jag borde verkligen börja laga lite mer hemmagjord mat. Men jag har noll ork att laga två måltider varje dag.

[WickedAlly]
11/20/14, 1:51 PM
#118

#117 Blev sugen på yoghurt precis när vi kom hem från affären förut, borde ha köpt det. Köpte inget bröd heller men hittade hamburgerbröd i frysen. 

Har planer på att baka ikväll, formfranska och tunnbröd tror jag. Och korvbröd om jag orkar. 

Jag lagar nästan allt från grunden men ibland blir det fusk, vissa dagar är energin verkligen låg. Så länge vi blir mätta och inte kräks när vi äter så är jag nöjd egentligen, men jag gillar att laga mat. Har jobbat i kök sedan gymnasiet :)

Annons:
PogoPedagog
11/20/14, 9:10 PM
#119

Idag har Bastian snart två år varit väldigt tvärtemot och uppochner. Dagem började med att han vill ha mjölk på gröten, vilket han fick, och då blev han jättearg och vägrade äta. Sedan följde en halvtimmes arg gråt som jag inte kunde bota med varken kramar, distraktion eller tillsägelser. Tillslut fick jag sätta honom framför tv:n för att få honom ayy sluta skrika så han kunde få i sig lite frukost innan förskolan. Då tystnade han på en gång. Det känns inte bra att jag som förälder inte kan få honom att sluta gråta på något vis men att tv:n botar allt ögonblickligen :(

JeFo
11/21/14, 12:04 AM
#120

Vi hade tung månad förra månaden med bröllop, dop, 30-årskalas och 4 som fyllde år… Fick icabonusen där det stod att vi handlat för 11.000 i okt 😣 Denna månad är bättre! Två bilar som ska på service bara. Gillar att ha koll på ekonomin så jag aldrig hamnar där jag inte vill hamna. Har gjort det några gånger och det är inte skoj! Har man hus måste man räkna med att något kan paja som man måste ha pengar till. Hur länge har du varit ihop med Kristian Thiah? Jag ligger och tänker…. Ska till mitt jobb imorgon och få reda på vilka dagar jag ska jobba. Tror tyvärr han kommer ha gett mig mindre bra tider, typ 11-14. Har önskat 15-19. Vi förlorar för mycket om Ric behöver vara hemma hela dagar. Tror jag ska ringa facket innan mötet imorgon och kolla vad jag har rätt till. Känner inte för att bråka men tyvärr har det varit så på mitt jobb. Jag vågar bara öppna munnen om jag vet att jag har rätt, därför behlver jag vara informerad. Holly har somnat och inte skrikit på länge nu… Ska vila jag också. Blev nybakat grahamsbröd lagom till Ric kom från hockeyn. Inte gjort så mycket matbröd förut men det lär det nog bli ändring på nu. Var riktigt gott! Ska testa kidsen imorgon få se 😛 Holly gillar redan bröd… Natti natti

[Thiah]
11/21/14, 6:34 AM
#121

Jag och Kristian har varit tillsammans 4 år i januari.  Jag var gift  när vi träffades men redan innan jag träffade Kristian var förhållandet egentligen slut. Jag och exet var sommaren -11 i cypern. Varje dag där tänkte jag att det är inte såhär det ska vara, varför är vi ens tillsammans? Det var som att åka på semester med en avlägsen vän typ. Sen i augusti började Kristian jobba på mitt jobb.  I januari flyttade jag hem till Kristian och efter det har vi aldrig varit isär mer än en vecka nu i höstas. Blev många jobbiga samtal och många långa nätter innan vi var överens om framtid, känslor och våra gamla "ryggsäckar". Men det har istället gjort att vi idag har en väldigt stabil och trygg relation. 

Mina föräldrar har varit tillsammans i över 40år och dom är fortfarande nykära.  Min pappa sa för några år sedan att är han borta från mamma någon dag så pirrar det i magen när dom ska träffas. Det är så jag vill ha det.  Har en väninna som redan efter något år sa till mig (lite undrande) att man ju inte är lika kärleksfull efter ett tag. Och nej, alla är väl inte det men jag vill inte förlora det där nykärleksfulla. Kristian och jag är noga med att komma ihåg sådant.  Att säga jag älskar dig, att kramas, att pussas hej och hejdå. Det är viktigare för oss än att fira födelsedagar och högtider.

JeFo
11/21/14, 7:52 AM
#122

Kul att läsa att flera är som jag 😃 Folk har svårt att förstå hur vi kunnat vara ihop så länge. Har "testat" andra men ledsnat fort… Har aldrig ledsnat på Ric. Den där känslan… Vad gör jag här? Vem är han? Rör mig inte! Den har kommit fort med andra men aldrig med Richard. Är också noga med små saker som gör såå mycket. Vi kan prata om allt vilket är extremt viktigt!

JeFo
11/21/14, 8:01 AM
#123

Va rart sagt av din pappa… Kan bara önska att man får det så!

[Thiah]
11/21/14, 8:35 AM
#124

Ja mina föräldrar är nästan äckligt kära ännu. ;) dom har satt ribban högt för sina döttrar. Och att kunna prata om allt är så otroligt viktigt. Jag har fått jobba mycket på det då jag är typen som håller ut istället för att skälla ut. Men jag bättrar mig ;)

[WickedAlly]
11/21/14, 9:33 AM
#125

Åh, vill också ha det som dina föräldrar om 40 år. 

Vi är likadana, många små gester som i slutändan betyder ganska mycket. Nu är vi fortfarande mer eller mindre nykära, vi har ju bara vart tillsammans i ett och ett halvt år (Snabba puckar :P) men den känslan vill jag aldrig ska försvinna. Så klart det blir en vardag, det blir det väl för alla, men det kan ju vara en vardag med lite extra krydda. 
Att pussas och vara nära gör så mycket :)

Vi fann varandra första gången redan i fyran, var tillsammans flera gånger sådär som man är när man är tio år. Sen flyttade han från vår ort i sjuan och då tappade vi kontakten. Sågs ett par gånger under tonåren och sedan, pang boom hände allt på samma gång. Mysigt att ha sådan personkemi, tyckte jag hade det med min före detta men det kan inte mätas med Rasmus alls har jag insett såhär i efterhand. 

JeFo: Nog för att jag vet att ni är fem i hushållet, men 11k? Hjälp :o Tyckte vår på 4000 var mycket, haha. Har visserligen handlat på Hemköp en del också så slutsumman kanske hamnar på 4500 då, men ändå. Tycker att det är jättemycket :P 

Denna månad är betydligt bättre för oss också som tur är, är inte på humör för att vara extremt snål en månad till. Sparsam är jag alltid, det är bara kul att få valuta för pengarna men att snåla in på sådant man egentligen behöver är aldrig roligt.

Annons:
[Thiah]
11/21/14, 10:39 AM
#126

#125 jag vet vad du menar med personkemi. Jag har ju liksom varit gift! Men sen kom Kristian och hela min själ blev lycklig. Låter så knasigt men så är det. Idag är jag lika kär som för fyra år sedan. Brukar stå och vänta på att han ska köra in på parkeringen som nån fjortis. Men det bjuder jag på ;)

JeFo
11/21/14, 12:03 PM
#127

Vi hade ju som sagt en hel del denna månaden. Vi ligger runt 6000kr annars med restaurangbesök och så. Tokbakade massa finare sorter till både dop och kalas. Kalaset var kallskuret och drog iväg en del…. Låter som om ni båda hittat rätt 😃 Skönt att ha den tryggheten. Vi visste att vi var rätt för varandra ganska fort, även om vi var små. Vi försökte vara ifrån varandra men allt som allt gick det en vecka och sen kunde vi inte hålla oss. Det var tungt och gjorde ont många gånger. När vi var 17 blev det snällare och när vi var runt 19 var det seriöst. Vi har varit med om massor, på gott och ont, men jag skulle inte vilja vara utan Richard…. Me honom och barnen har jag allt jag behöver, resten är bara bonus. Vi är ganska olika men kompletterar varandra fint 😊

Ria74
11/21/14, 12:13 PM
#128

Vi har fått magsjuka på besök. Började med lillan och nu har jag fått det. Sambon har blivit sjuk på båten och mormor har också börjat. Verkar vara rejält smittosamt det här.

mvh Maria värd på barn, miljonar, bloggande
medarbetare på husmorstips.ifokus
Min blogg: http://nouw.com/mariastankar

JeFo
11/21/14, 12:55 PM
#129

#128 Stackare! Hoppas det försvinner fort! Kräksjukan med barn är inte skoj. Man har lagom tvättat och fixat allt och så wips är det kräk på allt igen :(

En fråga…

Satt och kollade hur mycket föräldrapenning jag ska ta när jag börjar jobba. Men fattar inte…. Nu har man ju fått tagit 31 dagar/mån om man vill. Men sen när man börjar jobba får man bara ta ut FP de dagar man skulle ha jobbat? Får alltså inte det lör å sön som jag tagit förut då??? Var några år sedan jag höll på med detta.

Någon som kan svara?

[Thiah]
11/21/14, 1:00 PM
#130

Kan inget alls om fp. Vet dock att kräksjukan är nått av det tristaste man kan få. Här snöar det blötsnö, är nollgradigt och vi har sommardäck på. Finemang…

[WickedAlly]
11/21/14, 1:13 PM
#131

Usch för magsjuka, vi är förkylda hela familjen och det räcker gott och väl. 

#129 Ja, så är det väl? Det får bara bli 100% "arbetstid" liksom. Men om du jobbar 11-14 t ex så får du väl ta halvdag den dagen?

JeFo
11/21/14, 1:38 PM
#132

Jag har tagit 31 dagar/mån nu. När jag börjar jobba kommer jag jobba 8 hela dagar i månaden. Så 31-8… men läser jag får jag inte ihop det. Står att jag inte får ta ut FP på helgen om jag inte ska jobba helg. Är vanligtvis ledig en dag i veckan så den får jag heller inte ta FP på?

Jag kanske bara är trött i huvudet…….

Annons:
Ria74
11/21/14, 1:45 PM
#133

#129 Ja, tvättmaskinen går varm idag. Man blir både trött, mör i kroppen och på dåligt humör känns det som.

mvh Maria värd på barn, miljonar, bloggande
medarbetare på husmorstips.ifokus
Min blogg: http://nouw.com/mariastankar

fridaas
11/25/14, 6:36 PM
#134

Hur hade ni gjort om er 3,5åriga dotter kommit och bett att få raka håret precis som pappa? Vi brukar låta henne oftast få som hon vill (inom rimliga gränser) och har sagt mellan oss (jag och pappan) att hon ska få bestämma själv. Men det tar emot att raka av hennes hår. Visst det är bara hår och det växer ut igen förr eller senare.. Men ändå, just nu har hon som tur är glömt bort det. Men hur hade ni gjort?

Med Vänliga Hälsningar Frida

Kolla gärna in Finntrolls Hembränneri på facebook och instagram.

[Thiah]
11/25/14, 6:38 PM
#135

Har inte låtit henne göra det direkt. Tänk om hon ångrar sig bums efteråt? Hade hon tjatat länge hade jag gått med på att klippt det "pojkigt" och se om hon vart nöjd.

Ria74
11/25/14, 6:49 PM
#136

#134 Jag hade nog frågat om vi inte kunde klippa det kort först för att se om hon trivs i det. Håller med #135 att man vet ju inte om hon ångrar sig med en gång och då finns det inte så mycket att göra direkt. Det tar ju ett tag för hår att växa ut igen.

Hade hon sen gillat att ha det kort så hade jag låtit henne raka det nästa gång. Steget hade inte blivit lika långt då.

mvh Maria värd på barn, miljonar, bloggande
medarbetare på husmorstips.ifokus
Min blogg: http://nouw.com/mariastankar

PogoPedagog
11/25/14, 7:29 PM
#137

#134 Det är ju så kallt just nu. Det hade varit bättre om hon fått den idén på sommaren. Annars kan ni ju raka på sidorna och i bak under håret, hmm, svårt att förklara men en sådan frisyr där man har kvar det mesta ovanpå huvudet. Så får hon se om hon gillar det. 

Jag hade inte velat att min son skulle raka av sig håret för han är så gullig med. Det tål att tänkas på när man egentligen ska börja låta dem välja sådant själv.

JeFo
11/25/14, 7:42 PM
#138

Både min på 8 och hon på 5 har sagt så…. Vi valde att inte klippa då de var 3. Nu sa hon på 8 till förra året och alla ljusa lockar åkte. Första gången blev det halvkort och andra gången kortkort. De i skolan vad på direkt och hackade på henne och sa att hon hade killfrisyr. Hon är dock stark i sig men var lite nedstämd ett tag… Nu älskar hon sin frisyr. Hon på 5 klippte sig nyss halvkort efter att hon sagt att hon ville ha som pappa. Tror hon blev nöjd med den längden. Mina har sagt mycket och vi har väl låtit de styra ganska mycket. Man känner sitt barn bra och borde kunna veta om det skulle ångra sig. Min 5 åring ville ha snopp som pappa ett tag.. 😛

Ria74
11/25/14, 7:49 PM
#139

Febrig tjej här hemma idag.

Fick samtal på jobbet om att hon hade feber och behövde hämtas, som tur var kunde jag flexa ut och åka hem direkt. Annars hade mormor fått hämta. Hon var lite varm ett tag, men nu har hon ingen feber längre.

Jag har dock åkt på världens förkylning och känner mig mer död än levande. Härligt med täppt näsa när man har ett jobb där man ska lukta på saker.

mvh Maria värd på barn, miljonar, bloggande
medarbetare på husmorstips.ifokus
Min blogg: http://nouw.com/mariastankar

Annons:
fridaas
11/25/14, 8:58 PM
#140

Det blev inget denna gången, klippte topparna lite bara. Men kommer diskussionen upp igen så får vi se hur det blir. Just nu är hon inne i en.period där hon vill vara som pappa, hon fick världens utbrott innan idag för att pappa och lillebror har snopp men inte hon. Vill hon raka av sig håret så kommer vi nog göra som #137 föreslog med att raka på sidorna. Sambon tyckte det var en bra idé iaf. Så vi får väl se. Här har vi hela tiden sagt att det inte finns pojk- och flicksaker/frisyrer/färger och allt vad det nu kan vara och att oavsett kön kan man göra samma saker.

Med Vänliga Hälsningar Frida

Kolla gärna in Finntrolls Hembränneri på facebook och instagram.

MickanC
11/26/14, 10:37 PM
#141

Jag skulle hämta min kusins barn på 10 år i skolan en dag och det var typ tre veckor efter Essie hade fötts och jag hade tränat mycket eftersom jag var ju inte direkt "smal" efter förlossningen, men då hade jag äntligen blivit som jag var innan allt. 10 åringen har berättat om en kompis som kan ALLT om graviditet och förlossning (:O) Och när jag skulle hämta 10 åringen sa hennes graviditetskunnande kompis "Har du inte fött barnet än, du ser fortfarande tjock ut" och jag bah: Eh… Den e hemma med Mike… Och sen det här hände min kompis som jag bor hos nu, Asså hon var inte gravid och hade inte varit, och så sa en av hennes kollegor : Nämen :o Helena?! Har du blivit gravid?!?! Och hon ser ju liksom ut så och när Helena sa: Vem jag? Näe….? Så sa kollegan typ: Skämta! Och man hörde verkligen att hon INTE skämtade!!! Haha!

Hälsningar Mikaela, sajtvärd för 50-talet ifokus. Kika in vetja!

[Thiah]
11/27/14, 6:01 AM
#142

Här funderar vi på att flytta Joel till eget rum. Han väcker sin pappa med sina små ljud och det stressar mig. Sen är jag där och bökar på honom i onödan så ingen av oss får en bra sömn. Men hm.. Jag vet inte :p

[WickedAlly]
11/27/14, 12:32 PM
#143

Det vill Rasmus att vi ska göra med Wille också men jag är inte redo för det. Hade vart en sak om Rasmus vaknade av hans stök men det gör han inte, Rasmus sover för tungt. 

Men jag vet inte jag, vi har inte ens inrett hans rum än, nu är det som ett förråd och där kan han ju inte bo :P 
Kanske kan överväga att prova om vi gör i ordning men då måste vi verkligen ta itu med nattamaten först i alla fall.

***
Håller på att binda en krans att ha över köksbordet, blir tokig på den. Har hur mycket material som helst tycker jag men ändå blir den jätteklen :( 
Får se vad det blir utav den.. Har fått upp julgardiner i vardagsrummet i alla fall, fick sjunga och dansa mig genom hela proceduren. Wilmer fnissade och tuggade lite på min mobil. Spräcka skärmen lyckades han med också. 

Har dessutom lyckats hitta ett underställ till Rasmus, jag letade efter ett i merinoull men hans gamla är i polyester och det tycker han har vart jättebra trots många minus. Så det fick bli ett nytt i polyester, från Áhkká. Hoppas det är bra. FIck det för 300 istället för 500 i alla fall så det vore ju ingen kris om det är kasst. 

Funderar dock på att köpa ett i ull från Pierre Robert till honom också, ifall det blir fruktansvärt kallt. Han jobbar mycket utomhus nämligen.

[Thiah]
11/27/14, 12:46 PM
#144

Själv vet jag inte om jag ska skratta eller gråta. Hade tänkt ha en städdag idag och sätta fram julsakerna. Äntligen skulle bilen fått däcken bytta och mina föräldrar skulle skypa på förmiddagen. Nu är klockan snart 14 här. JAG måste åka efter några pip pip piiiiip mutter/bultar för att vinter däcken ska gå att sätta på. Jag måste alltså åka till affären, visa nån bild och sen säga att jag typ tror att jag ska ha nått sånt här, på engelska. Jag hoppas killen i affären pratar engelska. Jag som inte ville ha ett pip skit att göra med bilen ska nu även byta lampor på den. Jag vet att jag får skylla mig själv lite men va pip… Mamma är på vift så vi har inte kunnat skypa ännu och det vill jag hinna. Sen ska väl jag laga mat för maken är skit slut efter en tung vecka. Men jag får spunk. Tur att Joel är någorlunda glad trots att han kryper överallt. T.o.m katten verkade förstå att matte är sur för hon fräste bara åt Joel när han drog henne i svanse(jag hann inte se och annars smäller hon till honom). Lite julsakerna hann jag få fram iaf, trots smutsig lägenhet. Borde egentligen inte vara förvånad. Maken har problem med att få saker gjorda i tid (hans bror och pappa också). Men stor trött suck. Ally: 200kr billigare är ju alltid trevligt. :) Kristian brukar klara sig med bambu långkalsonge . Men sen har vi rejäla utebyxor på oss när vi är ute på jobbet.

Ria74
11/27/14, 12:58 PM
#145

Jag är superduperförkyld med feber, nyser, hostar och snorar. Som tur är så mår Molly bra mycket bättre, hon har bara lite feber och lite rosslig i luftrören.

Jag skulle sätta upp ljusstakarna idag men jag har ingen energi alls känns det som 39 graders feber när man är vuxen är inte att leka med.

Låter intressant med ett underställ i polyester till sambon, han tvärvägrar ull eftersom det kliar tycker han. Han jobbar mycket ute, fiskebåt så han kan behöva ha ett ordentligt underställ.

mvh Maria värd på barn, miljonar, bloggande
medarbetare på husmorstips.ifokus
Min blogg: http://nouw.com/mariastankar

Emelie-E
11/27/14, 2:09 PM
#146

Har satt upp stjärnor och ljusstakar idag. Har även hängt upp julgardiner och slagit in alla paket till sonens presentkalender! Nu är jag rätt slut och då har jag ändå inte lyckats få upp de två stjärnorna som ska vara i våra sovrum då det verkligen inte går att göra det själv..! Trodde mannen skulle vara hemma idag då han egentligen är sjukskriven å så, men har nog bara sett honom 5 min idag hittills så några stärnor blir det nog inte uppsatta och städningen får vi göra imorgon då vi får med oss två barn hem från förskolan sen. Kan man få gå och lägga sig snart?…

Annons:
[Thiah]
11/27/14, 2:40 PM
#147

#146 ja! Eller i tankarna åtminstone….

[WickedAlly]
11/27/14, 2:47 PM
#148

#145 Satsa på ett underställ i merinoull, det kliar inte. Pierre Robert har jättefina. Ska köpa ett sånt till gubben också tänkte jag. 
Alternativ är ett i merinoull och silke. Annars så köpte jag det i polyester på Ellos :)

Hoppas du kryar på dig snabbt. Man blir klenare ju äldre man blir tycker jag :P
Lite feber nu och jag är halvdöd, har Wilmer feber är det ändå fullt ös.

[jnordstrom]
11/27/14, 3:04 PM
#149

Idag jobbar jag mitt sista pass för i år! Jag har ju smygstartat med att jobba lite nu men bestämde mig för att vara hel ledig i januari och bara gosa med min lilla kille hela månaden! Det bästa är att min sambo går på pappa ledighet den 1/12 så vi ska vara hemma ihop i en månad! Lyx! Dock ska jag på två julbord, ett med övernattning. Känns konstigt men det går nog bra..

[jnordstrom]
11/27/14, 3:05 PM
#150

Ledig hela december skulle det vara*

Emelie-E
12/1/14, 8:15 PM
#151

Sonen har varit hemma från förskolan idag då han hade feber igår kväll. Trodde den hade gett med sig så förberedde honom för att det var dagisdags imorgon igen. Nu när han la sig så ville jag vara på den säkra sidan, så jag kollade tempen igen och jovisst, 38.1.. Han som har varit allt annat än stilla idag och har inte alls känts varm, så trodde verkligen febern var borta. Men icke.. Blir en hemmadag till. Kommer ha en unge som klättrar på väggarna imorgon… :)

[Thiah]
12/3/14, 6:38 AM
#152

Hur tidigt är det okej att skicka julkort? ;)

fridaas
12/3/14, 10:40 AM
#153

#152 enligt sambon som jobbar som postsorterare på posten så har det redan börjat komma julkort, men jag hade nog väntat två veckor till iaf. Ska ni/era barn skicka brev till tomten? Det ska Alwa få göra. Märker man det med tomten nordpolen och skriver avsändaradress så skickas det tillbaka ett paket från tomten :)

Med Vänliga Hälsningar Frida

Kolla gärna in Finntrolls Hembränneri på facebook och instagram.

Annons:
[WickedAlly]
12/3/14, 10:56 AM
#154

En vecka innan jul hade jag skickat, lite tidigare om du ska skicka till Sverige. Bara för att vara på säkra sidan. Trist att få dem efter jul liksom.

Jag ser verkligen framemot denna jul, ska bli så mysigt. Allt är så nytt för oss, vi ska ha en äkta gran, en stor och bullig. Tidigare har vi haft en liten plastgran, inget fel med det i sig, men ingen av oss har tyckt om den. Båda är uppvuxna med äkta granar och det där hänger ju kvar. 
Vi ska ha mys på uppesittarkvällen, klä vår gran och spela bingolotto. Massa sånt som vi är uppvuxna med ska vi nu göra själva, är så spännande, haha. Tidigare har jag bara brytt mig om att göra pepparkakshus och lussekatter, har spenderat hela julen hos mamma ändå. Men i år är vi en riktig familj, och vi är plötsligt de vuxna som ska fixa. Misstänker att det låter som att jag är femton, men det får vara, kan inte komma över hur roligt och pirrigt det känns :P

[Thiah]
12/3/14, 12:46 PM
#155

Herregud så sent ni skickar. Jag har fixat alla kort men maken ska skriva under dem. Sen skickar jag dom nog… Tar väl en vecka för honom så.. Skickar Julklappen på en gång. :)

[WickedAlly]
12/3/14, 1:51 PM
#156

Men en vecka innan jul + plus lite marginal för att de ska ta sig över havet = typ två veckor innan. Och det blir det ju om Kristian tar en vecka på sig ;) 

Jag fick aldrig tag i någon julklapp, Wille tappade tålamodet och då tappade jag lusten men vi ska på marknad både lördag och söndag så då kanske jag hittar något fint :) Har ju en vecka på mig i alla fall :)

Ria74
12/3/14, 4:27 PM
#157

Ingen bra dag idag. 

  • Molly är mer förkyld igen med slemhosta, låter så otäckt när dom rosslar och hostar.

  • Jag är mer förkyld och snorar som bara den.

  • Frysen gick sönder med allt det innebär.

  • Bilen gick inte genom besiktning.

Undrar vad mer som ska gå fel idag.

mvh Maria värd på barn, miljonar, bloggande
medarbetare på husmorstips.ifokus
Min blogg: http://nouw.com/mariastankar

Emelie-E
12/3/14, 7:46 PM
#158

Positivt! Dagis ringde idag och undrade hur sonen mådde då han inte varit på dagis hela veckan. Kändes riktigt bra faktiskt att de tog sig den tiden att ringa och kolla läget :) Dock blir det inget dagis denna veckan. Febern vägrar ge med sig så idag har han gått på febernedsättande. Hoppas verkligen febern är borta tills imorgon då jag och min man ska åka till Tyskland hela helgen och sonen ska vara hos mormor och moster. Känns inte bra alls att lämna iväg en sjuk liten, men han är så pigg trots feber och jobbig hosta så han klarar det nog galant ändå :)

malinroth
12/3/14, 9:31 PM
#159

#152 Jag hade tänkt skicka i början av december men var lite sen med att beställa dem så jag har inte fått dom än, men nästa vecka kommer jag skicka iväg dom. Jag tycker det är fint att ha framme julkorten nu innan jul som en del av pyntet typ, iaf dom fina man får på släkt och vänners barn ^^

[Thiah]
12/8/14, 8:30 AM
#160

Märkte just att Joel växt för mycket igen. Flera bodysar är så tighta att dom är svåra att knäppa å byxorna är lagom långa när han står men kryper han så åker de nästan til knäna. I den här takten har han inga kläder kvar i jul… Och nu har vi skickat iväg present och julkort. :)

Annons:
[WickedAlly]
12/8/14, 9:01 AM
#161

#160 Haha, vad jag känner igen det där. Fick ut och köpa i 74 till Wilmer, trodde han skulle ha 68 lääänge för det var vad alla sa. Men nä. Blev kortbyxor av alltihop.

[Thiah]
12/8/14, 10:25 AM
#162

#161 jag har ändå tur som har fått så mycket kläder. Men känns ändp snopet. Vissa 68 bodys går bra men annars är vi nu på 74/80 i storlek. Buhuu :p

ChristineL
12/11/14, 6:01 PM
#163

Lilla skrutta, hon har fått ett litet rivsår på fingret, och eftersom hon mest äter med händerna så satte jag ett plåster på nu för att hålla det rent. Först blev hon helt förtvivlad, så jag satte ett plåster på mig också då gick det bra. Och resultatet av det hela blev att hon inte använt den handen alls på hela måltiden :P Win-win!

ChristineL
12/13/14, 7:50 PM
#164

Jaha, då har man för första gången blivit totaldissad av sin dotter :( Var min tur att lägga henne men hon puttade ilsket bort mig och sträckte sig efter pappa, tog han i handen och gick ner.

Ria74
12/13/14, 9:01 PM
#165

#164 Det känns alltid hårt när dom gör så även om man vet att det inte är personligt. Men nästa gång är det tvärtom, då blir pappa totaldissad och bara mamma duger.

mvh Maria värd på barn, miljonar, bloggande
medarbetare på husmorstips.ifokus
Min blogg: http://nouw.com/mariastankar

Emelie-E
12/13/14, 9:36 PM
#166

Jag har också blivit dissad idag. Det var första gången sonen hellre höll pappa i handen än mig. Klart att det gjorde lite ont, här sträcker jag fram handen och han hellre vill hålla pappa.. Men samtidigt är jag glad över att det hände, för i hela sonens liv har det bara varit jag. Det har varit svårt för mannen att ta lika stor plats i sonens liv när det bara har varit jag som passar. Hoppas det håller i sig så sonen förstår att pappa faktiskt duger också! :)

ChristineL
12/14/14, 1:35 PM
#167

Jag tycker att det är jättemysigt när vi är ute och jag ser dom två gå hand i hand. Men jag blev lite ledsen ändå. Idag har hon varit som vanligt så jag hoppas jag får lägga henne ikväll för imorron kväll är jag borta så då kan jag inte.

Annons:
ChristineL
12/16/14, 1:31 PM
#168

Skryt, skryt! De senaste dagarna har Nova lärt sig låta som en hund, låta som en tiger och kasta slängkyssar :D

Destany
12/16/14, 3:26 PM
#169

#164. Oscar har blivit så pappig så när han är hemma finns jag inte. Blev dissad av oscar på dagis. Stod o pratade med hans favvo fröken o hade han i famnen o helt plötsligt sträcker han ut armarna mot henne. e lite nere. Var hos läkaren idag med oscar o han har astma. Extra kul är det när hon sa att det inte var konstigt alls när både jag o hans mormor har det. Så mitt inre anklagar mig själv nu

[WickedAlly]
12/16/14, 3:45 PM
#170

Det är komiskt hur lite det krävs för att pigga upp en vissa dagar. Är trött idag, mår illa och har sovit skitdåligt. Sen plingade det på dörren och en julklapp jag beställt kom. Trodde inte jag skulle hinna få den innan jul så jag blev jätteglad. Sen att jag skrev under med fel efternamn är en annan historia.. :P

JeFo
12/16/14, 4:37 PM
#171

Vad hade du köpt Ally? Ska också skicka efter något till mig själv… Jag förtjänar det!

Finns btw en -----> 🤮 såg jag nu. Tänkte på dig då!

Mysigt med en slängpuss-tjej Christine. Det har vi lärt våra snabbt också. Tycker de ser så söta ut när det halvt om halvt missar munnen och slänger iväg den rakt i backen typ ❤️ Försöker med Holly redan men hon skrattar bara åt mig än.

#169 Tråkigt med astma =(

[WickedAlly]
12/16/14, 5:21 PM
#172

Ett kastrullset som pappa ska få, fick det för en spottstyver genom lets deal. Hade kostat 2200 men betalade 399. Stod att det skulle komma 31/1.

Ska nog ha den smileyn som profilbild :p 
Haha, nä. Jag har det ganska lätt jämfört med vad många andra får stå ut med. 

Nu ska jag laga carbonara, är så sjukt sugen på det.

ChristineL
12/16/14, 5:32 PM
#173

#171 - Ja! Och ibland har hon nappen i men ska göra det ändå ;) framförallt när hon "gömmer sig" på toaletten, det är hennes nya grej, vinka hejdå och slängkyss och så tar hon med sig gåvagnen och nån leksak och ska stänga in sig på toaletten. I mörkret ;) Toka, men riktiga smackljud blir det :)

Emelie-E
12/18/14, 2:56 PM
#174

Var tvungen att hämta sonen tidigare från dagis idag, de ringde och sa att han inte riktigt var sig själv, att han inte har ätit och att han bara ville vila. Gick och hämtade honom, blek som ett lakan och inte alls pigg. Febern ligger på 38.3 och jag orkar inte en vända till.. Han var sjuk för 3 veckor sedan i en hel vecka och efter det blev jag dålig och det har hållit på i två veckor nu på mig.. Orkar inte med att det bara går runt runt. Vi har alltid klarat oss bra i från sånt här men den turen verkar vara slut.. Kul att bli sjuk så här lagom inför jul och allt. Jag som ville gå på jul på Liseberg och annat mys. Suck…

Annons:
[WickedAlly]
12/19/14, 7:25 PM
#175

Jag är ensam hemma! Tjoho! Första gången jag är det på flera månader tror jag :o 
Får se hur länge det är roligt denna gång :P

[WickedAlly]
12/19/14, 9:05 PM
#176

Nu har de vart borta i två timmar, de skulle bara hämta ett släp. Ska inte ringa. Ska.Inte.Ringa. 

Koko jaja.

[jnordstrom]
1/1/15, 7:27 PM
#177

Jag skulle skicka mms igår på min lilla familj som nyårs hälsning. Men med en unge som inte ville kolla in i kameran och en sambo som inte kan uppföra sig vart det inte så lätt! 😂

[jnordstrom]
1/1/15, 7:27 PM
#178
[jnordstrom]
1/1/15, 7:27 PM
#179
[jnordstrom]
1/1/15, 7:28 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#180
ChristineL
1/4/15, 4:28 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#181

Får verkligen inte till nån bra bild men nu har Nova skadat sig igen :P man ska inte ha duplo i ögat! Hon ser värre ut på ögonlocket men turligt nog så är själva ögat okej :) Liten blåtira som antagligen kommer se värre ut imorron.

Annons:
PogoPedagog
1/4/15, 4:34 PM
#182

#181Stackaren :( Bastian hade oxå närkontakt med en legobit en gång och fick ett tydligt avtryck av en över näsan.

ChristineL
1/4/15, 4:56 PM
#183

#182 - Ja, det är inte lätt när man har bråttom. Är bara så glad att ögat inte blivit skadat eller svullnat igen!

ChristineL
1/4/15, 5:32 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#184

Sa jag att vi har haft en stökig natt? :P Så nu somnade hon bara sådär i soffan.

Eh, hon vaknade vid 3 och skulle bannemig upp då. Vi försökte få henne att somna om under en timmes tid men icke. Jesper fick gå upp med henne, hon fick välling 3.30 i hopp om att hon skulle finna ro och sen hade dom ätit frukost vid 6.30 och sen somnade hon om och sov 8-11 :P Så vid 8 kom Jesper in till mig i sovrummet och då gick jag upp och hade egentid :)

Så ja, hon får sova en halvtimme och sen får det bli som det blir ikväll.

Ria74
1/4/15, 7:31 PM
#185

#181 Stackars liten 😕

mvh Maria värd på barn, miljonar, bloggande
medarbetare på husmorstips.ifokus
Min blogg: http://nouw.com/mariastankar

ChristineL
1/5/15, 7:53 AM
#186

Hon ser nog bättre ut idag faktiskt. Lilla skorpan på ögonlocket var lätt att tvätta bort igår i badet, fuktade bara en mjuk servett och torkade lite, det var mycket som lossade. Det syns ju fortfarande naturligtvis men bättre :)

JeFo
1/5/15, 11:06 PM
#187

Otursdrabbad liten tjej du har Christine 😞 Tur det gick ganska bra iaf, ögat är nog inget skoj att skada. Holly hade en rörig natt. Hon sover men rör sig som en väderkvarn i sängen. Jag vaknar av minsta ljudet och kollar givetvis. Åker nappen piper hon liksom i sömnen efter den. Så från att ha varit lugn så är hon nu väldigt aktiv i sömnläge. Har gett flaskan ett antal nätterna nu också, hon kanske växer och behöver det… Hoppas hon blir lugn snart iaf.

ChristineL
1/6/15, 7:55 AM
#188

Ja, hon har blivit en riktig vilding sen hon började gå själv ;) Hoppas det kan lugna sig lite men en del verkar ju råka ut för allt. Däremot är hon bra på att hålla sig frisk så alltid något ;)

Annons:
[Thiah]
1/6/15, 9:04 AM
#189

#187 vars nätter är också smått röriga. Joel sätter sig upp skriker efter nappen och lägger sig sedan ner och sover vidare. Men innan jag hittat nappen och hittat hans mun i mörkret så hinner han väcka hela huset. Idag sov han bredvid mig för vi var ensamma i sängen. Sen vid 8 sätter han sig upp, böjer sig fram och lämnar snabbt en blöt fläck på min kind och sätter sig tyst upp igen. Väcks jag av morgonpussar så är det helt okej med röriga nätter. :D

Ria74
1/6/15, 11:19 AM
#190

Sista lediga dagen sen börjar dagis/jobb igen för oss. Tyckte vi hade så lång ledighet från den 20 december, men den bara smet iväg på något vis.

mvh Maria värd på barn, miljonar, bloggande
medarbetare på husmorstips.ifokus
Min blogg: http://nouw.com/mariastankar

JeFo
1/6/15, 1:23 PM
#191

Åh vad mysigt med pussar Thiah. Här får man dregel i örat el i hela facet. Holly vaknade i natt och skrek som en stucken gris, hittade inte heller nappen i mörkret. Så försökte få henne att somna i egen säng men icke. Lyfte över henne och la henne mellan oss och då somnade hon direkt. Så det var väl närheten hon ville åt. Antar att det är en sån period igen. Är väl även nu det börjar förstå att man kan försvinna… Titt ut är ju bra att köra så de vet att man finns kvar fastän de inte ser en. Sen lära sig gå ligger väl också inom snar framtid så det är väl mycket för en liten tjej….

[Thiah]
1/6/15, 7:15 PM
#192

#191 ja det där med att man försvinner verkar sjunka in. Glömmer jag att säga åt Joel att jag går ifrån rummet skriker han direkt. Men säger jag nått åt honom så att han ser mig gå går det bra. Joel verkar ha en mamma period. Tur att han har den nu för om 2 månader är det byte. Eeeek vart tog tiden vägen?!

Destany
1/7/15, 6:18 AM
#193

Oscar har en riktigt vild period nu. Han har hur mycket energi som helst känns det som. Han klättrar på allt . Sova är en onödig grej ofta nu vill han inte sova middag. Vi ska idag på 18 månaders kontrollen fastän han snart är 19 mån. Jag hoppas verkligen de kan hjälpa oss med maten

[Thiah]
1/8/15, 8:14 AM
#194

Min älskade älskade son har börjat gnugga tänderna mot varandra. Låter som en hemsk version av att tugga knäck. Helt hemskt!

JeFo
1/8/15, 11:30 AM
#195

Ja tiden har verkligen sprungit iväg. Har också en mammig tjej just nu. Är verkligen skönt att låta allt vila på ric några timmar i veckan. På bara ett pass så har han lärt sig massor. Och de kommer varandra närmare också. Jobbar hela helgen 9.30-17.15 båda dagarna. Får se hur han klarar tre barn 😛 Mysigt med tandgnugg. Avskyr det! Ryser hela jag 😛

Annons:
ChristineL
1/8/15, 11:38 AM
#196

Jaha, inatt vaknade Nova till vid 1, och somnade om efter en stund, sen vaknade hon vid 2 och skulle upp! What? Fattar ingenting! Jag gick upp med henne, hon fick gå på pottan, vi lekte med lego, satte på tv'n (jättespännande program mitt i natten :P), hon fick välling men inga planer på att somna om. Vid 4 hade jag brutit ihop av trötthet och gick ner och lämnade henne till Jesper som egentligen går upp 5.30.  Då lade han henne i sängen och där fick hon ligga och sura tills hon gav upp. 4.30 kom han in i sovrummet igen och då sov hon till 8.15. Jesper tig lite sovmorgon också, men jag är helt slut ändå, hoppas verkligen inte hon tänker göra detta till en vana! Får kanske försöka korta ner hennes middagslur men det gör ont i mig att hon inte får sova som hon vill :/

PogoPedagog
1/8/15, 11:43 AM
#197

#196 Men låt henne inte leka med lego med dig och göra roliga saker om du inte vill göra dte till en vana! Tänk om hon vill upp varje natt nu när man ju fick leka med mamma och ha det kul :O

Själva börjar vi äntligen se slutet på en sex-veckor lång helevetsperiod med Amning var 1-2 h varje natt , skönt!

ChristineL
1/8/15, 11:54 AM
#198

#197 - Ja, jag vet inte vad jag ska göra om det händer igen. Hon satt ju säkert på pottan en halvtimme och röjde bland sina böcker och ville att vi skulle läsa allt, och jag satt där mest som en zombie, hon var ju liksom lika pigg som om det varit morgon… Nej, hoppas verkligen på en engångsföreteelse!

[Thiah]
1/8/15, 3:47 PM
#199

ChristineL gör dig så tråkig du bara kan om hon vaknar igen. Ingen lek, inga böcker, enstaka lampor på och minimalt med prat. Tycker hon du är rolig på natten är det "livsfarligt".

ChristineL
1/8/15, 4:09 PM
#200

Jag ska försöka, men jobbigt när hon står upp i sängen och sträcker sig efter mig :(

[Thiah]
1/8/15, 4:15 PM
#201

När Joel gör så(han kan klättra in i vår säng) så lägger jag vänligt men bestämt honom tillbaka. Är han jättehungrig så meddelar han det annars så lägger han sig och små bråkar men somnar sen. Är han hungrig hämtar vi mat i mörkret och äter det i sängen eller soffan och sen somnar vi om. Jag ger honom inget annat val egentligen. Är klockan 5-6 och han sovit länge så går vi upp o leker.

ChristineL
1/9/15, 10:27 AM
#202

Hurra! Inte ett pip från henne förrän klockan nästan var 8 :D

Annons:
Ria74
1/9/15, 10:41 AM
#203

#202 Åh, vad skönt för er 👍

Jag har en liten sjusovare istället, får hon så sover hon gärna till 10 🙂

mvh Maria värd på barn, miljonar, bloggande
medarbetare på husmorstips.ifokus
Min blogg: http://nouw.com/mariastankar

[WickedAlly]
1/9/15, 10:41 AM
#204

Iiih, måste dela med mig av lite lyckokänslor. Det är så himla kul att få vara Willes mamma just nu, känslan bara trillade ner och slog mig i huvudet för en stund sedan. Nog för att jag alltid är glad för att ha honom men just nu är det lite sådär extra. Han är så rolig och jag förundras ständigt över hur mycket personlighet det kan rymmas i en sådan liten människa. 

Vid blöjbyten nu har han börjat med att han ska torka sig själv. Han får en våtservett, sen torkar han på snoppen och sen fnissar han som en tok 😃

Och han försöker härma allt man säger, med varierande framgång. Hemma hos min mamma försökte hon få honom att titta på katten, så tillslut gjorde han det och sa DATT så högt att katten sprang iväg.

MickanC
1/11/15, 1:23 AM
#205

Alltså.. När min mamma var gravid med min lillasyster, och jag var 5 år typ då, och jag typ sa hela tiden: vem fan är de där Jag sa det JÄMT och var jättesur på mamma. Jag fattar inte..

Hälsningar Mikaela, sajtvärd för 50-talet ifokus. Kika in vetja!

[Thiah]
1/12/15, 6:38 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#206

Ett problem har uppdagats sig hemma hos oss.. Jag är inte längre den enda som vill slicka skålen….

ChristineL
1/12/15, 9:13 AM
#207

Nu har vi då ett par dagar kortat ner Novas middagslur så hon får sova 1, 5-2 timmar istället för 3 och igår vaknade hon självmant vid 14-tiden strax innan mannen skulle ner och väcka henne :) Detta har också resulterat i att hon sover bättre på natten och jag hoppas hon fortsätter vakna själv, jag tycker inte om att behöva väcka henne :(

[Thiah]
1/12/15, 12:08 PM
#208

#207 borde göra något liknande med Joel men han sover redan ganska lite dagssömn. Under hela dagen är det knappt 3 timmar på 3 tillfällen… Vi har just varit ute och gått i nästan en timme. -10grader men solen skiner(typ) och det blåser inte. Joel sov nästan hela vägen och det mesta var plogat. ;) Jag har även skaffat p-piller igen. Ska ge det ett försök till innan det blir nått annat.

malinroth
1/12/15, 8:12 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#209

Brr idag är det kallt här hos oss! Vi tog en kort promenad med jycken, ca 30min bara då det kändes kallt i ansiktet och Dimma blev lite frusen trots värmetäcke och fleecesockar. - 26 grader var det visst här i stan men det var ändå lindrigt om man jämför med byarna här omkring där det var en bra bit under 30 på många ställen, -39 i fjällnäs bland annat. Tacka vet jag voxipåsen! Svante var så varm och go när han legat nerbäddad i påsen med sina yllekläder och en tunn filt upptill. Och när vi springer ut och in till tvättstugan (som är i grannhuset) har han bara mössa och den tunna filten runt sig och det räcker bra, såå skönt att slippa klä på och av massa kläder när man bara springer mellan husen :)

Annons:
fridaas
1/13/15, 2:17 PM
#210

Vi eller jag rättare sagt har börjat rutinpotta Noel (6mån) efter varje gång han ätit "riktig" mat och det har gett resultat nästan varje gång nu, det är inte ofta som vi byter bajsblöjor längre utan han gör det på toan istället, så himla skönt. Känns som vi kan få honom blöjfri snabbare än hans syster som inte blev det förrän i somras när hon blev 3år. 3 sylvassa små tänder har tittat upp och det har blivit dags att sänka botten i sängen för han börjar ställa sig upp. Dock har vi stora sömnproblem på natten, som det är nu sover han bara en timme i stöten nattetid för att sen vara vaken mellan 15-40min. Jag vet inte vad jag ska göra längre, har testat att ge mer mat dagtid, minska sovmängden på dagen, men ingenting hjälper :/ en sak hade väl varit om han bara hade legat och jollrat men han gallskriker, vare sig han är i sin säng eller i våran.. Sömnlöshetne börjar sätta sina spår, har ingen ork eller lust till någonting, kaffe hjälper inte längre. Kan inte passa på att vila medan han sover heller för Alwa är hemma och behöver bli sysselsatt och så behlver jag plugga så jag blir färdig någongång..

Med Vänliga Hälsningar Frida

Kolla gärna in Finntrolls Hembränneri på facebook och instagram.

Destany
1/13/15, 5:53 PM
#211

Har fått en son med vilja av stål helt plötsligt o inte vill han göra som jag vill.. idag ville han inte ha ett visst par skor på sig så bara o byta.. så dagarna består just nu av skrik o utbrott.

Emelie-E
1/14/15, 11:55 AM
#212

Idag firar vi vår 5:e bröllopsdag men dagen känns inget vidare.. Sonen sov inte bra i natt och när det var dags att gå upp till dagis så var han mest bara sur och gnällig.. Och eftersom mannen låg kvar i sängen till halv 8 tänkte jag att han kanske kunde ta sonen till dagis när han åker till jobbet, men nej, när vi behövde gå kvart i 8 så var han långt ifrån färdig. Men vem var det som susade förbi dagiset 5 i 8?… Jag blir så less på sånt.. Han åker ändå förbi! Hur svårt är det att ta sonen någon gång ibland iaf? Jag både lämnar och hämtar.. Men dessa få dagar då mannen faktiskt inte har åkt tidigt till jobbet kan han väl hjälpa till? Eller är det för jobbigt? =(

[Thiah]
1/16/15, 10:47 AM
#213

#212 åker han ändå förbi dagis är det väl ingen stor grej att bara stoppa in ungen?

Jag är helt otroligt less på hälsovården där jag bor. Först ringer en helfinsk tant upp fast jag bett på svenska. Sen  3 timmar senare ringer en till tant upp(sjuksköterska) , trevlig nog men pratar knappt svenska. Jag förklarar att jag nog fått biverkning av min kortisonkräm  (sannolikt har jag fått perioral dermit) och då säger läkaren som hon pratar med att jag  bara kan sätta mera kräm på och att det kan ta 1-2veckor. Läser man 1177 så ska man absolut inte ha mera kortison i ansiktet och läser man bipacksedeln till min kortison så är perioral dermit en ganska vanlig biverkning.  Så doktorn ger mig dumma råd utan att ens ha pratat med mig. Enligt 1177 så kan det ta flera månader och då med antibiotika innan det går över. Men nejdå, bara sätt mera kortison på….

Och jag får inte visa upp mig för läkaren förrän jag är typ döende eller har hög feber. Sen om jag är döende eller får hög feber ska jag ringa precis efter kl 8 och få en tid samma dag. Det är ju bara det att jag ringde idag 8.15 och dom ringde upp mig kl. 11.30 så hur sjutton ska det gå till?  

Blir att ta visakortet i handen och gå privat nästa vecka. Har en underbar klinik nära där vi bor som man lätt får en tid till senast dagen efter. 

Men positivt är att Joel är på underbart humör och vi hittade 3 leksaker åt honom på loppis.

Emelie-E
1/16/15, 8:17 PM
#214

#213 Man tycker ju inte det men tydligen. Det är inte långt att gå till dagis, men ibland, speciellt när mannen ändå ska åka i samma tid som vi går, så kan han väl ta sonen så jag får slippa någon gång iaf? Speciellt nu när vädret är så pissigt dåligt! 

Så jag har dragit på mig en förkylning nu så klart. Efter att ha gått i spöregn i 4 dagar två gånger om dagen så var väl det väntat..

[WickedAlly]
1/24/15, 2:22 PM
#215

Jag mår illa, har feber och är yr. Som grädde på moset sprang diskmaskinen läck så att hela köket blev översvämmat. 

Nu är Wille utlånad till mormor för resten av eftermiddagen. Här ska han ju inte behöva hänga i alla fall, lär bli roligare där.

Ria74
1/24/15, 3:11 PM
#216

#215 Stackare, krya på dig och på diskmaskinen. Vår diskmaskin sprang läck för ett par år sen på julafton med hela huset fullt av folk. Lagom kul att få en swimmingpool i köket då.

Vi är fortsatt förkylda här.  Molly mår ganska bra igen mer än att hon hostar och snorar. Men nu har jag fått det, hostar, snorar, är hes och har feber.

mvh Maria värd på barn, miljonar, bloggande
medarbetare på husmorstips.ifokus
Min blogg: http://nouw.com/mariastankar

Annons:
fridaas
1/25/15, 12:56 AM
#217

Vi är barnlediga för första gången sen Noel föddes, efter tre nätter utan sömn för att lilleman hållt låda orkade inte jag mer. Sambon fick ta ledigt från jobbet igår. Att inte ha fått sova en hel natt på ett år samt ta hand om allt hemma gjorde att jag bröt ihop totalt. Så alwa är hos sin farmor och farfar sen igår fredag och Noel är hos sin morfar över natten. Natten som var vaknade han 18ggr mellan kl.1-5.

Med Vänliga Hälsningar Frida

Kolla gärna in Finntrolls Hembränneri på facebook och instagram.

Ria74
1/25/15, 4:08 AM
#218

#217 Förstår verkligen att du/ni behöver avlastning någon natt. Minns när Molly hade kolik och mannen var borta på jobb. Efter x antal sömnlösa nätter var jag helt slutkörd och mina föräldrar fick ta henne några timmar på morgonen så jag fick sova. Man blir som en helt ny människa med lite sömn igen.

mvh Maria värd på barn, miljonar, bloggande
medarbetare på husmorstips.ifokus
Min blogg: http://nouw.com/mariastankar

Ria74
1/25/15, 4:10 AM
#219

Är uppe och hostar, nackdelen med att man samsover är att jag väcker lilltjejen med mitt hostande så jag får smyga upp och ut i badrummet för att hosta.

mvh Maria värd på barn, miljonar, bloggande
medarbetare på husmorstips.ifokus
Min blogg: http://nouw.com/mariastankar

Destany
1/25/15, 9:46 PM
#220

Har haft 2 vaknätter nu o masat mig till jobbet ändå i helgen men idag e jag inte pigg. Oscar har fått krupp / astma igen o hostar sig igenom dagarna o nätterna.

ChristineL
1/25/15, 10:01 PM
#221

Igår var vi på 90-årskalas och Nova charmade häcken av hela tjocka släkten ;) Det var Jespers mormor som fyllde år i veckan och dom är en väldigt stor släkt. Han har tre mostrar och tre morbröder med respektive och barn och några av deras respektive :P Plus hennes bror och några vänner ;) Men Nova är enda barnbarnsbarnet hittills. Det blev en lång eftermiddag och hon somnade gott i bilen på hemvägen. Men nu har hon varit förkyld i en vecka, ingen feber som tur är men väldigt rinnig i näsan och hon snarkar :(

[WickedAlly]
1/26/15, 8:44 AM
#222

#216 Usch, verkligen inget tillfälle man vill ha läcka :o 
Vår maskin funkar igen, det är en väldigt tvär böj på vattenröret och där satt det lite äckel. 

Här har det börjat regna nu, efter en veckas nästan konstant snöande.. Kul.

Emelie-E
1/26/15, 8:50 AM
#223

Jag blev kattbiten rätt rejält igår kväll så tillbringade kvällen på akuten.. Fick dropp, de spolade rent, tog blodprover och odling, fick en massa antibiotika och sist men inte minst, jag fick en gipsskena också! Saaataan vad ont det gjorde (gör)! Inget kul alls.. Sonen blev helt förstörd också. Men jag hoppas han förstår att det inte var kattens fel, han hade fastnat och jag skulle hjälpa honom loss :(

Annons:
[WickedAlly]
1/26/15, 11:44 PM
#224

#223 Usch då, hoppas smärtan avtagit lite nu. Har vart som liknande, kan gå så galet fel. Hade vart enklare om man bara kunde säga till katten att vara stilla så att man kunde plocka loss den :P

***
Jag har äntligen fått tummen ur och beställt en ny mobil, Wille krossade min för några månader sedan och sedan dess har jag haft en gammal knapptelefon. Den funkar, går ju att ringa och smsa, så jag borde inte klaga men oj så irriterande det är att inte kunna surfa från mobilen :o 
Så nu tog jag mig i kragen, hoppas den kommer snabbt :)

Ria74
1/27/15, 2:09 PM
#225

Precis varit på bvc som vanligt vägde hon för lite 9720 gram. Men denna läkaren var i alla fall bra, hon sa bara att hon var liten och nätt.

mvh Maria värd på barn, miljonar, bloggande
medarbetare på husmorstips.ifokus
Min blogg: http://nouw.com/mariastankar

fridaas
1/27/15, 2:15 PM
#226

Verkar som det varit bra att ha lämnat bort båda barnen, även om jag inte fick sova så mkt som jag hade velat iaf. Kom hem sent och sen blev det storbråk med sambon mitt i natten om saker som legat och pyrt länge, jaja det har ju löst sig nu och ingen av ungarna var hemma.

Hur som haver så har Noel sovit mycket bättre sen han kom hem, natten till igår vaknade han iofs vid 2tiden och vägrade somna om ett tag, men sambon låg och höll "fast" honom tills han somnade och sen sov han till kl.7 mellan oss. I natt vaknade han vid kl.23 för att tutten hade rymt och sen sov han till halv 6 imorse :) hoppas det håller i sig iaf.

Med Vänliga Hälsningar Frida

Kolla gärna in Finntrolls Hembränneri på facebook och instagram.

PogoPedagog
1/29/15, 8:48 AM
#227

Jaha, då har Miranda, snart 9 mån, uppnått den ålder då inga leksaker duger, suck. Det ska bara vara saker man inte får ha! Fjärrkontroller och annan giftig elektronik ska sugas på, alla papper ska oxå in i munnen osv. Med en tvååring hemma kan jag ju tillägga att det knappast är välstädat utan han drar runt alla möjliga saker dagarna i ända.

Nu börjar jag få slut på bra vuxensaker att utforska. Alla hushållsvågar och köksredskap är redan avklarade.

[Thiah]
1/29/15, 10:40 AM
#228

Joel får bråka i mitt klädskåp nuförtiden. Roar honom ganska länge att riva å dyka i mina stickade tröjor. Å jag har.ändå ingen ordning där så märks ingen skillnad efteråt. ;)

[Thiah]
2/1/15, 9:38 AM
#229

Den första morgonen på länge som jg bett att maken tar Joel och så är maken sjuk…. Idag ville jag verkligen bara vara kattis och inte mamma(ni fattar ;)) men nu är jag mamma åt två istället. Nåja, hade en supermysig spelkväll med maken igår iaf. Alltid nått ;) Å snart ska jag och Joel åka å hämta en sista del till hans bilbarnsstol. Sen ska vi byta upp oss. Hoppas bara den passar i vår bil. :)

ChristineL
2/1/15, 9:40 AM
#230

Skrytvarning!

Nova kissade på toaletten idag för första gången! Köpte en sits åt henne i tisdags men då på kvällen totalvägrade hon och bara spände benen, redan morgonen efter var hon intresserad och ville provsitta, så hon har suttit lite vid nästan varje pott-tillfälle men idag blev det äntligen kiss! Hurra! 20 månader i fredags :)

Annons:
[Thiah]
2/1/15, 9:44 AM
#231

#230 skrev i andra tråden också; duktiga Nova! Vad härligt att det gått så bra.

ChristineL
2/1/15, 9:46 AM
#232

#231 - ;) jag hoppas det fortsätter så också, lite konstigt får det ju vara men hon tyckte det var kul. Kanske mest för att jag stod och jublade :P

ChristineL
2/3/15, 3:45 PM
#233

Idag kom det bajs på toaletten också, hurra, hurra! Hon försökte i söndags men det var lite läskigt så det fick bli pottan istället då.

Ria74
2/3/15, 4:10 PM
#234

#233 Vilken duktig tjej :) Vi har sjukstuga - igen. Hann vara en halv dag på dagis sen var det klippt igen med feber. Förstår nu varför denna månaden kallas vabbruari ;)

mvh Maria värd på barn, miljonar, bloggande
medarbetare på husmorstips.ifokus
Min blogg: http://nouw.com/mariastankar

ChristineL
2/3/15, 4:23 PM
#235

#234 - Nej vad tråkigt! Nova är tillfrisknad från sin förkylning. Den var mild men långvarig så nu väntar vi på tänder igen (varje gång hon har varit förkyld så har det kommit tänder efter nån vecka 😛)

JeFo
2/4/15, 12:50 PM
#236

I oktober har jag varit hemma i 2 år. Mina tjejer har hittills varit sjuka en gång och lite småsnuviga men inte alls som innan. När det var dagmamma och fritids var det sjukdomar varannan vecka! Höll på att bli tokig!

Ringde försäkringskassan och nästan grät en gång och frågade hur mycket man fick vara hemma innan de började reagera. Men typ varannan vecka hela året kunde man vara hemma…. Blev lite lugn av det iaf 😛 Vi var nog uppe i nästan 3mån men bara skit. Förkylda, magsjuka, vattenkoppor, feber och feber och sen höll det på. Mellantjejen hade feber varannan vecka i stort sett. Vi var på utredning men det hittade inget. Fick svaret: Hon kan gå till dagmamman ändå! Men hon har 36.2 i vanliga fall och när hon har 38.7 är hon absolut inte i skick att gå till dagmamman och vara ute 75% av dagen.
 Så sjukdomar är inte alls skoj!

Åh vad duktigt av Nova att gå på toaletten 🙂

PogoPedagog
2/4/15, 4:16 PM
#237

Hmm…jag sitter och tittar på Tradera på kläder till barnen och då står det ofta något i stil med " Använda som dagis-plagg så små fläckar finns" Är det bara mina barn som blir väääääldigt mkt smutsigare hemma än på förskolan? Hemma äts det gröt ett par ggr per dag vilket brukar vara den största boven medans på förkolan äter sonen tydligen väldigt försiktig och kommer nästan alltid hem ren.

Annons:
[Thiah]
2/4/15, 4:26 PM
#238

#237 ja på dagis är jag som personal mer försiktig än vad jag är hemma som mamma. Vissa föräldrar är nämligen så himla kinkiga med kläderna, tyvärr.

Ria74
2/4/15, 4:33 PM
#239

#236 Det här varit samma här, när Molly var hemma var hon aldrig sjuk. Nu sen hon började förskola är hon sjuk jämt. Eftersom hon bara går måndag - onsdag försvinner ju en hel vecka om hon får feber på måndagen.

mvh Maria värd på barn, miljonar, bloggande
medarbetare på husmorstips.ifokus
Min blogg: http://nouw.com/mariastankar

Ria74
2/4/15, 4:35 PM
#240

#237 Jag är förundrad av hur ren Molly är när hon kommer från förskolan. När vi är hemma är hon nästan alltid smutsig innan middag .

mvh Maria värd på barn, miljonar, bloggande
medarbetare på husmorstips.ifokus
Min blogg: http://nouw.com/mariastankar

[Thiah]
2/6/15, 6:07 PM
#241

Joel var lite varm i morse men tänkte inte mer på det då han är väldigt svettig av sig. Sen lekte han jätte duktigt hela förmiddagen utan att sova sin vanliga morgonsömn. När han vaknade från sin 3 timmar långa vila så var han lite varm ännu. Åt och drack och var glad precis som vanligt. Blev ganska fort trött igen, lite gnällig och allmänt lite seg så jag mätte febern. 37.9 vilket är högt för honom då han, som sin far, brukar vara ganska lågtempad. Han fick panadol för att orka lite. Men sen började jag läsa på nätet och blev lite förundrad över att allt under 38 inte räknas som feber. Ingenstans står det att du kanske borde räkna utifrån barnets normala temp? Joel är lite allmänpåverkad men enligt många sidor på nätet har han inte ens feber.

Denna kommentar har tagits bort.
ChristineL
2/6/15, 6:45 PM
#243

#241 - Men lillen då :( Är han allmänpåverkad så är det ju allvarligt oavsett feber eller inte tänker jag. Ett samtal till 1177 kanske? Att få i sig vätska är ju viktigt.

[Thiah]
2/6/15, 6:50 PM
#244

Han fick lite panadol och svalnade ner. Har ätit rejält med ersättning och somnat ganska normalt bara lite mer orolig. Han var lite påverkad men inte så att vi blev oroade. Han var ändå sig själv fast "sjuk sådan". Här i Finland har just influensan satt igång och maken har just varit förkyld så jag är inte förvånad egentligen. Första sjukdomen hittills och då jobbar ändå pappa på dagis. :)

Annons:
Denna kommentar har tagits bort.
[Thiah]
2/6/15, 7:02 PM
#246

Ursäkta dubbel posterna.. Mobilversionen bråkar

[WickedAlly]
2/7/15, 4:58 AM
#247

Men stackars Joel då :/ Måste vara jobbigt att bli dålig när man är så liten att man inte förstår varför man mår konstigt. Det där med feber eller ej orkar jag inte bry mig om, är ungen varm och slö så är det ju liksom feber i mina ögon. Bestämde mig faktiskt till slut att inte köpa någon termometer, kom fram till att Wille själv bäst visar när något är tokigt. Skulle väl bara gå bananas med den ändå misstänker jag, haha..

[Thiah]
2/7/15, 7:46 PM
#248

Idag verkar vi feber fria fast förkylda. Både jag och Joel är lite hängiga men inte så farligt. Installerade bil stolen idag. Kändes nästan för lätt att sätta dit den själv. Joel sitter nu baksätet men han verkade trivas där. Vår stol känns jättehög(besafe izi combi) men det är säkert bara ovana. Joel sitter bra i den och verkar gilla den så vi är nöjda egentligen. Måste vara justera den när mina föräldrar kommer hit för nu ryms bara kortbenade människor o framsätet. (Det är fullt framdraget men skulle inte behöva vara det).

ChristineL
2/9/15, 8:25 AM
#249

Älskade unge då! Hon brukar alltid få vara naken en stund efter frukost och nu har hon självmant sprungit in på toaletten för att få kissa, två gånger! Funderar på att vara vågad och köra blöjfritt på öf idag, dom har en minitoa där så det är ju "bara" att hålla kolla och packa ner extra byxor.

Emelie-E
2/11/15, 5:56 PM
#250

Åh! Vår lillekatt är ute på vift.. Varken ser eller hör honom och han har varit ute i flera timmar nu och han brukar som längst vara ute max två timmar åt gången. Nu är det även mörkt och han har aldrig varit ute i mörker innan :( har letat och ropat utan resultat.. Hoppas han dyker upp ikväll annars blir det en lång sömnlös natt och en väldigt ledsen son :/ Det är ju hans katt :(

[Thiah]
2/12/15, 6:19 PM
#251

Ni som borstar tänderna hur länge gör ni det? Joel tolererar ganska länge ibland men ibland bara ett par drag. Viktigast för mig har varit att "mamma först sen Joel" och att han slå tycka om det så har inte alls tänkt på tiden.

Annons:
fridaas
2/12/15, 6:21 PM
#252

Vi kör bara någon minut kanske på lillemans 7 tänder, några drag på framsidan och några tag på baksidan, sen får han borsta På Alwa som blir fyra snart borstar hon först, sen vi och det blir bara någon minut där med.

Med Vänliga Hälsningar Frida

Kolla gärna in Finntrolls Hembränneri på facebook och instagram.

Ria74
2/12/15, 6:31 PM
#253

Vi borstar över alla tänderna två gånger ungefär. Skulle gissa på att det inte tar mer än 2 minuter totalt.

mvh Maria värd på barn, miljonar, bloggande
medarbetare på husmorstips.ifokus
Min blogg: http://nouw.com/mariastankar

[Thiah]
2/12/15, 6:33 PM
#254

Jag tror vi kanske kommer 30sek en bra dag. Eller alltså jag drar i 30 sek sen äter Joel på tandborsten så länge han får.

ChristineL
2/12/15, 8:26 PM
#255

#251 - Vi är glada om vi över huvud taget får röra tandborsten just nu :( Har varit en längre period det inte alls har funkat! Vi försöker få till det ordentligt några gånger i veckan iaf, men då blir det liksom att en får hålla henne och en får borsta. Känns jättetråkigt. Vi började så bra långt innan hon fick tänder med att hon fick greja själv och det var inga problem när vi borstade, sen fick hon tänder och då blev ju vi noggrannare men det var fortfarande inga problem. Sen nån gång i höstas har hon varit hopplös :(

[WickedAlly]
2/12/15, 8:55 PM
#256

Ibland får jag borsta 10 sekunder och ibland två minuter. Jag tar det jag får liksom :p

PogoPedagog
2/12/15, 9:18 PM
#257

Det är så otroligt svårt att borsta tänderna! Bastian har altid haft världens starkaste läppar som han snöreper åt så det är fullkomligt omöjligt att komma åt framsidan på tänderna! Så vi borstar ganska kort tid,

Miranda blev precis 9 mån och har just fått sin första tand ( glad mjölkproducent gillar att den kom så sent) så den tar av naturliga sk¨äl inte så lång tid att borsta.

PogoPedagog
2/12/15, 9:22 PM
#258

Jag måste bara berätta att vi har vant av Miranda vid att nattamma. Efter några jobbiga nätter sov hon idag på femte natten hela natten själv! Hurra! Som jag har längtat efter att få sova. Det är så himla värt att ta de jobbiga nätterna när man sen får sova. 

För örvigt upptäckte vi här om dagen att Miranda visst kan krypa, hon hade bara inte fått syn på tillärckligt roliga saker hon ville ta innan haha. I vanliga fram hasar hon sig fram lite på rumpan bara men nu fick hon syn på ett blankt halsband och kröp dit i klassisk krypstil.

Hon är så himla fantastisk just nu! Alltid på strålande humör hela dagarna :)

Annons:
[WickedAlly]
2/12/15, 9:26 PM
#259

#258 åh, berätta gärna hur ni gick tillväga. Just nu ammar vi typ 5-15 ggr per natt. Känns som att jag långsamt dör..

fridaas
2/12/15, 9:41 PM
#260

Jag vill gärna också ha tips på hur ni vande av nattamningen

Med Vänliga Hälsningar Frida

Kolla gärna in Finntrolls Hembränneri på facebook och instagram.

PogoPedagog
2/12/15, 9:55 PM
#261

Vi passade på nu när sambon var ledig en vecka. Han fick ta de två första nätterna. Eftersom Miranda inte tar napp och därmed använde mig som napp och matmaskin har det hela tiden varit lättare för honom att få henna att somna. 

Annars gjorde vi väl inget särskilt, matade rejält med gröt och Amning innan sovstunden och när hon vaknade på nätterna gick sambon upp och försökte lugna och vagga. Skrek hon mycket lyfte han upp henne ett tag tills hon lugnat sig  och sen försökte  de igen. Första nätterna tog det ca 1,5-2 h att få henne att somna om vid 2-3 tillfällen per natt. Tredje natten hjälpte jag till och då vaknade hon två gger och somnade om efter en timme och ingen gråt första tillfället och ganska snabbt andra tillfället. Fjärde natten vaknade hon en gång och femte ingen :)

Tar barnet nappflaska kan det vara bra att ge dem lite vatten när de vaknar, de kan ju vara törstiga. Miranda vägrar dock nappflaska och har inte fått kläm på pipmuggen helt än men det gick änå.

Som sagt tycker jag dte är väl värt att ta några jobbiga nätter för att vänja in en ny rutin. Med storebror tog det visserligen 2,5 vecka när vi skulle änja honom att somna själv i sin säng. ( Innan hade vi varit tvungen att hålla fast honom för att han inte skulle kasta sig omkring och hetsa upp sig vilket inte kändes bra) Men jag tror de flesta barn lär sig en ny vana snabbare än så.

malinroth
2/12/15, 10:12 PM
#262

Jag hade planer på att vänja bort både dag- och nattamning och bara amma morgon och kväll i fortsättningen. Det gick sådär. . Jag klarar inte riktigt av att se han så förstörd när jag vet att jag kan ge honom det han vill ha. Det känns som att man tar bort hans trygghet.. När han tredje dagen fortfarande skrek förtvivlat en timme innan han somnade på dagen och sen låg och grät och snyftade i sömnen föratt sedan vakna igen så bestämde jag mig för att ge han när vi är hemma och han ska sova i sängen. När man är ute och han kan sova i vagnen eller bilen går det bra ändå. På natten struntade jag i det helt då ammar jag fortfarande när han vill det, vissa nätter blir det bara ett par tre gånger men andra nätter känns det som att han sitter fast i brösten hela natten och då känner jag att jag vill sluta! Men ja.. jag är lite för mesig, måste känna mig mer beslutsam när jag ska sluta om det ska funka. Jag är inte van att han är så ledsen då han oftast är och alltid varit en väldigt nöjd kille. Han har dock lite temperament och kan bli riktigt arg om han inte riktigt får som han vill ibland (speciellt om han är öite trött eller hungrig) men i de fallen tycker jag inte att de är så svårt att vara konsekvent då jag tycker det är viktigt med gränssättning. Man kan ju inte få göra vad som helst bara för att man blir arg. Men när han inte får amma blir han ju som inte arg utan mer ledsen och det var riktigt jobbigt i hjärtat!

[Thiah]
2/13/15, 6:48 AM
#263

Va "skönt att höra om era tandborst problem också. Då vet jag att vi just nu har det bra. Får hoppas det fortsätter. Jag har så dåliga tänder och har slarvat massor med dom så vill inte ge det vidare.

[WickedAlly]
2/13/15, 9:53 AM
#264

#262 där satte du ord på mina tankar. Jag är jätterädd att han ska kännas att tryggheten försvinner..

PogoPedagog
2/13/15, 1:05 PM
#265

#262 Jag tänker som så att det enda man tar ifrån dem är ju amningen. en varm och tröstande vuxen finns ju där hela tiden. Det är ju inte som att man lämnar dem ensamma gråtande. Men det måste man ju överväga individuellt om man tycker det är okej. För mig är det väl värt att göra mitt barn ledset några nätter jämfört med att fortsätta vara en uttröttad, lättirriterad mamma som inte orkjar vara en sådan mamma jag vill vara på dagarna pga sömnbrist.

Förr eller senare kommer man vara tvungen att göra sitt barn besviket för att man vet att man gör något som är bättre för alla i längden. Är det inte Amning eller sömn så är det något annat.

Annons:
[WickedAlly]
2/13/15, 2:49 PM
#266

Vad svårt det ska va det här.. Det där dåliga samvetet kan gå och ta sig ibland. Vi testar i natt tror jag, får se om jag får med maken på det. I natt somnade lilleman om två gånger utan bröstet, strök honom på ryggen istället. Gav lite hopp.

[WickedAlly]
2/13/15, 2:50 PM
#267

För det är ju egentligen precis som du skriver pogo, hellre några ledsna nätter än en irriterad mamma på dagarna. Det blir ju inte samvetet gladare av heller direkt..

PogoPedagog
2/13/15, 5:07 PM
#268

Jag tror iofs att det är viktigt att ni båda har bestämt er för att ni vill genomföra det här. Vet inte men jag misstänker att om man ger upp efter en timme blir det kanske ännu svårare nästa gång man försöker. Och det är nog nästan ett måste att båda två är med på det för man behöver en extra kram och tid att sova nästa dag.

malinroth
2/13/15, 6:54 PM
#269

#265 Nej det klart att man fortfarande finns där som en trygghet men just nu känns det inte som att min närvaro och kroppskontakt kan mäta sig med bröstet, men det blir ju förstås annorlunda bör man väl slutat. Förr eller senare lär man ju få ta steget, jag tror inte att han är en av de som slutar självmant men man vet ju aldrig. Jag känner dock att det oftast funkar bra och jag känner mig inte så trött och grinig så jag bestämde mig för att det inte var värt det just nu. Men dagtid ammar vi bara när han ska sova middag hemma i sängen. Jag är själv med Svante så jag får bita i det sura äpplet och ta det själv när jag väl bestämt mig för att ta tag i det. Jag tror ju som du att det är bättre att vara konsekvent när man väl bestämt mig, därför bestämde jag mig direkt för att inte ta nätterna än utan vänta med det. Vi får se när vi tar tag i det men jag känner ingen stress än egentligen, men vissa nätter känner jag som sagt att det får vara nog..

Emelie-E
2/14/15, 9:01 AM
#270

Sonen vaknade med 39.8 i feber idag :( Inte kul alls :(

fridaas
2/14/15, 11:16 AM
#271

Skitnatt. Noel har skrikigt större delen av natten, riktiga panikskrik så fort man lagt ner honom, så jag har gått och vaggat honom fram och tillbaka i 3timmar i natt innan sambon tog över mellan 4-7. Då somnade båda två, sen kom alwa vid 7.40 och väckte noel och skrikkalaset var igång igen -.- Förstår inte vad som är fel heller, visst han är förkyld nu, men inget som påverkar honom när han är vaken, han äter och dricker som han ska, han har inte fått något med havre i på 2veckor och det han åt igår har han ätit flera gånger förr. Med Alwa var nätterna aldrig några som helst problem, så vet inte riktigt hur vi ska göra heller. Hon har sovit hela nätter sen hon var 3mån gammal tills hon var 2,5år, då började hon komma in på nätterna, men la sig bara på madrassen så var det frid och fröjd..

Med Vänliga Hälsningar Frida

Kolla gärna in Finntrolls Hembränneri på facebook och instagram.

[Thiah]
2/17/15, 5:11 AM
#272

Jag har ett problem när jag blir förkyld/sjuk. Jag tappar fort matlusten och det gör att jag äter väldigt lite. Och när jag äter lite tappar jag fort vikt och så stressar jag över det och stressen gör att matlusten tar längre tid på sig att komma tillbaka. I den karusellen är jag just nu och jag hoppas att graviditeten har gjort att jag åtminstone går upp det kilo jag tappat. Suck

Annons:
Ria74
2/18/15, 3:46 PM
#273

mvh Maria värd på barn, miljonar, bloggande
medarbetare på husmorstips.ifokus
Min blogg: http://nouw.com/mariastankar

Inlägget är låst för nya kommentarer
Upp till toppen
Annons: