Annons:
Etikett02-barn-0-12-mån
Läst 953 ggr
JeFo
11/3/14, 1:13 PM

Välling el ersättning

Tänkte att någon skulle ha koll på detta… Ska försöka sluta amma dagtid, har december ut på mig innan jag börjar jobba. Holly vill inte äta mat just nu, inte gröt heller och knappt amma. Hon är förkyld så jag hoppas på en vändning snart. Till min fundering. Ska man ge ersättning el välling? Holly är snart 7 mån. Vad är bäst?

Annons:
[Thiah]
11/3/14, 5:14 PM
#1

Ersättning skulle jag säga. Välling och andra spannmålssaker typ gröt ska bara ges max 3 gånger per dygn.

[jnordstrom]
11/3/14, 5:17 PM
#2

Om jag förstått det hela rätt så är välling flytande gröt typ, så dom ska helst inte dricka/äta välling/gröt mer än tre gånger per dygn. Sen varför det är så har jag inte koll på. Ersättningen är de som påminner om bröstmjölk eller motsvarar. Efter 6 månader är det bra om dom bara inte äter ersättning för då behöver dom extra järn i sin kost :)

[Thiah]
11/3/14, 5:18 PM
#3

#2 nan2 har mera järn än ettan just för att barn då behöver mera järn. Men den rekommenderas som en del av en varierad kost.

JeFo
11/3/14, 6:55 PM
#4

Då ska jag köpa hem nan2 och testa. Vad är bäst rent innehållsmässigt? Tänkte om man kör välling morgon och kväll och erbjuder ersättning efter varje mål. El hoppa välling å bara köra ersättning? Någon med koll?

[jnordstrom]
11/3/14, 7:06 PM
#5

Jag tänker att välling mättar bättre än ersättning, så jag hade kört välling morgon och kväll! Dock Så gillar inte min son välling då jag försöker vänja honom vid det på kvällarna, just för att det mättar mer :)

JossanH
11/3/14, 7:32 PM
#6

Jag hade utan tvekan valt ersättning framför välling/gröt. Spannmål får vi i oss så det räcker och blir över ändå.

Sajtvärd på Iller.ifokus

Annons:
JeFo
11/3/14, 7:48 PM
#7

Thiah… Joel som dricker och du ser mängden. Hur mycket dricker han när du bara gett ersättning? Tänkte så Holly bara får 50% ersättning och resten Amning till att börja med.

[Thiah]
11/3/14, 8:18 PM
#8

Jag låter Joel få välling till frukost ibland men annars bara som akut grej ( om han ätit dåligt). Blandar då en förpackning välling med mjölk så det blir 240ml. Normalt häller jag upp mellan 180-240ml. När Joel drack normalt så drack han hela tiden 240ml. Nuförtiden snittar han kanske 150-180 varje måltid. Han dricker mjölk 3 gånger och äter mat 3 gånger.

Upp till toppen
Annons: