Annons:
Etikett20-tips-råd
Läst 1142 ggr
ChristineL
2014-11-03 11:19

Det här med nötter...

Kan man ge en 17-månaders mat med nötter? Det handlar om valnötter som ska mixas ihop med lite annat till en pesto så det blir ju inga stora bitar, men jag tänker på det här med allergi och hur man bäst introducerar det. Vi har inga allergier i släkten men ändå, man blir ju lite osäker, borde jag skippa det? Hon har suttit bredvid oss när vi har ätit thai-mat som ju alltid innehåller nötter utan reaktion.

Annons:
JeFo
2014-11-03 11:30
#1

Från 1 år ska väl barn kunna äta de vi vuxna äter. Har väl mer att göra med att de kan sätta nötter i halsen. Men man ger ju inte hela… Så pesto med nötter i ska fungera.

[WickedAlly]
2014-11-03 11:37
#2

+1 på vad JeFo skrev, tänkte skriva ungefär samma sak. 

Valnötter innehåller ju dessutom omega-3 och annat nyttigt :)

ChristineL
2014-11-03 11:43
#3

Då var det som jag tänkte :)

Och kom sedan på att jag nog haft färdigköpt pesto i köttfärssås nån gång också som hon ätit :P Men nötter tänkte jag ju inte på då :P

JeFo
2014-11-03 12:05
#4

Ska i ärlighetens namn säga att vi undvikit jordnötter länge här hemma. Och nu när äldsta är 8 är hon tokig i just jordnötter 😛 Jordnötsringar, snickers, m&m:s….

ChristineL
2014-11-03 12:12
#5

Ja, det är ju läskigt med just nötallergi tycker jag. Sen så är jag själv inget fan av nötter så det köps sällan hem.

[WickedAlly]
2014-11-03 12:16
#6

Minns att jag läst att både ägg-och mjölkallergi är vanligare än nötallergi hos små barn.

Här vet jag inte hur jag ska göra, jag köper aldrig hem nötter och lär ju inte börja bara för att introducera för Wilmer.

Annons:
Ria74
2014-11-03 12:22
#7

Vi har inte introducerat nötter till Molly än. Jag är rejält allergisk så vi har aldrig något med nötter hemma, men jag antar att hon kommer att få prova på det på förskolan om inte annat.

Måste man introducera nötter? Någon som vet?

mvh Maria värd på barn, miljonar, bloggande
medarbetare på husmorstips.ifokus
Min blogg: http://nouw.com/mariastankar

[WickedAlly]
2014-11-03 12:28
#8

Min tanke är att det viktigaste att introducera är sådant som övriga familjen äter vanligtvis och det gör man ju per automatik.
Tror inte man måste introducera det alls, har aldrig hört det i alla fall.

Är det inte nötförbud på alla förskolor/skolor? Är rätt säker på att det är så här i alla fall.

JeFo
2014-11-03 12:29
#9

Introducera jordnötter precis som all annan mat. Små mängder. Är ju ingen nöt egentligen utan en böna om jag minns rätt ( rätta mig om jag har fel!) Har en kusin vars mamma är från Columbia och där ger man bågar som vi ger majskrokar.

Ria74
2014-11-03 12:30
#10

#8 Mycket möjligt att det är nötförbud, har inte kollat upp det. Jag vet bara att dom frågade om hon var allergisk mot något och det är hon inte men jag berättade  att jag var starkt nötallergisk.

mvh Maria värd på barn, miljonar, bloggande
medarbetare på husmorstips.ifokus
Min blogg: http://nouw.com/mariastankar

Tina-A
2014-11-03 12:33
#11

Jag var lite orolig för allergi och väntade tills hon kunde prata så väl att hon själv kunde säga till om det tex började klia i halsen! Vi har ej nötallergi men många andra allergier i familjen.

.: Dance like there is no tomorrow :.

[Lyssna på någon av mina låtar -
”Jag är en liten bajskorv” på Spotify]

em.nord
2014-11-04 08:10
#12

Nötallergi är ju läskigt just för att det kan få så fasansfulla konsekvenser :( Har du frågat bhv?

Mvh Emma, Låt inte rädslan att förlora hindra dig ifrån att spela!

medarbetare på Jack Russell Terrier ifokus

emmans blogg

ChristineL
2014-11-04 17:12
#13

Har inte frågat bvc nej, men som jag skrev längre upp så kom jag på att jag har haft pesto i annan matlagning och det har gått bra ;)

Annons:
Upp till toppen
Annons: