Annons:
Etikett20-tips-råd
Läst 3727 ggr
[Thiah]
11/3/14, 7:49 AM

barnvänlig tandkräm

Jag vill minnas att jag sett någon skriva här på ifokus (Jossanh?) om att man inte borde ha fluor -(hur det nu stavas) till barn.

Någon som har en bra tandkräm att ha? Vi har börjat borsta joels ena tand med vatten för att vänja honom vid själva borstningen medan vi letar tandkräm.

Så har ni några bra tandkrämer som är barnvänliga?  Eller andra tips och tricks till tandborstning av en liten filur.

Annons:
VildaVittra
11/3/14, 7:58 AM
#1

Grön gåva har ett antal flourfria tandvårdsprodukter. 
http://grongava.se/shop/category/43

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

tlover
11/3/14, 8:03 AM
#2

Lapland ecostore har också flourfri tandkräm (blandannat barntandkräm)

http://www.laplandecostore.se/se/search.php?id=35694

l'm back

JeFo
11/3/14, 9:14 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#3

Mamma jobbar som tandläkare så vi kollade faktiskt detta för någon månad sedan med dom som har hand om barn. Ändras ju alltid. Till oss sa de att från första tanden ska man borsta men tandkräm och att mängden flour man får i sig är liten. Vi kör med denna:

ChristineL
11/3/14, 9:21 AM
#4

Det är ju mindre flour i barntandkrämer. Anledningen till att flour inte är bra är ju att det är ett gift för kroppen, och små barn kan ju inte spotta ur det. Vi använder en aloe vera-tandkräm från Urtekram, helt flourfri till Nova.

[Thiah]
11/3/14, 9:26 AM
#5

Jag måste se vad vi har i affären idag. Vi ska iväg till stormarknaden och leta.

[WickedAlly]
11/3/14, 9:28 AM
#6

Vi fick hem en liten tandkräm från tandläkaren. De borde ju även sälja på plats :)

Wilmer har börjat knipa ihop läpparna nu och ska absolut inte borsta så lite tips hade ju vart fint. Första månaden gick jättebra men nu.. nej.

Annons:
JeFo
11/3/14, 9:43 AM
#7

Här älskar vi att borsta. Dels smakar den bra och så tror jag Holly tycker det är skönt. Här omkring finns det inga bra tandkrämer. Ica har bara som smakar mint och det är ingen hit här. Den vi har kommer från Ö&B

JeFo
11/3/14, 9:45 AM
[WickedAlly]
11/3/14, 10:03 AM
#9

Jag hoppas att det vänder här igen också. Det är som att han förstått att det går att busa med sina föräldrar nu, han kniper igen munnen och flinar när jag kommer med tandborsten, haha.

[Thiah]
11/3/14, 10:30 AM
#10

vi har inte varit hos nån tandläkare, bara pratat lite med rådgivningstanten om det.

JeFo
11/3/14, 11:19 AM
#11

Här går man till tandläkaren först när man är 3år. Sedan får man info från BVC men det är inte mycket. Hade ingen aning om huruvida man skulle borsta med tandkräm el inte då de äldre fått tänder sent men inte Holly. Så mamma kollade och från första gryn skulle det borstas och då med tandkräm med flour. Och precis som med allt annat så är det säkert olika när det kommer till tänderna också. Vi kör iaf på med de dom sa och det fungerar bra. Ha lite tandkräm på fingret och gnugga på om borsten är läskig.

[WickedAlly]
11/3/14, 11:26 AM
#12

Här är det ett år.

Fick hem en tandborste, en liten tandkrämstub och en folder med all info från tandhälsan. Borsta med tandkräm från första grynet här också. Fast det stod inget om flour, antar att de utgår från att man använder deras tandkräm och därför inte behöver veta sånt. Vet inte om deras är flourfri dock, har inte kikat.

JeFo
11/3/14, 11:38 AM
#13

1år!? Oj… Mina har varit första gången när de varit 3 år. Träffat snigeln (sugen) och elefanten (den som sprutar vatten) De har inte ens behövt gapa då om de inte velat men så det är mormors jobb så har det ju varit lugnt. Kollade runt lite nu ang flour för jag blev nojig. Men står på alla län häromkring att man ska ha det.

Annons:
ChristineL
11/3/14, 11:44 AM
#14

Vi var också hos tandläkaren första gången vid 1 år, och nästa besök blir vid 3. jag tror nog att alla rekommenderar flourtandkräm då det är bra för tänder och skyddar mot karies, men det är som sagt giftigt för kroppen.

[WickedAlly]
11/3/14, 11:59 AM
#15

Står förresten här att man ska ha en tandkrämsplupp stor som en ärta i början, men det är ju jättemycket? Behövs väl knappast så mycket tandkräm till två tänder :o

JeFo
11/3/14, 12:02 PM
#16

Lillfingernageln på ditt barn som mall står det här. Vad gjorde man hos tandläkaren vid 1?? Info om hur man borstar el?

ChristineL
11/3/14, 12:11 PM
#17

#16 - Prata lite och hon tittade lite snabb på dom två små grynen Nova hade då. Berättade att vi som föräldrar är ansvariga för hennes tandborstning fram till 13 års ålder, Vi pratade om matvanor och främst socker, det var ett väldigt snabbt besök. Hon frågade om vi borstade tänderna men sa inget om tandkräm, däremot stod det om det i häftet jag fick med mig.

[WickedAlly]
11/3/14, 12:13 PM
#18

#16 Låter mer rimligt :)

Ria74
11/3/14, 12:26 PM
#19

Vi var hos tandläkaren för några månader sen, Molly har fått 12 tänder så där var ju en del att kolla på :)

Vi fick veta att det skulle vara tandkräm med flour, men inte större än barnets lillfingernagel och att inte borsta mer än högst två gånger per dygn.

mvh Maria värd på barn, miljonar, bloggande
medarbetare på husmorstips.ifokus
Min blogg: http://nouw.com/mariastankar

TezzD
11/3/14, 12:50 PM
#20

Min 4 åring var hos tandläkaren vid 1.5 år och ska väl tillbaka nu snart antar jag. Min 2 åring har inte blivit kallad ännu…
Vi kör med Bamse tandkrämen och ungarna älskar att borsta sina tänder. Helst ska dom gå med borsten i munnen halva dagen 🤪 Det får dom om dom vill, men dock endast med tandkräm på morgonen och kvällen. 😉

HjärtaRosalee
SajtVärd: Änglar -ifokus
Medarbetare: barn.ifokus. 

Annons:
ChristineL
11/3/14, 12:56 PM
#21

Ja, tandborstningstips är ju också att låta barnet greja själv med tandborsten. Vi lät Nova göra det redan vid 6 månader tror jag när hon låg på skötbordet, tänder kom dock inte förrän när hon var runt 9 så då började vi hjälpa till också.

[WickedAlly]
11/3/14, 1:45 PM
#22

Ja, det är jättebra tips :)
Köpte en pytteliten borste, sån där med ring som handtag, när Wilmer var runt tre månader. Användes flitigt som tuggleksak. Sen när tänderna började komma så visste han ju att det inte var farligt. Fast just nu krånglar han som sagt :P

fridaas
11/3/14, 1:58 PM
#23

Vid 1år går man till tandläkaren här och sedan en gång om året. Enligt tandläkarna här måste det vara flour i tandkrämen, annars förstörs tänderna på något sätt, lika mkt tandkräm som barnets lillfingernagel. Vi köpte en sån tandborste med ring på till Alwa och hon fick "borsta" först och sen gjorde vi, höll ett finger på hakan för att hon skulle ha munnen öppen, så gör vi fortfarande tre år senare.

Med Vänliga Hälsningar Frida

Kolla gärna in Finntrolls Hembränneri på facebook och instagram.

[Thiah]
11/3/14, 5:12 PM
#24

Hittad en tandkräm som var från 0-2 års ålder. Joel tyckte det var en fin tub och den var inte svindyr. Haha.. Väl hemma märkte jag att den hade fruktsmak("som barnen valt") så den måste bytas ut. Tänker inte börja vänja honom vid det nu när han redan tycker det är okej att ha den där borsten i munnen…

JeFo
11/3/14, 6:28 PM
#25

Våran smakar frukt och är från 0-6 år. Alltid kört med den och sedan bytt. Men tar de mint från början är det ju bara bra.

JossanH
11/3/14, 7:40 PM
#26

Precis som Christine skriver så är flour giftigt för kroppen, men bra för tänderna. Vi skippar flour här. Jag kör urtekrams tandkräm och 2 åringen kör någon som är från grön gåva har jag för mig. Annars är ekologisk kokosolja något som rekommenderas! Bra till allt- och även tänder och munhygien :)

Sajtvärd på Iller.ifokus

PogoPedagog
11/3/14, 8:35 PM
#27

Det viktigaste sa någon till mig ( källa okänd) är  att de inte småäter mellan måltiderna för att skydda tänderna innan man fått kläm på tandborstningen. Det hoppas jag stämmer för vi kämpar varje dag med att komma åt tänderna på Bastian som har superstarka läppar som han snörper åt med runt tänderna!

Det som fungerar just nu är be honom härma en tiger som säger grrrr så han visar framsidan på tänderna eller en ylande varg så han gapar. Då har man ca tre sekunder på sig iaf :/

Min svärmor berättade i helgen att de inte började borsta tänderna förän uppåt skolåldern och att det var vanligt på hennes tid. De åt dessutom bullar och saft till fika varje dag men hade ändå hela tänder så jag får bara hoppas att barnen ärver deras starka tänder.

Annons:
[LUV]
11/3/14, 9:00 PM
Destany
11/4/14, 6:58 AM
#29

Körde med barbapappa först o då var det en kamp o nu har jag bytat till byggare bob o det går bättre

Icna
11/7/14, 10:39 PM
#30

Tandkräm med fluor ska det vara från första tanden 2 ggr/dag för att skydda mor karies, tandkrämen är i princip bara en fluorbärare och fyller ingen annan funktion. Vill man inte ha fluor kan man lika väl skippa tandkrämen helt och håller, vad är menningen med att stoppa en massa gojs i munnen när det inte fyller nån funktion? Ingen tandvårdpersonal värd namnet skulle rekommendera nått annat än fluortandkräm.

Hål får man av bakterier i munnen som äter kolhydrater ffa sackaros och då avger syra som fräter hål i munnen, har man inte bakterierna kan man inte få hål,  de flesta får sina bakterier från sina föräldrar(så har de aldrig haft håll är risken mindre, har föräldrarn haft håll är det stor risk att barnen får bakterierna) en vanlig anledningtill att man får bakterierna är genom att föräldrer suger av skräp från nappen, skeden och liknade itror att det de själva har i munnen är bättre en skitet på marken. Sen har man olika bra saliv som skyddar mot syran, småätande och mycket sötsaker är det största boven för hål. 

Folk födda ffa innan 70-talet har riktigt dåliga tänder generellt sett pga att de åt saft/bullar titt som tätt  och inte borstade tänderna, att påstå nått annat är ren lögn eller okunskap. Dagens barn och ungdomar har generellt sett fantastiskt fina tänder jämnfört med deras föräldrar och mor/farföräldrar. Det är därför västragötaland har råd att låta ungdommar ha gratis tandvård tom 24 års ålder.

Det enda alla människor har gemensamt är att de är unika...

JossanH
11/8/14, 9:56 AM
#31

Som vanligt i tanddiskussioner så ser de som har extra kunskap inom området, inte mycket längre än just till det området. Att slicka av tex nappen har visat sig minska risken markant för tex eksem. Så föräldrar bör inte sluta med det bara för att det kanske inte främjar barnets munhälsa. Så har man alltid gjort och jag tror att det finns en mening med det och kan säkert ge ännu fler positiva effekter. Kokosolja har en bra skyddande effekt för tänderna. Det kan man använda når man borstar tänderna.

Sajtvärd på Iller.ifokus

VildaVittra
11/8/14, 10:42 AM
#32

#30 Ja, det är konstigt att folk i fattiga länder har sina tänder i behåll utan hål trots att de aldrig använt tandkräm eller tandborstar. 

Vad har ni för förklaringsmodell för det? För att det kan ju aldrig vara så att fluor orsakat att munhålans bakterier blivit multiresistenta, så som det hänt inom så många andra delar av hälso- och sjukvården? Eller att det orsakar obalans i munhålan? 

Sedan är ju faktiskt inte fluor det enda antiseptiska ämnet som finns på denna planet.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

[LUV]
11/8/14, 1:41 PM
#33

#33 exakt! jag förstår inte hysterin! jag använde i många år enbart miswakpinnar för att göra rent tänderna, har aldrig någonsin haft problem med mina tänder, inte en minsta lilla grej att fixa hos tandläkaren har jag haft!

Emmmie
11/8/14, 11:56 PM
#34

#32 Har inte alls tagit del av någon forskning ang. detta, men träffar många patienter från u-länder och gemensamt för de flesta är att de har bedrövlig  tandstatus.

Är själv lite ambivalent angående fluor till min ettåring, har inte hittat någon tillförlitlig forskning som bevisar att den lilla mängden fluor skulle skada honom, men det känns ändå inte helt bra. Dock innehåller ju tandlagningar bisofenol A, som ju är hormonstörande, så det är ju inte heller ett önskvärt scenario.  Kör just nu varannan tandborstning med fluortandkräm och varannan med fluorfri.

Annons:
VildaVittra
11/9/14, 2:32 AM
#35

#34 Livet som flykting är ju inte riktigt att jämställa med livet man lever i ett fattigt land. I regel flyr man av två orsaker, det ena är svält, det andra är konflikter. Båda dessa påverkar tandhälsan negativt. Sedan ska man också titta på hur kosthållningen är, den västerländska kosten har ju anammats av många kulturer samt så består WHO:s hjälpsändningar av denna och genom det har de också fått karies. Däri ligger problemet, inte i huruvida man använder fluor. 

Matar man inte sitt barn med massa socker och annat otrevligt, så lär man heller inte behöva använda fluor.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

TezzD
11/9/14, 9:16 AM
#36

#32 För att dom inte har råd till en massa socker och konstiga tillsatser som förstör tänderna lika mycket 🤪

HjärtaRosalee
SajtVärd: Änglar -ifokus
Medarbetare: barn.ifokus. 

Icna
11/9/14, 4:41 PM
#37

Jag gav bara en förklaring till hur bakterierna hamnar i munnen, sen hur JossanH väljer att tolka ren fakta är hennes val, dessutom den studien som hon hänvisar till är ganska ensam i sitt slag och har bara 184 barn som kollades tom 36 månaders ålder, den är intressant men behöver studeras mer innan man kan säga så mycket mer.  Inom tandvård och all annan sjuk/hälsovård måste det man rekommendera vara evidensbaserat eller beprövad erfarenhet, evidensbaserad är ju självklart bäst, beprövad eferenhet är ju ett luddigt begrepp tycker jag personligen, men det innebär att alla nyheter ska evidensbaseras.

Vad gäller kokosolja så har jag aldrig hört talas om dens posetiva effekt inom tandvård, så du får gärna länka till studier med den. Men som sagt du kan lika väl välja att borsta med vatten om du inte vill använda fluortandkräm. Varför gå och köpa en massa fluorfria produkter när man inte behöver, bara för att nått företag ska tjäna pengar på en?

#32 Det var första gången jag hörde nån påstå att fluor används som antiseptiskt medel… Vad får du den informationen från? Fluor har ingen med multiresistens att göra överhuvudtaget. Inom tandvården används fluor som byggsten för att stärka tandytan och återbilda emalj.

Ehh  tänder i behåll i fattiga länder, påståendet är så konstigt och saknar verklighetsförankring att jag inte vet hur man ska bemötaden det, förutom att det kunde inte vara mer fel.  Men visst finns det kulturer som har generellt kariesfria tänder där man inte äter så mycket kolhydrater och inte så frekvent och därmed inte får karies, men tandlossningn är ett desto större problem och många är tandlösa pga av det istället.

Men absolut, sköter man sin kost+tandhygien eller saknar bakterier som kan ge karies behöver man inget fluor, det är ju trots allt en lösning på ett problem.

Sen måste man skilja på olika fluorföreningar, fluor är ju ett grundämne, vissa fluorföreningar är extremt giftiga medans andra inte är det.

Det enda alla människor har gemensamt är att de är unika...

VildaVittra
11/9/14, 5:31 PM
#38

#37 Verklighetsförankring? Du menar att jag inbillade mig att de patienter jag mötte på plats kunde tugga? 😃

Du vet alltså inte vad multiresistans är och hur denna företeelse uppstår.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

VildaVittra
11/9/14, 5:42 PM
#39

#37  Och varsågod, här har du att fluor är antiseptisk: Even though the properties of an ideal oral antiseptic have been identified, its formulation has proven elusive. Recent studies with chlorhexidine, triclosan, an amine and stannousfluoride rinse, and essential oil rinse, and others are discussed. Development of novel antiseptic products continues

http://europepmc.org/abstract/med/8624572

Men jag läser ju också forskningsrapporter.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

Icna
11/9/14, 7:13 PM
#40

#27 det var väl bra att de kunde tugga annars hade kanske dött ;) Jag har en patient som bara har sina framtänder(8st) och 2 kindtänder som äter och tuggar sin mat, så tugga kan man göra bra trots man har tappat/ dragit ut 18 tänder. Eftersom du nämner dina patienter blir jag nyfiken på vilket land de är i och om du koller i deras munnar?

Men jag upprepar; Men visst finns det kulturer som har generellt kariesfria tänder där man inte äter så mycket kolhydrater och inte så frekvent och därmed inte får karies, men tandlossningn är ett desto större problem och många är tandlösa pga av det istället.

Att läsa är inte samma som att förstå, många antiseptikum för munnen innehåller fluor det stämmer, av självklara skäl, men det finns rena fluorsköljning också. Tyvärr kan jag inte läsa mer än abstarktet på din länk men;

Stannus fluorid = tennfluorid. Och tennfluorid är omdebatterat även inom tandvården ffa pga miljöpåverkan och rekommenderas mest vid rotytekaries.  Vad vi menar med fluorsköljning eller fluortandkräm och de flesta rena fluorskölningarna och tandkrämmerna innehåller är natriumfluorid eller monofluoridfosfat, som sagt det är skillnad på olika fluorföreningar…

Sen kan jag också googla :P 

"Ett antiseptiskt medel eller antiseptikum (plur. antiseptika) är en germicid som används på en kroppsyta för att döda eller hämma tillväxten av mikroorganismer såsom bakteriersvamparparasiter, ochvirus. Ordet antiseptik kommer från de grekiska orden anti (mot) ochsepsis (föruttnelse)."

Jag vet var multiresistens är, men kopplar nog ihop det mer med atibiotoka och ffa människors missbrukande av det och oförmåga att följa doseringsanvisningar.

Det enda alla människor har gemensamt är att de är unika...

Upp till toppen
Annons: