Annons:
Etikett12-uppfostran
Läst 4370 ggr
Destany
10/23/14, 2:42 PM

hur få 16 månaders o lyssna?

Ja som rubriken lyder hur får jag honom o lyssna? Jag kan säga nej 100 ggr o han skrattar bara o fortsätter. Höjer jag rösten så lyssnar han inte ändå. Tycker jag läser överallt om folk som kan prata med sina barn o de lyder. Jag kan knappt ha honom i möblerat rum känns det som. Han ska pilla på allt o slänga allt i golvet. Jag kan inte vara ute o gå med honom vid trafikerade vägar för han sticker bara. Handla är en mardröm för han vill inte sitta i vagnen o är han lös så river han affären. Är det jag som uppfostrar fel eller har jag en unge som helt enkelt skiter i mig?

Annons:
Inkanyezi
10/23/14, 2:58 PM
#1

Det är nog du som "uppfostrar" fel.

Du ska helt enkelt ha tillräckligt med tålamod, och det räcker inte med att säga nej, utan du måste också sätta kraft bakom det. Då menar jag inte att skrika högre, utan att helt enkelt hindra honom från att göra det du inte vill att han ska göra.

Och du ska absolut inte höja rösten.

Du har ett alldeles normalt barn, som vill utforska allting, och om du nu skulle råka ha en ovanligt intelligent unge, så kommer en hel del saker att vara mycket jobbigare.

Det är helt enkelt så att ett sexton månaders barn pillar på allt och provar vad som händer när något slängs i golvet.

Höj inte rösten.

Sätt ordentliga gränser, och se till att hålla dem. Om han river i butikshyllan när du säger nej, så ta honom bara därifrån och lägg tillbaka sakerna som revs ner. Håll honom sedan så att han inte får tillfälle att riva mer. Jag tror inte att han kommer att skratta så mycket då.

Och framför allt, höj inte rösten. Viska hellre. Om du vill att han ska lyssna ska du inte höja rösten.

Plocka sedan undan allting som han inte får röra hemma, och se till att han inte når det. Men ge honom också utmaningar och saker att utforska på sitt eget sätt.

Och när du hindrar honom från att göra något som du inte vill att han ska göra, är det viktigt att du inte tar för hårt. Det behöver inte göra ont, utan du får ha tålamod. Tids nog kommer det att gå över, och om du bygger ett grundläggande förtroende, kommer du att ha hjälp av det längre fram, när det blir verkliga problem.

Intehärutandär
10/23/14, 3:51 PM
#2

Håller med ovan, vill bara tillägga att då Du säger Nej, så förklara också varför. 

Sedan är det så här i två-års trotset. Bara håll ut och var bestämd hela vägen.

jmkforlajjf
10/24/14, 4:31 PM
#3

Det är fullt naturligt i ditt barns ålder. Min dotter va likadan! Snarare är FORTFARANDE likadan, nästan ;)

Ria74
10/24/14, 4:51 PM
#4

Känner igen det, Molly vill upptäcka allt hela tiden. Att sitta stilla i en vagn är pest och pina. När hon sitter i en kundvagn får jag se till att inte köra för nära hyllorna annars kommer jag hem med en massa intressanta varor 😉

Hon lyssnar inte heller än när vi är ute. Vill inte hålla i handen utan ska gå själv. Vid trafikerade vägar får hon åka vagn eftersom det helt enkelt inte fungerar att hon går själv.

mvh Maria värd på barn, miljonar, bloggande
medarbetare på husmorstips.ifokus
Min blogg: http://nouw.com/mariastankar

PogoPedagog
10/24/14, 7:22 PM
#5

Precis likadant hade vi det runt den tiden. Avleda och distrahera innan bråk uppstod fungerade för oss. Samt att strunta i vissa saker och bara bråka om det som är viktigt på allvar annars blir bara trotsperioden längre.

Destany
10/24/14, 7:43 PM
#6

Tack för alla råd. Ska ta till mig dem.o försöka utöka tålamodet. ikväll förklarade jag en del för honom o då kändes det som han lyssnade lite. skönt ändå att han inte är ensam om o vara såhär. Vet själv med mig att jag e dålig på o förklara så det måste jag förbättra.

Annons:
Ladydragon
10/24/14, 8:06 PM
#7

Alltså försök o tänk oxå på att det är inte en liten vuxen person du har hemma och det går inte att bemöta barnet i den åldern på samma sätt som med vuxna 

tror att i den åldern så är det rätt lönlöst med förklaringar prata massor m.m utan det får bli lite mera handgripligt…att man avleder barnet och hittar olika strategier 

och angående hemmet tror enda rådet är att börja plocka undan känsliga föremål och att man barnsäkrar vissa saker 
för barn är överallt och dom pillar på allt….

angående handlingen bästa rådet är att försöka handla utan barn om o när det är möjligt eventuellt kan det oxå fungera om barnet får en egen liten kundvagn och får hjälpa till med handlingen att lägga ner varorna m.m 

sen kan du ju oxå rådfråga BVC om dom har några tips det finns massor med böcker oxå m.m 

och ha lite tålamod det blir bättre när barnen blir lite äldre….

[Thiah]
10/24/14, 9:27 PM
#8

Man kan förklara för barnet men inte så detaljerat. Välj lätta korta meningar utan massa annat i. "Äter du stenar kan du få jätteont i magen. Det är inte kul att ha ont, eller hur? " peka på magen samtidigt. Barn är inte dumma men dom kräver lite annorlunda sätt. När ni går till affären kanske ni kan ha bilder med er? Man kan klippa ut t.ex. frukter ur tidningar om man inte kan printa. Så kan ni tillsammans se vad ni ska köpa. Prata om det innan och sen ta med bilder. Han kan hjälpa att sätta saker i vagnen. Kanske nalle vill komma med och handla? Och då måste ju någon vakta nalle så han inte kommer bort?

TezzD
10/25/14, 9:18 AM
#9

Håller med alla ovanstående. 
Viktigt är, korta men innehållsrika meningar, börjar man prata för mkt och för långt så förstår barnet ingenting och glömmer alt du sagt.
Enkelt, "Nej, Då gör det ont i magen" eller "Nej, det är farligt" räcker, med bestämd ton, samtidigt som man flyttar barnet.
Snabba aktioner under pågående "fel beteende" funkar bäst.
Jag hade samma problem med första barnet. Men nu med andra så har jag märkt vilken skillnad det blir när man agerar direkt och "kort". Lycka till, håll ut och kämpa på. Det går över 🙂

HjärtaRosalee
SajtVärd: Änglar -ifokus
Medarbetare: barn.ifokus. 

JossanH
10/25/14, 9:32 AM
#10

Eller så sparar man på alla "nej" och använder det endast när det verkligen behövs. När det är riktigt viktigt att barnet lyssnar. Då det gäller tex trafik, eluttag - farliga saker helt enkelt. De som använder denna metod brukar avleda, och använda andra vägar för att få ett mer önskat beteende och bara använda nej när det verkligen behövs. Det finns en klar poäng i det kan jag känna.

Sajtvärd på Iller.ifokus

[Thiah]
10/25/14, 10:01 AM
#11

#10 sant. Barn har en tendens att sluta höra nej efter ett tag. Då blir allt bara tjatigt. Sen är det bra att undvika ordet inte. Säg "inne går vi" istället för spring inte inne. Det där inte ordet försvinner och barnet hör bara "spring inne".

JossanH
10/25/14, 10:25 AM
#12

#11 absolut! Lätt att glömma!

Sajtvärd på Iller.ifokus

TezzD
10/25/14, 11:00 AM
#13

Japp, så lite nej som möjligt 👍

HjärtaRosalee
SajtVärd: Änglar -ifokus
Medarbetare: barn.ifokus. 

Annons:
Destany
10/25/14, 8:57 PM
#14

Tack igen för alla råd:) känns som han e inne i nån fas. Han vill inte sova längre och får såna raseriutbrott där han riktigt tar i från tårna o slänger saker omkring sig då.

Upp till toppen
Annons: