Annons:
Etikett02-barn-0-12-mån
Läst 3407 ggr
[WickedAlly]
2014-10-14 09:38

Svårt för sexmånaders att varva ner

Har en kille på sex månader här hemma, ett riktigt yrväder. Det är full fart från att vi vaknar tills vi lägger oss, minus ett par sovpauser. Inget tålamod till att sitta stilla och pilla på något en stund, utan det måste hända saker hela tiden. NU, NU, NU liksom. 

Att han är så under sina vakna stunder har jag förlikat mig med, det är bara att hänga på så gott det går. 

MEN, det påverkar våra nattningar något oerhört. Han lyckas aldrig varva ned och nu står jag här tom på idéer. Det känner som verkligen som att jag har provat allt, vi har myst i sängen och i soffan, badat och inte badat, läst en saga och struntat helt i sagan. Vi har sjungit en lugn visa och vi har vart helt tysta. Jag har tänt lampan och jag har haft den släckt. 
Vi har ammat i sängen och vi har provat att amma i soffan istället så att han bara ska sova när jag lagt honom. 

Han kan vara hur trött som helst, försöker tajma in så att han bara är lite lagom trött när han ska sova och inte övertrött för då är det ju verkligen kört. Men varje gång jag lägger honom i sängen, kvittar om det är vår eller hans, så hetsar han upp sig själv. Och då är det ju inte lätt att somna. Ibland tar det tre timmar att natta honom, för det ska rullas, krypas, sjungas, riva mamma i håret och allt sånt där. 

Jag vet inte ens vad jag är ute efter med detta inlägg, känns som att vi testat allt redan. Men någon kanske har lite tips eller idéer :)

Annons:
[Thiah]
2014-10-14 12:13
#1

Vissa barn behöver få bort all sorts stimuli en timme innan det är dags att sova. Han är ju så nyfiken på världen att han inte hinner sova. Kanske ni får ha en period där han helt enkelt får somna i famnen i soffan. Joel somnar bäst mellan oss i soffan och sen bär vi in honom. Jag har tänkt att börja föra in rutiner om någon månad så vi har fasta rutiner när Kristian blir hemma. Men Joel är inte svår på kväll skattningen bara man är lyhörd för när han verkligen är trött (allt mellan 18-20 ibland t.o.m 21). Jag har mer problem med dagsömn. ;)

ChristineL
2014-10-14 12:50
#2

Det är den åldern sömnen brukar krångla lite ;)

[WickedAlly]
2014-10-14 13:08
#3

#1 Jo, jag brukar försöka ha en sådan timme, och ibland två, innan det är dags att sova. Då myser vi i soffan, kramas och så. Men nä, han hetsar upp sig själv ändå. Det ska studsas och grejas. Trots att han är jättetrött, visserligen inget ovanligt för en bebis att bli extra uppe i varv när de är trötta, det vet jag ju. Men det är så tråkigt att jag aldrig lyckas få honom att lugna sig och bara vara. 

På dagarna somnar han relativt fort, tar bara några minuter att söva honom, med undantag då och då såklart. Har testat att göra likadant vid nattningen men nä. Verkar som att det är en helt annan trötthet som kickar in och han blir helt galen. Han vill ju som du säger inte alls sova, han ska ju vara vaken så att han inte missar något. Men hade han somnat i famnen så hade jag kört på det, absolut.

[Thiah]
2014-10-14 16:08
#4

Ska jag be Joel smitta av sig lite nattsömn? För han somnar ganska snällt på kvällen men gnäller på dagarna… :p

PogoPedagog
2014-10-14 16:31
#5

Vi hade en period när vi var tvungen att hålla fast Bastian i sängen en liten stund när vi lagt ned honom. Började han rulla runt och fäktas hetsade han upp sig precis som ditt barn och kunde inte soimna på timmar. Höll vi fast honom kanske en halv minut hann han bli sömnig och somnade sedan nöjt när vi bara satt bredvid honom och sjöng lite. 

Men det kändes fel att hålla fast sitt barn så det är ändå inget jag kan rekommendera:P

[WickedAlly]
2014-10-14 17:07
#6

#4 Gärna, så kan jag be Wilmer smitta av sig lite dagsömn :P

#5 Så många gånger jag tänkt den tanken, du anar inte. Än så länge har det stannat vid bara en tanke men en dag kanske jag ger efter, jag vet inte.

Annons:
[Thiah]
2014-10-14 17:15
#7

#5 sen är det ju skillnad på att hålla i och att HÅLLA i. Jag håller i Joel när han trilskas i famnen. Håller även emot när han tycker att han ska rulla upp på magen när han ska sova. Ser absolut inget fel i det eftersom man mera håller emot än håller i.

[WickedAlly]
2014-10-14 17:19
#8

#7 Det har du ju faktiskt alldeles rätt i

Intehärutandär
2014-10-14 22:00
#9

Med min son drog vi ner rullgardinen, dag som natt. Då blev det kolsvart och inga distraktioner syntes. Och så låg vi och hade en liten sänglampa på och läste saga, lyssnade på kassett-saga och sjöng vaggvisor. Det tog sällan längre än 15 min. 

Barn känner också av förälderns frustration, då man vill att saker och ting ska gå snabbare, lättare, tystare. Och så tar det ännu längre tid. 

Ett alternativ kan ju vara barnvagnen. Gå ut på en promenad eller dra den över tröskeln inne.

[WickedAlly]
2014-10-14 22:32
#10

Nu har vi tänt i badrummet mitt emot sovrummet och sovrumsdörren på glänt. Så vi har den ganska mörkt men inte kolsvart, kanske borde testa det. Fast jag tycker att Wilmer ser så rädd ut om det är jättemörkt, men jag kanske inbillar mig eftersom jag själv inte gillar mörker.

Ja, det är något jag försöker ha i åtanke hela tiden. Att själv kunna slappna av och ta det lugnt, annars lär ju Wilmer aldrig kunna slappna av. Brukar lägga mig bredvid under täcket som om jag också skulle sova, tänker att han kanske blir sömnig om jag verkar vara det. Jag är ganska bra på att natta mig själv må jag dock säga, är både en och tre gånger jag somnat medan jag försökt natta honom.. :P
Jag har egentligen inte så mycket emot att ligga hos honom länge, skulle mest vilja ha bukt på nattningsproblemet för att det verkar vara utmattande för honom. Skulle så gärna vilja hjälpa honom att komma till ro relativt snabbt så att han kan sova gott. 

Nu ikväll somnade han i bilen på väg hem från farfar, bara att lyfta över honom och ge honom bröstet så somnar han om jättefort. Ganska skönt med en sådan kväll då och då. 
Har börjat ha honom i vår säng igen och lite skillnad tycker jag att jag märker på hans sömn. Och nu känner jag mig taskig som lagt honom i spjälsängen senaste veckorna..

Ska testa med radio eller bandspelare, det kan ju hända att det är lite för tyst för hans smak.

PogoPedagog
2014-10-15 09:33
#11

Igår testade jag en ny grej med min lite svårlagda fem-månaders. Amning i kolsvart rum. Det fungerade! Hurra! Annars ammar hon och vill sen titta sig omkring och prata med mig men nu blev hon trött och slockade:) Men då måste det verkligen vara kolsvart. Jag lyssnade på lite poddradio i lurar för att inte somna jag med.

JeFo
2014-10-17 01:40
#12

Holly går inte att lägga samma tid varje kväll. Märks direkt jag lägger ner henne om hon är trött el inte. Blir hon ålig är det bara att ta upp henne en stund till. Just nu sover hon på dagarna som hon vill. Så jag styr inget där men försöker att inte ha henne å sova någon längre stund innan 18. Mörkt rum krävs med lampa bakom rullgardin. Svalt och utvädrat rum är också skönare för henne har jag märkt.

[WickedAlly]
2014-10-17 09:10
#13

Nu har vi testat att ha helt svart i två kvällar, tycker att det har funkat rätt bra. Det har tagit lång tid för honom att somna men han har åtminstone inte rullat runt jättemycket. Igår rullade han litegrand men då testade jag att "hålla fast" honom och hjälpte. 

Wilmer vill alltid sova en stund på morgonen, när vi precis gått ner. Sen är han sisådär nog med att sova något mer på dagarna. Men jag lägger honom en stund vid tolv-ett oftast, han somnar för det mesta rätt lätt trots att han inte visat att han vill sova. Men om han inte sover då så blir han så himla arg resten av dagen och det är inte trevligt för någon av oss.

Annons:
Ria74
2014-10-17 11:13
#14

Molly somnar lättare om det är riktigt mörkt i rummet och om jag ligger bredvid och andas med lugna jämna andetag.

mvh Maria värd på barn, miljonar, bloggande
medarbetare på husmorstips.ifokus
Min blogg: http://nouw.com/mariastankar

[WickedAlly]
2014-10-17 11:52
#15

Så har jag också gjort, fast vi har fram tills för kvällar sedan haft lite ljus på. Risken är stor att man somnar själv dock, haha.. 

Men nu när vi har helt släckt och jag gör så så blir åtminstone läggningen en mysig stund och då gör det ju inget att det tar lite tid :)

[WickedAlly]
2014-10-17 22:13
#16

Tredje kvällen med kolsvart i rummet, han käkade och somnade sedan. Tog väl allt som allt en kvart. Vaknade tjugo minuter efter att han somnat dock men när jag lade honom rätt och sa god natt somnade han igen :)

Intehärutandär
2014-10-17 23:43
#17

Kul att det funkar. Det är ju så att barnen ligger i magen med en massa ljud och mörkt med jämna mellanrum. Då blir det konstigt att ligga i ett ljust/halvljust rum och alldeles tyst helt plötsligt.

Upp till toppen
Annons: