Annons:
Etikettnyheter
Läst 1909 ggr
Wisby9211
2014-09-26 11:04

Födelsedag nära på julafton

Jag har en dotter som fyller ett den 14 December, alltså 10 dagar före julafton och jag undrar mest hur många presenter är lagom vardera dag? Jag skulle kunna skämma bort henne med miljoner paket båda dagarna men samtidigt så känner jag att tre paket båda dagar (alltså sammanlagt 6 paket) borde vara lagom, då hon kommer få från andra i släkten också? Ni som också har barn i december hur gör ni?

Madeleine - Medarbetare för Pudel.ifokus!

Annons:
[TanatosNyx]
2014-09-26 11:25
#1

Det viktiga är att barnet får känna sig uppmärksammat på sin egen dag, inte antal presenter 🙂 (Har både 23e och julaftonsbarn i släkten så frågan har dykt upp ett antal gånger).

soundtrack
2014-09-26 13:06
#2

Jag är född den 16dec. Mina föräldrar har alltid varit väldigt noga med att skilja på födelsedag och jul. Så många presenter som mina syskon fick på sina födelsedagar, så många fick jag och på julen fick vi också lika många. Sen hur många du väljer att ge på födelsedag resp jul kvittar ju. Hur många hade du gett om hon var född på sommaren tex? En sak som var viktig för mig var att det inte juligt omslagspapper på födelsedagspresenten, jag ville känna att det jag fick var köpt till min födelsedag, inte att man hade köpt ett gäng presenter inför födelsedag/jul och sen bara tog nått i högen till just den dagen.

Tina-A
2014-09-26 16:33
#3

Jag är också född 14e december :) ge lika många födelsedagspresenter som om det vore vilken födelsedag som helst! Ca 3 paket är väl lagom som du tänkt :) jag har alltid fått lite fler paket på julafton och något färre på födelsedagen, vet ibte varför men julen har liksom varit ännu mer speciell och det kändes alltid bra för mig :)

.: Dance like there is no tomorrow :.

[Lyssna på någon av mina låtar -
”Jag är en liten bajskorv” på Spotify]

[Thiah]
2014-09-26 17:39
#4

Bra ide i #2 att inte ha julklappspapper. 3 paket låter alldeles lagom. :)

PogoPedagog
2014-09-26 19:04
#5

Ju mindre de är desto mindre uppskattar de ju innehållet i paketen och mer lådan samt omslgspappret:) 

Vår son som är född 9 dec fick nog bara en julklapp o en födelsedagspresent från oss då vi som ni visste att han skulle få lite av släkten med.

ChristineL
2014-09-26 21:53
#6

Nova fick bara en 1-årspresent och hon kommer bara få en julklapp av oss, hon får så mycket av de andra ändå och nu när hon är så liten så antalet presenter spelar ingen roll. Nu är hon ju inte född nära jul men ändå ;)

Annons:
JossanH
2014-09-27 00:07
#7

När vår dotter fyllde 1 år fick hon välja något på leksaksaffären. Det blev en docka för 99:- från oss, det var den hon ville ha. Sen fick hon massa presenter av andra.

Sajtvärd på Iller.ifokus

[jnordstrom]
2014-09-27 22:55
#8

Min son blir ju 1 år den 8 januari så det är ju rätt när jul och nyår och jag tänker mer att födelsedag är födelsedag och då blir det inget jultema utan "födelsedagstema". Antal paket vet jag inte, utan vill nog ge honom något man kan spara :)

PogoPedagog
2014-09-28 10:09
#9

Vi funderar på att bara ha ett väldigt litet födelsedagsfirande nu när Bastian blir två den 9 dec med tårta och en liten present och sedan fira 2,5-årsdagen istället med lek med kusinerna och fler presenter.

Ria74
2014-09-28 10:16
#10

Det viktigaste är nog att det blir ett tydligt födelsedagsfirande.

mvh Maria värd på barn, miljonar, bloggande
medarbetare på husmorstips.ifokus
Min blogg: http://nouw.com/mariastankar

Intehärutandär
2014-09-28 11:27
#11

Antal presenter är oviktigt. Det som är viktigt är att just ha kalas då det är så nära jul. Som någon skrev ovan; presentpapper, inte julpapper t ex. 

Min son är född runt 1 advent. Vi har alltid haft vanligt kalas, fast också kickstartat julen. Tagit fram julsakerna innan hans kalas och bakar saffransbullar med vaniljfyllning istället för vanliga t ex. Det har han älskat och följer honom ännu i tonåren. 

Själv fyller jag på tjugonda Knut och har sällan haft kalas då, för det varit för tätt in på jul och 1 vecka innan ny löning. Men jag var oftast nöjd ändå med bara julgransplundring på just min födelsedag och kalas en vecka senare.

Tusen
2014-09-28 12:23
#12

Tror precis som flera andra här i tråden. Antalet presenter/julklappar är oväsentligt.
Däremot är det viktigt att skilja dagarna åt.
Inget julklappspapper på födelsedagspresenterna.
Riktigt födelsedagskalas. (Den dagen barnet är tillräckligt gammal för kalas)
Se till att födelsedagsbarnet är i centrum på "sin" dag.

Sen spelar det egentligen ingen roll när på året barnet fyller. Inte ens om det fyller på julafton. Då får man ha halva dagen födelsedag och andra halvan julafton.

Wisby9211
2014-10-01 16:26
#13

Okej, tack för alla inlägg och tips.

Blir framför allt att vi kommer vänta med att plocka fram julpynt till efter hennes födelsedagskalas och sen inga presenter i julklappspapper. vi kommer bara köpa sammanlagt 6 paket då det låter lagom ;)

TACK :)

Madeleine - Medarbetare för Pudel.ifokus!

Annons:
Upp till toppen
Annons: