Annons:
Etikett10-amning
Läst 1665 ggr
NatasjaHemby
2014-09-18 14:31

Donering av bröstmjölk.

Hej!

Jag studerar projektledning och har just varit med och startat upp ett projekt vars mål är att sprida information om bröstmjölksdonationer, vilket i sin tur förhoppningsvis ska leda till att fler väljer att bli donatorer. Bakgrunden är att det är akut brist på donerad bröstmjölk i hela landet och att många trots detta inte ens vet om att man kan donera bröstmjölk. 

Vi håller just nu på att genomföra en förstudie, för att bland annat ta reda på var informationen brister och vad vi skulle kunna göra för att öka informationsspridningen och värva fler donatorer. Det skulle hjälpa oss mycket om ni som är föräldrar skulle vilja svara på nedanstående fråga. Kommentera också gärna i tråden om ni har något ni vill tillägga.

Mer om bröstmjöksdonationer finns att läsa på bland annat:
http://www.brostmjolkforlivet.se/
http://www.europeanmilkbanking.com/
http://www.skane.se/webbplatser/csk/centralsjukhuset-kristianstad/verksamheter/barnkliniken/neonatalavdelning/brostmjolk-att-salja/
http://www.akademiska.se/sv/Verksamheter/Barnsjukhuset/Donera-brostmjolk/

Fråga: Har du fått någon form av information om donering av bröstmjölk i samband med din/-a graviditet/-er?

SE*Simbelmynes

Annons:
CelsiusT
2014-09-18 14:56
#1

På vår föräldrautbildning/förlossningsförberedande eller vad det hette som vi gick på via MVC i slutet på graviditeten så nämnde BM att man kan donera mjölk och att det uppskattas om man vill försöka.

När vi sedan var på BB så såg vi en artikel på anslagstavlan om att det var akut brist. Så jag traskade dit och anmälde mig. Fick med mig pump och flaskor hem. Men oj så jobbigt och obehagligt det var att hålla på och pumpa. Det var nog lite för mycket för mig där i början på föräldraskapet och innan kroppen var läkt. Kanske om det blir en till att jag kan orka med det då.