Annons:
Etikett10-amning
Läst 1665 ggr
NatasjaHemby
2014-09-18 14:31

Donering av bröstmjölk.

Hej!

Jag studerar projektledning och har just varit med och startat upp ett projekt vars mål är att sprida information om bröstmjölksdonationer, vilket i sin tur förhoppningsvis ska leda till att fler väljer att bli donatorer. Bakgrunden är att det är akut brist på donerad bröstmjölk i hela landet och att många trots detta inte ens vet om att man kan donera bröstmjölk. 

Vi håller just nu på att genomföra en förstudie, för att bland annat ta reda på var informationen brister och vad vi skulle kunna göra för att öka informationsspridningen och värva fler donatorer. Det skulle hjälpa oss mycket om ni som är föräldrar skulle vilja svara på nedanstående fråga. Kommentera också gärna i tråden om ni har något ni vill tillägga.

Mer om bröstmjöksdonationer finns att läsa på bland annat:
http://www.brostmjolkforlivet.se/
http://www.europeanmilkbanking.com/
http://www.skane.se/webbplatser/csk/centralsjukhuset-kristianstad/verksamheter/barnkliniken/neonatalavdelning/brostmjolk-att-salja/
http://www.akademiska.se/sv/Verksamheter/Barnsjukhuset/Donera-brostmjolk/

Fråga: Har du fått någon form av information om donering av bröstmjölk i samband med din/-a graviditet/-er?

SE*Simbelmynes

Annons:
CelsiusT
2014-09-18 14:56
#1

På vår föräldrautbildning/förlossningsförberedande eller vad det hette som vi gick på via MVC i slutet på graviditeten så nämnde BM att man kan donera mjölk och att det uppskattas om man vill försöka.

När vi sedan var på BB så såg vi en artikel på anslagstavlan om att det var akut brist. Så jag traskade dit och anmälde mig. Fick med mig pump och flaskor hem. Men oj så jobbigt och obehagligt det var att hålla på och pumpa. Det var nog lite för mycket för mig där i början på föräldraskapet och innan kroppen var läkt. Kanske om det blir en till att jag kan orka med det då.

Tycker det är bra att det sprids information om det men jag tycker informationen kunde vara mycket bättre! Det kunde gott ha funnits en informationsfolder där på BB-rummet så man kunde få läsa på om det i lugn och ro när man låg där, och dessutom fånga intresset hos dom som missat det. Lite mer reklam för bröstmjölksdonation hade inte varit fel ;P

Medarbetare på westernridning.ifokus

[Thiah]
2014-09-18 15:02
#2

Nej fick ingen info alls (bor i finland) men det beror nog på att jag i ett tidigt skede sa nej till all Amning överhuvudtaget. Men vad jag förstått på andra så behövs det mera info.

mallan-nog
2014-09-18 15:10
#3

Jag svarade nej nu, men jag fick reda på det "efter förlossningen" men ca en månad efter förlossningen. Min son föddes 6 veckor för tidigt och jag fick börja pumpa för att få ut mjölk att ge honom genom sonden (eftersom han inte orkade suga ordentligt den första tiden). Två dagar efter förlossningern rann mjölken till ordentligt! Jag kunde LÄTT pumpa ut den mängd mjölk han skulle ha och många gånger 2-3 gånger så mycket som behövdes. Jag påpekade flera gånger för sköterskorna (på neoantalavdelningen) att jag hade massor med mjölk, mycket mer än min son behövde, trots detta var de enda kommentarerna jag fick; vad bra, då behöver du ingen ersättning åt honom längre. Det slutade med att jag hällde ut mängder med urpumpad mjölk i vasken. När vi väl hade kommit hem från neo åt min sin mycket mer & bröstens mängd hade börjat anpassa sig. Det som blev över frös jag in för att kunna använda själv senare. Hade jag fått veta på BB/neo att man kunde donera bröstmjölk hade jag lätt gjort det så länge jag hade mer mjölk än de behövdes.

fridaas
2014-09-18 22:03
#4

Med första barnet fick vi en massa information om donation, tänkte donerat men fick aldrig tummen ur sen, mest för att vi hade 6mil till sjukhuset enkel resa och när dottern var två veckor gammal började vi veckopendla 14mil enkel resa. Med sonen nämnde de det bara förbigående men efter förlossningen kände jag mig allt annat redo för det, var en massa annat som behövdes göras och mjölkmängden ställde in sig efter honom snabbare än med dottern så blev inte så mkt över.

Med Vänliga Hälsningar Frida

Kolla gärna in Finntrolls Hembränneri på facebook och instagram.

Ria74
2014-09-18 22:10
#5

Jag svarade nej, men kan ha fel. Det är möjligt att jag fick någon broschyr om det.

mvh Maria värd på barn, miljonar, bloggande
medarbetare på husmorstips.ifokus
Min blogg: http://nouw.com/mariastankar

Nelley
2014-09-18 22:45
#6

Jag vet om det, men har inte varit gravid. Min syster berättade för mej när hon var men jag tvekar om att hon fick info om det. Jag tror att hon sökte runt själv. Men vad vet jag. :)

Annons:
ChristineL
2014-09-19 08:19
#7

Fick information på föräldragruppen under graviditeten.

Intehärutandär
2014-09-19 09:29
#8

Nej, då jag fick mitt första barn och bodde på neonatal 1 vecka, så fick jag enbart info att pumpa till mitt barn. Läste om det alldeles för sent någon annanstans. Detta var 15 år sedan.

soundtrack
2014-09-19 10:01
#9

Jag kände till det innan jag blev gravid, men fick även info på en förlossningsföreläsning. Jag hade gärna donerat men tror att jag inte får det pga att jag är latent bärare av TBC. Sen har jag inte mjölk i överflöd heller så jag upplever att jag har haft fullt sjå att få min egna dotter mätt. Om inte TBCn är nått hinder så hoppas jag på att kunna donera efter nästa graviditet istället :)

NatasjaHemby
2014-09-22 14:36
#10

Tack så mycket för alla svar, de hjälper oss mycket i förarbetet. Mycket bra och givande för oss också att ni beskriver varför en del av er inte vill/kan/orkar donera trots att ni är informerade om möjligheten. En del av vårt arbete kommer nämligen gå ut just på att ta reda på hur vi kan underlätta doneringen för de som gärna vill donera men inte får ihop det rent praktiskt. 

Vi tar tacksamt emot alla svar vi kan få och återkommer med uppdateringar när vi kommit lite längre i arbetet 🙂

SE*Simbelmynes

punkmusic
2014-09-26 12:12
#11

Svarade att jag ville läsa tråden, då jag inte har barn. Mycket intressant och välbehövande projekt

PogoPedagog
2014-09-26 19:15
#12

Jag fick ingen information om det varken från MVC eller BB men visste från tidningar och nätet att man kan donera. Jag hade fått höra att dte var så rigorösa regler kring hanteringen av mjölken att det verkade väldigt jobbigt att donera. Men mest beror mitt val att inet donera på att vi bor på landet och inte har varken tid eller råd att köra till BB bara för att lämna mjölk tyvärr.

CelsiusT
2014-09-27 23:09
#13

Här kan man lämna mjölken på vårdcentralen. Det är ju mkt smidigare än att åka till bb. Men jag tyckte det kändes strikt med tvätt och allt sånt också med skötsel runt om.

Medarbetare på westernridning.ifokus

Annons:
PogoPedagog
2014-09-28 10:10
#14

#12 Det är möjligt att man kan här med men fick som sagt var ingen info :(

Upp till toppen
Annons: