Annons:
Etikett17-juridik-försäkringar
Läst 2377 ggr
Ceccan
2014-09-18 11:28

Extrem svår & Jobbig Vårdnadstvist

Hej !

Denna tvist startade under 2013 & blev totalt katastrof för mig och övriga i familjen och framför allt för det barn det handlar om. Min son som i dag är 13 år vill inte på några grunder alls ha något med sin pappa att göra inkl syskon på pappans sida sedan tidigare förhållande. Jag & min son och hans syskon på min sida har blivit utsatta för en hel del under en lång tid. Och rättegångarna har dundrat på . När vi kom till rättegång 5 fick jag vårdnaden & sonen skulle då ha rätt till umgänge som skulle vara övervakat , men dessa få tider och en pappa som gick mot sonens vilja och då pappan helt enkelt saboterade umgänget på grund av hans beteende . Hur som helst för ett par veckor sedan fick jag veta att pappan har varit in och varit hotfull /aggressiv mot min advokat och dessutom talade om för henne att han skulle söka upp mig. Och bara för en vecka sedan fick jag redan på att hovrätten begär tingsrätten pröva fallet igen ( alltså rättegång 6 ) saken är det att jag & mina barn lever med skyddat och det är i mot pappan .. Och jag har en stor känsla att detta inte är över . Och jag funderar på om man kan byta advokat ? eftersom denne inte polis anmälde händelsen !

Annons:
Fialialej
2014-09-18 11:40
#1

Jag har inga tips men håller tummarna för att allt löser sig på ett bra sätt!

"På natten är alla katter svarta"

[Torpedtass]
2014-09-18 18:34
#2

Kort och gott, ja du har rätt att byta advokat om inte han eller hon har utsetts av en av de högre domstolsinstanserna tex officio.

Ceccan
2014-09-19 09:06
#3

# 2 

Har haft henne i flera år , vist xxx har varit bra men feg och nu tycker jag väl att det har gått för långt och myndigheterna daltar med pappan.  Som tidigare är straffad

annia1
2014-09-20 00:55
#4

Ceccan jag har ingen erfarenhet av vårdnadstivster, men några tankar. Titta på advokatens arbete har det varit bra eller inte det är ju det enda som betyder nåt. Och du vann i senaste rättegången så den bör ju ha gjort sitt jobb. Att myndigheter daltar med pappan kan ju inte advokaten lastas för.

Och byta advokat behöver inte alls betyda att den nya gör ett bättre jobb. Den måste dessutom sätta sig in i hela historiken. Den advokat du har nu vet ju redan allt. 

En sak du säger att din son vill inte ha med pappan att göra. Har din son fått säga sitt i domstolen att han inte vill. Jag vet inte gränsen, men nånstans runt 12 års åldern i alla fall så brukar myndigheter lyssna på vad barnen vill. Så om han inte fått säga sitt prata med advokaten om ni ska prata med din som om han vill säga sitt.

Om du vill veta mer juridiskt så finns sajten brott här på iFokus. Inte så där jätteaktiv, men du kan ju prova där om du har juridiska frågor.

.

Ceccan
2014-09-20 10:19
#5

# 4 

Jag kan inte förneka att advokaten har gjort ett bra jobb , men då denne talar om för mig att jag själv är mer utbildad än vad hon är som är utbildad .Mm jag har alltså gjort all arbete och lämnat över det till henne och jag har fört min sons talan medans hon har företräde mig ! Det har aldrig varit en lag om att barn vid 12 års ålder har rätt att bestämma vart dom vill bo. Utan man ansåg sig att barn i 12 års ålder är så pass mogna att kunna bestämma och ha en egen åsikt och kunna få tala om vad dom själva vill . För några år sedan ändra man detta och ansåg att barn som är 8-9 år kan vara lika mogna som en 12 år . Min son har ut tryckt sig om att vilja ha en egen advokat flera gånger eftersom jag har råkat ut för en hel del under rättsprocessen och att pappan inte tror på vad sonen har talat om både för mig och social tjänst  m,m / Jag har tagit upp frågan om att domaren kunde tala med sonen i enrum men tydligen så passar det sig inte.  Det är advokatens ansvar att polis anmäla när pappan besöker hennes kontor oanmält och är hotfull dessutom talar om för henne att han skall söka upp mig. Ännu mer angeläget är det ju när man har skyddat id ifrån pappan. Här har jag både social tjänsten och polisen stöd att det är advokatens ansvar att polis anmäla händelsen . Och det är därför jag fundera på om man kanske kunde byta advokat . Men så känner jag så här att min advokat är så pass involverad i detta och att det är så pass extrem fall att en ny advokat skulle förmodligen klia sig mer än en gång i huvudet.  ( Så det är lika bra att ha henne kvar )

annia1
2014-09-20 13:21
#6

Ceccan i din situation så tror jag att du kan mer än din advokat. Och det tror jag skulle gälla även om du skaffade en ny advokat. För tyvärr är det så att när man hamnar i ovanliga sitsar eller vad jag ska kalla det så blir man tvungen att lära sig väldigt mycket.

Om hon borde anmält så har hon ju gjort fel. Har du fått nåt riktigt svar från henne varför hon inte anmälde.

När det gäller din son, jag vet inte vart du ska vända dig, men försök så han får en egen advokat då han vill det.  Dessutom nu vill jag inte göra dig nedstämd eller skrämma upp dig på nåt vis. Men jag tror det kanske är enda sättet att få en slutgiltig dom som pappan kan acceptera. För med tanke på pappan så tror jag risken är rätt stor att du kommer få hålla på med vårdnadstvisten tills din son är 18. Så om det går så se till att han får en egen advokat.

.

Annons:
Ceccan
2014-09-22 10:08
#7

annia1

Det svar jag fick var , jag anmäler nästa gång … Ringer man upp mig och ställer frågan om jag har kvar mitt alarm och direkt nummer till polisen och jag skall vara förberedd på att pappan kommer ! Ang egen advokat så är svaret det går inte , att sonen sen talar om att han väljer fosterfamilj framför pappan om han ej får bo kvar hos mig det säger ganska mycket. Jag kan säga att den enda gången pappan skulle sluta förfölja m,m är om jag lyfter på telefonen och säger kom hämta sonen. Som polisen sa att det finns inget straff för psykopater tyvärr  . Så du skrämmer mig inte är medveten om att detta aldrig tar slut . Det är sällan man får interimistiskt vårdnad innan en huvudförhandling som jag fick  och att man beslutade umgängesrätt övervakad vilket pappan saboterade själv. Efter det slängde han in överklagan efter själv ha släppt vårdnaden på huvudförhandlingen och begärt att vi skall ha delad vårdnad . Nu är det inte hovrätten som tar upp det igen utan den tingsrätt som beslutade att vårdnaden skulle gå till mig   då dom inte gick över sonens önskan om vart han ville bo..   p,s skönt att få skriva av sig lite

annia1
2014-09-22 11:40
#8

Ceccan förstå mig rätt nu, jag försvarar inte advokaten. Skulle hon anmält så gjorde hon fel. Men beroende på vad pappan sa så kanske hon bedömde att det inte skulle ses som hot av polis/domstol för nackdelen är att ord blir väl att stå mot ord om hon inte spelade in. Och hon kanske även bedömde det så att det kunde bli till nackdel för dig i en framtida rättegång att det bara skulle ses som nåt du försökte med.

När det gäller advokat till sonen. Varför går det inte. Är det så att det inte brukar gå till så eller varför. Om du har hemförsäkring så kontakta dom för det brukar ingå rättshjälp där. Det får du  ju betala själv då så det kan bli dyrt. Jag vet inte vad det kostar idag, men förut var det så 10% minst 10 000 som man betalade själv så om advokatkostnaden går på 100 000 så får du betala 10 000, över det så är det 10%, men dom har ju gjort om det i hemförsäkringen så kostnaden kan vara mindre idag. Och det finns väl ett tak i den. Men om det inte finns nå lagliga hinder för en egen advokat till sonen så kanske det är en väg.

.

Upp till toppen
Annons: