Annons:
Etikett01-allmänt-om-barn
Läst 785 ggr
jmkforlajjf
9/14/14, 9:28 PM

Leggings vs skrik

Kanske en helt onödig fråga men jag känner att jag måste fråga, hur länge på året kan barnen ha leggings på sig? Blir de för kallt nu på hösten/vintern? Då menar jag väl främst inomhus på dagis, och sen att man tar med tjockare byxor som kan tas på om det blir för kallt, såklart.

Sen har jag en annan fråga angående min dotter på 2 år, hennes vilja har verkligen ökat något drastiskt, och hon verkligen GALLSKRIKER när hon inte får som hon vill, och det kan ta över en timme innan hon faktiskt ger sig. Vad ska man göra? Låta henne skrika? Det är samma sak när det är hennes pappa som ska natta henne, och gallskriker efter mig, och ibland orkar jag bara inte. Ska jag köra på nattningarna under en period och hoppas de ger med sig, eller ska hon helt enkelt få lära sig acceptera att hennes pappa också gör det emellanåt?

Annons:
Ria74
9/14/14, 9:57 PM
#1

Jag har jobbat på förskola och det gick fint att barnen hade leggings eller strumpbyxor på sig inomhus. Det viktiga är att det finns överdragsbyxor att ta på sig när man ska ut och ombyte att ta på sig om det skulle hända en olycka.

Angående nattningen, kan ni inte försöka natta tillsammans till hon känner att det är okej att pappa gör det själv.

mvh Maria värd på barn, miljonar, bloggande
medarbetare på husmorstips.ifokus
Min blogg: http://nouw.com/mariastankar

JossanH
9/14/14, 10:00 PM
#2

När vår 2åring har sina största perioder med vilja och "kan själv" så försöker vi underlätta för hela familjen i det som går. Det hon kan göra själv får hon göra själv. Vill hon att pappa byter blöja och nattar så byter pappa blöja och nattar och jag för ta ett steg åt sidan. Istället för att vara principfast och bestämma allt så försöker vi anpassa oss mycket efter barnet. Är hon ledsen och upprörd brukar jag diskutera med henne efteråt då hon är lugn och kan ta in vad jag säger. Det är bra att bekräfta barnets känslor så att barnet lär sig att det är okej att både bli arg och ledsen även om man inte får som man vill. Man kan säga "jag förstår att du blir ledsen/arg när…" tex. Ang kläder så brukar jag utgå från mig själv. Fryser jag, fryser säkert mitt barn osv.

Sajtvärd på Iller.ifokus

jmkforlajjf
9/14/14, 11:19 PM
#3

#1 åh va bra, tack för svaret! :)

#2 Vi försöker så gott de går med de också. Jag brukar också förklara när hon lugnat ner sig, och jag påpekar hela tiden att det är okej att känna sig på olika sätt men försöker förtydliga typ att man inte behöver skrika för den sakens skull. Men jag tror och hoppas de kommer ge med sig sen, jag och hennes pappa var nog också ganska hetsiga när vi va små haha! :) men ibland är det så jobbigt, och man vet inte vad man ska ta sig till när de händer flera gånger om dagen, men frsöker tänka att de bara är en period! Tack för svaret!!

[Thiah]
9/15/14, 7:56 AM
#4

Leggings/strumpbyxor anser jag vara perfekt som inomhuskläder.  mjukt och lätt för barnen att röra sig i

JeFo
9/15/14, 8:12 AM
#5

Mina tjejer har och har alltid haft leggings. Jeans blir stelt tycker dom. De är 8 och 5 nu. Aldrig hört dom säga att de fryser. Givetvis finns det överdrag med på vintern. Så här går det ett par leggings i veckan per tjej 😛

Upp till toppen
Annons: