Annons:
Etikett01-allmänt-om-barn
Läst 2175 ggr
Velinga1984
2014-09-10 07:40

Vänja bort nappen

Mitt första barn hade aldrig napp, tumme, snuttefilt eller något överhuvudtaget som var viktigt när han skulle sova.  

Min 9 månaders vill gärna ha allt, men det får han sällan ;) Nappen är dock enorm viktig för alla läggningar, och får han inte sin napp så suger han på tröjkanter, dragkedjor osv. Alltså ett enorm stort behov. Men helst vill jag vänja bort den innan förskolan som börjar i januari. Hemma har han bara napp när han ska sova, vilket fungerar på förskolan. Men jag vill inte att den ska bli på dagtid oavsett hur ledsen han blir. När han är ledsen här hemma så får han sitta i någons knä = vi tröstar honom. Har sett många exempel på när personal på förskolan ger barn napp hela tiden, och det vill jag inte!

hur har ni gjort, och vid vilken ålder?

Annons:
[Murvel]
2014-09-10 07:55
#1

Av ren nyfikenhet: varför vill du inte att han ska "nappas" så mycket?

[Thiah]
2014-09-10 08:12
#2

Du kan säga åt förskolepersonalen att nappen bara är till vilan och det ska dom lyssna på. Sen när han blivit trygg där kan ni gemensamt ta bort nappen.

Vill du ändå ta bort nappen så är det tyvärr bara att göra det. Med lite äldre barn kan man diskutera mera eller ge bort nappen till t.ex. nått litet djur (en förälder på mitt dagis sa åt sin son att råttorna ätit sönder alla hans nappar. Han sa det på ett lite roligt sätt så barnet tyckte det var en rolig historia och sen följde vi med i samma veva på dagis.) men med en sån liten filur är det nog bara att ta bort den.  Men har han ett stort sugbehov är risken stor att det är tummen eller tröjan eller gosedjuret som han suger på istället och det är svårare att sluta med som äldre.

Velinga1984
2014-09-10 08:20
#3

För att nappen i många fall tar bort den trygghet som föräldrar och andra vuxna ska stå för.  Ett större barn har sällan sugbehovet kvar utan det har bara blivit en trygghet med napp.

Velinga1984
2014-09-10 08:24
#4

#2 Ja, just nu får han ha nappen kvar då han annars suger på alllt annat. Vi valde att introducera napp då den underlättar att vänja av med sen.

Jag hoppas att personalen lyssnar men har även stött på förskolepersonal som vet bäst. Tex mitt äldsta barn hade ofta en napp i munnen de gånger jag hämtade efter vilan. Fick höra att det var hans napp (!) , att han behövde napp för att sova , att alla barn har napp etc.

[Thiah]
2014-09-10 08:28
#5

Trist när du mött på sådan personal.  Sen är det skillnad på att ha napp för att somna och att ha den utanför sängen. Jag har en del barn som stiger upp ur sängen och lämnar nappen där, det är liksom vår deal med barnet. (och självklart föräldrarna). Och bara för att alla andra har napp är inget argument. 

Joel verkar redan (5månader snart) klara sig utan napp emellanåt. Han vill ibland inte ha den när han ska somna och jag, som den trögahjärna man ibland är, stoppar in den ändå. Stackarn får ibland spotta ut den 2 gånger innan hans mamma fattar att han inte vill ha den…

Velinga1984
2014-09-10 08:55
#6

#5 Haha känner igen det där. Min äldsta bara spottade ut nappen så till slut fick han vara utan ;)

Annons:
Ria74
2014-09-10 09:52
#7

Förskolan ska respektera föräldrarnas vilja att inte ha napp mer än t.ex vid sovstunder.

Annars är det precis som #2 säger så är det bara att plocka bort nappen. Risken finns ju att han kommer att börja suga på tummen istället vilket är värre att få bort sen.

Molly är snart 15 månader och har napp när hon ska sova. Jag tycker själv att det är bra att hon har någon trygghet när inte jag kan vara med som det kommer att bli när hon börjar förskola nu i oktober.

mvh Maria värd på barn, miljonar, bloggande
medarbetare på husmorstips.ifokus
Min blogg: http://nouw.com/mariastankar

ChristineL
2014-09-10 10:00
#8

Tänk på att barn har sugbehov upp till ca ett års ålder, och då din son verkar ha väldigt stort behov så tycker jag att du ska ge honom det. jag menar, det är ju bättre att han har napp än att han suger på era kläder ;)

JossanH
2014-09-10 14:38
#9

Jag tänker att det istället skulle vara bra om mitt barn hade napp eller annan sak som trygghet när det i början ska lämnas bort till okända människor. Att ha en trygghet att ta till på förskola skulle jag se som en fördel istället. Själv hade jag gosedjur långt upp i åldern som följde mig överallt! Och jag minns den tryggheten i att ha det, men jag minns inte att det skulle vara någon slags ersättning för tex mina föräldrar eller andra nära vuxna i min omgivning.

Sajtvärd på Iller.ifokus

JossanH
2014-09-10 14:41
#10

Glömde skriva; om du ändå vill att han inte har napp mer än till vila så känns det som att många har det just precis så på förskolan.

Sajtvärd på Iller.ifokus

Destany
2014-09-13 10:36
#11

Han är bara 9 mån. Som du skriver så har han stort sugbehov o då behöver han ju nappen för att stilla det. Jag resonerade som dig ett tag men insåg att min sons behov får gå före vad jag vill. Oscar har haft napp mycket i omgångar bla för att bvc sa att det stillar värken isamband med tänder. Nu använder han den när han ska sova o när han är ledsen. Jag tar ju upp honom ändå när han är ledsen fast jag ger honom nappen. Personalen på fs tar oxå upp honom o det är ytterst sällan han använder nappen där.

Tina-A
2014-09-13 23:50
#12

Jag tycker nog också att man kan ha kvar nappen lite längre. Ännu är det ju ingen fara för tänderna och det kan vara skönt med en trygghet hemifrån när man är borta, speciellt när man ska sova, och det är klart personalen ska lyssna på dina önskemål. Gnäll så mycket du behöver om dom är lite knäppa, eller ring till chefen och säg att personalen inte alls tar hänsyn till dina önskemål kring ditt eget barn!

I annat fall är mitt förslag att låta honom suga på nu medan sugbehovet är stort. När december och julafton sedan kommer, ge nappen till tomten i utbyte mot julklapparna. När barnet sedan blir ledsen på kvällen påminner man om alla fina saker barnet fått istället och att man ju gett nappen till tomten men fått massa härliga grejer istället.

.: Dance like there is no tomorrow :.

[Lyssna på någon av mina låtar -
”Jag är en liten bajskorv” på Spotify]

Upp till toppen
Annons: