Annons:
Etikett07-adoption
Läst 2592 ggr
Anonym
Anonym
2014-09-07 12:58

Adoptera bort ett barn

Min kompis är gravid och har nästan under hela hennes graviditeten haft problem med pappan, dom har varit i ett förhållande men hon har mått jättedåligt då han betett sig som ett svin rent ut sagt. 
Hennes liv från början är väldigt ostabilt, hon har inte något jobb, ingen bostad, ingen kontakt med föräldrar då hon flyttade hemifrån väldigt tidigt. Hon är själv psykiskt ostabil, har lätt för att gå in i djupa depressioner och svårt att ta sig ur. 
Nu har hennes pojkvän(pappan) varit otrogen och hon har gett upp allting, hon är i 7e månaden och har ingenstans att ta vägen. 
Hur ska man gå tillväga om man vill lämna barnet för adoption? För det finns ingen chans i världen att hon kommer kunna tand hand om barnet. Pappan vill inte ha nåt med varken henne eller barnet o göra, han är fortfarande ett barn själv och sjukt omogen. Dom båda är 22 år gamla. 
Behöver så många tips som möjligt för jag vill kunna hjälpa henne igenom detta. 
Det ska helst inte vara en sluten adoption för hon vill kunna följa barnets uppväxt, men hon kan helt enkelt inte ta hand om den själv.

Annons:
Cindy S
2014-09-07 13:06
#1

Jag kan ingenting om detta, men kan inte fosterhem vara ett alternativ?

Jessica Jones (2015-)

- Sajtvärd för superhjaltefimer.ifokus.se - Medarbetare för halloween.ifokus.se -

grimling
2014-09-07 13:09
#2

Hon får vända sig till socialen.

Maria
2014-09-07 13:14
#3

Det låter som om hon måste ha någon form av kontakt med psykiatrin på grund av hennes tillstånd. Kan inte hennes läkare vägleda henne?

Annars är det ju det sociala man får kontakta som #2 skriver.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Anonym
Anonym
2014-09-07 13:20
#4

#3 Hon har ingen kontakt med psykiatrin och hon vägrar få sån hjälp… hon är ganska envis och bestämd när de gäller sånt… 
Jag ska be henne kolla med socialen då, och fosterhem är nog kanske bättre då ja. 
Tack!

Cindy S
2014-09-07 13:25
#5

Säg åt henne att inte ge upp ifall det inte fungerar med första handläggaren, utan pröva en annan. Hon kanske har tur och träffar en som stöttar henne och i slutändan kanske hon övertygas att få terapi och behålla sitt barn.

Jessica Jones (2015-)

- Sajtvärd för superhjaltefimer.ifokus.se - Medarbetare för halloween.ifokus.se -

Anonym
Anonym
2014-09-07 13:32
#6

Det har funnits många med i bilden som stöttat henne men det har aldrig hjälpt, vi har försökt pusha henne flera gånger att söka hjälp osv men hon tar aldrig åt sig, därför känner jag + många andra att detta skulle va det bästa alternativet för henne..

Annons:
grimling
2014-09-07 15:08
#7

Förut har det gällt henne själv men nu är det ett barn på väg och då måste hon tänka på barnets bästa. Nu får hon inte vara egoist för barnet har inte bett om att få komma till världen.

Har inte mödravårdscentralen sett att inte allt står rätt till? De måste ju erbjuda hjälp och om hon inte tar hjälp så kontaktar de socialen.

Anonym
Anonym
2014-09-07 15:22
#8

#7 Det är precis det vi sagt till henne också, men varje gång man drar upp det ämnet så försöker hon prata bort det. Vi var på henne redan första gången hon fick reda på att hon va gravid att hon borde göra abort för det va inte rätt att ta in ett barn i bilden just då, sen har det gått bra vissa gånger o man tror att det kommer lösa sig men sen brakar det ihop igen. 
Jag tror inte hon har berättat för mödravårdscentralen att det är nåt fel, hon vill sällan erkänna det utan låtsas om som inget. Men denna gången har det gått för långt och jag tror hon börjar inse läget själv, MEN, hon vill fortfarande inte erkänna att det kanske är för det bästa att lämna bort barnet till ev. fosterhem. Jag har försökt prata om det med henne idag men hon säger att hon inte är i tillstånd att ta ett sånt beslut just o jag förstår väl henne men samtidigt tror jag inte hon någonsin kommer va det. 
Vad ska jag göra? Jag vill så gärna hjälpa henne men jag vet inte hur? Jag har alltid oroat mig för hur det kommer gå när barnet kommer för hon har ingenstans hon kan fly till om det inte funkar med pappan…

Cindy S
2014-09-07 15:35
#9

Du får nog vara beredd att kontakta socialen när barnet kommer(om det inte löst sig då). Berätta allting så att socialen har något att gå på. Du kan ju kontakta dem anonymt via mejl och fråga vad som händer om du anmäler(och se vilka vibbar de ger dig, om de är villiga att medarbeta eller om de är oförstående). Kanske de kollar då och då att barnet inte måste tas ifrån henne.

Jessica Jones (2015-)

- Sajtvärd för superhjaltefimer.ifokus.se - Medarbetare för halloween.ifokus.se -

VildaVittra
2014-09-07 17:22
#10

#4 Bättre för vem? Inte för barnet i alla fall. Skär det sig mellan henne och fosterföräldrarna har hon rätt att kräva att barnet omplaceras omgående. Vad ger det barnet för stabilitet? Fosterhem är enligt mig något man ska använda om man avser att återförenas med sitt barn, inte som permanent lösning. 

Ursäkta mitt franka svar, men jag tycker hon ska tänka igenom det noga.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

Ria74
2014-09-07 18:59
#11

Har hon ingen möjlighet att ta hand om barnet och inte kommer att ha möjlighet inom en snar framtid tycker jag att en adoption är det vettigaste för barnets skull och för dom framtida föräldrarna.

Att barnet ska vara i fosterhem och knyta an till människor som sen kanske försvinner ur barnets liv tycker inte jag är så bra.

Om hon söker hjälp kanske det finns någon form av stödboende där både hon och barnet kan bo med hjälp och stöd istället. Om hon nu vill ha barnet och vara mamma vill säga.

mvh Maria värd på barn, miljonar, bloggande
medarbetare på husmorstips.ifokus
Min blogg: http://nouw.com/mariastankar

Upp till toppen
Annons: