Annons:
Etikett12-uppfostran
Läst 2928 ggr
[Nyfiken22]
9/6/14, 10:38 AM

Hur tänker föräldrar?

Hej! Jag och min sambo har en valp, liten fluffig söt varelse som därmed inte ser skräckinjagande ut. Många föräldrar låter sina barn rusa fram för att hälsa på valpen, ofta skrikandes och ibland med pinnar eller annat skit i händerna som dem slänger runt på. Vår valp är social men ska lära sig att inte hälsa på alla dessutom blir hon skrämd av detta beteende. Dem frågar INTE oss om lov innan.

Hur kan föräldrar tycka att detta är okej?! Säger man då till dem att ta sina barn och lära dem djurvett och att man inte springer fram till främmande djur sådär blir den sura. Skulle hunden bli rädd och nafsa till, aldrig hänt men om, ja då skulle klart hunden vara livsfarlig och behöva avlivas när den känner sig trängd pga slappa föräldrar och ouppfostrade ungar.

Annons:
ChristineL
9/6/14, 10:44 AM
#1

Jag tycker absolut inte att det är okej! Vi har katt så vår dotter (15 månader) är van vid dom men vi låter henne inte greja med dom oövervakat utifall att. Hon älskar andra djur också, det märks när vi är ute på promenad och vi möter hundar, men aldrig att jag skulle låta henne springa fram till någon främmande hund! Eller annat djur heller för den delen. Vi lär vår dotter att visa respekt mot andra varelser, och det gäller åt båda håll, skulle en lös hund komma springande mot oss så skulle jag bli fly förbannad.

[Nyfiken22]
9/6/14, 10:46 AM
#2

#1 Precis! Otroligt respektlöst. Hade en hund kommit rusandes mot deras barn och skällt hade dem säkert blivit helt galna men det är ok för deras unge att göra samma sak liksom. Suck!

Emo
9/6/14, 10:52 AM
#3

Första gången vår förra rottweiler var i staden skulle vi gå i en lång kulvert under järnvägen. Där såg vi två kvinnor med en sittvagn. Två små barn sprang omkring. När de såg vår vovve kom de rusande och kastade sig över henne. Vi hade inte en chans att stoppa dem och kärringarna (förlåt kvinnorna) strosade lugnt vidare.

 Värd på  Pyssel och medarbetare på Pärlpyssel.
Mina figurer: http://parlkonst.se/
Emo, ägare till Emos Shop sen 1973

[Nyfiken22]
9/6/14, 10:56 AM
#4

#3 Så respektlöst, borde anmälas för barnmisshandel!  Påminner mig om när jag åkte färja och en man kommer in med en stor schäfer. En kvinna sitter och pillar med mobilen och hennes unge på ca 2 år rusar fram och skriker voff, voff. Mannen ställer sig mellan hunden och barnet och tar tag i barnet och säger till kvinnan och ta hand om sin unge. Hon blir skitsur! Flyttar sig och 1 min senare händer samma sak.

Eller när jag red på en smal grusväg och 2 ego barnvagnsmaffian kvinnor går i bredd och flyttar sig inte så jag kommer knappt förbi, då tittar dem surt på mig. Hade min häst slängt sig på barnvagnarna hade det varit dem själva som orsakat olyckan.

fridaas
9/6/14, 3:01 PM
#5

Känner igen problemet, massa som gör likadant med vår hund, kommer skrikandes att titta en pongohund (dalmatiner), hon har dessutom en taskig bakgrund så hon är rädd för främmande människor och saker. Och alla blir lika arga/sura när man säger nej. Våra barn har fått/får lära sig från början att okända djur hälsar man inte på utan att ha frågat ägaren först och säger ägaren ja, hälsar man lugnt och försiktigt

Med Vänliga Hälsningar Frida

Kolla gärna in Finntrolls Hembränneri på facebook och instagram.

Intehärutandär
9/6/14, 3:11 PM
#6

Här har vi utländska barn som står utanför staketet, ja snarare hänger på - och hetsar vår hund. Jag har varnat dem så många ggr, men de bryr sig inte. Då vi kommer utanför med vår 5-kilos "klump" är dem inte stöddiga. Dock har det hänt att de kastar sten!

Annons:
PogoPedagog
9/6/14, 9:20 PM
#7

Jag tycker såklart inte det är okej och att barn ska lära sig att man alltid frågar innan om man få¨r klappa hundar. Men som trööööött småbarnsförälder misstänker jag att det helt enkelt är trötthet över att ständigt jaga småttingar som gör att föräldrar missar att hindra sina barn från att hälsa på djur på fel sätt.

[Nyfiken22]
9/6/14, 11:20 PM
#8

#5 Kan tänka mig att det är ännu värre med en "kändisras"! Stackars din hund. Jag fick också en väldigt sträng uppfostran kring djur-tackar mina föräldrar för det! #6 Utländska är värst häromkring också, kasta sten är inte ok! Jag hade fasiken kastat tillbaka. #7 Att skylla på trötthet är slött, jag är trött valpförälder oched kronisk fysisk sjukdom är jag tröttare än majoriteten. Det är våra stackars djur som blir utsatta pga föräldrars slöhet. Orkaran inteed ungarna kanske man inte ska skaffa eller låta ungarna vara på lekland och skona djuren.

[Nyfiken22]
9/6/14, 11:25 PM
#9

#7 Dessa föräldrar jag menar hejar nästan på barnen och står och ropar efter dem Åhh, titta så söt! Hoppas du tycker jag också är söt när jag kommer rusande och gallskriker mot din unge.

JossanH
9/7/14, 8:38 AM
#10

Man respekterar djur och andra människors privata sfär. Nej, jag låter inte mitt barn hälsa hur som helst på främmande djur, precis som jag inte vill att andra gör det med våra djur heller!

Sajtvärd på Iller.ifokus

Ria74
9/7/14, 10:28 AM
#11

Jag tycker verkligen inte det är okej att man låter sitt barn springa fram till djur eller människor hur som helst.

Det är mitt ansvar som förälder att se till att mitt barn inte stör andra och framförallt att dom inte stör andras djur.

Jag har själv haft en hund som inte var förtjust i barn och hade blivit väldigt irriterad och arg om någon hade låtit sitt barn springa bort till henne för att klappa.

Kan man inte kontrollera sina barn och lära dom att inte gå fram till främmande djur så får man hålla sig hemma tycker jag. Andra ska inte behöva lida för att jag inte orkar hålla koll på mitt barn.

mvh Maria värd på barn, miljonar, bloggande
medarbetare på husmorstips.ifokus
Min blogg: http://nouw.com/mariastankar

Emo
9/7/14, 11:53 AM
#12

Det går att koppla vilda ungar i sele. Bra sätt att skydda ungen och samtidigt visa hänsyn till andra.

 Värd på  Pyssel och medarbetare på Pärlpyssel.
Mina figurer: http://parlkonst.se/
Emo, ägare till Emos Shop sen 1973

Cindy S
9/7/14, 1:32 PM
#13

Jag har läst på något forum att man kan sätta på någon slags sele som visar att man tränar hunden, och att vissa respekterar det? Det är ju synd att folk beter sig illa(vissa ägare menar att vuxna är värre än barn, för barn har lärt sig fråga), speciellt ifall ens hund inte öppet visar rädsla.

Jessica Jones (2015-)

- Sajtvärd för superhjaltefimer.ifokus.se - Medarbetare för halloween.ifokus.se -

Annons:
[Nyfiken22]
9/7/14, 4:08 PM
#14

#11 Tack för sådana som dig!😃 #12 Jag föreslog det till en, inte populärt. ;-) #13 Ingen aning om det finns såna selar. Isåfall något föräldrarna ska betala. Ger inte hur mycket som helst för selar m.m. åt växande valp. ;-)

Emo
9/7/14, 4:22 PM
#15

#14 Konstigt att föräldrar inte är mer rädda om sina barn.
#13 Man kan själv sy en sådan till sin hund. Det gjorde jag till min förra rottweiler. Kostar inget. Kolla i SBK:s böcker. Tyvärr fungerar det inte mot vilda barn eller otrevliga vuxna, som tränger sig på. Bara träningsintresserade hundägare känner till det och respekterar.

 Värd på  Pyssel och medarbetare på Pärlpyssel.
Mina figurer: http://parlkonst.se/
Emo, ägare till Emos Shop sen 1973

[Nyfiken22]
9/7/14, 6:44 PM
#16

#15 Precis, grymt ansvarslöst. Tack för tipset, dock med min "händighet" hade det sett ut som en gardin. ;-) Respekterar dem ändå inte det är det lönlöst.

immobilized
10/4/14, 7:12 PM
#17

http://gulahund.se/svenska/
Funkar väl tyvärr inte för folk som inte förstår eller bryr sig. Men ändå! Länkar i alla fall.

Vet hur det känns. Har Huskys. Väldigt många barn och även vuxna ska störta fram och klappa hundarna, barnen vill så klart ''Klappa vargarna!''. Tikarna har ett blått och ett brunt öga, så ibland tar folk tag i deras ansikten och ska liksom visa alla runt om också. Tycker inte man tar tag i andra människors hundar. Väldigt irriterande..

Sajtvärd: Barnens ifokus   Medarbetare: Spetsar & urhundar & Tonåringar ifokus

Facebook: Iron Wolf - working sleddogs
Gilla oss där och dela gärna!

.

[Nyfiken22]
10/9/14, 11:42 AM
#18

#17 Lär knappast funka för självupptagna föräldrar. ;) Tyvärr!

Tipsa föräldrarna att hitta riktiga vilda vargar och skicka fram ungarna till dem.

JeFo
10/17/14, 1:58 AM
#19

Vi har också lärt våra barn direkt att man inte går fram till främmande djur. De har alltid respekterat det. Ofta gillar ju barn djur och är nyfikna. Men man måste alltid fråga ägaren först och det bör alla lära sig. Visst tror inte många ställer en hund som bits knyten utanför Ica men om det sker så vill jag inte ha mina barn där 😁 Precis som med mycket annat gäller det att lära sig rätt sak från start.

Upp till toppen
Annons: