Annons:
Etikett01-allmänt-om-barn
Läst 748 ggr
[jnordstrom]
2014-09-05 08:53

gå på tå

Hej! Min son på snart 8 månader har börjat gå när vi håller han i händerna och det är det roligaste han vet och det ända han vill göra! Han fin balans och han kommer med all säkerhet gå tidigt själv. Men hannar på tå hela tiden. Han kan stå med fötterna ner men när han går så gör han det på tå. Är de vanligt eller något att hålla koll på?

Annons:
Saffran0Spice
2014-09-05 09:01
#1

Jag gick själv på tå länge, nästan tills jag var två - det växer bort och han kommer gå mindre och mindre på tårna =)

ChristineL
2014-09-05 09:47
#2

Det är vanligt att barn gör så till en början, enligt bvc är det lättare att gå på hela foten om dom använder skor så det kanske kan vara nåt, även inomhus?

Ria74
2014-09-05 09:53
#3

Molly gick på tå så länge vi höll henne i händerna, när hon började gå på egen hand så slutade hon med det.

mvh Maria värd på barn, miljonar, bloggande
medarbetare på husmorstips.ifokus
Min blogg: http://nouw.com/mariastankar

Intehärutandär
2014-09-05 10:24
#4

Det är vanligt. Ha lite extra koll om det håller i sig flera år dock. Då kan hälsenan växa fel. Jag gick på tå till skolstart pga rädsla ("leka indian"), då fick jag lära om för att slippa allvarliga problem.

[Thiah]
2014-09-05 14:48
#5

Han är precis som han ska :) jag tror att det är först vid 3 år som vi tar upp det vid föräldramöte innan dess är det okej :)

mnilep
2014-09-05 17:22
#6

Ger tipset att köpa ett par stabila skor, har det till min tös som också har börjat vilja gå! :)  har ett par från kavat, supernöjd & hon blir mycket stabilare i dem! :)  dock så går hon rätt mycket på hela fötterna, men borde ju vara lättare att få dem att använda hela fötterna med ett par skor? :)

Annons:
[Thiah]
2014-09-05 19:13
#7

Att sluta gå på tå är till stor del en utvecklings sak. Bra och stabila skor, i rätt storlek, hjälper vristen att hållas stabil och gör det lättare att gå. Och när man har bra skor är det roligare att gå vilket ger övning vilket gör att du går bättre. Jag har sett många barn som går på tå inne men på hela foten ute.

Upp till toppen
Annons: