Annons:
Etikett18-utrustning-säkerhet
Läst 1627 ggr
[Murvel]
2014-08-27 09:57

Utrymme och utrusning för bebis?

Hej!

Jag och min pojkvän har börjat diskutera möjligheten att försöka få barn om något år och då har vi även kommit in på frågan om boende. Just nu bor vi i en tvåa  på 69 kvadrat med både diskmaskin och tvättmaskin i hemmet (praktiskt!). 69 kvadrat är absolut inte lite, men när jag ser mig omkring här så har vi knappt någon plats över? Vi har katter också och deras leksaker/katträd/kattlåda tar upp lite plats, men främst är det vår förvaring och soffagrupp/säng/datorbord som brer ut sig. I grunden  handlar det om huruvida vi ska leta ny lägenhet innan bebis eller ej.

Därför undrar jag nu:

Vad för bebis-relaterad utrustning behöver få plats i hemmet under barnets första år? Vad köpte ni för grejer till bebis och vad för "ytor" krävdes?

Annons:
ChristineL
2014-08-27 10:36
#1

Egentligen behöver man ju inte säng och skötbord kan jag börja med att säga. Barnet kan sova mellan er (om ni nu vill det), och byta blöja kan man ju göra var som helst. En vagn bör få plats i hemmet, på en del ställen finns barnvagnsförråd eller cykelförråd man kan använda, dock inget jag skulle göra, det är alldeles för mycket pengar om man skulle bli av med den. En fri yta på golvet för lekmatta eller babygym är bra och likaså en babysitter, senare delen av första året kanske en gåstol eller gåvagn. En back till barnets leksaker och utrymme för kläderna. Vid 6 månader kan barnet behöva en egen stol vid matbordet, men allt går ju att lösa ändå :)

Jag har katter själv och dom tar ju helt klart plats ;)

Ria74
2014-08-27 10:38
#2

Vi hade också ganska trångt redan från början, men på något vis så fick vi in all utrustning som behövdes 🙂

Barnvagn är bra att ha om man vill ut och gå med bebis längre sträckor och den kan funka som säng till bebis den första tiden också om man inte har plats till spjälsäng. Annars kan man samsova som vi gjort.

Skötbord är praktiskt, men har man inte plats så går det att byta på bebis i sängen eller på golvet.

Sen är det ju mest mindre saker man behöver, kläder, leksaker, blöjor och det kan man oftast peta in i redan befintliga garderober.

En hög stol vid matbordet är bra när bebis är så stor att hen kan sitta. Det är riktigt skönt att äta med två armar igen 😃

En babysiter tyckte jag var bra när hon var så liten att hon inte kunde sitta i hög stol, men för stor att ligga i barnvagnen när man åt.

mvh Maria värd på barn, miljonar, bloggande
medarbetare på husmorstips.ifokus
Min blogg: http://nouw.com/mariastankar

[Thiah]
2014-08-27 10:52
#3

När vi hade hiss från porten till dörren så hade vi vagnen inne men nu har vi den i förrådet. Är inte ett dugg orolig för den. I början sov joel i vagnens liggdel som vi satte på golvet bredvid sängen. Nuförtiden sover han halva nätterna i egen säng och resten med oss..haha Skötdyna hade vi på tvättmaskinen men den används egentligen bara när han bajsat. Annars byter jag blöja i sängen eller soffan. Vi har en babysitter +ett babygym. Babygymmet är uppställt på mattan i vardagsrummet. Uppskattas av både joel och katterna. :) Annars använder vi kuddar och filtar och annat som vi redan har hemma. Hans leksaker tar inte stor plats. Det mest otympliga är egentligen babysittern. Allt annat går att plocka bort och fram lätt. Det enda vi köpt nytt är matstolen,resten är begagnat. :)

CelsiusT
2014-08-27 12:45
#4

Jag tycker nog att skötbord är viktigare än både vagn och babysitter osv egentligen. Väldigt skönt att ha någon ordentlig stans att stå och byta, iaf i början när man har ont och sådär. Dock behöver det ju inte vara någon stor möbel som tar plats.

Det vi har köpt som "tar plats" är; babyskydd till bilen (viktigaste investeringen för oss då vi bor på landet och åker bil mycket), skötbord inbyggd i byrå (så klädförvaring och skötbord i ett), barnvagn (ännu bara använd inomhus för att han ska kunna ligga med när vi äter i köket, ute bär jag i sjal, egentligen kunde han legat på en filt på golvet när vi äter men eftersom jag ändå har vagnen inne så…), spjälsäng (men den känns väldigt onödig känner jag nu för han sover i sängen hos oss, men kanske att behovet kan komma längre fram).

Annars är det ju sånt där som kläder, filtar, babynest, längre fram lär det väl bli lite leksaker (har fått lite sånt redan nu). Det enda vi köpt nytt är babyskyddet till bilen och lite av kläderna, resten har vi köpt begagnat.

Tänk på att barnet egentligen bara behöver bröstet och en ren blöja, kanske något att svepas in i mot kyla. Resten är bekvämlighetsaker/roliga saker som vi skapar ett behov för. Man bestämmer själv vad och hur mkt man vill köpa.

Medarbetare på westernridning.ifokus

[Thiah]
2014-08-27 13:04
#5

Jag satte skötdynan på bordet om jag behöver annars dög tvättmaskinen som bas. Vi hade inte plats för ett skötbord eller råd för den delen :)

Destany
2014-08-27 13:28
#6

Jag bodde i en 2 a när sonen föddes o vi fick plats med skötbord, spjälsäng, babysitter, vagn, gåstol mm o vi har 3 katter oxå. Vi la ett täcke på golvet vid soffbordet som han kunde ligga på golvet på. Visst det var trångt men första året fungerade det.

Annons:
[WickedAlly]
2014-08-27 13:54
#7

När Wilmer föddes bodde vi på 32 kvadrat. Trångt? Japp, men det fungerade fint ändå. Och vi var ändå sånna där som skaffade typ allt onödigt som går att hitta. Skötbord var det enda vi inte köpte, vi lade bara en handduk ovanpå en byrå. Fungerade lika bra. Nu när han börjat rulla byter jag i soffan för den är mycket bredare. Skulle inte våga använda skötbord nu. 

Spjälsäng: Total onödigt för vår del eftersom vi samsover, vår bedinbed var en bättre investering. Sängen monterade vi ner när han var två månader, då hade han legat i den två gånger. 
Vagn: Väldigt välanvänd. Den var lite i vägen men jag skulle inte vilja vara utan den. Hellre vagn än spjälsäng.
Babysitter: Också välanvänd, från att han var två veckor har han suttit i den varenda dag medan jag lagar mat och sånt.
Babygym: Sådär halvbra investering för vår del. Han har inte tålamod att ligga ner några längre stunder, en hängande leksak i vagnen är bättre för då kan jag ju röra på vagnen samtidigt. 
Gåstol: Inte hunnit använda så mycket än, men det är ju absolut en grej som man inte behöver egentligen. Fast jag tror att han kommer ha mycket glädje av den när han väl når ner, haha. 
Bumbo-stol: Kanonbra investering. Punkt. 
Bärsele: Nä. Knappt använd, han bara protesterar. 

Så, om jag skulle gjort om det nu med lite erfarenhet i ryggen så skulle jag köpt vagn, bumbo och babysitter. Och några tjocka filtar om bebisen gillar att ligga och filosofera på golvet.
Det hade egentligen räckt gott och väl och de tar inte speciellt stor plats heller. Vagnen går ju att fälla ihop om det är väldigt trångt.

CelsiusT
2014-08-27 16:27
#8

#5 Ja, alltså med skötbord menar jag inte att det måste vara en möbel som affären kallar skötbord. Utan jag är mer ute efter att ha en bra palts att stå och sköta. En plats där man sömnigt mitt i natten kan ställa sig och ha allt färdigt på plats, så man kan stå och sköta även när man har ont och känner sig obekväm. 

Edit: Men min bästa investering är nog sjalen. Bär honom mycket i sjalen och det är mysigt för oss båda och jag har båda händerna fria. Men det är ju inget som "tar plats" i lägenheten.

Medarbetare på westernridning.ifokus

[Thiah]
2014-08-27 17:40
#9

#8 ja då är jag med. Trodde du menade en specifik skötbordsmöbel.

[Murvel]
2014-08-27 19:23
#10

Åh tack för era svar! Jag tar till mig alltihop och ska fortsätta diskutera med sambon vid tillfälle för att se vad vi anser vara prio.  

🌺

Praefatio
2014-08-27 21:14
#11

Vi har flyttat till en tvåa på 57 kvadrat inför bebisens ankomst och jag upplever inte att det är ont om plats fastän vi har de där vanliga bebisprylarna, och hund 🙂 Vi har satt upp spjälsäng och skötbord, fick hitta ett lite mindre skötbord än normalt för att det skulle gå in men det var inga problem. Spjälsängen känns helt klart stor och sovrummet är trångt men det känns inte som någon större fara, vi väljer bort vanliga sängbord bara.

Vagnen kommer vi ha i barnvagnsrummet eller balkongen, får se vad som känns smidigast. Det finns en stor golvyta över där barnet kan sitta och leka sedan, däremot har jag tackat nej till gåstol av utrymmesskäl. Har en sida på köksbordet som är reserverad till barnstol i framtiden och de nedersta hyllplanen på våra bokhyllor reserverade till korgar för leksaker. Vi kommer köra på devisen att när de  korgarna är fulla så är utrymmet för leksaker slut, då kommer det inte in fler utan att några gamla försvinner först. Små barn behöver inte tusen miljoner leksaker, de leker ju ändå mest med sina favoriter. Kvalitet före kvantitet känns rätt sunt, oavsett om man är lite trångbodd eller ej.

Planen är att bo här i fyra-fem år ungefär, sedan byter vi till en trea eller flyttar till hus.

[WickedAlly]
2014-08-27 21:24
#12

#11 Eller så leker de med kastrull-lock och kartonger :P

Praefatio
2014-08-27 21:45
#13

#12 Ja, men släktingar och vänner brukar vara dåliga på att förstå tjusningen med ett intressant kastrullock eller en underbar påsklämma och envisas med att köpa trams istället 😃

Annons:
[WickedAlly]
2014-08-28 08:48
#14

#13 Jo, det har du ju rätt i

[Thiah]
2014-08-28 09:39
#15

Ungefär som när min systers barn fick ca 30 julklappar var en jul… tillslut bara slängde de in leksakerna i deras rum. Vettigt värre?

[WickedAlly]
2014-08-28 10:01
#16

Det är sjukt, mina kusinbarn brukar få galet många. De hinner inte ens se allt de fått och jag misstänker att 80% aldrig ens leks med innan de ges bort eller säljs.

[Thiah]
2014-08-28 10:13
#17

#16 jag fick ångest när jag var där. Själv köpte vi varsin present åt dem.  jag vet att det sattes en gräns på en summa för varje barn . Alltså mormor/morfar fick sätta 1000kr och farmor/farfar 1000kr  men sedan skulle då även föräldrarna sätta lika mycket och 3000kr (om jag minns summan rätt) per barn är ganska mycket. Och då tror jag inte dom hade räknat med typ tröjor och sådant mjukt. Min mamma är dessutom en fena på att shoppa billigt och i god tid så jag kan tänka mig att hon kan få en stor kasse leksaker för 1000kr. 

Den här julen är det sverige jul och vi får se hur vi gör.  Joel ska INTE ha en kasse saker med sig hem. Ser hellre då att vi få bidrag till nått större inköp som han skulle gilla att ha i sitt lekrum.

[WickedAlly]
2014-08-28 11:01
#18

Ja, köper man på rea och dessutom mindre saker blir det ju jättemycket :s

En eller två lite större/dyrare leksaker och sedan kläder och annat bra att ha tycker jag är rimligt. Bättre att köpa en enda leksak för 1000 kr (om det är gränsen) än massa smått. 

Vi ska önska oss ett leksakstält i julklapp om någon frågar tänkte jag. Och böcker.

[Thiah]
2014-08-28 11:03
#19

Ja leksakstält vore kul att ha, eller nått lite rejälare. Finns STORA mjuka klossar man kan köpa och bygga kojor med. Sånt är superskoj. Vi måste fundera vad vi vill ha om någon frågar. En liten beanbag att ha i vardagsrummet skulle också vara kul.

Ria74
2014-08-28 11:07
#20

Leksaker har en tendens att sprida sig i hela huset känns det som. Eftersom Molly är enda barnbarnet på båda sidorna får hon ju en hel del saker.

Till jul har vi tänkt önska oss en lekstuga att ha ute. Är det snö kommer vi att önska oss pengar till den så vi kan sätta upp den när det blir vår.

mvh Maria värd på barn, miljonar, bloggande
medarbetare på husmorstips.ifokus
Min blogg: http://nouw.com/mariastankar

Annons:
[WickedAlly]
2014-08-28 12:21
#21

#19 Ja, det hade också varit kul att ha :)
Först tänkte jag på sånna där bollar till bollhav men det är väl att skjuta sig själv i foten..

#20 Wilmer är också enda barnbarnet på båda sidor så misstänker att det blir likadant här.. Dessutom en faster och en moster som inte kan låta bli att handla, är som julafton varje gång de kommer så jag vågar inte tänka på hur julen kommer bli :s 

Fasar lite nu inför dopet också, är såklart jättetacksam att folk vill komma och att de dessutom vill ge oss saker men det kommer bli så himla mycket :o Hoppas de flesta ger pengar, haha. 
Men till de som frågar har jag sagt mysdresser inför vinter och böcker. Jag är en riktig läslus själv så min förhoppning är att Wilmer också kommer bli det :P

Praefatio
2014-08-28 12:59
#22

Vår lilling kommer också bli första barnbarnet, men våra föräldrar är tack och lov väldigt med på att det absolut inte får bli en massa prylar och stöttar oss i det. Däremot har vi ett par stooora släkter så om alla köper någonting så blir det väldigt mycket grejer ändå… Vi kommer öppna ett sparkonto och vid jul och födelsedag kommer vi önska att de sätter in  en slant alternativt går ihop och köper en större/dyrare grej, eller en bok, eller en upplevelse.

Just upplevelser är trevliga presenter tycker jag. Min 12-åriga lillasyster brukar få något äventyr av oss på jul och födelsedag: en rejäl biokväll, ett besök på något äventyrsbad, turridning, besök på Universeum… tillsammans med mig och min man, och ofta framåt vårkanten när det ändå inte händer något spännande i övrigt. Hon blir alltid lika glad!

Upp till toppen
Annons: