Annons:
Etikett18-utrustning-säkerhet
Läst 1291 ggr
malinroth
2014-08-25 22:24

Bakåtvänd bilbarnstol

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag har börjat spana lite på bakåtvända bilbarnstolar och funderar lite på vad ni har för erfarenheter av olika modeller. Svante blev 6månader igår så det är ett tag kvar men det närmar sig så jag försöker sätta mig in i djungeln! Vilka stolar har eller har ni haft och vilka för- och nackdelar har dem? Säkerheten är ju såklart viktigast av allt, sen måste ju barnet sitta bra i den och jag hade gärna velat ha en som han kan ha länge.. Vill höra allt ni kan och tycker! :) Sen måste jag förstås prova stolen innan jag köper men här i stan finns det väldigt dåligt utbud så jag kollar upp det allmänna först så jag vet vilka som är något att ha, sen får jag ta reda på vart de finns att se och prova.

Annons:
Velinga1984
2014-08-25 23:17
#1

vår son växte ur babyskyddet rätt fort, vid fem månader bytte vi över till en vanlig bakåtvänd. Men kommer inte ihåg vad den heter just nu. Köpte den via internet efter att ha kollat upp flera lämpliga varianter. maxvikt på stolen är iaf 18 kg och nu väger han 13,6 kg. Får se hur vi gör om inte viktkurvan minskar.

Velinga1984
2014-08-26 06:59
#2

25 var visst maxvikten på stolen, en Maxi Cosi.

ChristineL
2014-08-26 15:05
#3

Vi har en Britax multi tech 2, köpte den för att den kan barnet ha längst tid, den är inställbar åt alla möjliga håll, man kan ha den både i framsätet och baksätet, bakåtvänd och framåtvänd. Maxvikten är upp till 25 kg. Ryggstödet är också mer bakåtlutat än vad jag upplever många andra stolar, vilket ju gör att barnet sitter bättre och inte blir hängande med huvudet om det somnar exempelvis.

http://www.jollyroom.se/produkter/britax-multi-tech-ii-black-ash-3

Frida
2014-08-26 19:42
#4

Vi har en likadan som #3. Den är rymligare än många andra modeller som vi tyckte kändes väldigt smala. Sonen sitter väldigt bra i sin stol så vi är mycket nöjda med den. Ingen stol man flyttar mellan olika bilar var och varannan dag men om man köper till extra fästband (så de sitter färiga i vardera bil) så går det smidigare.

Har man en Volvo och funderar på att köpa en av deras "egna" bilbarnstolar så köp en Britax istället. Exakt samma stol, men billigare om den köps som en Britax.

Värdinna på Fantasy
Medarbetare på World of Warcraft

Ria74
2014-08-27 09:22
#5

Vi har börjat fundera på ny stol till Molly. Vill gärna ha en som är hyfsat smidig att flytta eftersom vi använder två bilar varje dag.

mvh Maria värd på barn, miljonar, bloggande
medarbetare på husmorstips.ifokus
Min blogg: http://nouw.com/mariastankar

Velinga1984
2014-08-27 12:41
#6

#5 Krav på vår bilbarnstol var att den skulle passa i alla våra tre bilar (s60 med säkerhetshakar på golvet, 855 tror jag inte har hakar, och vår gamla mercury från 66 har det definivt inte). 

Den skulle ha en stödbom i fram eftersom det behövs i mercuryn då det är helsoffa, och stolen får luta mot stödpinnen istället för instrumentbrädan.

Den skulle vara relativt lätt att lyfta i och ur.

Den skulle passa även små ryggar, och ha hög maxvikt

Man får leta och kolla runt, men att hitta en som passar era krav ska nog vara rimligen lätt.

Annons:
malinroth
2014-08-29 00:00
#7

Tack för era kommentarer! Maxi cosi mobi har min syster till hennes yngsta faktiskt och den har jag funderat lite på, nackdelen med den tycker jag är att den är ganska liten. Eller kort i ryggen snarare. Jag vet inte hur lång den är men det skulle vara intressant att veta, har inte hittat det och inte heller nåt bra test på den. Multi techen har jag inge kollat på innan men den verkar också som att det kan vara en kandiat. Men jag läste någonstans att den inte heller är så lång i ryggen att dom kan sitta i den så pass länge som vikten tillåter. Det är ju förstås olika beroende på hur barnet är i växten, men då jag är ganska lång räknar jag med att Svante kan bli rätt lång. Samma systers äldsta har en axkid kidzone och den är jättebra i storlek, hon blir 7år i Januari och sitter fortafarande bra bakåtvänt i den och hon är inte liten av sig. Hade ställt mig in ganska mycket på en sådan stol men tyvärr har dom visst inte fått så bra i säkerhetstesterna har jag sett nu när jag spanat, så en sådan blir det inte. Den jag helst hade velat ha är en besafe izi plus men den är ganska dyr och jag vet inte hur bra den skulle passa i min bil, vill helst kunna ha den i framsätet. Priset är dock inte det viktiga när det gäller bilstol, är det något jag kan tänka mig att lägga ut lite extra på så är det just en bilstol. Men det finns ju andra bra stolar också! Förutom den kollar jag nu på britax multi tech 2 och maxi cosi mobi. De finns dock inte med i testen jag kollat. Vet ni om det finns något bra test att läsa där dessa stolar är testade? Tänker på säkerhet och kemikalier främst.

[Torpedtass]
2014-08-31 12:15
#8

Vi har kört på Britax Multi-Tech 2 , best i test 2014. Den växer med barnet då nackstödet och bälte går att höja, även bredden är justerbar. 25kg maxvikt.

Finner inga nackdelar med den annat än att har man den i passagerarsätet fram är rådet att fästa husvagnsbackspegel på den sidan, beroende på bil, då den lätt skymmer sikt.

malinroth
2014-09-01 21:50
#9

#8 Tack för ditt svar! :) Har också sett att de blev bäst i test 2014 men det ingick inget krocktest elleråså i det testet vad jag förstod? Hade gärna velat se resultat från en krocktest men hittar inget. Hittade däremot resultat för multi tech 1 som tyvärr inte såg så värst bra ut, men det är ju mycket möjligt att 2an är bättre!

[Torpedtass]
2014-09-02 08:38
#10

#9 Sök på YouTube på Britax Multi Tech Crash Test så får du upp flera videor med kollisioner från alla håll.

Upp till toppen
Annons: