Annons:
Etikett01-allmänt-om-barn
Läst 5915 ggr
Ria74
2014-08-24 18:05

Snackistråd

En tråd där man kan skriva om allt mellan himmel och jord, både om barn och annat 🙂

mvh Maria värd på barn, miljonar, bloggande
medarbetare på husmorstips.ifokus
Min blogg: http://nouw.com/mariastankar

Annons:
Ria74
2014-08-24 18:06
#1

Vi har haft några jobbiga dagar med mycket gnäll och idag upptäckte jag varför. Första kindtanden är på väg upp på Molly 😃

mvh Maria värd på barn, miljonar, bloggande
medarbetare på husmorstips.ifokus
Min blogg: http://nouw.com/mariastankar

jmkforlajjf
2014-08-24 18:17
#2

I torsdags samt fredags hade min dotter feber, idag har det blossat upp massa prickar på benen och blir helt galen av alla jäkla prickar man kan hitta på nätet om vad det kan vara :P när jag började läsa om hjärnhinneinflammation blev jag tvungen att sluta av ren noja. Så de återstår att se hur dom ser ut imorgon, annars får vi ringa bvc på tisdag, men imorrn får hon vara hemma från dagis och mysa helt enkelt tror jag :) va tvungen o ventilera lite haha ;)

Ria74
2014-08-24 19:02
#3

#2 Usch ja, när man börjar läsa på nätet kan man bli nojig för mindre 😕 Hoppas din lilla tjej mår bättre imorgon.

mvh Maria värd på barn, miljonar, bloggande
medarbetare på husmorstips.ifokus
Min blogg: http://nouw.com/mariastankar

Destany
2014-08-24 20:16
#4

Oscar har helt plötsligt vaknat o gallskrikit på nätterna. Han är 14 mån o han är upprörd i ca 1-2 timmar. Jag har precis börjat jobba igen o han e på förskola. Jag blir knäckt av att inte få sova. Fick knappt sova de första 9 mån o orkar verkligen inte ha det så igen. Tycker så synd om honom när jag ej kan hjälpa honom. behövde gnälla av mig lite

[Thiah]
2014-08-25 07:18
#5

Joel har vaknat varannan timme och skrikit inatt. Han är inne på sin andra gnäll natt. Gav lite panadol när han verkar ha ont men det hjälpte inte. Han går från 0-100 i skrik på några sekunder. Han har självklart legat bredvid/på mig hela natten men dey har knappt hjälpt det heller :(

Ria74
2014-08-25 08:38
#6

#4 Jobbigt när man själv måste upp och dom små inte får ro. Hoppas det är något övergående.

#5 Tänder på gång kanske?

Molly har mest bökat i natt, hon skrek ett par gånger i går kväll. Men tack och lov har hon inte gjort det i natt utan mest bökat runt och sen vaknade hon innan sju vilket inte är likt henne. Hon sover gärna till vid halv nio-nio. Den där kindtanden är jobbig.

mvh Maria värd på barn, miljonar, bloggande
medarbetare på husmorstips.ifokus
Min blogg: http://nouw.com/mariastankar

Annons:
[Thiah]
2014-08-25 10:06
#7

#6 kanske tänder, nått är det i alla fall. Gasig i  magen är han också så det kanske bara är tarmarna som kommit igång nu. Han har ätit pure i en vecka så jag tycker kansek att det borde kommit tidigare men vem vet. 

Idag är hela familjen hemma och förkylda..suck

[WickedAlly]
2014-08-25 10:07
#8

Här sover den lille herren mest hela tiden. Både nattetid och dagtid. 

Med tanke på att vi haft en lång period helt utan sömn på dagen så borde man ju vara rätt lycklig nu, men nä.. Nu nojar jag istället över att det är något fel på honom, att han sover för att han är sjuk. Men det är tydligt att det händer himla massa grejer både i kroppen och huvudet nu så det tar väl på krafterna.

Men man blir aldrig nöjd.

[Thiah]
2014-08-25 10:09
#9

Joel sov ju just snällt både nätter och  timmr på dagen. De två senaste nätterna har varit hysteriska.

[WickedAlly]
2014-08-25 10:25
#10

Vi har bytt med andra ord :P 
Hoppas er skrikiga period blir kortare än vår.

[Thiah]
2014-08-25 10:29
#11

#10 det hoppas jag också. Nu är han helt glad och nöjd i alla fall, skönt!

[Thiah]
2014-08-26 12:58
#12

Åh verkar dom förkylning hos joel gjort att vårt puré ätande är tillbaka på 0… ska försöka med lite äpple ikväll men morot/potatis puré var bara skrik. Han fick sova ordentligt i natt iaf, tungt när hela familjen är förkylda. Som tur är verkar Joel drabbats minst

Ria74
2014-08-26 13:52
#13

#12 Jobbigt med förkylda småttingar 😕

Vi strular lite med maten, kanske inte så konstigt idag när jag kände in i munnen upptäckte jag att det kommer hela 4!? kindtänder på en gång. Inte lustigt att hon har ont i munnen när hon ska äta. Trodde dom skulle komma en och en, men hon tar alla på en gång 😃

mvh Maria värd på barn, miljonar, bloggande
medarbetare på husmorstips.ifokus
Min blogg: http://nouw.com/mariastankar

Annons:
[Thiah]
2014-08-26 14:26
#14

#13 då är det snart över i alla fall. Allt i en smäll liksom :D Jag ska nu laga lite kyckling/bacon/vitlökspasta och muta maken med. Efter dey ska jag muta sonen med äpple… :)

Destany
2014-08-27 05:29
#15

#13 sån är Oscar oxå får många tänder på en gång. Oscar har blivit förkyld o hostig så det har säkert varit det som spökat. Han får fick panodil igårkväll så han har sovit tills nu.

Ria74
2014-08-27 09:17
#16

Inatt  var vi vakna mellan 4 och 6, Molly skulle upp. Inte sova mer 😴tillslut lyckades vi somna igen bara för att väckas av att grannen började fälla träd klockan sju 😴

mvh Maria värd på barn, miljonar, bloggande
medarbetare på husmorstips.ifokus
Min blogg: http://nouw.com/mariastankar

[Thiah]
2014-08-27 10:53
#17

Åh va härligt! Älskar morgonpigga grannar…. ;)

Emelie-E
2014-08-28 08:50
#18

Jag tror vi har hamnat in i den här härliga varför-åldern. På väg till dagis idag frågade han varför flygplan flög, varför jag körde vagnen på ett visst sätt och en till grej jag tyvärr har glömt :P måste säga att det gick fort, igår var där inga varför utan de dök upp först idag. Återstår att se om han fortsätter på det spåret och hur "illa" det blir. Blir det som hans ena kusin så lär jag ha att göra. Puh… :)

Ria74
2014-08-28 09:14
#19

Grannen började med sin trädfällning prick klockan 7 i morse med. Lustig människa han slutar igen klockan 10 och håller inte på mer under dagen sen. Han vill kanske att vi alla ska komma i tid till jobben på morgonen 😉

#18 Spännande att svara på alla frågor 😉 ibland på förskolan vet man inte vad man ska svara till slut. Men det får ju en att fundera på saker och ting i alla fall 😃

mvh Maria värd på barn, miljonar, bloggande
medarbetare på husmorstips.ifokus
Min blogg: http://nouw.com/mariastankar

[Thiah]
2014-08-28 09:41
#20

När man fått varför går vi in frågan 10 gånger på 30 min av samma unge så vill man gärna slita håret av sig.. haha Joel får ta alla sina varför med sin pappa.. hans pappa har tålamod ;)

Annons:
Ria74
2014-08-28 09:45
#21

#20 Visst är det frestande att svara "därför" till slut efter 20 varför 😉

mvh Maria värd på barn, miljonar, bloggande
medarbetare på husmorstips.ifokus
Min blogg: http://nouw.com/mariastankar

[Thiah]
2014-08-28 09:51
#22

Ja minst sagt frestande! Men jag brukar le och svara vad tror du? när jag tröttnat ;) Joel fick smaka banan idag. Förhoppningen är att han ska fatta att grabba tag i den så att han kan små äta banan medan vi äter mat. Men idag var han lite för hungrig för att orka öva.

[WickedAlly]
2014-08-28 10:04
#23

Hoppa banan funkar bättre för Joels mage än vad det gör för Wilmers :P 
Fast jag misstänker att det kanske inte är bananen som ställer till det för honom. Tycker mig ana ett risgryn i underkäken, det forsar dregel mer eller mindre hela tiden. Byter body säkert fem gånger om dagen, busungen ska nämligen inte ha dregglis på sig har han tydligen bestämt.

[Thiah]
2014-08-28 10:06
#24

Jag vågar inte alls chansa med banen, det blir yttepytte portioner. Är själv känslig för banan  men inte maken.

Ah, vi kallar det rabies och inte dreggel mera. Folk undrar nog vad vi har för fel som föräldrar när vi säger att vår son har rabies. Men man måste ju få skämta lite för det ser ju ut som rabies light (bubblande saliv)😂

[WickedAlly]
2014-08-28 10:13
#25

Ja, samma här. Skrapade bara lite på en banan med en sked men det blev kaos ändå :(

Haha, då har vi två rabiesdrabbade :P 
Ser verkligen ut så ja. Och här kör vi med pruttljud också, helst när hela munnen är full med dregel. Sprutar överallt..

[Thiah]
2014-08-28 10:17
#26

Ja det där med pruttljud…Joel spottar ut nappen med ett pruttljud.  Men som tur är sprutar det inte överallt ännu 😎

ChristineL
2014-08-28 10:18
#27

Gnäller!

Både jag och lilltjejen är förkylda = Hon är extra klängig och gnällig, sover dåligt på natten, kan knappt andas. Jag går runt som en zombie, orkar inte med nånting och kallsvettas. Jag har massa samtal jag borde ringa. Blä!

Annons:
malinroth
2014-08-29 02:14
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#28

Jag fattar inte varför folk tjatar om att det är dags att klippa håret på gossen…

[jnordstrom]
2014-08-29 03:42
#29

Här ligger jag vaken kl. 03.39 för att ta tempen på min lilla gosse om 20 min. Han är sjuk och har temp 39.8. Fick Alvedon men lade ju givetvis en liten kräk efter så vet inte hur mycket som stanna kvar. Så tänkte ger de en timma och ser om tempen sjunkit annars får han en supp. Stackars mammas lilla pojk

[Thiah]
2014-08-29 07:32
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#30

Här är en med ganska frisk pojke. Hans mamma är lite risigare men det går åt rätt håll. Jag hade helt glömt bort "charmen" med hemmablekning… kristians syster är frissa och hon färgade mtt hår brunt med lite rött… igår var det avfärgning och blekning. . Bilden är efter blekningen.. Idag försöker jag täcka det orange med askblont.. haha. Inte första gången jag har grönt hår i värsta fall ;D

Ria74
2014-08-29 09:39
#31

#27 Jobbigt med förkylning hos en själv och ännu jobbigare hos dom små. Hoppas ni kryar på er snart.

#28 Gud vad söt han är! Vilka ögon och vilket hår han har.

#29 Krya på honom och hoppas tempen har gått ner lite. Molly kräks nästan alltid när hon får Alvedon är så svårt att veta hur mycket dom har fått i sig då.

#30 Spännande med grönt hår 😉vi vill gärna ha en bild på det färdiga resultatet 🙂

mvh Maria värd på barn, miljonar, bloggande
medarbetare på husmorstips.ifokus
Min blogg: http://nouw.com/mariastankar

Destany
2014-08-29 11:16
#32

Lilleman börjar friskna till nu men vill knappt äta. Han var svår med maten innan o nu e det katastrof. Nån som har nåt tips vad jag kan ge . Just nu vill han bara ha välling men det får han ju inte äta för ofta. Han har lyckats smitta sin pappa oxå.

[Thiah]
2014-08-29 12:33
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#33

Inget grönt här :)

Intehärutandär
2014-08-30 09:57
#34

Idag ska vi på Barnens dag. Min tonåring är för gammal för det, fast gratis godis tackar han inte nej till. Styvsonen på nio kanske har mer glädje av detta. (Styvdotter på fem, skulle älskat detta men hon är hos mor) Själv hoppas jag att funda på barnsaks-loppis till bäbisen.

Annons:
ChristineL
2014-08-30 10:00
#35

Äntligen helg! Mannen får städa badrummet och ta huvudansvaret för sina två förkylda tjejer, jag ska bara sköta tvätten och maten :D

[jnordstrom]
2014-08-30 10:32
#36

#33 blev ju jättefint!:)

Ria74
2014-08-30 10:50
#37

#33 Vad fint det blev Thiah!

mvh Maria värd på barn, miljonar, bloggande
medarbetare på husmorstips.ifokus
Min blogg: http://nouw.com/mariastankar

[Thiah]
2014-08-30 12:54
#38

Tack! Är jättenöjd! Nu är det inpackning som gäller i mängder!

Ria74
2014-08-30 15:44
#39

Idag har jag bakat 8 bärpajer och gjort rödvinsgele medan sambon och dottern sov middag. 

Passade på att göra en trolldeg också till henne vilket var väldigt uppskattat 😃

mvh Maria värd på barn, miljonar, bloggande
medarbetare på husmorstips.ifokus
Min blogg: http://nouw.com/mariastankar

PogoPedagog
2014-08-30 21:43
#40

#27 Jaqg blev nästan chockad första gången både jag o Bastian var rejält förkylda samtidigt. Det är ju så extremt jobbigt!

[Thiah]
2014-08-30 21:47
#41

#40 ja det är verkligen skit. Nu har iaf Joel slutat bli rädd när jag nyser eller hostar… framsteg!

Annons:
ChristineL
2014-08-30 21:50
#42

#40 - Ja, det har varit jättejobbigt ett par dagar!  Nu är vi båda nästan helt friska och hon har sovit bra två nätter på raken iaf #win

PogoPedagog
2014-08-30 22:32
#43

Min 20 mån son verkar ha tagit ett slags utvecklingssprång som bara är positivt. Sedan ett par dagar kastas det inte längre så mkt saker vid matbordet, han vill läsa alla böcker två ggr, han leker nya, själständiga,  mer avancerade saker  ( t.ex pratar i telefon, innan höll han den bara mot örat) och han sköter pottandet mer själv med avklädning och orkar sitta stilla längre stund utan ständig underthållning :) 

Det är jättekul! :) Särskilt att se när han leker nya saker, att man kan bli så lycklig bara av att se någon prata telefon på låtsas.

Eller nja, kom på en lite krånglig sak han just bemästrat. Han har kommit på att man kan förhala läggandet. Om man t.ex säger att något är läskigt får man ha föräldrarna hos sig längre och om man säger att man vill kissa får man gå på potta massa gånger= många roliga böcker lästa . Men det är ju kul det med, att han tagit ett nytt steg:)

[WickedAlly]
2014-09-01 09:39
#44

I natt sov Wilmer från 22.00 till runt 05.00. Vad hände? :o 
Han som senaste veckorna vaknat varannan timme för mat. Jag och Rasmus var uppe och skruvade ihop möbler till halv tre i natt så det passade ju jättebra. 
Blev bara fyra timmars sömn men märkligt nog är jag rätt utvilad.

Nu sover Wilmer sin förmiddagslur och jag käkar frukost.
Sen ska han få lite gröt och äppelmos :)

#43 Vad kul :) Jag älskar när lilleman hittar på något nytt, som att smaka på fötterna och sånt där. Anar att det bara blir roligare och roligare :)

På kvällen kanske ni så småningom kan vänja honom vid att t ex efter pyjamaspåtagning så läser man inte på pottan utan bara gör det man ska? Och så läser man på dagen istället när man inte kan sova? Så att det inte blir så intressant det där? Eller det kanske är för tidigt för en 20 månaders? 
Fast jag kanske missförstod dig? Ni kanske läser efter pottan, i sängen? :)

Ria74
2014-09-01 10:03
#45

Så många steg lilltjejen går på en dag, hon vandrar fram och tillbaka i huset hela tiden. Har börjat försöka springa med, vilket går sådär.

Klättra på möbler är en annan favorit, dock inte för mamma som får hjärtat i halsgropen när hon upptäcker snäckan halvvägs uppe nånstans 😮

Kan inte fatta var detta året tagit vägen, det har gått i raketfart känns det som ❤️

mvh Maria värd på barn, miljonar, bloggande
medarbetare på husmorstips.ifokus
Min blogg: http://nouw.com/mariastankar

PogoPedagog
2014-09-01 12:33
#46

#44 Det är nog en väldigt bra idé att bara köra "tråkig" pottsittning efter läggdags :)

#45 Vi la ut madrasser framför möbeln som för tillfället var klätterfavoriten. Sen efter någon vecka när de lärt sig hur man tar sig både upp och ned för den kan man ta bort madrassen.

[jnordstrom]
2014-09-01 15:15
#47

Idag är jag så himla bäbis sjuk!! Trots en förkyld liten gosse på snart 8 månader hemma som gnäller nästa hela tiden just nu. (Stackrn) så känner jag åh jag vill ha 10 till! Gärna igår! Åh dessa underbara små liv! Idag tänker jag att jag visst skulle hinna med hur många som helst och åh vad jag hade kunnat lukta på dom och pussa deras goda kinder! Haha tur att man är lite mer realistisk andra dagar. Fast längtar efter ett syskon till Elton det har jag gjort sen dagen han föddes!

jmkforlajjf
2014-09-02 10:08
#48

Hehehehe, min dotter har börjat sjunga "merja mojsi" låten från pippi långstrump! De är bland de roligaste jag hört hahahaha! Hon är så otroligt rolig asså, men gud i himmel vilket jäkla humör hon har fått. Vi kan gå från gap och skrik och till skratt och mys! De är en salig blandning här hemma nuförtin ;)

Annons:
Ria74
2014-09-02 13:31
#49

#48 Vad gulligt 🙂 än så länge säger min tjej inget hon går mest runt och brummar som en bil 😃

mvh Maria värd på barn, miljonar, bloggande
medarbetare på husmorstips.ifokus
Min blogg: http://nouw.com/mariastankar

jmkforlajjf
2014-09-02 15:36
#50

#49 hahaha! Ja men de måste ju börja någonstans ;)

Intehärutandär
2014-09-02 15:51
#51

Barnet sitter med det traditionella förnedringsbrevet många kör med vid ht - sommarlov. Många skolor har tack och lov tagit bort det. Det är något av det värsta bland fattiga barn, som sällan kommer hemifrån ens för bad eller glass på stan.

[Thiah]
2014-09-02 16:17
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#52

#51 att det ska vara så svårt att ändra på den uppgiften. Finns väl en massa annat man kan skriva om som hör till sommaren/hösten. Vi hade turen att vara på makens jobb (mitt gamla) när de fick donerat lite böcker. Jag fick plocka med mig dom jag ville. 12 stycken tog jag. Vissa är väldigt gamla och slitna medan andra är nästan nya. Perfekt till Joel. Mamma hade hittat lite böcker i deras second hand källare. Har lagt hela 7e på böcker åt Joel och han har redan ett litet bibliotek :D

malinroth
2014-09-02 17:40
#53

#52 Böcker är ju så kul! Och viktigt att läsa mycket för barnen tycker jag :) Svante har också en hel del böcker redan! En massa från när jag och mina syskon var små också köper jag alltid barnböcker på loppis. Just böcker är en riktig höjdare att köpa begagnat tycker jag, så länge dom är någorlunda hela funkar dom ju lika bra som en ny bok fast till en bråkdel av priset!

[Torpedtass]
2014-09-02 19:24
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#54

Fynda kläder och isbjörn på myrorna idag till döttrarna. Några av kläderna hade fortfarande butikens lappar kvar på sig så de var inte ens använda.

Största fyndet var nog denna raring för 50kr som fick följa med hem. Mamma är lite småkär i gunghästar så tjejerna har nu tre stycken men men.

Ny kostar denna 749kr.

[Thiah]
2014-09-02 19:26
#55

#54 schysst fynd!

Annons:
Velinga1984
2014-09-04 07:23
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#56

#54 Avundsjuk, dom är underbara!

Själv tränar minstingen här hemma på att ställa sig upp, än kan han bara ställa sig på knä. Det gör att med hans längd så når han väldigt mycket, mamman i huset får inte många lugna stunder 😘

Ria74
2014-09-04 11:15
#57

Molly börjar intressera sig riktigt för böcker nu, innan har det mest varit att riva sönder dom. Men nu kan hon sitta och bläddra i dom långa stunder.

Hon tycker dock fortfarande att det är ganska tråkigt när jag läser för henne.

mvh Maria värd på barn, miljonar, bloggande
medarbetare på husmorstips.ifokus
Min blogg: http://nouw.com/mariastankar

[Thiah]
2014-09-04 13:50
#58

Vi var på loppis idag. Köpte en rejäl träbil, en tygbok med magneter(man sätter djurbebisar vid deras mamma), en hård liten bok med bra djurbilder som man kan hänga i tex vagnen och sen en tygbok med ansikten och skallra allt för 15e. :)

Destany
2014-09-04 14:27
#59

Nån mer här som har fått en väldigt "trotsig" unge sen de började på förskolan? Oscar är 15 mån o han slänger sig på golvet. Slåss o ålar sig när man tar upp honom. Han biter sin pappa o inte glömma de otroligt höga skriken av ilska.. han har alltid haft humör men detta e grymt

[Thiah]
2014-09-04 14:58
#60

Det är väldigt vanligt att barn reagerar så när de börjar förskolan. Tyvärr är det egentligen bara att stå ut, det går över. Det är nämligen lättare för barnet att agera ut dagens känslor hemma, där det är tryggt, än på förskolan. Men som sagt, trivs han i förskolan går det över ganska snabbt. Sen måste man komma ihåg att det är tungt gör barn att gå i förskola och de är ofta väldigt trötta den första tiden.

Destany
2014-09-04 16:45
#61

#60 han verkar trivas bra på förskolan. Så får hoppas det lugnar sig fort. Jag får de värsta utbrotten. Han har även börjat sova sämre. Så det e väl oxå övergående.

[Torpedtass]
2014-09-05 21:11
#62

#54 populär blev den också. Tjejerna har en sådan fast häst också som vi köpte för 30kr, kostar egentligen 1500kr. Samt att de har en större gunghäst vi köpte för 175kr, kostar egentligen 1200kr. Men de två ska de få i julklapp. Här även hittat ett stort hello Kitty lekkök åt dem fullt med grejer så som koppar, tallrikar mm som jag betala 95kr för, kostar 600kr ny. En hel hög med tygdockor för några tio, lite gosedjur, en leksakshund i en leksakstransportbur mm. Allt julklappar.

Annons:
[Thiah]
2014-09-19 15:46
#63

Var hos tandläkaren idag. Trodde jag bland annat skulle få bleka tänderna lite flr jag har ganska gula. Men nej, det går inte utan då måste jag göra rejäl blekning vilket inte är intressant. Sen fick jag veta att jag har några hål + en visdomstand som måste opereras ut för att kunna rädda en annan tand… å sen fick jag remiss på panorama röntgen… Glömde jag berätta att jag inte ör gjord av pengar?? Nu får jag iaf lite hjälp av pappa. Går till privat klinik(bor i finland) så det är lite dyrare men samtidigt garanterar på svenska och trygg tandläkare. Sen har min ena tand inte tid att vänta 6 månader på att få ut den elaka visdomstanden(som skapar hål på den) Gaaah…hatar tänder och vill bara gnälla lite.

[Thiah]
2014-09-19 15:48
#64

Glömde säga att jag även har en gnällig, aldrig nöjd, vägrar vara ensam alls unge helt plötsligt. Bah

Ria74
2014-09-19 16:29
#65

#63 Usch Thiah, vet hur det är 😕 hade en inflammerad kindtand och fick penicillin som jag naturligtvis fick en allergichock av så hela ansiktet svullnade upp lagom till min stora 40-års fest. Gissa om jag inte var glad då 😡

mvh Maria värd på barn, miljonar, bloggande
medarbetare på husmorstips.ifokus
Min blogg: http://nouw.com/mariastankar

[Thiah]
2014-09-19 18:17
#66

Just nu är jag bara less. Less på att ta allt ansvar. På att fixa allt med joel så fort det blir lite jobbigt… att fast jag säger att jag har en skit dag så tar inte karln över helt utan bara sådär halvt. Och snart somnar joel och då är det jag som snart ska vakna med honom….. stor suck

Destany
2014-09-19 18:45
#67

#66 känner samma. Idag är en sån dag jag bara vill rymma helt ärligt. Oscar bara skriker o piper o trotsar. Sambon är som vanligt iväg till 19 tiden o sen suckar han över att oscar är så överaktiv. Ja jag förstår att det måste vara jobbigt o vara hemma 10 min med sonen innan han ska sova. O vaknar han på natten ja inte e det pappan som går upp. Känner jag hade lika gärna varit ensamstående.

[Thiah]
2014-09-19 19:20
#68

#67 precis! Vad jobbigt för dig när du aktivt umgås med din son 20min per dygn.. min karl märkte iaf nu att nått inte är okej. Jag har liksom inte ork att bry mig heller

Velinga1984
2014-09-19 22:22
#69

Åh jag tror jag går av. Att bära minsta sonen är hemsk, rädd att tappa honom när han ålar runt. Att hålla emot drygt 14 kg är tungt! Jag hoppas att allt krypande minskar viktuppgången för min rygg orkar snart inte. Man kan knappast förklara för en 9 månaders att han är för tung för att vara i famnen :S

Annons:
[jnordstrom]
2014-09-19 22:38
#70

Vilka fantastiska människor ni är! Ni har energi att ta hand om en helt ny människa och hjälpa denna lilla varelse att en dag bli självständiga. Detta trots sömnbrist, trots att allt man någonsin tidigare haft som intresse fått hoppa åt sidan, trots att men inte ens längre har tid för sitt egna välbefinnande och trots att man väldigt ofta kan känna sig ensam och otillräcklig så bara ni gör det. Ni gör ett grymt jobb! Mammor är fan helt jävla otroliga.

fridaas
2014-09-20 10:17
#71

#68 åh vad jag känner igen mig. Idag är första morgonen sen noel föddes (12v sen på måndag) som sambon tar honom så att jag får sova vidare efter amningen vid 6tiden. Min stackars sambo har klagat på att han behöver gå upp vid kvart över fyra på morgonen denna veckan för att jobba, att jag har fått gå upp två gånger per natt de första 6v och sen någon gång mellan 5.30-7.30 varje dag resten av tiden spelar ingen roll. Samt ha fått ta ALLT ansvar här hemma det räknas inte. Det är jag som har skjutsat och hämtat alwa vid förskolan, gått till bvc, städat, diskat, lagat mat, tvättat, sorterat leksaker/kläder, gått ut med hunden, tagit vand om gallskrikande barn osv, medan han bara låg i sängen och väntade på att bli servad.. Visst han skadade ryggen ganska illa, men har jobbat heltid i två veckor nu och klarar man det tycker jag att man klarar att ta sina barn och hjälpa till hemma. Så blev ganska förvånad när han tog båda barnen imorse, frivilligt. Kan iofs vara sexstrejken som börjar göra nytta ;) Sen tror jag Noel har ärvt min hud :( han är jöttetorr på knäna, låren och armbågarna. Sen fått väldigt fula utslag i ansiktet som är illröda och bubbliga, som eksem :( precis som jag hade när jag var liten. Så blir att ringa läkarn på måndag så de kan skriva ut recept på essex-salva till honom. Bara hoppas på att det inte är hunden han reagerar på :(

Med Vänliga Hälsningar Frida

Kolla gärna in Finntrolls Hembränneri på facebook och instagram.

fridaas
2014-09-20 10:20
#72

#69 oj väger han redan 14kg :O min 3åring väger bara 12,5.. Förstår att det är tungt! Det blir inte lättare att ha honom i bärsele? Fast klart ålar han runt kanten vara dumt kanske..

Med Vänliga Hälsningar Frida

Kolla gärna in Finntrolls Hembränneri på facebook och instagram.

Velinga1984
2014-09-20 11:32
#73

#72 Vid 8 månaders kontrollen förra månaden vägde han 13,6 så jag tippar på 14 nu. Han har länge haft en viktökning på 800 gram per månad. Bärsele håller inte för vikten vad jag hittat. Dessutom är han i en sån fas där man ska åla i famnen för att komma åt det man vill ha.

[Thiah]
2014-09-22 07:14
#74

Satt och googlade lite på vad en 5 månaders "bör" kunna. Fast jag är medveten om att alla barn är olika så märkte jag direkt hur jag blev nervös på vad joel kan och inte kan. Sen stod det t.o.m olika info på olika sidor. Tur att man hatt lite erfarenhet under skinnet och en bra rådgivning att gå till. Men tänk på dem som läser och sen stressar över vad deras barn inte gör och får ångest över det. Lär ju vara ett par stycken…

fridaas
2014-09-22 13:42
#75

Jag är så trött på dessa själviska karlar, eller min själviska karl just nu. Sen första måndagen i augusti är det jag som fått ta allt här hemma, förutom en gång då han städade köket och tog barnen en morgon. Annars är det jag som fått ta hand om båda barnen, hunden, hemmet och honom, han har inte ens tagit ansvar för sina egna nedrans mediciner och när han ska ta dem. Är så trött på det här nu och idag rann bägaren över. I helgen fredag morgon-söndag eftermiddag ska han jaga rådjur och vildsvin, jag ska ta hand om barnen och umgås med hans mamma har han tänkt. Andra veckan i oktober har han tagit ledigt från jobbet för att jaga älg onsdag eftermiddag-söndag eftermiddag, vildsvinsjakt på nätterna. Den 25-26okt ska han fiska och någon helg i november ska han ut och festa med sina kompisar en hel helg.. Och han har mage att bli irriterad över att jag vill åka till en kompis utan barnen sista lördagen i november en eftermiddag. Sa att jag vill göra något för mig också och inte bara vara en passupp på honom och att det var hans barn, hund och hem också och att jag ibte orkar göra allt själv längre. Klarar man att jobba heltid så klarar man att ställa in sin tallrik i diskmaskinen, plocka in sin egna tvätt i garderoben och ta hand om sina barn inland också. Då kommer barnrumpan fram i honom, så nu går han omkring och tjurar och ska inte göra något av det han vill och jag hindrar honom från att göra vad han vill. Allt jag vill är att få lite hjälp här hemma någongång också, få åka och träffa de få vänner jag har kvar, få vara Frida någongång och inte bara mamma/sambo/passupp hela tiden.. Men det är tydligen för mkt begärt..

Med Vänliga Hälsningar Frida

Kolla gärna in Finntrolls Hembränneri på facebook och instagram.

[Thiah]
2014-09-22 13:50
#76

Åh herregud att karlarna orkar! Som om det är rättvist att man ska få dåligt samvete bara för att vilja göra nått ensam nån gång. Här hemma rann bägaren också över i helgen. Lite kanske gick fram. .. Man undrar ju hur sjutton de tänker. Min mamma smet över en dag och lämnade pappa med oss ungar. Hon blev så pip sur… Efter det pratade dom ut och ändrade lite prioriteringar. Men jag hoppas jag inte ska behöva ta till sådana medel.

Annons:
Ria74
2014-09-22 13:54
#77

Just nu har vi stora problem med maten. Molly har precis fått sina kindtänder så jag tror det är lite det som spökar. Men efter 2 skedar ska hon inte ha mer, skakar på huvudet, föser undan skeden och börjar sen skrika.

Känns helt hopplöst. Man kan ju inte bända upp käften på henne och tvinga in mat.

mvh Maria värd på barn, miljonar, bloggande
medarbetare på husmorstips.ifokus
Min blogg: http://nouw.com/mariastankar

[WickedAlly]
2014-09-22 14:18
#78

Dessa män.. Fattar inte hur vi orkar leva med dem ibland.

soundtrack
2014-09-22 15:13
#79

Oj! Lider med er som har det tufft hemma :/ min sambo är i det stora hela guld värd just nu. Han är hemifrån 07-17:30 men står för i stort sett all matlagning här hemma (eftersom att jag är fast o soffan med snuttfia hela kvällarna) och plockar och småstädar typ varje dag (han är visserligen mer pedantisk än mig så det brukar han göra annars också). I helgen storstädade han hela lägenheten i princip själv (jag var fast i sovrummet med gnällig, snuttig bebis). Han försöker avlasta mig på kvällarna även om det är svårt då det bara är mamma som duger då. Det enda jag irriterar mig lite på är att tjatar lite om sex.. Jag är inte redo för det än, men han är smått frustrerad då vi inte hade så mycket sex under graviditeten. Jag tyckte att förståelsen är lite dålig på den punkten…

[Thiah]
2014-09-22 16:45
#80

En väninna till mig klagade också på att hennes man redan börjat undra när de ska ha sex. Då var bebisen bara en månad och det var en traumatisk födelse + några veckor efteråt. Fast bebisen är ute är man inte direkt frisk och villig liksom. Där är min make ett guldkorn. Han har hela tiden, sen graviditets månad 4 ungefär, sagt att det är jag som bestämmer och säger hur det känns. Kanske jag känt av lite press två gånger men det är nog mera för att jag är lite vag i vad jag vill. Så fort jag sa att jag är trött backade han och vi kramades bara.

[Thiah]
2014-10-01 12:09
#81

Åh håller på och plockar fram vinterkläderna (inatt hade vi faktiskt minusgrader :( . Insåg då hur mycket vi har här hemma som joel inte kommer ha mera.  Som tur är är väldigt lite betalt för, det mesta är gratis saker från mina föräldrars grannar, men det känns ändå lite bittert. Han har så fina sommarsaker som han aldrig mera kommer kunna ha. Och vi planerar inte för ett syskon så det är ingen ide att spara. 

Sen har jag fått en höst overall i tyg och en rejälare vinter overall i den finska mammalådan och inget av det kommer Joel hinna på grund av storleken.  Man vill att dom ska växa och bli stora men ändå stanna kvar. 😛

[WickedAlly]
2014-10-01 12:28
#82

Packa ihop fina klädpaket och skänk bort dem så kan ju kläderna i alla fall komma till användning och glädje för någon annan :)

Jag satt och kikade på Wilmers första bodys häromdagen, de är så små! Och de var ändå för stora för honom ganska länge :o 
Nu planerar ju vi för ett par syskon så allt som inte har fläckar eller hål sparas ju men det är lite ledsamt att plocka undan dem, det betyder ju att min lilla bebis inte är så liten längre.

[Thiah]
2014-10-01 12:35
#83

Jag har redan gett bort en hel del till en sorts UFF här nere. I förra månaden berättade en nära vän att dom väntar barn och då blev jag lite irriterad på mig själv. Dom kunde fått en massa av oss. Men efter att hon berättade det så sparar jag allt jag kan tänka mig att de kan använda. Om så bara ha som landet kläder. 

Som tur är sparade jag alla mammakläderna med tanke på henne (och om vi bestämmer oss för ett till vid nått tillfälle) då hon har samma kroppsform som mig (spagettitråd). Så hon kommer säkert klara sig med att köpa ett par byxor och kanske en enstaka tröja.

Annons:
[WickedAlly]
2014-10-01 12:42
#84

Ja, det är ju smart, att byta kläder vänner mellan :) 
Gravidkläder hinner ju inte direkt bli slitna heller.

[Thiah]
2014-10-01 12:56
#85

#84 nä, jeansen jag köpte (på rea :)) användes kanske flitigt men dom håller också länge.

[WickedAlly]
2014-10-01 13:29
#86

#85 Precis, jag lär ha allt det jag köpte första gången under kommande graviditeter också. Förutom ett par som fick åka i soporna då de tappade färgen i tvätten.

På tal om kläder, skulle bara kika lite snabbt på HMs hemsida… och nu är ett paket bebiskläder på väg hem. Att jag aldrig lär mig :o
Fast billigt blev det i och för sig, två bodys, ett par byxor och en fleecejacka för 218 kronor inkl. frakt :)

[WickedAlly]
2014-10-01 13:30
#87

Fast det var pyjamasar han behöver egentligen..

[Thiah]
2014-10-01 13:57
#88

#87 så egentligen var det inte sååå billigt ;)

Jag försöker att verkligen inte köpa annat än nödvändigt. Kommer om några månader ha en budget med 10 000 kr mindre per månad  så jag försöker verkligen. Pappa sa att jag får ringa min mamma när det kniper… haha

[WickedAlly]
2014-10-01 14:06
#89

Nä, men det låtsas jag inte om :p

Åh, ja då gäller det att vänja sig vid att "snåla". Hade vi plötsligt gått ner 10 papp i månaden hade vi fått flytta från huset och leva på vatten och kärlek typ, haha.

[Thiah]
2014-10-01 14:12
#90

Finlands härliga föräldraförsäkring gör tyvärr att en av oss tappar cirka det. Tror t..o.m att det är lite mera och det innan skatt… haha

Annons:
[WickedAlly]
2014-10-01 16:17
#91

Fy fasen. Jag och Rasmus hade inte klarat oss då som sagt, hade inte haft råd att få barn i Finland.

Vilken slapp dag, har precis petat i mig en hel (!!) vetelängd, har bosatt mig i soffan och slappar så gott jag kan. Wilmer sover i vagnen i hallen, han var på gränsen till att bli övertrött så jag hoppas att han sover ett bra tag. Mitt huvud pallar inte med skönsjungande sopranbebis många timmar till, jag är helt slut av hans hålligång.

[Thiah]
2014-10-13 11:27
#92

Vi ska ha storkalas på lördag. Igår började "virusnippor" visa sig i Joels ansikte.  Han har runt munnen och ena ögat. Ögat verkar klia lite och han är lite gnällig men annars fint. Idag kom maken hem med feber… Ahh men om vi alla skulle få lite flunssa lagom till storkalaset? Vore inte det toppen?

Jag har världens mensvärk men har åtminstone fått min mens. Så vi kan alla glädjas åt det i alla fall. 😉

Ria74
2014-10-13 11:38
#93

Ett par nätter har Molly sovit uruselt, det är gnäll och skrik från klockan tre ungefär. Känner mig mer död än levande och gäspar konstant.

Får hoppas det ger med sig snart. Man är ju bortskämd med att få sova hela natten numera.

mvh Maria värd på barn, miljonar, bloggande
medarbetare på husmorstips.ifokus
Min blogg: http://nouw.com/mariastankar

[Thiah]
2014-10-13 11:40
#94

Vi har också nån såndär grej för oss. Sover snällt fram till 02.30 ungefär sen är det knorr ovh gnäll. Men Joel vaknar inte upp helt utan går att söva om ganska fort. Bara irriterande för mig som vaknar av hans knorrande…

Ria74
2014-10-13 11:50
#95

Skönt att han somnar om igen, det gör inte Molly. Hon väcker mig ca en gång i timmen, själv hinner hon somna om men inte jag.

Hoppas ni kryar på er innan storkalaset.

mvh Maria värd på barn, miljonar, bloggande
medarbetare på husmorstips.ifokus
Min blogg: http://nouw.com/mariastankar

Destany
2014-10-13 12:17
#96

Inatt har oscar varit vaken varje timme. Är död idag. Har varit o hälsat på en vän o hennes barn en runda för o hålla mig vaken.

Ria74
2014-10-13 12:40
#97

#96 Låter som ungefär samma som här hemma. Hur gammal är Oscar?

mvh Maria värd på barn, miljonar, bloggande
medarbetare på husmorstips.ifokus
Min blogg: http://nouw.com/mariastankar

Annons:
Destany
2014-10-13 14:53
#98

#97 16 mån.

[Thiah]
2014-10-13 15:11
#99

Fick just reda på att jag får betald semester från 30.1 - 5.3 och sen kanske jag får ledigt så att jag börjar den 9.3. Det betyder att jag och maken antingen får 5 veckor  betald tid ihop eller att jag får nytt jobb i januari och då 5v semester i lön.  Yey :D

[WickedAlly]
2014-10-13 17:02
#100

#99 Åh, underbart ju :) 

Wilmer vaknar ganska många gånger på nätterna nu men han gnäller inte, bara "pratar" tills jag vaknar och ger honom bröstet eller skakar hans rumpa. 
Inte så himla farligt egentligen tycker jag men det känns i hela kroppen att jag inte får sova hela nätter längre.

[Thiah]
2014-10-13 17:09
#101

#100ja 5v semester ihop (han pappaledig) eller 5v i lön är helt okej ;)

Joel behöver lite hudkontakt när han knorrar, typ hålla handen…

Att ha mensvärk utan hormoner var ingen höjdare.  Känner mig väldigt öm i hela underlivet. Som om jag typ fött barn eller ramlat på sadelknappen när jag ridit :P

Ria74
2014-10-13 17:24
#102

#98 Ja, det läste jag ju i en annan tråd. Är nog lite vimsig idag. Låter ju ungefär likadant med dom då, Molly är 15 månader.

mvh Maria värd på barn, miljonar, bloggande
medarbetare på husmorstips.ifokus
Min blogg: http://nouw.com/mariastankar

Destany
2014-10-13 18:29
#103

#102 jo har startat en tråd om det. Hehe det e sömnlösheten som gör en vimsig. Jo det e nog en fas de går igenom. Hoppas den fasen tar slut fort

Intehärutandär
2014-10-13 20:41
#104

Det märks att jag har en tonåring. 😃 Som inte vill annat än sova. 😛

Annons:
Ria74
2014-10-13 21:44
#105

#104 Just nu ser jag framemot det 😃 fast då får jag väl använda två grytlock för att få upp henne istället.

mvh Maria värd på barn, miljonar, bloggande
medarbetare på husmorstips.ifokus
Min blogg: http://nouw.com/mariastankar

Intehärutandär
2014-10-13 22:15
#106

#105 Förmodligen och ett "men mammaaa" 😉

[jnordstrom]
2014-10-14 08:00
#107

Åh. Jag har börjat jobba lite extra. Så igår sov Elton när jag åkte och sov när jag kom hem. Usch. Verkar bli likadant idag. 😯

Velinga1984
2014-10-14 14:55
#108

#107 Åh vad underbart höll jag på att skriva, men vilken knepig känsla. 

 Hade gärna arbetat jag med men får inse att det inte går. I drygt 1 månad kommer sambon åka måndag morgon och komma hem torsdagkväll. Ledig fredag, arbeta drygt 12 tim på lördagen och ledig söndag. Fredagarna bör innebära skolträff för min del alterativt bilmekande för sambons del. Och varann söndag så går jag och den store sonen till badhuset.

[jnordstrom]
2014-10-14 15:48
#109

#108 haha nja inte underbart!😉 men absolut knepig känsla. . Man vart hemma så länge och ens ända uppgift har vart att ta hand om Elton. Men vet ju att ha har det bra för han är ju med sin pappa och vi skypear lite med! 😀 men herre gud, vad tufft att vara helt själv sådär. Det blev inte mycket tid kvar till bara er två. Är det bara tillfälligt eller är det er vardag?

Velinga1984
2014-10-14 16:11
#110

#109 Tur skype finns! Jobbar du ofta eller få du chans att vänja dig sakta? Även om man litar på pappan så är man den som varit närmast. Det är nog tyvärr början på vår vardag. Sambon kommer gå på ständig snöjour när väl han jobbar hemma igen. Och då får han lön efter antal jobbade timmar, så man kan inte hoppas på lite snö heller :/

[jnordstrom]
2014-10-14 17:25
#111

#110 jag jobbar bara två dagar i veckan så det är lagom att vänja sig vid. 1 januari börjar jag jobba heltid och sambon tar över. Så bara att vänja sig! Usch, det lät inte alls kul. :( men vad ska man göra, livet funkar ju inte utan pengar. Får hoppas att ni kommer in i det och att vintern går fort!

Annons:
Velinga1984
2014-10-14 21:50
#112

#111 Oj det var rätt mycket ändå med 2 dagar per vecka. Men vad skönt ändå att mjukstarta :) Nej så är det ju. Men våra dagar går fort, oftast har äldsta sonen kompisar hemma. Ibland är det svårt att sysselsätta en snart 10 åring och en 10 månaders, men de vet hur man syssersätter mamma ;)

[Thiah]
2014-10-16 09:24
#113

3 grader varmt.. Snöflingor i luften. Bara att plocka fram den tunnare vinter overallen, handskarna och skorna… Pip vintern verkar ha kommit

Ria74
2014-10-16 09:31
#114

#113 Oj, redan. Hu fryser bara jag tänker på det 🥶 Här i skåne är det fortfarande ca 12 grader på dagarna. Förförra helgen hade vi till och med 19 grader varmt ☀️

Vi har varit på bvc för att kolla vikten en extra gång. 78 cm lång och 9305 gram tung. Mitt på kurvan på längd och -1 på vikt. Bvc-sköterskan tyckte vi skulle ge mer mat, men hur gör man det när hon inte vill ha mer? 🤔

mvh Maria värd på barn, miljonar, bloggande
medarbetare på husmorstips.ifokus
Min blogg: http://nouw.com/mariastankar

fridaas
2014-10-16 09:46
#115

#114 maten har bvc tjatat på oss sen dottern va 4mån, hon är 3,5år nu. Man kan ju inte trycka ner maten i halsen på dem. Vi ökade fettmängden så gott det gick i maten och sen försöka få henne att äta ofta. Som det ser ut nu så är det frukost, frukt, lunch, mellanmål, middag, frukt/macka/yoghurt. Kanske kan ni öka fettmängden och försöka få in ett mellanmål till? Men vill de inte så vill de inte. Just nu är Alwa inne i en ätarperiod, hon är hungrig hela tiden, men för två veckor sen åt hon knappt ingenting, det enda som dög var frukt, gurka, tomat, majs och lite kött då och då. Det är bara att gilla läget :/

Med Vänliga Hälsningar Frida

Kolla gärna in Finntrolls Hembränneri på facebook och instagram.

Ria74
2014-10-16 09:57
#116

#115 Just nu får hon ersättning och macka till frukost, mellanmål på förmiddagen oftast kvarg och frukt, lunch lagad mat, mellanmål frukt och macka, middag lagad mat eller gröt, kvällsmål frukt, macka  och ersättning. Försöker få i grädde och smör där jag kan.

Vissa dagar äter hon jättebra, andra inte alls bra. Jag vill inte tvinga henne att äta när hon inte alls vill, är rädd att hon ska helt vägra då. Både jag och hennes pappa är smala så hon har ju att brås på. Hon springer runt konstant också så hon gör ju av med en massa.

Bvc är hysteriska med att alla barn ska ligga på mittlinjen, men vi är ju inte alla lika sen varför skulle vi vara det som barn då.

mvh Maria värd på barn, miljonar, bloggande
medarbetare på husmorstips.ifokus
Min blogg: http://nouw.com/mariastankar

fridaas
2014-10-16 10:09
#117

#116 nej de verkar tro att alla är stöpta i samma form. Man får ta det de säger med en nypa salt eller tre.

Med Vänliga Hälsningar Frida

Kolla gärna in Finntrolls Hembränneri på facebook och instagram.

Ria74
2014-10-16 10:18
#118

#117 Själv är jag inte oroad eftersom jag själv var likadan i den åldern. Bara trist att behöva springa på en massa extrakontroller och höra hur dom tjatar om att hon måste gå upp mer.

mvh Maria värd på barn, miljonar, bloggande
medarbetare på husmorstips.ifokus
Min blogg: http://nouw.com/mariastankar

Annons:
fridaas
2014-10-16 11:11
#119

#118 kan du inte tacka nej till extrakontrollerna? Det gjorde jag ganska snabbt för jag tröttnade på att gå dit stup i kvarten, hade annat för mig istället. Visst de blev lite griniga men det har den tanten blivit av allt som jag inte håller med om :P Har bytt nu och den nya är jättebra och ser helheten, sonen har börjat dippa lite i vikt precis som sin syster gjorde i samma ålder och som jag gjorde när jag vår så gammal och båda barnen är proportionerliga så hon bryr sig inte,man ser ju att barnen mår bra.

Med Vänliga Hälsningar Frida

Kolla gärna in Finntrolls Hembränneri på facebook och instagram.

Ria74
2014-10-16 11:16
#120

#119 Jo, det kommer jag att göra nu när jag börjar jobba mer igen. Jag kan ju inte ta semester stup i kvarten bara för att springa dit.

mvh Maria värd på barn, miljonar, bloggande
medarbetare på husmorstips.ifokus
Min blogg: http://nouw.com/mariastankar

ChristineL
2014-10-16 14:13
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#121

Pluttan har fått fläskläpp :(

Ria74
2014-10-16 14:16
#122

#121 Nämen stackars tjejen 😕

mvh Maria värd på barn, miljonar, bloggande
medarbetare på husmorstips.ifokus
Min blogg: http://nouw.com/mariastankar

[WickedAlly]
2014-10-16 15:31
#123

#121 Stackars liten :/

Här verkar det också lida mot vintern med stormsteg, en mil härifrån snöar det för fullt. Är nog bara en tidsfråga.. Jag saknar Malmö.

ChristineL
2014-10-16 15:58
#124

Spring, spring, spring och pang i golvet sa det :( Hon är lika pigg som vanligt nu men hon har nog ont.

fridaas
2014-10-16 17:39
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#125

Stora tjejen har varit hos frisören för första gången, så duktig som satt still trots att hon var trött :)

Med Vänliga Hälsningar Frida

Kolla gärna in Finntrolls Hembränneri på facebook och instagram.

Annons:
Ria74
2014-10-16 19:18
#126

#125 Vad duktigt av henne och vilken fin lila blomma hon har fått i håret 🙂

mvh Maria värd på barn, miljonar, bloggande
medarbetare på husmorstips.ifokus
Min blogg: http://nouw.com/mariastankar

MickanC
2014-10-17 20:01
#127

Åh, jag blev så rörd idag! Jag var hos syrran, hennes dotter fyller fyra år, det var kalas. "Mamma vet du, vet du?" "Nej, gumman, vad är det?" "Du vet presenten jag fick.." "Gillar du den inte?" "Det gör inget, du har redan gett mig. Den bästa presenten nån kan få" "Vaddå?" "Livet såklart!"

Hälsningar Mikaela, sajtvärd för 50-talet ifokus. Kika in vetja!

Destany
2014-10-18 07:18
#128

Lilleman är sjuk har hög feber o jag har dåligt samvete att jag ska jobba. Vet han har det bra med sin pappa men vill ju vara hemma hos honom

[Thiah]
2014-10-18 07:27
#129

Såklart man helst vill vara hemma själv men ibland måste man bara jobba.  :(

Destany
2014-10-20 13:56
#130

Precis kommit hem efter en natt på sjukhuset med Oscar. Trodde inte min lille glade kille kunde vara så sur mot folk som han var mot personalen. 16 mån o bråkar emot allt vad han orkar när de försökte hjälpa honom.

[jnordstrom]
2014-10-20 17:23
#131

#130 nämen inget allvarligt hoppas jag?! Stackarn!

Destany
2014-10-20 18:17
#132

#131 han inleddedagen med falsk krupp blev akuten. Hade oxå 39 graders feber. Fick medicin åkte hem. Sämre igen under dagen o var nu iskall på kroppen. Hade temp 33 på kvällen så vi ringde ambulans. De gav medicin o bedömde att han intebskulle med. Skulle kolla tempen 1 ggr timmen o den sjönk från 36 till 35 på 2 timmar så vi åkte in o då blev vi inlagda. Han hade krupp hostan kvat hela dagen oxå

Annons:
PogoPedagog
2014-10-20 19:41
#133

#132 Hu! Vad jobbigt. 

Vi har oxå en jobbig sjukdag. Bastian, snrt två, är förkyld och fick svårare o svårare att andas under dagen. Tillslut åkte vi in till vårdcentralen utan att orka vänta på att de skulle ringa tillbaks. Där fick han luftrörsvidgande så han kunde andas bättre. Nu tycker jag det låter hemskt igen ikväll men sambon som har astma verkar inte tycka det är så farligt.

Destany
2014-10-20 20:23
#134

#133 usch det e så hemskt när de små inte får riktigt luft o är sjuka. De kan ju inte säga vad som är fel. Hoppas han mår bättre annars får ni kanske åka in igen.

Ria74
2014-10-20 21:43
#135

#133 och 134 Stackars era små 😕 det är verkligen inte roligt när dom blir så sjuka. Hoppas dom kryar på sig snart.

mvh Maria värd på barn, miljonar, bloggande
medarbetare på husmorstips.ifokus
Min blogg: http://nouw.com/mariastankar

[WickedAlly]
2014-10-24 15:13
#136

Hoppas era små kryar på sig snabbt! 

***

Slänger ut en fråga här, vet att ni är ganska många som har bra koll på eko-mat:
Finns det inte ekologiska torkade aprikoser att köpa? Letade som en tok idag, tyckte allt fanns som ekoalternativ förutom just aprikoser som jag skulle ha.. 

Ska ha till lillemans gröt och vill gärna inte stoppa i honom konserveringsmedel och sådant om jag kan slippa..

[Thiah]
2014-10-24 15:21
#137

#136 jag har också letat.  Läste nånstans att typ konsums änglamark var bra men jag minns inte riktigt.  Vi har en ekobutik som jag ska gå till i sista hand. Men jag vet inte om de ekologiska är utan det där medlet, erm.. som gör dom gula. Men jag får se =)

[WickedAlly]
2014-10-24 15:31
#138

#137 Ja, de borde ju ha ja. Får ta mig dit någon dag och kika.

Jaha, finns det sån skit i dem också.. Färska aprikoser är ju rätt gula så trodde att det var naturliga färgämnen bara. Så naiv man kan vara ^^

[Thiah]
2014-10-24 15:32
#139

Nä det är det enda jag hittat i de jag läst både ekologiska och icke. de jag haft har inte haft några tillsatser utöver den där blekningsgrejen jag inte minns vad den heter

Annons:
[WickedAlly]
2014-10-24 15:43
#140

Hm, det enda som stod i innehållsförteckningen på de icke-ekologiska här var "aprikoser, konserveringsmedel" :s

Ria74
2014-10-24 15:44
#141

Hemköp här har ekologiska aprikoser, minns inte vad märket heter men dom ligger i en genomskinlig påse med grön text har jag för mig och är ganska bruna.

mvh Maria värd på barn, miljonar, bloggande
medarbetare på husmorstips.ifokus
Min blogg: http://nouw.com/mariastankar

[WickedAlly]
2014-10-24 15:45
#142

#141 Kan det vara Garants egna då kanske? :)

Svavedioxid, är det det du tänker på Thiah?

Ria74
2014-10-24 15:47
#143

#142 Kan det mycket väl vara. Vet bara att jag har köpt sådana eftersom jag är tokig i torkade aprikoser 🤤

mvh Maria värd på barn, miljonar, bloggande
medarbetare på husmorstips.ifokus
Min blogg: http://nouw.com/mariastankar

fridaas
2014-10-24 15:47
#144

Det finns ekologiska torkade aprikoser på city gross bl.a. De är mörka i färgen till skillnad från de oekologiska. de är nästan bruna istället för gula istället. Garant, Ica i love eko och salta kvarn är några märken som har :)

Med Vänliga Hälsningar Frida

Kolla gärna in Finntrolls Hembränneri på facebook och instagram.

[WickedAlly]
2014-10-24 15:48
#145

#143 Får kika nästan gång jag är i närheten då :) 
Känner mig inte alls lusten på att stoppa i honom de andra. Köpte en påse, varför vet jag inte, men den får jag väl äta själv.

[WickedAlly]
2014-10-24 15:50
#146

Tack för tipsen Frida :)
Vårt Ica kanske bara hade sålt slut på dem, för de hade massa andra frukter.

Annons:
[Thiah]
2014-10-24 15:59
#147

just edt jag menaar Ally

ChristineL
2014-10-24 20:32
#148

Visst finns det eko-aprikoser! Saltå kvarn eller Icas I love Eco brukar vi köpa.

[jnordstrom]
2014-10-24 22:05
#149

Vi använder Icas eko aprikoser, dom ser nästan ut som katrinplommon :)

JeFo
2014-10-24 23:54
#150

Jag ska också testa puréa aprikoser. Går ju åt mängder av puréer. Läste att hade man äppelmos så var det kanon att söta upp andra puréer med. Och det gjorde ju jag och kära mormor i somras så det finns ju. Varit allmänt kass på att fixa så måste bli bättre. Fick lite panik när jag läste att du börjat jobba nordstrom 😁 Snart ska jag börja… 😣 Har tyckt det varit lugnt tills jag läste ditt inlägg och blev påmind. Mina sov typ när jag gick och sov när jag kom hem. Ibland ville man typ väcka dom bara för att få vara där en liten stund. Ska småstarta väääääldigt sakta men ändå.

[jnordstrom]
2014-10-25 00:30
#151

#150 haha snacka om det! Jag har lite lätt panik varje gång!:p men på något konstigt sätt känns det som om jag kommer hem med ännu mer energi efter jobbet som jag kan lägga på Elton. Gör konstigt men! Sen hjälper det att tänka på att vi sparar föräldra dagar så han kan vara hemma länge och det är ju vår plan. Men visst känns det! Usch! Man vill ju inget annat än vara hemma med dom för alltid typ! 😂

[Thiah]
2014-10-25 05:50
#152

6 mars är min första jobb dag. Då går Kristian på pappa ledigt. Men jag ser nog fram emot att jobba så länge Joel är hemma. Sen när han börjar på dagis är en annan grej :(

[jnordstrom]
2014-10-25 09:14
#153

#152 då har du ett litet tag kvar då innan det är dags :) hur länge har ni planerat att hålla Joel hemm:)

Annons:
[jnordstrom]
2014-10-25 09:14
#154

Hemma?*

[Thiah]
2014-10-25 09:56
#155

#153 Joel måste börja på dagis i augusti 2015. Då är han virka 17månader. Joel är lite förkyld igen. Eller ja, nått är det som inte helt bryter ut. Pappan hans är likadan. Så dom sover massor vilket iof är skön . ;) Igår upptäckte Joel glädjen i riskakor. Både hans egna och mina. Äter jag nått som låter så ska han ha det. ;) Tur att vi har mycket riskakor hemma.

[jnordstrom]
2014-10-25 10:39
#156

#155 okej, fast då är han ju inte så liten :)

[Thiah]
2014-10-25 10:42
#157

#156 nä det är en riktigt okej ålder att börja på dagis.

fridaas
2014-10-25 11:19
#158

I natt åkte sambon till Skåne för att fiska så nu är jag ensam med barnen. Hoppas han tänker vara på bättre humör när han kommer hem än han var igår, surpellen. Ibland känns det som man har tre barn.. Så på ett sätt är det väldigt skönt att han är borta tills imorgon, för då slipper man ha honom stranden, räcker med en ilsk treåring just nu (hela hennes värld har gått under för att det regnar ute), men samtidigt är det jobbigt för att jag inte orkar göra något, förkylningen tog sig en ny svängom. Skulle åkt till min pappas kusin och firat hennes barn idag, men vill inte smitta ner dem, sen hade jag nog inte vågat köra heller.. Har blivit så fjantig efter älgsmällen, har jätteproblem med att köra när det är mörkt. Dit hade inte varit några problem, men hem, då är det garanterat mörkt. Sen hade jag nog inte hittat heller för den delen, hon har nyss flyttat och har aldrig varit där. Ska försöka få tummen ur att dammsuga, klippa klor på hunden och borsta av henne iaf. Och få ut barnen på promenad när det slutat ösa ner.

Med Vänliga Hälsningar Frida

Kolla gärna in Finntrolls Hembränneri på facebook och instagram.

TezzD
2014-10-25 11:21
#159

Heej!
Ikväll ska vi på HalloweenKalas för mitt kusinbarn som fyllt 8 år.
Tema Skräck… känns lite sådär att ta dit min 2 och  4 åring 🤪

"Jag är rädd för monster" Säger min 2 åring medans 4 åringen säger att hon vill vara ett spöke… Vi får väl gå dit och se hur dom reagerar, men det känns inte så kul att det kanske blir en sömnlös natt.
Hur tänkte min kära kusin där? När hon bjöd in mina små barn? haha
Jag har försökt att prata med dom och diskuterat att det är ett "monsterkalas" och att alla barnen är utklädda. Verkligen printat in i deras huvuden att det bara är smink och kläder 🥵

HjärtaRosalee
SajtVärd: Änglar -ifokus
Medarbetare: barn.ifokus. 

Ria74
2014-10-25 14:19
#160

#159 Kul med halloweenkalas 👍

#145 Saltå kvarn hette märket på aprikoserna på Hemköp. Kollade när jag ändå var där och handlade 🙂

Idag har vi precis haft en nappkris, Molly älskar att gå och bära omkring sina nappar och sen lägger hon dom på bra ställen. Nu var båda dom självlysande napparna borta. 

Som vi letade, både jag och sambon har krupit runt på hela golvet. Haft alla sängkläder av sängen, varit ute, i källaren, på vinden och sökt men ingen napp. 

Till slut fick jag för mig att kolla i min handväska, gissa vad som låg i det ena innerfacket. Bingo, en av napparna. Den andra vet vi fortfarande inte var den är. Förmodligen på ett "bra" ställe 🤪

mvh Maria värd på barn, miljonar, bloggande
medarbetare på husmorstips.ifokus
Min blogg: http://nouw.com/mariastankar

Annons:
JeFo
2014-10-25 21:16
#161

Holly ska ha inskolning i april hos dagmamman då storasyster ännu är kvar. Sedan blir det förskoleklass i slutet av augusti och då börjar Holly hos dagmamman. Haft alla tre på hos samma så det är en enorm trygghet! Har svårt att få med mig dom hem 😛 Ja dagar vill man ju spara om man kan. Jag tömde äldstas, som blev 8 i aug, när Holly kom så jag tjänade in massor. Och när man väl börjar lite smått är det skönt. Precis som du säger får man lite energi och uppskattar även tiden hemma mer.

[jnordstrom]
2014-10-26 08:09
#162

#161 men vad lyxigt med dagmamma! Det hade vart drömmen att få ha Elton hos en. Slippa dagis eller ja , stora grupper iaf! Vi ska söka vårdbidrag i januari när Elton fyllt ett, så då blir det lite mer pengar i kassan och då lättare att hålla honom hemma ett tag till. Jag ska på konferens i december med övernattning, jag har redan börjat få kalla fötter! Haha fast jag vet att det ska bli jätte mysigt och kul! Man är ju för rolig!

[WickedAlly]
2014-10-26 08:21
#163

Köpte eko-aprikoser igår, hittade Garants på Hemköp, tack för tipsen tjejer :) 

#158 Hoppas dagen blev lite bättre och att det slutade regna, främst för treåringens skull. Måste vara svårt att vara så liten och ha så mycket känslor, jag tycker att det ibland är svårt som vuxen.

***

Usch, igår kväll bråkade vi här hemma. Tysta som två möss visserligen, Wille ska inte behöva höra skiten hur liten han än är, men det tar på krafterna. Vi är så sällan oense så när vi väl är det så blir vi nog båda rätt paffa och  överdriver rätt mycket av bara farten. Usch. Jag hatar det.  Är rätt slut idag.  

Vintertiden påverkade inte oss så mycket som tur är i alla fall, 05.58 slog han upp sina blå, lyckades distrahera honom med babblarna och ett paket våtservetter fram till sju så att jag fick slumra lite till. Får väl anses vara godkänt.

Ria74
2014-10-26 08:24
#164

Dottern bestämde att här kör vi inte med vintertid utan vi går upp strax innan 7. Jaja, det är bara att knata upp och leka med duplot en stund 😴

mvh Maria värd på barn, miljonar, bloggande
medarbetare på husmorstips.ifokus
Min blogg: http://nouw.com/mariastankar

fridaas
2014-10-26 08:41
#165

#163 nej det regnade hela dagen igår, så vi blev inne, bara två snabbkissar med hunden som hatar regn hon med. Men dagen blev bra ändå. Hon hjälpte till att städa (kors i taket), laga mat och sen hade vi lördagsmys med film, böcker och godis. Allt medan lillebror låg själv och lekte på golvet. Idag skiner solen, så efter frukost blir det lekparken.

Med Vänliga Hälsningar Frida

Kolla gärna in Finntrolls Hembränneri på facebook och instagram.

[WickedAlly]
2014-10-26 08:46
#166

#165 Vad bra att det blev en fin dag ändå, det gör ju så jädrans mycket för ens energinivå :)

Här sken solen igår men idag öser det ner igen. Längtar efter snö, gillar inte det vanligtvis men om himlen ändå ska öppna sig så kan det ju lika gärna vara snö som lyser upp lite.

JeFo
2014-10-27 00:55
#167

Vädret gör mycket både för stora, små och hundar 😛 Skönt för alla att kunna vara ute ett tag. Vi skippade också vintertiden. De två äldre vaknade men var snälla och gick ner. Holly hade en jobbig natt med någon typ av superförkylning. Den var som bortblåst över natten 😁 Skönt iaf! Bara min hals som värker nu! Dagmamma är kanon! Sååååå glad att vi haft det. Känns mycket lugnare att jobba när man vet att barnen har det bra. Hon har 6st barn ist för på dagiset här där det typ är 25 på två. Dagmamman känns som hemma ungefär. Blir inte samma stora steg har jag upplevt det som, iaf vad jag inbillat mig.

Annons:
[Thiah]
2014-10-27 05:11
#168

Över helgen har vi gått från -2 till ,+11 i morgobtemp… Skulle handlat pump till barnvagnen igår men vi glöm

[Thiah]
2014-10-27 05:14
#169

glömde. Så jag får använda sulkyn idag. Typ ett år för tidigt… (Mobiversionen bråkar massor)

[Thiah]
2014-10-27 09:20
#170

Köpte ny vagn idag för 50e. En mörkblå brio. Sa att jag bara behöver sittdelen så hon skulle sälja liggdelen till nån som kanske behöver en ny reservdel. Nu ska jag fundera på om vi ska ge vår gamla till uff eller försöka få nån slant för den. Hjulen är slitna å tappar luft men fjädringen är super ännu. Betalade lite väl mkr för den själva men men… Tror vi kanske bara ger den vidare.

JeFo
2014-10-27 10:57
#171

Samma med vädret här… Ska bli 15 grader och sol imorgon och resten av veckan. Igår var det storm! Tråkigt med vagnen Thiah. Hunnit testa nya? Jag ska försöka ha ögonen öppna efter en extravagn att ha liggandes i bilen. Våran att klumpig att släpa på. Har en sångfågeln idag… Holly låter från Lordi till en liten kolibri. Hon är inte piggelin hon heller. Dålig vecka och blir sjuka på då det är lov.

[WickedAlly]
2014-10-27 11:09
#172

Här är lille herrn piggelin, full fart så att jag knappt hinner med i svängarna. 

Idag ska vi egentligen renovera gästrummet, tapetrullarna har hunnit bli helt dammiga. Men jag vette tusan om jag orkar. Känner mig så orkeslös trots att nattsömnen blivit bra igen, Nu är han tillbaka, vår sömniga kille. Sover hela nätter igen äntligen :)

[Thiah]
2014-10-27 11:53
#173

#171 Nä hon kommer med nya vagnen ikväll.  Men på bilderna så är den väldigt lik våran. Så skönt att inte behöva röra sig i storm med en sommarsulky.  Ska se om vi kanske kan få typ 300kr för våran. Är man ens någorlunda händig går däcken att laga och då är den superbra som t.ex. landet vagn. Den är lätt att fälla upp och ner  och den har väldigt bra fjädring.  Får vi inga pengar för den ger jag den bara till UFF, inte mer med det.

Velinga1984
2014-10-27 13:30
#174

Lyckan att ha bil blev kort när jag i all min glädje inte tänkte på hur attans tung den lille krabaten är att bära på, och hur snabb han är. 

Bar sonenpå netto för att kika deras sortiment snabbt,sen tvärs över gatan in på bokhandeln för att leta bok själv även om sonen absolut ville hjälpa till att leta, in i bilen och vidare in på biblioteket för att skriva ut papper medan han fick sitta på en stol med ett relativt hårt tag om armen för att inte ramla ner och sen hem. 

Promenadmässigt hade det tagit lika lång tid och varit betydligt lättare. För 14 kg barn blir tung att bära.

Annons:
[WickedAlly]
2014-10-28 09:59
#175

I detta nu ringer min kära make mäklaren, vi är spekulanter på ett hus. Inte vårt drömhus visserligen men det finns möjligheter att tjäna en slant om vi renoverar och det älskar vi båda att göra så det är ju en win-win-situation.

Nu när de sänkte räntan så känner vi att det är dags att lägga i en högre växel.

Så spännande :)

[Thiah]
2014-10-28 10:24
#176

Spännande spännande! 

Då måste du visa en massa renoveringsbilder. jag älskar sånt.

JeFo
2014-10-28 11:13
#177

Spännande Ally! 😀 Vi köpte vårt hus för 9 år sedan för typ inga pengar alls. Byggt 45 och inte fixat sedan dess. Såg ut som ett spökhus 😛 Sedan dess är allt utbytt. Värdet har ökat till 200% el hur man nu säger. Köpte vi för 3kr är huset idag värt 9kr. Hoppas ni blir med hus!

[WickedAlly]
2014-10-28 11:21
#178

Absolut, kommer fota hela processen mest troligt :)

Vi hoppas på något liknande JeFo. Det ligger ett stenkast från där vi bor nu. Vi bor på en pytteliten ort på uppgång, det har blivit så dyrt att köpa i tätorten en mil bort så folk söker sig hitåt. 

Byggt 1970 och alla orginaldetaljer är kvar. Vad sägs om pippigult kök t ex? Eller orangea medaljongtapeter? ;)

fridaas
2014-10-28 14:59
#179

Åh va kul! Vill med flytta till hus :( men alla våra sparpengar försvann för fyra år sen när vi båda blev arbetslösa så har inga pengar till handpenningen, speciellt inte sen sambon gick pch köpte sig en båt, hmpf.

Med Vänliga Hälsningar Frida

Kolla gärna in Finntrolls Hembränneri på facebook och instagram.

ChristineL
2014-10-28 15:32
#180

Idag har jag och Nova varit på playdate med jnordstrom och lille Elton! Supermysigt på barnens lantgård i Nolhaga, Alingsås 👍

[Thiah]
2014-10-28 16:32
#181

#180 vad härligt. Vad är det för lantgård? Själv har jag smitit hemifrån. Smet knappt 10min efter att maken kom hem. Hej och hej då. ;) jag ska nämligen på vuxendejt med kollegan. Dricka nån öl och få prata utan karlar eller son. Så himla välbehövligt. Får redan lite suck SMS från maken över att Joel inte somnar. Haha.. Maken har lite svårt att vara flexibel uppenbarligen. Men han vill absolut inte ha hem mig, bara gnälla av sig lite. ;)

Annons:
ChristineL
2014-10-28 16:42
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#182

#181 - Dom har lite djur där, getter, får, grisar och höns. Det är väl mer på sommaren men kul att dom har öppet även såhär sent på året. Hela Nolhagaområdet är väldigt fint med slottet, promenadstråk och stoor lekpark, så det måste vi göra om! Och Nova klappade glatt på getterna ;)

[jnordstrom]
2014-10-28 17:00
#183

#182 Tack för idag christine och lilla nova! Det var supermysigt:) Elton är så trött efter en heldag ute och av att gå upp kl 03.30 ;)

[jnordstrom]
2014-10-28 19:00
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#184

Vi har sålt vår soffa men jag och sambon kommer inte överens om vilken vi ska köpa. Men jag har fått till en mysig tvhörna, värre för han som ingen fotölj har ;)

TezzD
2014-10-29 08:47
#185

Idag kommer mina älskade änglar hem! 
Dom har varit hos sin pappa sen i Söndags.
Och dom stannar tills på Fredag, sen kommer dom igen på torsdag nästa vecka… dagarna mellan söndag och torsdag är jobbigast…. men sen när dom åker hem på Söndagar så är det skönt att veta att dom kommer på Onsdag igen… krångligt, men såå värt det att få ha sina barn varje vecka hemma, när man är separerad. ❤️

HjärtaRosalee
SajtVärd: Änglar -ifokus
Medarbetare: barn.ifokus. 

ChristineL
2014-10-29 16:23
#186

Idag får Nova vara ovanligt billig! I vanliga fall är hon svindyr och mer därtill men idag har hon rentav varit otrevlig när vi var på lekcafé. Hon började medvetet kasta saker på andra barn och vuxna. Jag satte mig lugnt ner med henne och sa att så gör man inte, det kan göra ont, hon/han kan bli ledsen. Efter massa om och men slutade hon och började med sina älskade bollar istället. Hon tappade en av tre som ett annat barn tog, och katastrofen var ett faktum, hon fortsatte vara skitgrinig ett bra tag innan jag gav upp och sa att nu går vi hem! Då tog hon min hand och gick mot dörren. Och tjurigheten har fortsatt här hemma, var är min glada tjej? :(

Destany
2014-10-29 17:25
#187

#186 oscar har oxå varit riktigt sur denna veckan. Trodde förstdet har att göra med pärsen förra veckan med ambulans o inläggningen men känns oxå som det är ett utvecklingssprång. Nova o Oscar är väl nästan lika gamla.? Han blir snart 17 mån

[Thiah]
2014-10-29 17:29
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#188

Vi har köpt en ny vagn för 50e. Valde att inte få med liggdelen då vi inte har behov av det. Den kan säljaren sälja till nån som redan har skelettet liksom.  Det är en brio utan lufthjul (yey) men har ingen aning om modell. Strunt samma i min värld ;)

dåligt med vagnen är dock att man inte kan vika in handtaget som man kunde på vår förra.

Annons:
ChristineL
2014-10-29 18:21
#189

#187 - Ja, hon blir 17 månader imorron och humöret svänger rejält! Har varit så en period men vi trodde det var pga förkylning och tänder för en månad sen kanske, bara det att det har inte riktigt släppt än. Att komma hemifrån brukar ju vara toppen men inte idag.

[WickedAlly]
2014-10-30 00:01
#190

Kan någon hjälpa en stackars förvirrad mamma?
Överallt läser jag att man ska undvika mjölkprodukter till barn under ett år men sedan när jag googlar bebismat för inspiration så innehåller 9 av 10 recept ganska mycket grädde/creme fraiche/kesella..? 

Hur ska man göra? Hittills har jag kört mejerifritt till Wilmer, ska jag fortsätta eller är det helt okej att ha i grädde och annat?

[Thiah]
2014-10-30 04:01
#191

Jag har förstått det som att man kan ha mjölk i maten men inte som dricka.

[jnordstrom]
2014-10-30 05:46
#192

Det man skan tänka på är att introducera mejeriprodukter långsamt, för att minska risken för allergi. Sen rekommenderar dom att barn under ett år inte ska dricka mjölk och det brukar grunda sig i att mjölk innehåller inget järn och det är något små behöver extra av. Ett barn under ett år har lika stort järnet som en vuxen man.

Velinga1984
2014-10-30 06:10
#193

#190 Vi har mejeriprodukter som grädde i mat, smör på smörgås osv men han dricker vatten. han är 10 månader.

[Thiah]
2014-10-30 06:11
#194

Sen är det så att mjölk även mättar så det blir lätt att barnet dricker två glas mjölk och sen äter mindre mat.

fridaas
2014-10-30 07:58
#195

Som övriga säger är det inget problem att ge dem mejeriprodukter, så länge man inte ger mängder och inte mjölk att dricka till varje måltid. Vill man inte ge mjölk kan man ge havredryck istället tex eller imat i mat (som grädde, fast gjord på havre).

Med Vänliga Hälsningar Frida

Kolla gärna in Finntrolls Hembränneri på facebook och instagram.

Annons:
[WickedAlly]
2014-10-30 09:53
#196

Jag trodde att man inte gav mjölkprodukter pga att kalcium hämmar järnupptaget? Inte bara för att det tar plats i magen. Även vatten, förutom helt kallt då kanske, ger ju mättnadskänsla.

Själv dricker jag inte mjölk till blodpuddingen till exempel, av anledningen ovan. 

Smör i maten har jag haft förresten, så helt mejerifritt har det ju inte vart men grädde och sådant har jag undvikit med få väldigt undantag. Men en del recept innehåller runt 1 dl mjölkprodukt, och det kan jag tycka är väldigt mycket i en barnportion :o

Kommer nog använda lite mer mejerier i matlagningen, men efter att ha legat och grubblat på detta i natt har jag kommit fram till att det vi redan gör känns bra, haha.

[Thiah]
2014-10-30 09:58
#197

Ja lite så kanske det också är. Att man inte ska ge mjölk hela tiden. Vi ger bara vatten att dricka(förutom ersättning) då det bara är maken som dricker mjölk. Min mage klarar fortfarande inte av det efter graviditeten. Tror vi inte kommer dricka mycket mjölk hursom

Destany
2014-10-30 11:56
#198

Idag ville oscar inte alls åka bil. Han skrek hela vägen dit o hem. Han e så butter nu nin lille pojk saknar hans solskenshumör. Lovade mig själv o undvika o köra bil med honom själv på ett tag

[WickedAlly]
2014-10-30 14:15
#199

#198 Det är tur att man vet att det går i vågor sånt där, och att det snart vänder igen. 

***

Nu har vi vart ute och fixat lite i trädgården, har haft en hög med tegelstenar framför trappen. Det har vart i vägen men ändå har jag inte orkat ta bort dem förrän nu. Ville städa upp lite för jag har köpt pumpor som jag ska göra lyktor av i morgon, har aldrig någonsin gjort det tidigare så jag tyckte att det var dags :)

Vi ska bara vara hemma i morgon, äta något gott (varför säger man så? Låter som att man käkar äcklig mat i vanliga fall då), äta godis och se en film eller två. 

Har ni andra några planer?

[Thiah]
2014-10-30 16:26
#200

Vi SKA se en bild sen. Skulle gärna ha pumpor hemma men får nöja mig med lyktor. Maken kanske smiter iväg i helgen på grabbgrejer. Jag och Joel ska iväg till Joels gudmor och pyssla på lördag. Uppenbarligen behöver vi hjälp med sånt… ;) ( hon känner oss lite för bra, pysselstund en ingår i Joels namngivningspresent) sen ska hon laga ost och skinkpaj åt oss. Gott!

[jnordstrom]
2014-10-30 18:59
#201

Uha, Elton somna innan sju. Undra när han vaknar i morgon…

[WickedAlly]
2014-10-31 09:22
#202

#200 Åh, vilken mysig present :)

Ska fota, om det inte blir kaos av det hela :P

#201 När vaknade han? :)
Här kom Rasmus upp och väckte oss halv åtta, han somnade på soffan igår så vi har haft sängen för oss själva. 

Varenda gång Rasmus gör det så sover Wilmer hela natten så jag börjar bli ganska övertygad om att det är Rasmus som stör hans nattsömn och inte jag som jag trodde först.

Annons:
Velinga1984
2014-10-31 09:44
#203

Ibland känner jag mig som ensamstående. Kan väl vara drygt 1 månad nu som sambon jobbat borta mån-tors, och jobbar sen fredag eller lördagen här i stan. Han är alltså bara hemma med oss 2 dagar i veckan. Nej jag ska inte klaga, vi klarar oss rätt bra men sambon bytte trots allt jobb för att kunna vara mer närvarande. 

Igår var det t om så illa när sambon kom hem att vår 10 månaders son inte ville vara själv med honom. Jag var tvungen att vara i samma rum, annars kröp han efter mig skrikandes.

JeFo
2014-10-31 10:49
#204

#203 Hur tar din sambo det? Jag skulle bli jätte ledsen.

JeFo
2014-10-31 11:07
#205

Här är det full fart idag. Tjejerna är ute på bus el godis. Vi ska ju åka sen så de hinner inte senare… Roligare när der är mörkt annars ju. De går ju bara till såna de känner så spelar väl ingen roll. Hoppas på en luuuuugn och skön dag. Lycktor är jätte kul att göra ju! Blev det bra Ally?? Holly sitter just nu i gåstolen. Hon gillar den och har blivit riktigt bra på att ta sig dit hon vill.

[WickedAlly]
2014-10-31 11:36
#206

Åh, vad är de utklädda till? Lägg gärna upp en bild om du vill :)

Vet inte än, har inte hunnit så långt. Vi har precis ätit frukost, haha, så slöa är vi i denna familj. 

Wilmer satt en stund i gåstolen när jag lagade mat, tror att han gillar den men så var det där med tålamodet. När det inte går tillräckligt fort framåt så ballar han ur totalt.. Men han gillar musiken och att det blinkar :)

Velinga1984
2014-10-31 13:23
#207

#204 Han tycker att det är jobbigt när han är hemma och kan vara engagerad pappa. Tycker synd om honom.

[WickedAlly]
2014-10-31 23:39
#208

Hade planerat myskväll med maken, har köpt godis och tänkte att vi skulle bädda ner oss framför en film.

Vad gör jag? Jo, somnar när jag nattar lilleman. Gah!
Rasmus säger att han vart uppe och väckt mig dessutom. Vet inte om jag var ovanligt trött eller om han bara hittar på, kanske kändes skönt med en kväll ensam framför teven :p

[WickedAlly]
2014-11-01 00:01
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#209

Men här är mina pumpor i alla fall :P
För att vara första gången så blev jag nöjd, insåg efteråt att jag kunde använt en mall så att det blev rakt men är det hemmafix så är det ju ;)

Annons:
[jnordstrom]
2014-11-01 16:43
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 2
Förhandsgranskning av bild 2 av 2
#210

Idag får vi gäster så Elton har hjälpt till hela dagen:) ikväll ska Elton få en alldeles egen potatisgratäng :)

JeFo
2014-11-02 09:00
#211

Ja du Ally vad var dom… Ett skelett och en joker fladdermus el något 😣😣 Svårt att få bestämma när de blir äldre. Men nöjda var det, fick ingen bra bild och när det kom hem och jag skulle ta var de osams och arga 😞 Gillar bilden på Wilmer med mask, såå söt! Snygga pumpor också! Trevligt med egen gratäng. Tyckte han om den? Jag har inte riktigt kunna njuta av helgen. Holly som vanligtvis bajsar två/ dag hade inte bajsat på 4 dagar. Lyckligtvis släppte allt igår till mammas stora lycka 😃 Man blir ju orolig även om jag läst på och även fastän hon inte var påverkad mer än att hon åt mindre. Söndag….. Och bara vila 😊

JeFo
2014-11-02 09:00
#212

Ja du Ally vad var dom… Ett skelett och en joker fladdermus el något 😣😣 Svårt att få bestämma när de blir äldre. Men nöjda var det, fick ingen bra bild och när det kom hem och jag skulle ta var de osams och arga 😞 Gillar bilden på Wilmer med mask, såå söt! Snygga pumpor också! Trevligt med egen gratäng. Tyckte han om den? Jag har inte riktigt kunna njuta av helgen. Holly som vanligtvis bajsar två/ dag hade inte bajsat på 4 dagar. Lyckligtvis släppte allt igår till mammas stora lycka 😃 Man blir ju orolig även om jag läst på och även fastän hon inte var påverkad mer än att hon åt mindre. Söndag….. Och bara vila 😊

[jnordstrom]
2014-11-02 09:18
#213

#212 ja, det var en riktig hit! :)

[WickedAlly]
2014-11-02 12:37
#214

#212 Haha, så länge de är nöjda så ;) 

Han gillade verkligen masken, och han är en riktig linslus så så fort kameran åker fram går han med på precis vad som helst, haha. 

Jadu, det där med bajsandet.. Vilka bekymmer man kan få som mamma över sånt, haha. Man blir ju verkligen orolig ja :) 
Här ställer maten till det ibland, han verkar inte ha ont eller någonting men det blir lite trögt mellanåt. Måste skärpa mig med katrinplommonen. 

Idag har vi vart i skogen med mormor. Snodde en pinne jag ska använda som upphängning i hallen, är såå trött på vår fula hatthylla. Och resten av hallen också för den delen, skulle vilja riva ut alltihop och bara börja om..

#210 Vilken fin dukning, hoppas kvällen blev trevlig :) 
Och potatisgratäng lät sjukt gott, nu blev jag hungrig (trots att jag skriver detta medan jag käkar :P)

ChristineL
2014-11-02 12:44
#215

Destany - Hur har Oscar det med tänder? Hos Nova har det ploppat upp fem stycken på 1, 5 månad. Tänkte det kan ju också vara en förklaring till grinighet… Men mycket ligger nog i åldern också, frustrationen att inte kunna göra sig förstådd osv.

[Thiah]
2014-11-02 12:44
#216

Vi fick färsk fisk igår. Joels gudmors karl fiskar som hobby. Jag tackade mer än glatt ja till lite fisk. Han filéer dem färdigt så vi ska laga gratäng. Mums! Ett år fick jag rökt sik till födelsedagspresent. Älskar fisk. Nästa gång ska jag bara be att få lite inälvor åt katterna, glömde det igår.

Annons:
Destany
2014-11-02 18:05
#217

#215 han har inte fått några nya tänder på typ 2-3 mån han har bara två kvar son han ska få o det är de längst in.

[Thiah]
2014-11-03 08:11
#218

Joel är en liten matvägrande filur idag. Klockan är bara 9 men han har redan hunnit halvvägra två måltider.

[jnordstrom]
2014-11-03 08:11
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 2
Förhandsgranskning av bild 2 av 2
#219

Dom två alltså!😍

JeFo
2014-11-03 09:18
#220

Natt 2 utan sömn. Holly hostar som bara den på nätterna, knappt något på dagarna. Så i natt byggde jag ett berg så hon typ stod och sov 😛 Hon hade hostat som bara den och jag fick nog. Tyckte synd om henne. Berget hjälpte iaf 😀

Ria74
2014-11-03 12:28
#221

Första dagen på inskolningen idag. Gick bättre än jag trodde det skulle gå, hon ville inte vara med på några aktiviteter men hon skrek åtminstone inte.

När vi sen var ute kunde hon sträcka sig till att ge en annan liten pojke en boll till och med. Så en nöjd mamma och en nöjd dotter som sover som en stock nu :)

mvh Maria värd på barn, miljonar, bloggande
medarbetare på husmorstips.ifokus
Min blogg: http://nouw.com/mariastankar

fridaas
2014-11-03 13:50
#222

Trött så trött! Är det inte någon av barnen som vaknar vid 4 på morgonen så är det hunden vi vaktar tills på onsdag som gör det -.-' Ska försöka trötta ut honom riktigt ordentligt ikväll innan läggdags så kanske han kan hålla tyst till 7 imorgon iaf när klockan ringer, Blää för det med. Men men bara att gilla läget och in på mentorsamtal för att planera vilka kurser jag ska läsa nästa termin :/

Med Vänliga Hälsningar Frida

Kolla gärna in Finntrolls Hembränneri på facebook och instagram.

JeFo
2014-11-03 14:13
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 2
Förhandsgranskning av bild 2 av 2
#223

Holly har blivit stylad av syrran 😛

Annons:
[WickedAlly]
2014-11-03 21:20
#224

#223 Tjusig!

Är det någon av er som har ullunderställ från PoP? Undrar lite över kvalitén nämligen.

JeFo
2014-11-03 22:13
#225

#221 Skönt att inskolningen gick bra. Lite nervöst med inskolning, för båda föräldrar och barn. Tur de anpassar sig så fort. Och gillar man som förälder stället känna det tryggare och lugnare att lämna. Holly kommer nog bli "utsatt" för mycket 😛 De gillar att fjola för henne och få henne att skratta. Är så kul att se. 6mån och förstår redan bus 😁 Tyra är ju 8 och joline 5 så Holly är ju värsta dockan. Som tur är förstår de att hon är liten. När Tyra var 3 och joline föddes förstod inte Tyra på samma vis. Känns mysko… När Tyra är 18 är Holly 10. När Tyra är 25 är Holly 17. Hmm…. Innebär att jag kanske blir mormor innan alla mina barn flyttat hemifrån 😖 Nej nu måste jag sova!

JeFo
2014-11-03 22:16
#226

För två dagar sedan ploppade tand nr2 upp!

[WickedAlly]
2014-11-03 22:43
#227

#225226 Haha, djupa tankar denna kväll? :P 

Nämen, se där ja :)

[Thiah]
2014-11-04 06:06
#228

Ally; satsa på att alltid ha så mycket ylle som möjligt under. Ylle ylle ylle! :) Pop verkar ha bra kvalite . Joel har ärvt välanvända saker kläder därifrån som på sin höjd varit noppiga.

[Thiah]
2014-11-04 06:36
#229

Appropå nått helt annat. Kristian är sjuk igen. Inte megasjuk utan mera rejält förkyld. Han är frisk någon dag/dagar och sen är det kört igen. Försöker få honom att gå till läkaren idag men han är så avig. Ska be honom gå till privatläkare så ha slipper väntetider trots att det kostar mera. Och vill han inte gå ska jag hota med Joel. För han kan t.ex. ha mycoplsma och då kan han smitta honom. Fult men vad gör man inte :p Förra hösten fick han lunginflammation av en vanlig förkylning och nu har han börjat hosta. Envisa karlkräk ;)

JeFo
2014-11-04 08:41
#230

Ja jag blev nog lite djup… Eller övertrött! 😛 Ja hota iväg Kristian! Tycker han är sjukt mest hela tiden, stackar'n! Killar och doktorer brukar inte gå hand i hand Dom kan behöva en knuff. Jobbar han med barn så går det väl mycket också. Tyvärr brukar doktorn bara säga virus men då har man ändå uteslutit annat obehagligt. Holly och jag är själva idag. Hon har hostat sedan 5 när Ric stack. Hon är inte vaken då men jag är för jag måste ha koll. Så hoppas vi kan sova lite middag snart. Satt och kollade utlandaresa igår. Vi brukar åka varje år men förra året var jag gravid och i år tyckte jag Holly var för liten. Så vi tar en sen bröllopsresa nästa år ist. Holly har hunnit bli 1,5 då.

Annons:
[WickedAlly]
2014-11-04 09:02
#231

#228 Ja, våra andra kläder därifrån håller fin kvalité i alla fall :)
Underställen är i 100% merinoull, så han borde ju hålla värmen. Tror att jag ska ta och investera i ett par sådana. Hade honom i bärselen i skogen häromdagen och insåg att jag inte har något bra att ha på honom då. Hade vanliga kläder under en one piece. Han var inte kall, men lite småkylig. Overallen fick inte plats i selen nämligen. Hade väl kvävt stackarn då.

Har samma  problem med Rasmus, vägrar gå till läkaren. Fast i våras fick jag faktiskt iväg honom, han hade haft ont i rygg jättelänge. Ont i flera år, så illa att han ibland var sängliggande. Visade sig att han hade diskbråck. Ville bara skrika VAD VAR DET JAG SA?!
Nu krånglar övre delen av ryggen istället, och han har väldigt ont i alla leder. Ska nog skrämma iväg honom igen.

#230 Stackars liten med hostan, tycker det är så obehagligt för hela bebisen hoppar ju. Hoppas det ger sig snabbt. 

Åka utomlands lät ju rätt skönt.. Min syster och hennes pojkvän åkte till Thailand 21 oktober, sen dess har de avverkat Hong Kong och nu är de i Kina. Ska vara borta till Mars-April. Är inte alls avundsjuk. Inte. Alls.

[Thiah]
2014-11-04 09:18
#232

Kristian har varit sjuk praktiskt taget hela hösten… Han menar lite skämtsamt att doktorn sätter upp en boxningshandske med grus i rumpan om han går dit. :p hahah men jag ska nog få dit honom bara han svarar på mina meddelanden. Jag har problem med Joels kläder också. Nu är det fuktigt men 10 grader varmt. Joel svettas massor i onepiece och body när han ligger i vagnen. Idag ska vi gå till bussen och sen vara inne i ett köpcentrum så jag får väl ha honom halvnaken. :p

Ria74
2014-11-05 10:29
#233

Skapar en ny tråd eftersom denna börjar bli lång och tung att ladda.

Länk till den nya tråden: http://barn.ifokus.se/discussions/5459ed298e0e745ce7000ab2-snackistrad-2?discussions-1

mvh Maria värd på barn, miljonar, bloggande
medarbetare på husmorstips.ifokus
Min blogg: http://nouw.com/mariastankar

Inlägget är låst för nya kommentarer
Upp till toppen
Annons: