Annons:
Etikett04-barn-3-5-år
Läst 2365 ggr
Calcifer
8/24/14, 5:32 PM

Läggnings rutin?

Min styvson är 3,5 och har ingen riktig sovrutin. Innan jag flyttade in (för en månad sedan) så brukade han somna på soffan vid 8-snåret så min sambo kände inget riktigt behov av att ha en ordentlig rutin. Nu har ju saker såklart omställts lite pga allt och han somnar oftast inte fören efter 10-11 på kvällen. Mest för att det inte finns någon ordentlig "nu är det dags för sängen" rutin. Vi vill naturligtvis att detta ska redas upp igen och funderar lite över hur vi skulle kunna introducera en bättre metod för allas skull. 

Men då vi inte är riktig säkra på hur vi ska göra vore det jättekul om andra kunde dela med sig kring hur de gör själva, vad som fungerar och vad som inte gör det, och varför ni gör som ni gör. :)

Även om vi naturligtvis måste hitta en metod som fungerar i vårt hushåll så vore det ändå bra tror jag att ha ett hum om hur andra brukar göra. :)


"Creature of the Night, The One Many Children Talk About-"

Annons:
jmkforlajjf
8/24/14, 6:14 PM
#1

Här kör vi kvällsmacka framför något mysigt barnprogram (oftast disney channel), efter det borstar vi tänderna och sen läser vi godnattsaga :) efter det ligger jag kvar tills hon somnar. Det kanske inte behövs med en sån stor kille, men kanske kan kännas tryggt i början?

Calcifer
8/24/14, 6:20 PM
#2

Problemet är att han vill verkligen inte gå och lägga sig. Alltså till den nivån att han gallskriker och slänger grejer om man föreslår det efter att ha skrikit nej ett bra tag. Jag tror att en läggningsrutin i början kommer betyda mycket vrål och bråk och skrik, tyvärr, och då blir det klurigare i hur man ska göra. Låter ju som en jättemysig metod, men vet inte om han skulle acceptera den. När han hade spjälsäng var det inget direkt problem för då kunde han ju inte gå därifrån. Nu om vi skulle lägga honom i sängen skulle han bara kliva upp och komma ut till vardagsrummet igen.

Jag tror vi ideellt bara skulle vilja att han förstår att läggdags = sovrummet. Sen om han sitter på golvet eller i sängen och bläddrar i en bok eller leker stillsamt med en bil är för oss inget större problem. Men det är ju det där med tid och att han som det är nu inte accepterar att vara inne i sitt rum eller ligga i sin säng. Vi bär in honom till sängen efter han somnat, även om vår rutin kanske är "fel" så vet vi inte riktigt hur annars vi ska göra.

Han är inte intresserad av att man läser för honom heller, tyvärr, vilket jag och mamma som är boknördar inte alltid är pigga på. ;)


"Creature of the Night, The One Many Children Talk About-"

JossanH
8/24/14, 9:03 PM
#3

Varför är eran rutin "fel"? Jag tror på att man ska göra det som funkar och inte ändra på fungerande koncept i onödan. Men känner NI att det inte är hållbart utifrån er situation så ska ni förstås ändra på det, men funkar det för er att han somnar i soffan så varför inte? Här har vi väl enda rutinen att vi faktiskt byter om till pyjamas, borstar tänder och så lägger sig någon av oss i sängen bredvid vår 2 åring och berättar saga. Ibland ligger vi kvar tills hon somnat och ibland kan vi gå ut så att hon somnar själv. Beroende på hur dagen varit så somnar hon mellan 20:30-22:00. Oftast runt 21. Funkar det inte om ni lägger er i sängen och läser för honom?

Sajtvärd på Iller.ifokus

Calcifer
8/24/14, 9:05 PM
#4

För att han kommer i säng så sent och det är tydligt att han är jättetrött på dagarna = bråkar extra mycket av ren frustration. Nej det fungerar inte, han ligger inte kvar och blir arg om man säger att han måste.


"Creature of the Night, The One Many Children Talk About-"

JossanH
8/24/14, 9:14 PM
#5

Ni kan inte börja med att ha en varvaned rutin i soffan då? Att ni släcker ned, tar på pyjamas, borstar tänder och myser i soffan och sedan bär in för att få tillbaka de gamla tiderna? Kanske börja varva ned redan vid 19? Jag utgår oftast från vår situation där ingen går på förskola och vi sover hur länge vi vill på morgnarna, blir det sent brukar det tas igen på morgonen, förstår ju att alla familjer och barn inte fungerar på samma sätt ;)

Sajtvärd på Iller.ifokus

Calcifer
8/24/14, 9:21 PM
#6

Det gör vi redan, men det fungerar inte heller. Han varvar ändå inte ner utan vill ofta börja leka med bilar och sånt. Vi uppmuntrar det inte men säger vi nej så blir det  bråk också.  Inte att vi måste undvika bråk jämt för barn måste ju ha gränser, men nu när han ändå somnar så sent så blir det ännu värre om det bråkas på kvällen. Då kommer han ofta inte i säng före midnatt. Och sen ska han upp till dagis på morgonen.


"Creature of the Night, The One Many Children Talk About-"

Annons:
PogoPedagog
8/24/14, 10:06 PM
#7

HJälper det något om man redan t.ex efter kvällsmaten pratar om hur kvällen ska bli. t.ex: Nu får du titta lite på tv, sen leker vi en stund och sedan är det dags att borsta tänderna och sova. Och sedan innan varje ny sak berättar att "Nu ska vi sluta leka om några minuter för då ska du få gröt" Det gör stor sdkillnad med vår son om en rolig aktivitet inte avbryts tvärt utan att han är förberedd. Oftast säger han Nähä, nä vi berättar att vi ska göra något annat men ger man sig inte in i några disskusioner så blir det oftast inga bråk efter det.

Lojs
8/24/14, 10:06 PM
#8

För min son så hjälper det läggningen en hel del om han får varning först så det inte kommer så plötsligt. Så först säger vi att det snart är dags att lägga sig, sedan lägger vi honom efter en stund. Han kan fortfarande bli himla arg, men det blir mycket värre om vi missat att ge honom förvarning.
Vid läggningen så sitter vi hos honom en stund i hans säng och gör något ihop, till exempel läser en bok, lyssnar på hans spellista med musik på min telefon, bara pratar om allt möjligt eller skriver lite bokstäver, ibland väljer han, ibland väljer vi vad vi ska pyssla med. Sedan säger vi att det är dags för han att sova och går därifrån. Nu har vi det ganska enkelt, för även om han blir arg eller grinig när vi säger att det är dags att sova så kommer han i alla fall inte upp till oss när han väl är lagd.

"If someone ever says "-You don't need more aquariums." Stop talking to them, you don't need that kind of negativity in your life." ;)
Medis på akvariefisk.

Calcifer
8/24/14, 10:09 PM
#9

Ja vi brukar alltid börja tidigt med att förklara "the plan" som är ett ganska nytt koncept för honom (tidigare har han haft svårt att förstå det här med att nu händer x, och senare händer y) men det går inte riktigt ändå för han vill inte liksom. Men jag tror vi ska börja lite mer, försöka på nya vis helt enkelt. Men inte just nu. Det får vänta tills efter han bytt dagis och vi fått ordning på alla nya rutiner.


"Creature of the Night, The One Many Children Talk About-"

Lojs
8/24/14, 10:16 PM
#10

Jag läser mycket av vad Petra Krantz Lindgren skriver (http://petrakrantzlindgren.se/) och hon förklarar att när barnen "bråkar" så brukar det vara ett behov de behöver ha tillgodosett, att barnet inte vill lägga sig kan till exempel handla om ett behov av närhet (som kan tillgodoses genom en stunds mys i sängen innan det är dags att sova), ett behov av att bestämma mer själv (kan tillgodoses genom att barnet får bestämma över nya saker i sin vardag som inte är just tidpunkten för läggning) eller ett behov av trygghet (barnet kanske tycker det är läskigt att lägga sig själv, kan tillgodoses med en nattlampa, att man flyttar barnets säng till en plats som är närmare eller kanske en leksak som man låter fungera som "nattvakt"). Om man som förälder då lyckas klura ut vilket behov som behöver tillgodoses så löser man ofta problemet på ett annat sätt än vad som är uppenbart från början.

"If someone ever says "-You don't need more aquariums." Stop talking to them, you don't need that kind of negativity in your life." ;)
Medis på akvariefisk.

[Thiah]
8/25/14, 7:15 AM
#11

Sätt upp ett bildschema (ni kan klippa ut bilder tillsammans) som kan börja när ni kommer hem från dagis. Då blir det extra tydligt för honom vad som gäller. Tex en bild på mat och när man ätit middag så vänder man den och funderar på de kvarvarande bilderna. Sen kan ni fundera tillsammans med honom hur han vill göra vid läggdags. Prata med honom och förklara/fråga om det inte skulle vara roligare att vara pigg och glad på dagis så att han orkar leka ordentligt.

fridaas
8/25/14, 8:17 AM
#12

Vi förbereder vår 3,5åring en halvtimme innan, om en halvtimme ska du gå och borsta tänderna, kissa och seb gå och lägga dig. Och så har vi nedräkning så var femte minut. I början var det gallskrik varje gång om att hon inte vill, hon slängde också grejer omkring sig. Men det är bara att gilla läget och var mer envis. Nu håller hon sig inne på sitt rum, men inte alltid i sin säng utan leker med sina leksaker, men det har jag inget problem med Huvudsaken är att hon håller dig i rummet. Första kvällarna gick vi nog tillbaka med henne ett 30tal gånger den första timmen, nu kanske det händer en gång i veckan bara. Man får se till att vara envisades än barnet.

Med Vänliga Hälsningar Frida

Kolla gärna in Finntrolls Hembränneri på facebook och instagram.

Upp till toppen
Annons: