Annons:
Etikett02-barn-0-12-mån
Läst 882 ggr
CelsiusT
8/24/14, 5:23 PM

Hur få bäbis att gilla bad?

Har provat att bada min bäbis en gång sen vi kom hem. Läste på om tips och så innan och försökte göra det trevligt, men min son gillade inte alls vattnet. Så nu undrar jag om ni har några bra tips på hur jag kan göra nästa gång för att ge honom en trevligare upplevelse. Vad ska jag tänka på? Har ni några tips på hur jag får honom att uppskatta badningen?

Medarbetare på westernridning.ifokus

Annons:
Inkanyezi
8/24/14, 5:30 PM
#1

Om du har badkar, kan ni bada tillsammans.

CelsiusT
8/24/14, 5:52 PM
#2

#1 Nej har tyvärr inget badkar.

Medarbetare på westernridning.ifokus

Ria74
8/24/14, 5:56 PM
#3

Första gången Molly badade hatade hon det, andra gången tyckte hon det var ganska otrevligt. Men gradvis blev det bättre och bättre.

Vi gjorde så att jag sjöng under tiden vi badade, höll ögonkontakt, skrattade och log mycket för att visa att jag tyckte om det och såg till att det blev korta bad i början så hon inte hann tröttna på det.

Numera är det närmast en kamp att få upp henne ur badet istället 😉

mvh Maria värd på barn, miljonar, bloggande
medarbetare på husmorstips.ifokus
Min blogg: http://nouw.com/mariastankar

CelsiusT
8/24/14, 6:09 PM
#4

#3 Okej, ja kort bad blev det här också, eftersom han ogillade det. Såg bara till att få tvättat alla veck och sen avslutade vi med en mysstund med handduken. Så fort han kom in i handduken blev han nöjd igen. Försökte prata mysigt och glatt med honom när han badade men han vart inte alls nöjd. Men då kanske det bara är att fortsätta bada och försöka göra det så trevligt som möjligt så kanske det släpper lite med tiden då. Blev så besviken på att han ogillade det så eftersom jag hört så mycket om att dom flesta barn älskar att bada.

Medarbetare på westernridning.ifokus

jmkforlajjf
8/24/14, 6:11 PM
#5

Att innan man sätter barnet i duschen så har man på hg värme så det kommer ånga, kan vara att de blir för kallt och obehagligt att genast sätta barnet under duschen.

Ria74
8/24/14, 6:12 PM
#6

#4 Trodde också hon skulle älska att bada och blev lite besviken att hon hatade varje sekund av det. Men håll ut, det tog säkert ett par månader innan hon verkade gilla det någorlunda. När hon var ett halvår plaskade hon av hjärtats lust 🙂

mvh Maria värd på barn, miljonar, bloggande
medarbetare på husmorstips.ifokus
Min blogg: http://nouw.com/mariastankar

Annons:
CelsiusT
8/24/14, 7:08 PM
#7

#5 Jag har badbalja och tappade upp tempererat vatten och tog med in i barnkammaren (bredvid badrummet) och stod där och badade, vi har så fasligt trångt i dusch-utrymmet nämligen så det blir knöligt att stå där.

#6 Låter lovande då iaf =)

Medarbetare på westernridning.ifokus

JossanH
8/24/14, 8:57 PM
#8

Första hatade badet där runt 1 veckas ålder. Badade ca 1ggr per vecka och när hon var runt månaden började hon uppskatta det. Så den här gången hoppade vi över de där första "ogilla-veckorna" och gav första badet när hon var en månad gammal och bebisen älskade det direkt! Fick världens leende och sprattel :) Så du kanske ska vänta lite längre till nästa gång och låta bebisen mogna lite och då försöka igen?

Sajtvärd på Iller.ifokus

[Thiah]
8/25/14, 7:09 AM
#9

Joel hatade det också i början och nu är det väl okej tycker han. Ska snart köpa en badbalja så han kan ligga en längre stund, just nu är det diskhon som gäller. :)

fridaas
8/25/14, 8:21 AM
#10

Kan vara att hon tycker att det är för varmt/kallt. Dottern tyckte inte alls om när det var tempererat så varmt som bebisar "ska" ha, när vi sänkte värmen till vad jag tycker är kallt började hon njuta av att bada, så länge hon inte fick vatten i öronen. Sonen vill helst ha lite högre temp än vad de "ska" ha.

Med Vänliga Hälsningar Frida

Kolla gärna in Finntrolls Hembränneri på facebook och instagram.

CelsiusT
8/25/14, 11:53 AM
#11

#8 Ja kanske det. Egentligen känner jag väl inte så stort behov själv av att bada honom, men både BB och BVC sa att man ska bada en gång i veckan för att det inte ska bli skitigt i vecken. Men å andra sidan så ser jag ingen skit heller. 

#10 Hmm, svårt det där. Gäller väl bara att prova sig fram kanske.

Medarbetare på westernridning.ifokus

[Thiah]
8/25/14, 12:18 PM
#12

#11 oj, vi badar knappt 1 en gång i veckan och då har vi en rejäl svettis. Jag torkar vecken med vatten, sköljer av när jag tvättar rumpan eller liknande.  Ser ingen ide alls att stoppa ner honom i badkaret varje vecka eller varje dag.  Man märker direkt när vecken börjar bli röda och då är det tvätt eller bad som gäller. Joel hade ganska torr hy när han föddes så det var en annan orsak till att vi inte badar ofta.

JossanH
8/25/14, 1:54 PM
#13

Jag tvättar av bebisen kanske varannan, var tredje dag. Då har jag en skål med vatten och olja (oliv eller kokosolja) som jag doppar en tvättlapp i bomull i. Sedan tvättar jag av kroppen med den och tar en torr tvättlapp och torkar med. Är det rött och fuktigt i ett veck så använder jag lite potatismjöl så försvinner det på nolltid :) Man behöver inte bada för att hålla bebisen ren :)

Sajtvärd på Iller.ifokus

Annons:
CelsiusT
8/25/14, 3:12 PM
#14

#12 Ja varje dag skulle man absolut inte bada. Men en gång i veckan rekommenderade dom för att bäbis inte skulle bli skitig och få problem av det.

#13 Nej att tvätta är ju liksom detsamma som att bada. Och det uppskattas inte heller här, samma grinighet som vid badet ;P

Medarbetare på westernridning.ifokus

JossanH
8/25/14, 4:55 PM
#15

#14 jag tvättar så sparsamt med vatten att jag bara behöver torka tort i vecken så där inte blir kvar en massa fukt. Jag tror att bebisarna upplever det som 2 helt olika saker även om inte något av det uppskattas.

Sajtvärd på Iller.ifokus

CelsiusT
8/25/14, 5:11 PM
#16

Kan säkert vara så att dom uppfattar det olika. Men inget av det uppskattas tyvärr. Men vi avvaktar väl kanske lite med bad så får vi se.

Medarbetare på westernridning.ifokus

[WickedAlly]
8/26/14, 10:37 AM
#17

Vi badar nästan varje dag, han verkar ha ärvt min hudkvalité så han blir inte torr alls. Spyr och dreglar om vartannat, känns fräschast att bada bort det. Försöker jag torka med tvättlapp så stirrar han fult på mig, uppskattas inte alls. Går en liten stund men sen börjar han gapa och ha sig.

Jag tror mycket på det där med temperaturen, man märker direkt på Wilmer om det är för varmt eller för kallt.
Och en annan sak jag la märke till när vi började bada honom hemma istället för på ortopeden (pga höftskenan) var att han uppskattar insatsen i badbaljan. På sjukhuset fick vi hålla i honom men här hemma kan han ligga själv och plaska. 
Nu är det ju inte så bra kanske att sätta en vecka gammal bebis i insatsen, glider väl mest troligt av bara. Men när ni börjar testa igen så kan det ju vara en idé att skaffa en sådan om ni inte redan har det.

Upp till toppen
Annons: