Annons:
Etikett03-barn-1-3-år
Läst 1985 ggr
pernillaa
8/24/14, 10:17 AM

Våldsam 2åring

Vår son som är 2 år och 2 månader har plötsligt blivit väldigt hög-ljudd, våldsam och trotsig. Han sparkas, bits, slåss, kastar saker, geggar med allt, har inte riktigt tid att äta och sover plötsligt mer än vanligt. Han har dessutom fått ett hemskt morgonhumör. Ingenting gör honom nöjd. Det är bara gnäll hela tiden och han får för sig konstiga saker och försöker köra med oss.

Vad beror detta på och hur ska man bäst hantera det?

Ha en bra dag! // Pernilla

Annons:
pernillaa
8/24/14, 10:19 AM
#1

Han har nyss börjat på dagis från att ha varit hos dagmamma tidigare. Dagmammorna avvecklas här i kommunen så hon fick börja jobba på dagis istället och barnen följde med henne. Hon är ju en trygghet för honom men kan den här förändringen ändå ha spelat in i hans beteende?

Ha en bra dag! // Pernilla

JossanH
8/24/14, 11:31 AM
#2

Mycket händer runt 2 års ålder har jag fått erfara. Närmandefasen tex. Hur är han med Språket? Pratar han mycket? Annars kan det vara en frustration över att han inte kan förmedla sig ordentligt.

Sajtvärd på Iller.ifokus

pernillaa
8/24/14, 12:13 PM
#3

Jo han är duktig på att prata och har många ord.

Ha en bra dag! // Pernilla

Ria74
8/24/14, 2:54 PM
#4

 Just runt två-års åldern händer det mycket för barnet och inte sällan uttrycks det med gnäll, trots och genom att bli lite våldsam.

Det viktigaste som förälder eller vuxen är att inte själv bli arg, att bemöta barnet lugnt. 

Slåss barnet så sluta det ni håller på med och förklara att man inte vill leka/läsa/rita eller vad man nu håller på med om inte barnet leker fint eftersom det gör ont då.

mvh Maria värd på barn, miljonar, bloggande
medarbetare på husmorstips.ifokus
Min blogg: http://nouw.com/mariastankar

pernillaa
8/24/14, 3:10 PM
#5

Tack för era svar. Han har blivit alldeles personlighetsförändrad de senaste 2 veckorna. Då vet jag varför.

Ha en bra dag! // Pernilla

Calcifer
8/24/14, 5:25 PM
#6

Ett tips är att läsa boken "The Explosive Child". Har en 3,5 åring härhemma som låter väldigt mycket som du beskriver, och den boken hjälper en verkligen att lyckas hålla humöret stabilt när de skriker som värst och slänger prylar.


"Creature of the Night, The One Many Children Talk About-"

Annons:
Upp till toppen
Annons: