Annons:
Etikett08-nybliven-förälder
Läst 1952 ggr
CelsiusT
8/22/14, 10:49 AM

Det här med bröstmjölk

Har en liten bäbis som är född i lördags så har inte riktigt fått in rutin på alt ännu. Jösses vad det är mycket bröstmjölk överallt. Det rinner och det sprutar och kommer vid sidan osv. Speciellt i sängen. Jag förutsåg problemet så jag har stoppat ett skynke plastad frotté under min del av sängen. Men det blir ju väldigt varmt och äckligt att ligga på. Har alltid en handduk med när jag ammar som jag försöker att kila in så det som läcker inte ska komma överallt. Men rätt som de är så släpper han bröstet en stund och då har jag ibland en jetstråle som jag ska hinna stoppa och är man då ouppmärksam så… Och när jag sover så har jag också problem med att jag vaknar och det är blött i sängen runt brösten och runnit lite överallt.

Hur gör ni? Har ni några smarta lösningar? Har gör ni för att inte få bröstmjölken överallt?

Medarbetare på westernridning.ifokus

Annons:
ChristineL
8/22/14, 10:59 AM
#1

Du är nog en av dom lyckliga som har ett litet överskott ;) Det tas tacksamt emot på bb om du är intresserad av att pumpa ut överskottet och skänka/sälja till dom. Har du provat olika sorters amningsinlägg? Tänker att dom hjälper ju till så det inte ska läcka ut under exempelvis natten.

Jespersen
8/22/14, 12:24 PM
#2

Jag har sovit i linne med amningsinlägg, sen när jag ammar får jag ha uppsamlare på bröstet jag inte ammar. Jag har också mängder med mjölk och om Villemo har sovit länge så får jag mjölka ur lite innan hon ska äta för annars är bröstet helt stenhårt. 

Jag brukar också vika en handduk dubbel och lägga under mig och henne när jag ammar (om jag ligger ner, om jag sitter brukar jag ha en sån tvättlapp i frotté instoppad under bröstet över bhn jag har vikt ned), både för att det kan rinna mjölk och för att hon är en kräkis :) 

När mjölken rann till på mig var det hemskt, brösten värkte något fruktansvärt. Men efter några dagar lugnade det ner sig lite :)

CelsiusT
8/22/14, 1:16 PM
#3

Ja jag anmälde mig som donator när vi låg på BB och fick med mig pump hem. Men tycker det var otrevligt att pumpa och det var krångligt och jobbigt. Så jag kände att det inte passade mig, tog för mycket energi. Så jag har lämnat tillbaka pumpen nu. Tyvärr. Hade verkligen sett fram mot att kunna hjälpa till. Kanske att jag fixar det bättre om det blir en bäbis till i framtiden.

Har amningsinlägg men det är lite bökigt att hålla dom på plats tycker jag. Speciellt när jag sover, då åker allt iväg. Är dessutom sån som vill sova naken så jag sover dåligt när jag har bh/linne på mig. Så nu har jag faktiskt sista 2 nätterna sovit naken med en frottéhandduk runt brösten, men det hjälper ju inte mycket mer än att jag sover bättre. Blir mycket tvätt.

Har också en uppsamlare på bröstet jag inte ammar, men jag glömmer den ju så ofta. Antingen ligger den i ett annat rum eller så har jag den framför mig men glömmer att sätta dit den och inser det när jag märker att det är blött. Har jag väl satt mig och amma så vill jag ju inte resa mig heller (speciellt eftersom killen ibland tappar taget). Skickar sambon om han är i närheten. Hoppas att jag lär mig snart.

Brukar också försöka pilla dit en handduk. Problemet är att om jag lägger dit den innan så hamnar bäbis uppepå liksom och då kladdar jag ju ner honom. Om jag försöker pilla in den efteråt så är det ofta jag stör honom och då händer det att han tappar taget. Sen är det samma här, alltså jag fattar inte hur trög jag kan vara men jag glömmer. Börjar amma och efter en stund så är det blött överallt 'jäklar handduken!'. *suck* Inatt så blötte jag ner två av bäbis pyjamasar (rejält!) och hela översta biten på täcket, halva kudden och en bit av lakanet (tur för madrassen att jag har plastad frotté under. Fattar inte hur det kan komma så mycket på en gång.

Ja första 2 dagarna med riktig mjölk gjorde rejält ont. Först när det kom trodde jag att jag fått mjölkstockning eller någon annan skit för det värkte och jag blev alldeles varm om brösten och yr i huvudet. Sen fick jag veta att det kan bli så när det rinner till.

Medarbetare på westernridning.ifokus

[Thiah]
8/22/14, 5:21 PM
#4

Jag tycker mig minnas att Jossan sov invirad i handdukar för att hon hade så mycket mjölk. Men det måste ju bli varmare än att ligga på plastad frotte tänker jag.

Tyvärr har jag inga ideer då jag inte ammade själv.

[jnordstrom]
8/22/14, 6:21 PM
#5

Tyvärr hade jag det då dom första månaderna det var inte förens i slutet jag hade "normal" mängd!

JossanH
8/23/14, 4:43 PM
#6

Haha, ja här känner man igen sig!! :'D Jag kör på den här: Har ett bebistäcke under mig (ett lite tjockare med påslakan) och bebis i sängen för att minska risken för att läcka igenom till madrassen. Har stora handdukar som jag viker och lägger/virar runt mig och brösten- när jag hade som mest bytte jag kanske 5 ggr per natt! Nu får jag byta 2-3 ggr per natt. Har små vita tvättlappar i frotté (från IKEA) som jag viker och lägger under bröstet och bebisen när det är matdags och har en som jag får ta till om taget släpps och det sprutar utanför. Går åt en 3 st per natt ungefär nu. AmningsBH och ilägg är alldeles för klent för mig på natten. Skulle hamna snett och läcka igenom. Förra gången mjölkade jag ner allt gång på gång, den här gången har jag nog haft lite bättre rutin på det. Plastad frotté hade jag aldrig kunnat sova på. Mycket tvätt och många handdukar går åt men vi får vara glada över att vi har gott om mat för de små :) Även om man vill slita sitt hår första tiden och förundras över de gigantiska, stenhårda Dolly Parton- brösten man plötsligt fått ;)

Sajtvärd på Iller.ifokus

Annons:
CelsiusT
8/23/14, 5:16 PM
#7

#6 Ja det är lite bökigt och jösses vad tvättmaskinen går. Är rejält lycklig att vi har egen maskin och att vi har hunnit installera torktumlare innan bäbis kom.  Alltså nog för att jag hade räknat med att tvätta ganska mycket mer ofta nu med bäbis så hade jag nog inte räknat med att det med en gång skulle bli såå mycket tvätt. Tänk om vi hade bott kvar i lägenheten…hjälp.

Medarbetare på westernridning.ifokus

JossanH
8/23/14, 9:39 PM
#8

#7 eller hur!! Tur det var 30 grader varmt ute så tvätten torkade snabbt (ingen tumlare) då det var som värst här hemma ;)

Sajtvärd på Iller.ifokus

CelsiusT
8/24/14, 6:19 PM
#9

Idag har det varit värre än värst. Alltså så fort bäbis ätit klart och släpper tutten så står det flera rejäla jetstrålar från brösten. Lyckades spruta ner soffan *suck*. Tur det är avtagbara överdrag som är hyfsat enkla att tvätta. Så nu får jag sitta med en handduk i handen super-redo att fånga tutten direkt bäbis släpper (vilket han ibland gör lite hastigt). Hade besök av nybliven farfar + bonusbarn och farbror + flickvän, skulle lite smidigt amma vid matbordet (som tur var efter att alla ätit). Lägger barnet tillrätta och knäpper upp, men direkt jag drar ner bh'n precis innan bäbis ska till att ta tutten så kommer en rejäl jetstråle som såklart landar på bordet (som tur var på min plats, tänk om den gått i sidled som den gör ibland och mjölkat ner bordsgrannen). Fy så pinsamt. Gäller att ha snabba Reflexer ;P

Frågan är om det hjälpe att pumpa ut lite? Om jetstrålarna beror på att det är sprängfyllt och där med för högt tryck? Eller blir det värre kanske?

Medarbetare på westernridning.ifokus

PogoPedagog
8/24/14, 7:56 PM
#10

Får jag fråga en märklig fråga? När det sprutar så där från brösten på er, är det mycket mjölk då? Min sprutar oxå iväg ibland men det är en så supertunn stråle att det inte blir några mängder mjölk.

JossanH
8/24/14, 8:04 PM
#11

#10 som mest tror jag att jag haft 6 strålar åt olika håll från samma bröst. Då blir det blött! Sprutade ju rakt in i sambons öra förra gången hahaha! #9 ibland har jag låtit värsta trycket fått lätta över badkaret innan Amning (eller i ett glas om jag sitter i soffan) då har det blivit lite bättre men har försökt att inte tömma för mycket för att det ska ställa in sig så fort som möjligt. Har alltid en handduk instoppad under bröstet vid Amning och då kan jag vara beredd med den om bebis släpper greppet och det sprutar ut. På BVC en gång tog jag inte fram handduken av ren lathet och började amma. Slutade med att jag fick flyga upp efter papper och halva linnet var blött ;)

Sajtvärd på Iller.ifokus

CelsiusT
8/24/14, 8:30 PM
#12

#10 Beror lite på, olika från gång till gång. Men stundvis blir det rejält blöt. En gång satt jag och ammade vid matbordet och bäbis släppte. Det kom ingen jetstråle då men det fortsatte att droppa, många droppar samtidigt och jag fann mig bara att luta mig i sida så det kom ner på golvet. Blev en rejäl pöl innan sambon hann få fram papper och få stopp på flödet. Och som sagt, det blir ju rejält blött till o från, inte bra av dessa jetstrålar utan även av att det rinner och har sig titt som tätt. Ammade precis nyss, reste mig efteråt och insåg att ilägget på andra bröstet åkt på sned, snacka dyblött *suck*. Men ja själva strålen som sådan ser ju rätt tunn ut. Men sen beror det ju på hur många strålar det är och hur länge det hinner spruta innan man hinner få dit något som stoppar. 

#11 Jag försöker att alltid ha handduk till hands, idag har jag haft det varje gång. Men jag sitter ju inte och vrålstirrar på bäbis hela tiden, speciellt inte när vi hade gäster idag. Då samtalar man ju under tiden.  Rätt som det är släpper han (och ibland så jag knappt märker det) och det hinner spruta ner rätt mycket innan jag hinner få dit handduken. Och även om jag stirrar på honom så kan det hinna blöta ner rätt mycket innan handduken väl är på plats.

Medarbetare på westernridning.ifokus

JossanH
8/24/14, 8:39 PM
#13

Min stackars bebis fångar upp det mesta med sitt ansikte när hon släpper och jag känner direkt hon släpper, men kanske är mer rutinerad andra gången. Tror det vart fler missöden första gången…

Sajtvärd på Iller.ifokus

Annons:
[WickedAlly]
8/25/14, 12:07 AM
#14

Jag fick pumpa lite före varje matning de första månaderna, annars blev jag dyblöt och Wilmer hade svårt att få ordentligt tag. Man kan ju försöka själv att få ett vettigt tag om en basketboll :P 
Då slapp jag större missöden men fick lägga en tjock handduk för det bröst jag inte ammade ifrån. Men visst blev det blött, både här och där. 

Tog runt tre månader för mig innan det stabiliserade sig, nu har jag det  han behöver men inte så väldigt mycket mer. Så himla skönt :)

CelsiusT
8/25/14, 12:00 PM
#15

#13 Ja det kommer en hel del i ansiktet med ;P Men det sprutar ju inte bara rakt fram utan även i sidled och ibland håller han inte kvar ansiktet som skydd heller. Grejen är att jag knappt märker att han suger, och han har ju sina pauser hela tiden så att han plötsligt släpper märker jag liksom inte. Iaf inte om jag har koncentrationen på något annat. Svårt det här, men man lär sig kanske ;P

#14 Okej, du tror inte det är till nackdel att pumpa lite? Vore ju inte fel att kunna stoppa lite i frysen om inte annat. Funderar på att prova. Iaf när brösten spränger sådär jobbigt. Märker också att det ibland känns lite när han ska ta tutten när dom är så sprängfyllda. Så det är kanske att han får lite sämre tag när dom är så fulla, annars ser det ut som att han har rejält tag.

Medarbetare på westernridning.ifokus

soundtrack
8/26/14, 2:21 PM
#16

Haha, förlåt men jag skrattade högt åt dina redogörelser CelciusT! Snart sitter jag väl här själv med samma problem, kommer nog skratta mindre då ;) Bra tråd iaf, känns bra att ha lite tips och trix på lager nu :) En fråga till er som pumpar; har ni en bröstpump då eller handmjölkar ni ut? Sitter här och funderar på om man redan nu ska börja kika på pumpar. Kommer troligen behöva ha en i framtiden ändå, frågan är ju mer hur brått det är att skaffa den nu :P

Jespersen
8/27/14, 7:53 AM
#17

#15 Jag har fryst det som kommit i uppsamlaren :). I början där blev den helt full vid varje Amning, så då fick man ihop rätt mycket på en dag!

Praefatio
8/27/14, 9:55 PM
#18

Sitter också och skrattar åt ert elände! Ser framför mig hur svärfar får en stråle i ögat…

Bra med tips och knep hur som!

Upp till toppen
Annons: