Annons:
Etikett01-allmänt-om-barn
Läst 2365 ggr
Velinga1984
8/21/14, 12:50 PM

Ni med flera kejsarsnitt

Hur tätt har ni skaffat fler barn? Det är 9 år mellan mina, så det var inga bekymmer. Nu har min läkare rekommenderat minst 2 år emellan, troligtvis för att de misstänker stort barn även nästa gång. Som många vet så vägde vår lillebror nästan 5,3 kg vilket är en enorm belastning på ett ärr. No som har tätt emellan, hur har det gått? Planerat, halvakut eller akut spelar ingen roll om ni gjort för proceduren är densamme.

Annons:
PogoPedagog
8/21/14, 4:13 PM
#1

Vi skulle helst enligt de nya rekommendationerna vänta minst ett år gärna 1,5. Nu råkade jag bli gravid redan efter åtta månader. Min BM sa att de för några år sedan inte fanns några tidsgränser om man haft ett okomplicerat snitt.

Som tur är var det inga som helst problem. Jag hade fått försöka föda vaginalt nästa gång om jag velat men eftersom det bara var ca 50% chans att det skulle gå och jag är förlossningsrädd blev det planerat snitt. Eller snarare skulle blivit i v 39+0, nu kom hon tidigare i v 37+3 med akut snitt. Jag fick värkar och snittet tidigarelades därför.

Jag har inte haft några problem med ärret varket under graviditeten eller förlossningen.

Velinga1984
8/21/14, 4:51 PM
#2

Ja, när jag fick min äldsta 2004 så fanns det ingen tidsgräns. Jag fick ingen iaf, utan bm sa bara att det hinner läka. Nu sa de som sagt minst 2 år. Jag är starkt avrekommenderad vaginal förlossning, finns ingen läkare som vill ta den risken på "mitt" sjukhus med tanke på mina barns bakgrunder speciellt med min yngsta. Risken att ärret på livmodern skulle spricka i kombination med värkarbete och tung bebis var tydligen stor. Att ev dö av inre blödningar är en stor risk. Kanske är därför jag är orolig, för livmodern blir ju trots allt skör ju mer kejsarsnitt man gör. 

Mina två söner är födda med planerat kejsarsnitt pga deras medicinska avvikelser ( 1 pga misstänkt vattenskalle och 1 pga för tung vikt). Vilket gjort att man ändå oroat sig för vattenavgång och värkstart. 

Gahh, fick du akutsnitt? Jag som funderat på vad som händer om man måste snittas tidigare än bestämt datum. Med yngsta sonen var vi inpräntade att vi skulle in vid minsta känning. Lite skillnad mot de som föder vaginalt, som ska vara hemma så länge som möjligt ;)

jmkforlajjf
8/21/14, 9:01 PM
#3

Men om de nu finns risk så är det väl bara att vänta 2 år om ni planerar fler barn? eller? :P jag hade iallafall aldrig vågat chansa.

PogoPedagog
8/21/14, 9:08 PM
#4

Ja det blir ju helt klart större risker för dig som måste snittas. Bor du långt från BB?

Velinga1984
8/22/14, 9:23 AM
#5

#3 Vi kommer inte chansa, utan om vi skaffar fler barn så blir det minst 2 år emellan. Men jag tycker att det kan räknas som lite tätt.

#4 Nej, vi har 3 mil dit. Så vid minsta känning blir det ju att åka in, och förhoppningsvis undvika akutsnitt. Vill inte behöva sövas ner.

[TanatosNyx]
8/26/14, 8:31 PM
#6

Fast tidigare snitt kallas väl akutsnitt, det är urakuta snitt man sövs för om jag har fattat rätt? 🙂

Annons:
Velinga1984
8/27/14, 6:56 AM
#7

#6 Akutsnitt räknas det som om det tex infaller tidigare än bestämt eller att man fått veta det sent. Med mitt första barn fick vid veta dagen innan, han räknas som akutsnitt i papprena. 

Jag diskuterade med narkosläkaren inför min yngsta sons kejsarsnitt, och man kan sövas om det finns orsak. Tex att man inte kan sätta bedövning, stor rädsla inför ingreppet men även om kroppen redan startat sitt värkarbete som man inte kan riskera att det går för fort. 

Nja, min fd svägerska fick urakut snitt och hon var vaken. Kraftig havandeskapsförgiftning där bebisen behövde ut NU, igångsättningen fungerade inte så därav urakut snittet.

OlgaMaria
8/29/14, 3:24 PM
#8

Det är väl skillnad också på andra och tredje kejsarsnittet. Det blir ju känsligare desto fler snitt man gör. Och desto äldre man blir själv också. 

Jag tycker inte att rekommendationen är konstig på något sätt. Har hört vissa resonera som så att man inte ska göra mer än 2, max tre kejsarsnitt, oavsett år emellan.

Jag har gjort två kejsarsnitt men med 4 år emellan. Nu blir det nog inga fler barn för mig.

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

exitingsvillemo
9/1/14, 4:55 AM
#9

Jag har gjort tre snitt, 2004, 2006 och 2007. Har inte hört att det funnits ngn tidsgräns.

Däremot får man inte föda vaginalt efter 2 snitt, pga att ärret inte klarar påfrestningen vid ett förlossningsarbete.

Velinga1984
9/1/14, 7:05 AM
#10

#9 Jag tror att tidsgränsen är läkare till läkare. Har hört om folk som fött  3e barnet vaginalt trots 2 tidigare snitt, så allt är individuellt efter egna kroppen. 

Men det var absolut tätt mellan dina tre, har allt gått bra?

exitingsvillemo
9/1/14, 3:32 PM
#11

#10 Snitten i sig, har gått jättebra! Inga problem alls med läkning osv

Upp till toppen
Annons: