Annons:
Etikett03-barn-1-3-år
Läst 2477 ggr
Lillalukas
2014-08-18 09:59

Förskola eller inte

Nu är dottern 14 månader och tanken är att jag skall vara hemma året ut och sedan börja jobba på min tjänst som är inom vården. Har ångest över att gå tillbaka då jag inte trivs med detta jobb och samtidigt vill verken jag eller sambon att vår dotter ska gå på kvälls/helg förskola. Sambon jobbar till 19.15 på vardagar och varannan helg så det krockar ganska mycket med tiderna. Nu har vi dock börjat fundera på om jag ska säga upp mig och gå hemma med vårdnadsbidrag och vänta med förskola tills hon närmar sig tre år, men så funderar man ju mycket då alla vänner säger att deras barn utvecklas så mycket och har så stort utbyte av förskolan. Min undran är om så små barn har så stort behov av förskolan eller om dom klarar sig lika bra med att vara hemma tills treårs åldern. Har ju tänkt att gå till öppna förskolan med henne för att få leka med andra barn nån/några gånger i veckan.

Annons:
Ria74
2014-08-18 10:06
#1

Har samma fundering som du så jag sätter ett avtryck i tråden här.

mvh Maria värd på barn, miljonar, bloggande
medarbetare på husmorstips.ifokus
Min blogg: http://nouw.com/mariastankar

[JeanetteK]
2014-08-18 10:08
#2

Jag kände som du när min son var liten. Jag valde att vara hemma med honom tills han var fyra år. Det fanns "kyrkis" som vi gick på och även öppna förskolan. Han hade mycket kompisar och detta funkade bra för oss. När han började förskolan och var fyra år var det inga problem heller. De andra barnen tog emot honom bra och han hittade snabbt "sina grabbar" som han kallade sina bästisar. 🙂

När han började på förskolan började jag jobba på en annan förskola. Då hade jag barn från ett år och upp till fem. Min personliga uppfattning är att barn från ca 2,5 år har bäst behållning av förskolan. Det är inga konstigheter för de som är yngre än så men runt 2,5 årsåldern händer något med nyfikenhet och sånt. Så min åsikt och erfarenhet är att du med gott samvete kan ha henne hemma. 

Har hört att för immunförsvar och sånt är det inte fel att vänta till treårsåldern. Vet inte om det är sant dock.

[Thiah]
2014-08-18 11:54
#3

Innan 3 års ålder har barn inget behov av förskola eller knappt av vänner i samma ålder så har ni möjlighet att vara hemma så var det. Jag, som "dagistant" skulle gladeligen vara hemma tills min son är 3 bara vi skulle ha råd.

En sak som är bra om ni blir hemma är att lära barnet att vara borta från mamma och pappa (typ hos morföräldrar , barnvakt eller liknande) ett par timmar. Så blir det lättare med inskolningen sen. :)

jmkforlajjf
2014-08-18 11:58
#4

Klart man kan vara hemma tills barnet blir 3. Det hade jag gärna varit. Men nu när hon började förskolan när hon var 1½ så skulle jag aldrig tänka tanken att rycka henne därifrån då hon fullkomligt ÄLSKAR sin förskola! Och ja, dom utvecklas otroligt mycket på förskolan, men har man samma fördelar hemma som exempelvis aktiviteter och träffa andra barn så ser jag inte varför dom inte skulle kunna utvecklas lika mycket hemma :)

Lillalukas
2014-08-18 13:15
#5

Tack till er som svarat! Man blir så osäker ibland när människor i sin omgivning har så mycket att tycka till om. Ingen som förstår att man vill vara hemma med sitt barn istället för att jobba och tjäna pengar, för vid senast 18 månader skall barnet börja förskola och man själv återgå till sin tjänst. Och visst känns det nervöst att säga upp sig och inte veta vad som händer sen, men mitt barn är prio ett och allt löser sig? Kände att jag behövde skriva av mig lite med, känner sån frustration när inte en ända vän/bekant förstår än. Sen förstår jag dom som inte har råd, eller inte vill vara hemma längre.

[JeanetteK]
2014-08-18 13:45
#6

#5 Jag förstår verkligen precis hur du känner för jag kände också så. Jag ångrar inte en sekund att jag valde att vara hemma längre. Det finns alltid folk som ifrågasätter ens beslut hur man än väljer. Man vänjer sig, men jag vet att det är frustrerande att behöva förklara och försvara sig.

Annons:
[Thiah]
2014-08-18 14:37
#7

Jag tycker det är underbart att föräldrarna är hemma så länge det går. Jag försöker uppmuntra de jag kan att stanna hemma om det bara går. Själv försöker vi att klara av 1.5 år hemma och då får vi leva på en låg lön i 4 månader vilket blir tight. Men vi sa att i 4 mån kan ci äta nudlar ;)

JossanH
2014-08-18 14:54
#8

Har en dotter på 2 år och en bebis och jag är hemmamamma! Kommer vara hemma minst 2 år till men efter ca 1 år är tanken att jag ska börja jobba lite så att vi kan lappa ihop det med sambons jobb också så att vi båda får vara hemma lite mer :) Tanken är att ingen under 3 år ska börja förskola här. Ser man till vår 2åring så är hon tidig med det mesta om man jämför med andra barn i hennes ålder. Så visst kan det vara väldigt utvecklande att vara hemma också. Samtidigt ser jag inte poängen med att allt ska vara så pedagogiskt från så låg ålder. Många barn, som är mycket och länge på förskola tappar den viktiga leken då de härmar allt som vi vuxna gör, de leker istället spring och skrik-lekar som inte har något syfte eller mening. Och det kan jag tycka är synd. Förskola är toppen för de som behöver det! Men det är synd att många har börjat se förskolan som något obligatoriskt från låg ålder och att föräldrarna inte längre kan ta hand om och utveckla sina barn själva. Det kräva utbildad personal till det. Och det tycker jag är fel. Föräldrar kan också själva :)

Sajtvärd på Iller.ifokus

[Thiah]
2014-08-18 15:15
#9

Jag skulle säga att en engagerad förälder är lika utvecklande som en pedagog. På förskolan är det många barn på få vuxna.

PogoPedagog
2014-08-18 15:44
#10

Jag tror absolut att öppna förskolan eller träffar med andra barn kan fylla deras behov av social träning i tidig ålder. Själv hade jag tänkt vänta med förskola tills sonen var två men nu kommer han få börja 15/ veckan vid 21 mån ålder. Detta för att jag har svårt att hitta på roliga aktiviteter och inte själv trivs med att gå på öppna förskolan och liknande.

AnnaFagerell
2014-08-19 07:38
#11

Trivs du inte så säg upp dig och sök jobb… Du kan ju gå på a-kassa efter dina karensmånader. Leta jobb och gå hemma och då kan du ju lämna 15timmar/vecka på förskolan och känna hur det känns. de flesta kommuner har 15 timmar

Medarbetare på djurskydd.ifokus

JossanH
2014-08-19 09:45
#12

#11 för att få a-kassa måste man ha barnomsorgen löst så att man skulle kunna ta ett jobb när som helst i princip. Jag var tvungen att gå på a-kassa sista 2 månaderna av min graviditet (hade ju omöjligt kunnat ta ett jobb i vilket fall då jag hade krämpor av graviditeten) men kunde då skriva min sambo som barnomsorg, han gick hem på långsemester sista månaden.

Sajtvärd på Iller.ifokus

AnnaFagerell
2014-08-19 21:58
#13

#12 ja det var så jag menade, därför jag skrev att du kunde ha barnet på förskola 15 timmar/vecka

Medarbetare på djurskydd.ifokus

Annons:
Lillalukas
2014-08-20 17:51
#14

#11 jag söker redan andra jobb men funderar ändå på att gå hemma med vårdnadsbidrag för att vår tjej ska få möjlighet att vara hemma längre, och eftersom jag inte trivs så är valet mycket lättare! Men undrade om barn i den åldern har så stort behov av det! Förstår inte alls vad du ens ville få fram med ditt svar faktiskt…sen kräver inte vår ekonomi att jag jobbar och går man på vårdnadsbidrag kan man jobba extra dom tiderna sambon är hemma..

AnnaFagerell
2014-08-20 19:12
#15

# 14 jag menade att du då kan ha barnet lämnad lite varje v för att känna hur det känns . Mina barn har iaf haft stor glädje av förskolan. Man ska kanske inte tänka så gällande ekonomin heller för det handlar ju ganska mkt om att tjäna pengar till pensionen också så man inte glömmer det . Men vill man inte jobba kan man ju skaffa fler barn som många tror man ska kunna leva på.

Medarbetare på djurskydd.ifokus

JossanH
2014-08-20 20:35
#16

#14 önskar vi hade vårdnadsbidrag här :) hoppas allt blir bra för er! Tiden då barnen är små är så kort, lika bra att ta till vara på den om man har möjlighet. #15 jag sätter faktiskt min tid med mina barn före mitt behov av att pensionsspara. Klarar vi oss ekonomiskt så är jag hellre hemma.

Sajtvärd på Iller.ifokus

[Thiah]
2014-08-20 20:46
#17

#16 finns inte vårdbidrag överallt? Hur mycket är vårdbidraget på?

Lillalukas
2014-08-20 23:23
#18

#15 jag menar inte att hon inte skall gå alls i förskola utan börja närmare treårs åldern.. Att ta vara på tiden med dom barn man väljer att skaffa är viktigare än att förlora några års pensionssparande genom jobb.. att oroa sig eller tänka på ekonomi på de sättet som du gör är inget jag tänker på. Och jo jag vill jobba, och jag jobbar extra, men jag jobbar hellre den mängd som passar för tillfället. Och jag har tänkt skaffa 20 barn så jag får en heltidslön i barnbidrag, eftersom barn e gratis å inte kostar nått ;) #16 Tack, ja det är synd att inte alla får samma möjligheter! Nä tid kan man aldrig få tillbaka men jobba och tjäna pengar finns det fler dagar till :) #17 vårdnadsbidrag finns bara i vissa kommuner, vårdbidrag som du skrev e något helt annat men tror du mena vårdnadsbidrag, och summan e 3000kr varje månad och barn mellan 1-3 år får man ta ut det för om man tagit ut 250 dagar av föräldradagarna. Och du får jobba hur mycket man vill bara inte barnet går i förskola eller dagmamma.

Destany
2014-08-21 09:04
#19

Det är svårt det där. Min son började nu när han är 14 mån. Han verkar trivas där och jag jobbar 75 % så han behöver max vara där 3 dagar i veckan

[Thiah]
2014-08-21 12:52
#20

#18 ja det var det jag undrade. Vårdbidrag heter det här i finland. Är ungefär samma summa och villkor.

Annons:
Praefatio
2014-08-21 21:16
#21

Är oerhört glad att jag kommer att ha möjlighet att stanna hemma med vår knodd tack vare att jag går på aktivitetsersättning. Planen är att när lillen fyllt ett fortsätta plugga deltid (9 h/v) och därefter jobba två förmiddagar i veckan (8 h/v) och då ha henom hos sin mormor, men i övrigt ska vi vara hemma. Min man ska också vara hemma en dag i veckan ända fram till skolstart. Den dag vårt barn själv efterfrågar förskola så får hen självklart prova att gå några timmar i veckan, men planen är ändå att vara hemma ända till skolstart.

Små barn har, med få undantag, ingen större glädje av "kompisar" i samma ålder utan behöver sina anknytningspersoner i första hand. Det är i princip bara i Sverige/Norden som "alla" barn går på förskola och utländska studier visar att barn som är hemma växer upp till normalbegåvade, sociala varelser utan förskolan… Dagens förskola är dessutom sällan speciellt bra. Inte för att pedagogerna är dåliga eller tanken med förskolan är dålig, utan för att barngrupperna är alldeles, alldeles för stora och belastningen på personalen är så hög att de helt enkelt inte har tid att göra sitt jobb som de skulle vilja. Finns såklart underbara förskolor men de är nog tyvärr ganska få.

Finns massor av roliga saker man kan (och hinner!) göra med sitt barn så att det blir stimulerat ändå. Nu behöver små barn inte så väldigt mycket actionfylld stimulans för att må bra men jag tänker nyttja ÖF flitigt när knodden blivit äldre, gå på museum, pyssla hemma, besöka 4H-gårdar och lekplatser och annat som jag också tycker är roligt. Finns ju massor man kan göra med sitt barn och är man hemma dagtid så har man förhoppningsvis både tid och ork till små utflykter ett par gånger i veckan!

JossanH
2014-08-21 21:35
#22

#21 ja tänk att både jag och sambon, våra syskon, hans kusiner etc klarat sig så bra i skolan, vi som varit hemmabarn :)

Sajtvärd på Iller.ifokus

Praefatio
2014-08-21 21:56
#23

#22 Ni känner er inte lite socialt underutvecklade då?😛 Allihopa?

JossanH
2014-08-21 22:22
#24

#23 jo det är klart ;P fruktansvärt underutvecklade. Så pass att jag alltid varit en av de mest drivande tjejerna i klassen, redan från låg ålder ;)

Sajtvärd på Iller.ifokus

Praefatio
2014-08-21 22:26
#25

#24 Haha 🙂

Upp till toppen
Annons: