Annons:
Etikett03-barn-1-3-år
Läst 2437 ggr
pernillaa
8/12/14, 1:04 PM

Lägga 2åring

Hej

Hur gör ni när ni lägger era två-åringar?

Ha en bra dag! // Pernilla

Annons:
Fialialej
8/12/14, 1:23 PM
#1

När jag vart batnvakt åt tvååringar har vi ätit kvällsmat, tagit på pyamas, borstat tänderna, läst saga. Sn har jag sagt godnatt och gått därifrån. Har funkat på alla tre ungar jag haft hand om och alla tre ska tydligen vara svåra att natta. Nu har jag iochförsig bara varit barnvakt så de kanske "lyder" av ren fasa ;) Jag blev nattad på samma sätt när jag var liten och trivdes med det. Blir som en ritual som är ganska trevlig.

"På natten är alla katter svarta"

PogoPedagog
8/12/14, 2:21 PM
#2

Nu är sonen inte två än utan bara 20 mån men vi nattar med kvällsgröt, sedan tandborste, potta och godnattsaga. Efter det läggs han i säng pch vi säger något i stil med " God natt, vi ses i morgon när du har sovit och då ska vi ha mycket roligt, du jag och pappa." Detta för att han inte ska känna att han inte vill somna för att det roliga tar slut då utan all rolig lek fortsätter så snart man vaknar.

Sedan går vi ut ur rummet och han somnar själv. Detta med att somna själv jobbade vi in när han var strax över året, det tog 2-3 veckor innan han var helt nöjd med det.

pernillaa
8/12/14, 2:32 PM
#3

Hur gjorde ni för att öva in det #2?

För vår son ä'r svår att natta. Problemet har blivit värre efter sommaren här då pappan hans också nattat då och då och vi har gjort på olika sätt. Jag vet inte längre hur jag ska göra och har hamnat i ett läge där jag typ provar olika saker varje gång och DET om något fungerar ju verkligen inte!

Hans storebror är bara här varannan vecka. Så varannan vecka när hans storebror är här så äter vi kvällssfika, ser lite på barnfilm, borstar tänderna, läser en bok när de ligger i varsin säng och sen sitter jag på en stol i rummet tills åtminstone 2åringen somnat. 

När storebror inte är här gör vi samma sak förutom att han då grinar och vill att jag ska ligga bredvid honom. Det var en period där kring ett år som han somnade själv i sängen, men så hamnade han i någon utvecklingsperiod där då han var så väldigt klängig och det inte längre gick att lämna honom. Sen har vi inte hittat tillbaka till det där. Nu är han i en väldigt ängslig period. Han är typ rädd för allt och blir ledsen om t.ex. en leksak ute skulle bli blöt när jag vattnar rabatterna. Dessutom pratar han om en hund hela tiden som verkar följa honom. Alla här tror väl antagligen inte som jag men jag tror verkligen att det är en hund han ser. Jag har själv upplevt den här hemma.

Det är så frustrerande att ligga bredvid honom i sängen för han pillar på en och gör en massa jobbiga ljud som att smaska osv. Sen tar det ca 1 timme varenda gång innan han somnar.

Ha en bra dag! // Pernilla

PogoPedagog
8/12/14, 6:35 PM
#4

Innan hade han flängt runt i sängen så pass att voi var tvungen att hålla fast honom en liten stund för att han skulle somna. Gjorde vi inte det hetsade han upp sig så att det tog timmar att lägga honom, Men vi gillade inte att behöva hålla fast honom så vi beslutade oss för att ta en period o försöka lära in en ny läggning.

Första tiden skrek han ganska snart efter oss när vi gick ut. Vi höll oss i rummet utanför och plockade tvätt o pysslade så han hela tiden hörde att vi fanns i närheten. När han skrek gick vi in och kramade om honom om det var ledset skrik eller bara la ner honom och sa god natt igen om det bara var arga skrik. Sedan gick vi ut igen. Så man kan väl likna det vid fem-minuters-metoden fast vi inte väntade med att gå in. Första kvällen tog det tre timmar, sedan gick det ca 10 min snabbare att lägga för varje dag som gick. Det var helt klart mödan för nu somnar han jättelätt och somnar om själv nästan alltid när han vaknar på natten

jmkforlajjf
8/12/14, 8:39 PM
#5

Nu när min dotter börjat på dagis igen så kör vi kvällsmat vid 6, förut fick hon alltid macka vid 7 men det passar sig tydligen inte längre. Efter kvällsmaten blir det ny blöja, borsta tänder, läsa godnatt saga och sen sjunger jag alternativt låter en speldosa vara på med melodi från godnattsånger. De kör vi varenda kväll, tror det är viktigt att man gör samma ritual varje kväll så att det känns tryggt för barnet att veta vad som händer, oavsett om det är mamman eller pappan som nattar. Dock har det kunnat ta allt från 1 timme upp till 3 timmar nu i sommar innan våran dotter velat somna. Det är ju inte lika kul :P

pernillaa
8/12/14, 9:06 PM
#6

Tack för era svar. Ja vi måste nog ta itu med detta snart. Det vlir så svårt bara eftersom det är olika från vecka till vecka om han är själv i rummet eller inte. Och att vänja honom att somna utan oss i rummet när storebror är här blir nog jobbigt för storebror. Men han kanske kan lyssna på musik. Frågan är om jag ensam ska göra den hä'r förändringen eller om sambon ska få göra det ibland också?! För han är ju mest van vid att jag lägger honom, men jag vill ju samtidigt att sambon ska kunna lägga honom sen när han vant sig att somna själv. För han försöker alltid trixa lite mer med pappa för pappa är lite snällare än mig och ger med sig. :P

Ha en bra dag! // Pernilla

Annons:
PogoPedagog
8/12/14, 10:03 PM
#7

#6 Ska ni skapa en ny rutin är det väl lika bra att växla mellan att du o sambon lägger med en gång. Det blir ju ändå en förändring och jag tycker det verkar lättare att ta allt på en g¨ång än att skapa en ny rutin och sedan ändra i den genom att ta in sambon.

För oss är det väldigt viktigt att ha en riktig mörkläggningsgardin i sovrummet för att få sonen att somna även på sommaren. Dvs ingen vanlig rullgardin eller persienner, de släpper in alldeles för mkt ljus för att han ska somna.

Intehärutandär
8/14/14, 9:37 AM
#8

Jag gjorde samma de första fem åren, med skillnaden att jag ammade först såklart. Vi la oss i sängen, läste saga, sjöng godnattvisor och lyssnade på kassett-sagor. Han sov inom en kvart, då smög jag ut. Mörkläggning var viktigt.

JossanH
8/15/14, 8:59 AM
#9

Vi samsover i stor i säng. Lägger oss bredvid 2åringen, berättar eller läser saga, säger god natt och att vi ska greja lite i köket men lämnar dörren öppen. Ibland ropar hon och vill något och ibland somnar hon direkt. Det är en relativt ny rutin då vi fått en bebis och jag ska vara ensam med båda sen varannan vecka så då är det här smidigast. Innan har vi alltid legat kvar bredvid tills hon somnat. Hon var dock själv redo för denna förändring och har aldrig varit ledsen i samband med läggning. Då skulle vi tagit ett steg tillbaka och fortsatt att ligga bredvid.

Sajtvärd på Iller.ifokus

Proktologi
8/16/14, 5:11 PM
#10

mina ungar delar rum.
en på 4 och en på 1år. båda är grabbar.

Lägger dom samtidigt (efter kvällsmat/tandborstning).
ger 1åringen en flaska välling, pussar godnatt på båda och sen somnar dom inom en kvart.

Har aldrig låtit barnen sova i sängen. känns som att dom är lite "stora" för att stå på egna ben. 
Fast mina har varit sjukt lätta att lägga och har aldrig varit beroende av napp/snutte. 
Dom är så säkra och trygga i sig själva mina ungar :)

Se*Ocarinas
www.ocarinascattery.webs.com
www.cuntcat.blogg.se

Proktologi
8/16/14, 5:12 PM
#11

Jag är också ensamstående :)

Se*Ocarinas
www.ocarinascattery.webs.com
www.cuntcat.blogg.se

Tina-A
8/17/14, 8:34 AM
#12

Vi samsov tills hon var 2 år, sen låg vi bredvid henne i sin säng tills hon somnat. Läggningarna har alltid varit bra och utan att hon varit ledsen, alltid trygg och glad vid läggning. Nu när hon är 3 väljer hon själv om hon vill att vi ska ligga bredvid eller om hon vill ligga ensam en stund, vi frågar henne vad hon vill. Vill hon somna ensam kommer vi ändå såklart till aka så fort hon ropar, om hon gör det vill säga.

.: Dance like there is no tomorrow :.

[Lyssna på någon av mina låtar -
”Jag är en liten bajskorv” på Spotify]

Upp till toppen
Annons: