Annons:
Etikett05-barn-6-12-år
Läst 1311 ggr
Anonymous1
8/6/14, 4:09 PM

låter inte hunden vara ifred

Min lillebror som är 6 år håller hela tiden på med min hund, lyfter honom, drar i honom, följer efter honom osv.
Hunden är rädd för honom pga det och drar sig undan när han är i närheten.
Hur ska jag få honom att inte vara så på med honom?
Alla tjatar på honom att han inte ska hålla på, jag har sagt att han får gärna leka med hunden men inte lyfta.

Annons:
Saffran0Spice
8/6/14, 4:19 PM
#1

Ett förslag är att ryta till ordentligt, vet flera som försiktigt försöker förklara för barn att ''så gör man inte…'' och tyvärr är det få som förstår och lyssnar.

Om man däremot ryter till ordentligt - Låt hunden vara!
Då hajar de till och man kan förklara att om han inte slutar så kan hunden bitas.

Tyvärr är det så att vissa barn inte är underbara med hundar, dessa måste man försöka övertala snarast då det lätt sker olyckor med rädda hundar. Tillslut kommer hunden att bitas om den är rädd och inte vill.

Kanske inte bästa metoden, med att skrämma vett i ungar känns ibland som en lösning, och i detta fall handlar det om säkerhet!

Anonymous1
8/6/14, 4:27 PM
#2

#1
Det är det jag gör, men 5 minuter senare håller han på igen…

Saffran0Spice
8/6/14, 4:28 PM
#3

#2 lyft då bort ungen eller ta hunden till en plats där den får vara ifred.
Tex stäng in hunden eller lämna bort den några dagar tills pojken förstår att detta inte är bra.

ChristineL
8/6/14, 5:57 PM
#4

En tillsägelse från föräldrarna kanske skulle sitta på plats?

Wellcraft
8/6/14, 7:15 PM
#5

Dra in veckopeng el liknande?

Häst, Vardag & Hund
nouw.com/WallHund

Ria74
8/6/14, 7:22 PM
#6

Jag hade försökt hålla hunden och pojken skilda åt till han lär sig att inte röra hunden när den inte vill.

mvh Maria värd på barn, miljonar, bloggande
medarbetare på husmorstips.ifokus
Min blogg: http://nouw.com/mariastankar

Annons:
Carl-Philip
8/10/14, 2:07 AM
#7

Ryt ifrån ordentligt. I den åldern klarar man av såna tillsägelser och man ska absolut inte känna sig elak :) Min systerson har svårt att låta katterna vara ifred och även andra djur som kaniner och hamstrar. Det ska jagas, petas, dras i svans och klappas lite extra hårdhänt och jag ryter alltid ifrån för barnen ska lära sig att ha respekt för djuren och inte behandla dem illa och det är bra om det lärs in i tidig ålder så dem har det med sig. I värsta fall händer också en olycka vilket är lätt hänt då de flesta djur har tänder och klor att försvara sig med. Var bara bestämd och konsekvent :)

viktoria91
8/10/14, 8:11 AM
#8

Hunden hade jag inte stängt in, den gör inget fel. Dock hade ungen fått lov att hålla sig i ett rum endast.

Upp till toppen
Annons: