Annons:
Etikett10-amning
Läst 1354 ggr
[jnordstrom]
7/24/14, 11:04 PM

sluta amma

Min son är snart 7 månader och har tappat intresset för att amma sen han börja med fast föda. Han har fått ersättning på dagtid de mål ha inte ätit fast föda för att på så sätt fasa ut amningen. Men nu vill han bara ha flask. Min brösten är inte jätteglada över det. Dom är överfulla, läcker som en stolle och blir ju så klart ömma. Jag pumpar ur för hand lite för att minska värsta trycket. När slutar jag producera? Finns de något jag kan göra för att underlätta?

Annons:
Velinga1984
7/25/14, 5:24 AM
#1

Kan vara värt kanske att kolla ifall du kan få pravidel utskrivet. Det är tabletter mot Amning. För mig gjorde BB en tabbe trots mitt förlossningsbrev så min mjölkproduktion kom igång. Fick till slut Pravidel, tror det var på 2a dagen och brösten slutade läcka efter 2 månader.

Tina-A
7/25/14, 7:17 PM
#2

Fortsätt tömma brösten på det värsta trycket, så det inte gör ont längre. Ge det några dagar, kanske en vecka, så borde trycket ha minskat lite. Få ut mjölk däremot kan många få i flera år efteråt :)

.: Dance like there is no tomorrow :.

[Lyssna på någon av mina låtar -
”Jag är en liten bajskorv” på Spotify]

[Tess86]
7/25/14, 7:53 PM
#3

Antar att du kanske provat redan men när Billy inte ville amma dagtid längre fick jag ändå amma honom när han var riktigt trött, som på kvällen eller tidigt på morgonen. Visserligen fortsätter ju mjölkproduktionen då men för mig funkade det som nertrappning, brösten ställde in sig på att tömmas en eller två gånger per dygn, sedan en gång per dygn, sedan en gång vartannat dygn (jag och mannen går upp varannan morgon med Billy), tills han till slut inte ville amma alls, ens på morgonen. Då kände jag inte ens av längre att brösten behövde tömmas.

AnnaFagerell
7/30/14, 3:22 PM
#4

Det bästa är att bara tömma ut det värsta spända. Mjölka inte ur för mkt. Det tar någon vecka bara, sedan bör det kännas bättre.  Pumpa inte! Mjölka bara ur med handen det som är spänt.

Medarbetare på djurskydd.ifokus

JeFo
10/29/14, 10:38 PM
#5

Hoppas någon kan ge mig svar på hur ni gjort. Har en dotter på snart 7 mån som jag helammat. Har nu tänkt sluta men vill veta hur ni andra gjort. Just nu vill hon inte äta något känns det som. Varken mat el bröst. Hoppas det beror på att hon är förkyld. En knubbig dam annars som varit amningsglad. Ni som slutat lät ni bara brösten vara och tömde lite när det blev stenhårda? Trappade ni ner? Jag är livrädd för mjölkstockning. Sitter med det just nu på ena och känner att der är på g med andra nu också :( Har innan varje Amning dagtid gett mat och puré i 2v snart så efterfrågan på mjölk har ju blivit mindre. Har 5h mellan amningarna på nätterna. Exempelvis gröt+amning kl 19, sen ställer jag klockan på 00.00 och sedan på 05.00 och sen gröt+amning vid 8. Grejen är den att hon nog inte skulle behöva äta nattetid men att mina bröst skulle smälla om jag väntade mer än 5h. Tips tack!

[jnordstrom]
10/29/14, 10:47 PM
#6

#5 jag gjorde såhär, det är emot alla tips men det vart bra för oss! Min son total vägra ju bröstet mer eller mindre en dag, så där satt jag med två megabyte bröstet som både läckte och gjorde så fruktansvärt ont! Jag tömde ju det värsta hela tiden men efter tre dagar med eländet fick jag nog och låna en väns bröstpump och tömde båda brösten! Det var så fruktansvärt skönt och jag kunde sova på magen utan att brösten läckte!! Men hur som helst rann dom aldrig till sådär mycket igen och efter ytterligare några dagar var allt över!:) så gjorde jag och det funka för mig iallafall :) Hoppas du får några mer tips!

Annons:
JeFo
10/30/14, 9:50 AM
#7

Jag har mjölk till typ 3! Ammade 00.00 i natt och väntade sedan till 6. Blev värsta bölden i ena bröstet 😞 Lite kvar av stockningen på andra bröstet.

AnnaFagerell
10/30/14, 10:03 PM
#8

Varför sluta amma nu om du har gott om mjölk?

Medarbetare på djurskydd.ifokus

JeFo
10/30/14, 11:49 PM
#9

Därför att min dotter snart är 7mån, mindre intresserad och jag snart ska börja jobba…… Med tanke på alla mina stockningar har jag "stått ut" länge. Är jätte mysigt att amma men jag tycker det börjar räcka. Hon hugger också den lilla räckan 😛 Nr 1 ammade jag 8mån, nr2 6 och nu lär jag hamna på 7-8. Är väl valfritt när man vill sluta. Drömmen vore att ha så man kunde ha till typ en gång om dagen utan att få problem. Mot kvällen när hon är trött. På dagen vill hon inte längre, därav huggen skulle jag tro 😛

Upp till toppen
Annons: